wat deden jullie?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

Astaloca

Berichten: 8242
Geregistreerd: 25-01-04
Woonplaats: Winterswijk

wat deden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-04-04 21:04

wat deden jullie als je paard nog maar net 2 is?

liefs mij[/b]

Confide recte agens.


Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 21:05

Paard in de opfok zetten
Hoezo?

Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht ;)

Gjilke

Berichten: 4695
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 21:06

Feetje schreef:
Paard in de opfok zetten


En als ie daar niet staat, knuffelen, voetjes geven, poetsen, wandelen enz.

“Riding a horse is not a gentle hobby, to be picked up and laid down like a game of Solitaire. It is a grand passion.”

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 21:12

Gjilke"]
[quote="Feetje schreef:
Paard in de opfok zetten


En als ie daar niet staat, knuffelen, voetjes geven, poetsen, wandelen enz.
[/quote]

Worden ze toch meestal alleen maar lastig en verwend van, zeker als je nog niet veel ervaring hebt met jonge paarden.
Gewoon de opfok in dus

Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht ;)

Claudia19

Berichten: 5131
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 21:14

mijn paardje van 2 staat lekker op het land en s'nachts op stal en we gaan elke dag even poetsen en wandelen met de hele groep.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 21:27

ehm , die van mij is nu 1 maar blijft tot zijn vier en een half op het land op de gorp ,
ik ga er eens in de maand naartoe om foto's te maken en een knuffel te geven
en eventueel een knal voor zijn kop(als hij weer eens in mijn arm hangt )

hij word op tijd bekapt, ge-ent en ontwormt en hij staat mij daar best

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

Tancreda4

Berichten: 23960
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 21:31

Dan praat ik over wat ik met Tancreda deed, op 2 jarige leeftijd -> Wandelen, wegwijs maken in dingen, losgooien, klein sprongetje met vrijspringen heb ik met Tancreda gedaan, lekker knuffelen, poetsen, lekker paard laten zijn in het weiland, 'enge' dingen oefenen, zadeldekjes op, deken singeltjes, tuig op, licht longeren, voor me uit sturen...

(longeren, sprongetje, en voor me uit laten sturen + karretje toen was ze ruim twee, bijna 2,5 jaar oud)
Maar grotendeels lekker in het weiland

Maar allerbeste = Opfok

carola1

Berichten: 1586
Geregistreerd: 22-02-04
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 21:44

Waarom komt iedereen toch altijd met dat eeuwige opfok gedoe??

Als je je paard in de opfok zet heb je een vrij grote kans dat ie een klap krijgt van een ander, en dan?

Je kunt best gewoon je paardje op een wei (aan huis is natuurlijk leuker, maar ja/.......) met nog een ander paard erbij als gezelschap.
Dan komt ie al lekker vroeg in de hand en hoef je hemniet uit de wei te plukken naar 3 jaar zodat ie zich rot schrikt en niet snapt wat er gaat gebeuren.

Beetje poetsen, wandelen, spelen en zo veel mogelijk (liefst 24/7) op de wei.
Dan komt ie lekker in de hand en zul je zien dat je er spelenderwijs als hij 3 is het zadel op kunt leggen zonder problemen.

Ik ben helemaal niet voor de opfok.
Zoek gewoon een paardje voor bij je veulen, dan heb je het altijd zelf in de hand.

Dat is mijn mening. (maar zo zal ik wel weer veel mensen tegen mij in het harnas jagen.)

sherwood

Berichten: 3268
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 21:47

lekker laten spelen met 1 van de volwassen hengsten hier. Daar leren ze veel van, en de hengsten hebben ook een maatje in de wei. Gaat super!

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 22:20

Op 1 jarige leeftijd stond mijn merrie in het land met een heleboel andere paardjes Haha!
En carola, sorry kan er niets aan doen...zij vroeg wat mijn paard deed op die leeftijd en dat is mijn antwoord Haha!

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

carola1

Berichten: 1586
Geregistreerd: 22-02-04
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 22:36

ja,dat snap ik , het is ook geen aanval, maar vaak zie ik dan in dit soort topics dat iemand helemaal aan gevallen wordt omdat ie zijn paard niet in de opfok heeft staanen ik vindt dat iedereen dat voor zich moet weten.
ik vindt niet nodig dat iemand die zijn paard niet in de opfok doet, zo afgesnauwd wordt dan, snap je?

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 22:44

Veel bokkers hameren op 'opfok' omdat veel onervaren jonge-paarden eigenaren gaan lopen prutsen met die ukkies... en doorgaans veel meer verpesten dan goed doen. Als je niet verdomde goed weet wat je doet, kan je het veel beter laten.

carola1

Berichten: 1586
Geregistreerd: 22-02-04
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 22:46

hmmm, ja, daar zit misschien wel iets in.
als dat de achterliggende gedachte is kanik het me wel voorstellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 23:03

Ik heb ze bezig gezien hoor! paardje 18 maanden oud aan de longe met bit longeersingel en dekje op. Boos! .Toen het beestje even later kreupel liep kwam dat door de wei Verward
Veulens horen bij andere veulens.

