Als recreatieruiter rijden met stang

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Romy

Berichten: 912
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Zaandam

Als recreatieruiter rijden met stang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-04 19:14

Ik rijd mijn pony voornamelijk buiten (train ook voor endurance), met een lang teugeltje, en stuur haar d.m.v. neckreining.
Ik rijd mijn pony op het moment met een normale D-trens. Ze doet het hier opzich keurig mee. (maar wel met echte pony streken, als zij wil gaan, dan gaan we ook gewoon) Ze is niet extreem gevoelig, maar reageert wel goed op de trens.
Nu was ik in het boek: Het paard, het bit en de ruiter aan het lezen, en kwam eigenlijk tot de conclusie dat ik haar veel beter met een stang kan rijden. Deze ligt veel stabieler in haar mond, is veel beter te rijden zonder teugeldruk en zal mijn paard waarschijnlijk veel prettiger vinden. Zij vinden dat een enkel gebroken trens "prikt en knijpt", en een stang, mits natuurlijk vriendelijk en zacht gebruikt veel eerlijker op je paard inwerkt.
Dan heb ik het hier wel over een "vriendelijke" stang, een pleasurestang, dus met naar achter gebogen (niet al te lange) bomen en enig tongvrijheid.
Wat is jullie mening over het recreatief gebruik van de stang en gebruikt deze ook wel eens?
Raden jullie mij aan eens te proberen met een stang te rijden?
En zo ja, wat voor 1? Of bijv. met koperen rol in de tongvrijheid?
En wat voor soort kinketting/kinriem?
Alvast bedankt! OK dan!

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 19:23

ik rijd mijn koudbloed met een ongebroken pelham met dubbele teugels, de onderste teugel is als het ware de handrem, oftewel mijn levensverzerking, want als zo'n paard gaat rennen, dan heb je hem nog niet stil!

Mijn paard heeft bitmaat 17,5 cm, dus ik heb de pelham laten vergroten door de smid.
Bovendien heeft hij weinig ruimte in zijn mond, een gebroken bit past er nooit in, dan steekt z'n tong er aan 2 kanten buiten.

Ik heb hetzelfde boekje als jij gelezen (en hier liggen), maar toen reed ik al met de pelham.

Een bit is zo scherp als de handen van de ruiter!

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 20:02

Niet scherper gaan rijden dan strikt noodzakelijk. Als jij op een trensje zonder ongelukken het bos doorkomt, dan zie ik het nut niet in van een scherper bit, enkel omdat deze of gene hotemetoot dat in een boek schrijft.
Overigens is het verder wel een goed boek, daar niet van, maar om zomaar klakkeloos iets te gaan doen omdat het ergens op papier staat vind ik wel erg kort door de bocht.
dat Smurf een pelham gebruikt kan ik me wel iets bij voorstellen *LOL* mijn paard was weliswaar geen koudbloed maar de remmen waren nauwelijks beter, ik reed haar buiten met een eenvoudig western-stangetje.

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 20:12

als ik er een gebroken bit in wil hangen, moet ie eerst een tongverkleining, een soort extreme make-over, want dat gaat nooit passen

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 20:26

Ik rij mijn paard al jaren met een stang *met D-ringen*.
Het kinkettinkje gebruik ik helemaal niet. Hij loopt hier prima op Lachen .
Als hij al eens een beetje "gekker" doet, doe ik de teugels in de onderste sleuven van de bitringen.
Mijn merrie rijd ik met een eenvoudige plastic stang, gaan ook prima Lachen !

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 20:26

ik vraag me af, als het zo goed gaat, met je d-trens, waarom zou je dan aan een ander bit?

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 20:28

Citaat:
Ik rij mijn paard al jaren met een stang *met D-ringen*.
Het kinkettinkje gebruik ik helemaal niet.


dat is vast een Thiedemann-bit, als ik die eens in 17,5 te pakken kon krijgen..... Cool

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 21:10

verootjoo schreef:
ik vraag me af, als het zo goed gaat, met je d-trens, waarom zou je dan aan een ander bit?


