nijdig zijn als het voertijd is...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

nijdig zijn als het voertijd is...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-01 20:24

Hey!
Als het voertijd is en ik ben bij de pony's zijn ze altijd erg nijdig naar elkaar (en naar mij Frusty , maar dat vergeef ik hun nog wel Haha! ). Vooral Mira wordt weggejaagd, krijgt een schop. Het gaat eigenlijk zover dat als wij er niet zijn om ze uiteen te houden, ze gewoon geen eten krijgt.

Het gekke is, dat als het niet om eten gaat, de paarden beste maatjes zijn. Ze zouden elkaar geen minuut kunnen missen en als ik die Mira dan uit de wei haal, loopt Rocky (de grote baas van het gezelschap) zich zo in het zweet dat heel de wei omgeploegd is en Rocky genoeg beweging gehad heeft in één keer. Mira mag ook in de stal waar ze met hun drieën in gaan.

Maar vanaf dat het etens tijd is krijgt ze een flinke hap in haar bil. Ze probeert zich absoluut niet op te dringen. Loopt zelfs al weg als Rocky dreigt aan te komen en wacht een eindje verder tot alles op is.

Nu is mijn vraag:
- Kennen jullie dit probleem? Graag ervaringen en echt hoe de paarden zich bij jullie precies gedragen *LOL* .
- Waarom die voernijd als de 'leider' zich toch over de ander paarden hoort te ontfermen? Hoe is dit gedrag te verklaren?
- Wat eraan te doen?

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132002
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-01 20:34

Komt me allemaal bekend voor ! Haha!
Dus om maar meteen antwoord te geven op je eerste vraag: jawel, hier heb ik ervaring mee.
Mijn paard is op stal, tijdens het rijden, in de wei etc. het liefste paard dat je je kunt wensen, soms op het sullige af.
Maar kom niet aan z'n volle voerbak, want dan zijn de rapen gaar *LOL*
Hij gooit dan z'n oren in z'n nek, jankt als een gillende keukenmeid (terwijl het toch echt een ruin is) en trapt keihard tegen de stalwand.
Net of ik hem van z'n voer wil beroven Verward
Hij deed dit al toen hij nog in de pensionstalling stond, en ik had gedacht dat het wel beter zou worden als hij alleen bij ons thuis op stal zou komen te staan (geen vijanden om zich heen die weleens voer zouden kunnen jatten).
Niet dus.......
Waarom paarden (en honden !) dit doen weet ik niet precies, misschien dat andere bokkers hier inzicht in hebben.
Misschien verdedigen van het territorium, of gewoon vraatzucht ? Verward
Tot op heden heb ik ook nog geen manier kunnen vinden om het hem af te leren.
Maar zolang hij mij geen kwaad doet (dat doet ie dus ook niet, hij kijkt alleen een nogal dreigend) vind ik het prima, het gaat tenslotte al jaren zo.
Ben benieuwd of andere bokkers hier ervaring mee hebben !

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-01 20:59

Flair doet het ook, ik denk dat ze dan bang zijn dat hun voer afgepakt word ik weet t anders ook niet Verward

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-01 21:23

Het verhaal wat Oscar verteld, klinkt mij heel bekend in de oren. Imker is ook een gillende keukenruin.... Voernijd heet dat. Hij is gewoon vreselijk bang dat iemand zijn voer steelt. Niemand mag in de buurt komen, en doe je dat wel, dan zie je alle hoeken van de stal. Terwijl Imker anders toch zo'n heel lief en vriendelijk paard is. Gewoon aan wennen en laat maar gaan. (tenzij jouw pony de ander echt inelkaar mept) Dan zou ik ze met voeren uit elkaar halen.

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-01 10:47

mijn dames kunnen er ook wat mee. Zodra ik voer en zij staan te zomen tegen de wand tussen hen is, dan krijgt degene die ik erop betrap een plak hooi, of handje biks naar d'r hoofd. Klinkt grof, maar eh....dat werkt echt. Zeker een aantal dagen heb je van dat paard even geen last.
Ze hebben zich maar te gedragen. Zijn ze braaf, dan valt het eten gewoon in de voerbak..... *LOL*

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-01 10:58

ik ken het ook allemaal, en heb er niet echt een verklaring voor. Ik weet wel dat ze het gedrag van elkaar overnemen. Vroeger deed ons paard het nooit, maar sinds de nieuwe pensionstal, daar is hij langzaam maar zeker uitgegroeid tot een draak tijdens voertijd. Stijgeren oren in de nek en trappen. Volgens mij is het een uiting van frustratie, omdat ze waarschijnlijk al een tijdje hopen op eten. Je zou denken dat ze uitgehongerd zijn. Ik vraag me af of drie keer of vier keer per dag voeren, dit gedrag verminderd. Ik denk het niet. Ook denk ik dat je het gedrag moeilijk kan laten afleren.
Laatst bijgewerkt door Prima op 28-12-01 15:31, in het totaal 1 keer bewerkt

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-01 11:11

Haha, echt heel leuke verhalen Haha! .
Voor naar de paarden hun hoofd (op dat moment eerder kop) goien is wel een tamelijk kostelijke oplossingdenk ik, want bij ons is het een schuilstal en van de grond eten is toch niet het beste idee dat er is Knipoog .