MarijeR

Berichten: 24924
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 23:11

Ik heb een groepje 1&2 jarigen lopen.
Ze staan 24/7 buiten en de 2 jarigen hebben al meer dan een jaar geen stal meer gezien. De jaarling na het afspenen niet meer.
Ik ga er 2x per dag langs om te voeren en water te geven. Verder wordt er niets mee gedaan. Af en toe een halster om met ontwormen of de smid.
Volgend voorjaar komen de 2 (dan 3) jarigen naar huis.
Ze zijn dan niets vergeten van hun korte basiscursus die ze als veulen hebben gehad.

Lyonesse

Berichten: 13091
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Westerwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 07:51

Toen Armando 2 was liep hij met mamsie in de wei en stond hij s 'nachts op stal. Overdag werd er geoefend met verkeer en wassen ed en werd hij gepoetst.

Kyra

Berichten: 1399
Geregistreerd: 05-11-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 08:01

Kyra was 2 toen ze bij me kwam, heeft een jaar lang bij het paard van mijn zus en mijn pony die ik toen had gestaan, in de weide. 's nachts op stal. Ik leerde haar spelenderwijs het eea in de omgang. Aan halstertouw met je mee lopen ipv je vooruit slepen, aan een touw vast staan, voetjes geven dat soort dingen. Elkaar een beetje leren kennen, meer niet.
Toen ze drie was kwam de rest om de hoek, longeren en zadelen / inrijden. Maar ook op ons gemak, we hadden niet zo'n haast.

http://www.helpmijnpaard.nl Osteopathie en paardrijlessen omg Apeldoorn eo

Tancreda4

Berichten: 23960
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 08:28

carola1 schreef:
Waarom komt iedereen toch altijd met dat eeuwige opfok gedoe??

Als je je paard in de opfok zet heb je een vrij grote kans dat ie een klap krijgt van een ander, en dan?

Je kunt best gewoon je paardje op een wei (aan huis is natuurlijk leuker, maar ja/.......) met nog een ander paard erbij als gezelschap.
Dan komt ie al lekker vroeg in de hand en hoef je hemniet uit de wei te plukken naar 3 jaar zodat ie zich rot schrikt en niet snapt wat er gaat gebeuren.

Beetje poetsen, wandelen, spelen en zo veel mogelijk (liefst 24/7) op de wei.
Dan komt ie lekker in de hand en zul je zien dat je er spelenderwijs als hij 3 is het zadel op kunt leggen zonder problemen.

Ik ben helemaal niet voor de opfok.
Zoek gewoon een paardje voor bij je veulen, dan heb je het altijd zelf in de hand.

Dat is mijn mening. (maar zo zal ik wel weer veel mensen tegen mij in het harnas jagen.)


Eh, een klap van een ander kan hij áltijd krijgen. Ook door dat ene maatje waar hij anders mee staat. Er is altijd een risico.
En bv in stal houden. Kan OOK verwondingen geven. Een jong ding dat grotendeels op stal staat gaat geheid flippen... Ik ken twee levende voorbeelden, die lange tijd achtereen in stal staan (zijn 1 en de ander was 2 nu 3) en slaan de boel half kort en klein als er eentje weggaat. Ook als ze al buiten hebben gelope. Dan is er ook een kans dat ze zich verwonden. Die kans is er altijd!

Waarom opfok, omdat ik hier een knol heb lopen die dat dus niet heeft gedaan. Enkel met 1 ander maatje in het land gelopen die een jaartje ouder was. En moet je nu eens langs komen om hem te zien, het liefst qua gedrag naar mensen én naar andere paarden. Het dier is asociaal. Hij luisterd niet naar de lichaams taal (of in ieder geval nauwelijks) van de andere paarden, hij weet niet hoe hij moet benaderen. Niets geen rustig, nee, er keihard op af stormen en dreigementen niets van aan trekken. Echt een rot bok, naar mensen toe, naar andere paarden.

Ik denk dat dat wel anders zou zijn geweest als hij bv in een opfok was gegaan, of met een hoop andere paardjes (van o.a. zijn leeftijd) in het land had gelopen.

Ik zou kiezen voor in ieder geval een kleine kudde. IS het niet in de opfok dan thuis met een zooitje leeftijdsgenoten.

Natuurlijk kun je dingen met hem doen, maar ag het niet overdrijven Lachen

Tancreda had overigens ook niet met andere gelopen, maar steeds in haar uppie. Bij haar was het wel redelijk goed gekomen, enkel kon ze nie van zich afslaan, vond alles prima, en liet alle andere paarden ove rhaar heen komen. Ook niet echt iets paard achtigs (zou nooit een ander straffen als hij wat fout deed...)

carola1

Berichten: 1586
Geregistreerd: 22-02-04
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 09:24

... Ik ken twee levende voorbeelden, die lange tijd achtereen in stal staan (zijn 1 en de ander was 2 nu 3) en slaan de boel half kort en klein als er eentje weggaat. Ook als ze al buiten hebben gelope. Dan is er ook een kans dat ze zich verwonden. Die kans is er altijd!

ik heb het natuurlijk niet over je paard binnen laten staan he.
Ik heb zelf ook jonge paarden gehad en gezien die geen enkel probleem hadden van het niet in de opfok staan. (anders zouden er wel erg veel paarden met problemen zijn denk ik)

En nogmaals, dit is geen aanval op mensen die hun paard in de opfok zetten, maar ik wil gewoon weten waarom ze zo fel reageren als iemand het niet doet?