Omdat ze heeft gelezen dat het vriendelijker is voor haar paard

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 21:13

Je hoeft natuurlijk niet direct op een stang over te stappen, een ongebroken trens is ook nog een optie

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 21:14

tja ik zou niet veranderen van Bit als hij het opzich goed doet op dit bit!

Dickie
Berichten: 1247
Geregistreerd: 07-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 21:27

Fellor schreef:
Omdat ze heeft gelezen dat het vriendelijker is voor haar paard

Verward Ik lees ook vanalles, maar ga echt niet experimenteren om het experimenteren, om het zo maar uit te drukken. Als het met een D-trens prima gaat, gewoon zo laten. Ik zou nooit een recreatieve ruiter aanraden met een stang te gaan rijden tenzij daar echt noodzaak toe is, de kans is groot dat ondeskundig gerommel met kinkettingen e.d. alleen maar ellende oplevert.

Als het prima gaat met een gewone trens, niet moeilijk doen, gewoon zo doorrijden en genieten van je pony! Lachen

Romy

Berichten: 912
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Zaandam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-04 21:31

Het is ook zeker niet mijn bedoeling om er zomaar wat in te hangen hoor! Maar na het lezen van dit boek wordt ik aan het denken gezet.
Ik lees over de verschillende inwerkingen van de stang en de trens dan trek ik mijn conclusies dat het rijden met een stang voor mijn paard de beste oplossing zou zijn en dat het voor hem veel prettiger is om met een stang gereden te worden.
Vandaar dat ik vraag naar ervaringen Lachen

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 22:40

een stang is pas een stang als er scharen en een kinketting aanzitten, anders is het een ongebroken trens. Die liggen over het algemeen wel rustig in de mond en hebben geen "notenkraker effect"

Romy

Berichten: 912
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Zaandam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-04 22:43

stef schreef:
een stang is pas een stang als er scharen en een kinketting aanzitten, anders is het een ongebroken trens. Die liggen over het algemeen wel rustig in de mond en hebben geen "notenkraker effect"


Maar ik heb het hier ook over een echte stang, met scharen en kinketting/kinriem.

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 22:46

Romy schreef:
Het is ook zeker niet mijn bedoeling om er zomaar wat in te hangen hoor! Maar na het lezen van dit boek wordt ik aan het denken gezet.
Ik lees over de verschillende inwerkingen van de stang en de trens dan trek ik mijn conclusies dat het rijden met een stang voor mijn paard de beste oplossing zou zijn en dat het voor hem veel prettiger is om met een stang gereden te worden.
Vandaar dat ik vraag naar ervaringen Lachen

Daar is een hele simpele oplossing voor: www.nvvr.info je aanmelden als lid, veel naar meer-daagse evenementen gaan en de ijzerwinkel van alle andere deelnemers uitproberen *LOL* Kom je ook vast tot de conclusie dat je eigen ijzerwinkel helemaal zo verkeerd nog niet is.
Overigens heeft de NVVR volgende week de jaarlijkse ledenvergadering met een middagprogramma wat voor iedereen toegankelijk is. Kom eens kijken en praten, daar wordt je nooit dommer van *LOL*

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 22:54

Ook al ben je aan het trainen voor endurance, zul je toch ook je paard zo moeten gaan rijden dat hij zijn rugspieren ontwikkeld, dus naar het bit toerijden. Als je er een stang in gaat hangen, zal je je paard nooit een keertje naar het bit toe kunnen rijden, ontwikkeld je paard de verkeerde spieren, krijgt een onderhals en heb je mee moeite om dat allemaal weer recht te zetten dan het bit je aan comfort geeft. Als jij er al geen moeite mee hebt om met een trens te rijden en je er normaal ook nooit/zelden aanzit...waarom veranderen?