Bij ons eet 'de draak' in de stal en de 2 kleintjes (welshjes) buiten de stal.
Tijdens het eten staat mijn vader altijd voor de opening dat hij niet naar buiten kan. Maar toch probeert hij telkens weer of hij niet kan doorbreken met een klein aanloopje. Haha!

En dan heb je nog het 'bio-form' probleem. Dat is een soort lusernemengeling, je weet wel, met hooi er in. Dat is dus niet leuk als je op je korretjes ut ebnt en meestal krijgen de paarden eerst hun korreltjes en daarna die bio-form. Zodra Rocky die in zijn voerbak krijgt, draait hij zich op zijn ahterste benen om en in twee stappen staat hij bij een andere voerbak. Ja, volgens hem hebben de anderen een minder zwaar lot, maar naturlijk krijgt elke pony hetzelfde en evenveel Knipoog .

Jasmijn

Berichten: 3757
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-01 11:49

Volgens mij is dit nog een overblijfsel van het kuddegedrag. De leider mag altijd als eerste (en het lekkerste) eten en drinken. Jesper springt ook altijd de tralies in als de buurman even komt kijken hoe ver ze zijn met voeren.
Bij mensen doet hij het ook, behalve bij mij, terwijl ik toch de enige ben die nog wel eens voer eruit haal, als hij toevallig net eten heeft en ik wil nog rijden. Zou hij mij dan toch als leider zien Knipoog

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-01 12:39

ik ken het ook, daarom zal ik ook nooit in de wei mogen voeren.
ze kunnen daar echt fixe ruzie van krijgen,
ik heb het probleem dus ook en ik heb dus de mogelijk heid me paard uit de wei te halen en eten te geven. (uit het zicht) ik weet niet of dat bij jou mogelijk is...

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-01 12:52

Ja, maar dan moet ik elke pony afzonderlijk uit de wei halen, eten geven en tergu zetten. Ze oeten namelijk alledrie van mij eten krijgen en natuurlijk vreten de andere 2 zich op als ik er een rond voertijd verdacht weghaal Knipoog .
Niet echt een schitterende oplossing voor mij. Hooi wordt trouwens ook afgepakt en als je wacht tot ieder zijn portie hooi op heeft, dan kan je daar wel een halve dag staan. Gelukkig komt elk paard aan zijn trekken bij het hooi voeren, want het is zo veel dat het gewoon niet op geraakt in één keer.

zita

Berichten: 754
Geregistreerd: 29-09-01
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-01 13:07

bij ons op de manege is dat ook zo, heel veel paarden slaan helemaal door en gaan nijdig naar elkaar doen. er staan er heel veek in stands( Verdrietig )
waardoor ze naar elkaar gaan zitten trappen en bijten. als je het voer in sommige paarden hun voerbak wilt gooien flippen ze echt helemaal. er valt bij ons volgens mij weinig aan te doen, ja, boxen neerzetten.

GAB
Berichten: 105
Geregistreerd: 11-06-01
Woonplaats: in Peru

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-01 21:01

Bekend probleem, merk ik.

En ook bij mij. Voedernijd is er natuurlijk niet zomaar en waarschijnlijk heeft het ook te maken met de "op-voeding" die het paard gehad heeft in z'n jonge babyjaren. Ik denk dat het paard toen bijvoorbeeld iedere keer als laatste werd gevoerd, terwijl die "hoger" in rang stond dan de andere paarden en daardoor en soort trauma heeft ontwikkeld.

Als ik mijn verzorgpaard 's zomers uit de wei haal was het ook een en al vluchtwerk. Maar nu heb ik hem geleerd dat ie altijd wat lekkers krijgt als ik hem kom halen en hij komt nu zelfs gewoon normaal op mij af gelopen. Dat is nu al een hele verbetering. En op stal houd ik zijn biksbak in mijn armen en dan eet ie ook gewoon normaal, zonder trappen of oren in de nek. Maar o wee als ik z'n stal in kom.

GAB
Berichten: 105
Geregistreerd: 11-06-01
Woonplaats: in Peru

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-01 21:02

Nou wilde ik nog wel ff weten of er eigenlijk een vreet-zame oplossing is hiervoor? Iedereen wil er natuurlijk van af, maar kan dat eigenlijk ook?

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-01 22:46

Hahaha, sorry erg subtiel: 'vreet-zaam" i.p.v. vreedzaam Knipoog .