En natuurlijk moet een jong paard op een wei lopen met een ander paard.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 10:04

Feetje"]
[quote="Gjilke"][quote="Feetje schreef:
Paard in de opfok zetten


En als ie daar niet staat, knuffelen, voetjes geven, poetsen, wandelen enz.
[/quote]

Worden ze toch meestal alleen maar lastig en verwend van, zeker als je nog niet veel ervaring hebt met jonge paarden.
Gewoon de opfok in dus
[/quote]

Precies, op de wei en niks mee doen. Mijn ervaring is de paarden die tot hun 3e op de wei hebben gestaan het liefste en makkelijkste zijn, in de omgang én met het zadelmak maken.

Astaloca

Berichten: 8242
Geregistreerd: 25-01-04
Woonplaats: Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-04-04 10:08

bedankt voor de tips nou mijn bijan 2 jaarige of 2 jaar die staat aleen op wei met de moederen en nog een jaarling.of 2 jarige.
en daarom wou ik graag dingetjes weten wat je allemaal mee kon doen.
maar iedereen bedankt +:+

Confide recte agens.

Brendageene
Berichten: 1497
Geregistreerd: 12-07-03
Woonplaats: Den Bommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 10:15

ik heb ook net een 2 jarige, die gaat bij paarden in de wei van verschillende leeftijden. (van veulen, 3 jarige tot 28, merries en ruinen) Nu staat hij nog even alleen bij een ruin, omdat hij net gecastreerd is. Hij reageerd verder niet anders op merries, maar de andere pensionklanten vinden het niet zo tof als ik hem daar bij zet, en je weet het maar nooit... Hij wordt om de dag even gepoetst, soms elke dag als ik er zin in heb. En er wordt 3 a 4 keer in de week mee gewandeld op het erf. Verder heb ik er nog niets mee gedaan, maar ik heb hem pas een week. Als hij wat meer aan mij gewend is zal hij ook mee naar buiten gaan met wandelen (beetje verkeersmak maken) Van de winter doe ik er denk ik niks mee en dan volgend voorjaar/zomer als hij 3 wordt eens rustig beginnen met andere dingen, zoals longeren en zadelmak maken (als hij daar dan mentaal ook klaar voor is)

Astaloca

Berichten: 8242
Geregistreerd: 25-01-04
Woonplaats: Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-04-04 10:19

ja ik weet he tik ben blond maar 1 vraag? wat is mentaal?

Confide recte agens.

Lyonesse

Berichten: 13091
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Westerwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 10:26

mentaal is geestelijk.

MinX

Berichten: 258
Geregistreerd: 13-04-04
Woonplaats: hoeksche waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 10:41

haai

(hoe werkt dat quoten?)
tot de tijd dat ik dat doorheb citeer ik gewoon, veel makkelijker. Dus daar gaan we:
ik citeer:
"tancreda4 zegt: Waarom opfok, omdat ik hier een knol heb lopen die dat dus niet heeft gedaan. Enkel met 1 ander maatje in het land gelopen die een jaartje ouder was. En moet je nu eens langs komen om hem te zien, het liefst qua gedrag naar mensen én naar andere paarden. Het dier is asociaal. Hij luisterd niet naar de lichaams taal (of in ieder geval nauwelijks) van de andere paarden, hij weet niet hoe hij moet benaderen. Niets geen rustig, nee, er keihard op af stormen en dreigementen niets van aan trekken. Echt een rot bok, naar mensen toe, naar andere paarden. "

nou, ik heb dus een pony die vanaf 5 maanden bij mij op het land heeft gelopen. Dit paardje is perfect opgevoed (nou ja, goed, bijna perfect =P) hij reageert super op lichaamstaal van zowel mensen als paarden. Ik denk dus niet dat het probleem van jouw "rotbok" bij het paard ligt maar bij de opvoeding! Ik zou heel graag langskomen om te zien hoe het diertje is, en vooral WAAROM het zo is. Een goed opgevoed paard zou dit niet doen, ook niet alstie met maar 1 maatje in de wei heeft gestaan. Er is duidelijk is mis in zijn opvoeding wat niets te maken heeft met al dan niet naar opfok!
maar goed, dit is natuurlijk mijn mening en daar mag iedereen anders over denken. Ik ben gewoon wat uhh... fel in dit soort dingen =) Niet verkeerd bedoeld, gelieve het ook niet verkeerd op te vatten.
Baai, MinX

"The more I came to know the people... The more I love my horse"


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 bezoekers