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 06:44

Citaat:
Als je er een stang in gaat hangen, zal je je paard nooit een keertje naar het bit toe kunnen rijden, ontwikkeld je paard de verkeerde spieren, krijgt een onderhals en heb je mee moeite om dat allemaal weer recht te zetten dan het bit je aan comfort geeft


Verward dat snap ik niet, ik heb gewoon les met een pelham, met kinketting en dubbele teugels en ik heb daar allemaal geen last van, mijn paard loopt vwnw, ontwikkelt rugspieren, ik rijd hem naar het bit toe, zijn onderhals is in een jaar een heel end weg en hij is recht gereden. Dat heeft allemaal veel tijd en inspanning gekct (en lessen) maar hij loopt super op de pelham en dat is echt een stang!

leentje
Berichten: 3822
Geregistreerd: 02-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 09:06

Ilindra schreef:
Je hoeft natuurlijk niet direct op een stang over te stappen, een ongebroken trens is ook nog een optie


Jeps! Ik ben ook een pure "bosruiter" en heb mn pony ook grotendeels aan de lange/losse teugel lopen. Ik heb haar jaren met een ongebroken rubber trens gereden, ging prima!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 09:17

smurf"]
ik heb gewoon les met een pelham, met kinketting en dubbele teugels
[/quote]

juist, daar zit het hem in, de dubbele teugels.

[quote="smurf schreef:
en ik heb daar allemaal geen last van, mijn paard loopt vwnw, ontwikkelt rugspieren, ik rijd hem naar het bit toe, zijn onderhals is in een jaar een heel end weg en hij is recht gereden. Dat heeft allemaal veel tijd en inspanning gekct (en lessen) maar hij loopt super op de pelham en dat is echt een stang!


Je hebt dubbele teugels, dus je kunt de druk verdelen. Op een scharenbit werk je alleen in via de scharen. Ik heb er met mijn paard de nodige problemen van ondervonden (slijmbeursontsteking in mijn schouder, een paard dat zwaar op de hand ligt en toch willen rijden - ik weet het, was eigenwijs)

FotoDesign

Berichten: 1803
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Veghel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 09:31

Ik rijd mijn paard op buiten ritten met een billy allen western stang.

Alles wat je schreef klopt:
Deze ligt veel stabieler in haar mond, is veel beter te rijden zonder teugeldruk en zal mijn paard waarschijnlijk veel prettiger vinden. Zij vinden dat een enkel gebroken trens "prikt en knijpt", en een stang, mits natuurlijk vriendelijk en zacht gebruikt veel eerlijker op je paard inwerkt.

Ik reed mijn paard dus op buiten ritten met dat western bit en dressuur met een enkel gebroken watertrens.

Er was een periode dat ik meer buiten reed dan dressuur binnen.
Maar pakte na enige tijd de dressuur maar weer eens op, ik kreeg problemen met het water trens bit in doen. Mijn paard hield de kaken stijf op elkaar.
Hele duidelijke taal. Als ik met de stang aan kwam hapte hem hem zelf in, kwam ik met de water trens aan hield hij de kaken stijf op elkaar en moest ik met vingers zijn mond open wrikken.
Dat vertelde mij genoeg waar zijn voorkeur naar uit ging.

Dus heb ik voor de derssuur nu ook een stang, ben gaan zoeken, heb er vele geprobeert, die het western bit te evenaren.. ik heb hem gevonden.
Deze hapt hij ook zelf in en het kettingkje hangt gewoon los op laatst schakel.

Men vraagt mij heel vaak waarom rijd je met een stang?
Niet om hem in de krul te trekken dus! Maar omdat mijn paard dat zelf het prettigst vind!

Maar dat geld allemaal voor mijn paard. wil dus niet zeggen dat dat voor elk paard zo is.
Maar dat is mijn ervaring met de stang.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 09:59

If it ain't broke, don't fix it.

Volgend jaar kom je wel weer een malloot tegen die vindt dat hij beter gaat lopen door strikjes in z'n staart te hangen, je teugels te kruisen of door z'n hoeven zwart te verven.
Als het nu toch gewoon lekker gaat, waarom dan veranderen?

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 10:01

Sonja schreef:
If it ain't broke, don't fix it.

Volgend jaar kom je wel weer een malloot tegen die vindt dat hij beter gaat lopen door strikjes in z'n staart te hangen, je teugels te kruisen of door z'n hoeven zwart te verven.
Als het nu toch gewoon lekker gaat, waarom dan veranderen?


Helemaal mee eens!
Waarom een stang erin hangen als het met een trens ook lukt? Ik denk dat als je paard eenmaal aan de stang gewend is, je minder makkelijk kunt teruggaan naar rijden met een trensje.

carola1

Berichten: 1586
Geregistreerd: 22-02-04
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 10:18

Cassidy schreef:
Ook al ben je aan het trainen voor endurance, zul je toch ook je paard zo moeten gaan rijden dat hij zijn rugspieren ontwikkeld, dus naar het bit toerijden. Als je er een stang in gaat hangen, zal je je paard nooit een keertje naar het bit toe kunnen rijden, ontwikkeld je paard de verkeerde spieren, krijgt een onderhals en heb je mee moeite om dat allemaal weer recht te zetten dan het bit je aan comfort geeft. Als jij er al geen moeite mee hebt om met een trens te rijden en je er normaal ook nooit/zelden aanzit...waarom veranderen?


sorry, cassidy, maar dit snap ik niet.
waarom zou je een paard met stang niet naar het bit kunnen rijden? (dit is geen commmentaar, maar een vraag, dus begrijp me niet verkeerd)

LadyJane

Berichten: 1487
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Woudrichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 10:24

smurf schreef:
Citaat:
Ik rij mijn paard al jaren met een stang *met D-ringen*.
Het kinkettinkje gebruik ik helemaal niet.


dat is vast een Thiedemann-bit, als ik die eens in 17,5 te pakken kon krijgen..... Cool


Bij het drunens ruiterhuis misschien, Daar heb ik laatst ook een bit besteld in maatje 17!!! Ongelooflijk he? Dat die paarden zulke grote waffels kunnen hebben!?

grid

Berichten: 8816
Geregistreerd: 10-12-03
Woonplaats: Idyllisch Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 11:13

Misschien half offtopic, maar ik merkte bij Sayla dat ze een enkelgebroken trens helemaal niet fijn vond (volgens mij prikte het midden in haar gehemelte of zo) om die reden ben ik dus overgestapt op een dubbelgebroken bustrens en dat gaat SUPER (rijd er nu al ruim een jaar mee!!!!)......
Verder ben ik er niet één van oplossingen zoeken dmv een ander bit. Sommigen grijpen bij problemen meteen naar een ander [lees scherper] bit en dat vind ik niks Boos! , maar soms is het toch wel een hele openbaring Knipoog .

Zo wilde mijn verzorgponietje (al heel lang geleden Knipoog ) een enkelgebroken trensje ook niet aannemen. Terwijl je er nog niet aanzat begon ze al met haar hoofd te schudden enzo... zeer irri dus... Toen ben ik naar de paardenwinkel gegaan en heb gevraagd welk bitje zachter was dan haar bitje (had t meegenomen, want had er niet zoveel verstand van en dus ook nog nooit van dubbelgebroken gehoord)
Hij kwam toen met een ongebroken rubbertrens --> dit is het enige wat ik in die maat heb wat zachter is --> en dat was ook perfect voor haar, meteen was ze rustig!!!

Dus als ik geen "probleem" had ondekt op hun bit, was ik niet overgestapt en reed ik gewoon met een standaard gebroken trens (over t algemeen liefst bus), maar omdat ze duidelijk dit bit niet lekker/fijn vonden, ben ik op zoek gegaan naar iets anders/zachters en ben dus in het ene geval uitgekomen op een ongebroken rubber trensje en in het andere geval een dubbelgebrokenbustrens met rond tussenstukje.

Dus zou ik recreatief gaan rijden met een stang --> als ik zou merken dat mijn paard dat prettiger vindt (zoals bv bij monique) dan JA, maar het moet dus duidelijk géén noodoplossing zijn --> geen aanval op jou Morrie Knipoog want dat is een heel verhaal apart en met een mond van 17,5 lijkt mij een stang ook het prettigst