[INFO] Welke camera moet ik kopen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

JW18

Re: [INFO] Welke camera moet ik kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 18:43

@Capopjepop, wat fotografeer je voornamelijk?

Als je voornamelijk sport en snel bewegende zaken op de foto zet zou ik de d300 nemen.
De D2X is voornamelijk geschikt voor portretten etc. De autrfocus is niet erg snel zoals de d300 die wel heeft.

Overigens staan beide cameras op dpreview.com, kun je ze mooi vergelijken.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 20:16

Heb al verschillende reviews gelezen, maar kwam er nog niet echt uit. De D2x spreekt me op de een of andere manier meer aan, oogt lekker robuust en ligt fijn in de hand. Ik fotografeer eigenlijk van alles. Sleep hem overal mee naar toe, voetbalveld, paarden, maar ik wil binnenkort ook gaan beginnen met portretfotografie en natuurfotografie vind ik ook erg leuk om me in te verdiepen. Ik moet zeggen dat ik nu met een D50 fotografeer, dus ik ga er wel van uit dat ik er met beide camera's op vooruit ga Haha!

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 21:29

Oeps, had ik daar mijn 40.000 D2X foto's voor moeten gebruiken, voor portretten Clown

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 21:40

jij hebt de D2x dus? Kun je wat meer vertellen over jou ervaringen met de camera? Wat springt eruit en wat vind je evt minder?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 21:49

Ik ken anders iemand die met de D2X uitstekende paardenfoto's maakte... Op z'n timing na dan. De foto's waren technisch echt super.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 22:00

Ja maar hij zegt toch ook niet dat je met een D2x alleen maar portretfoto's kunt maken, hij zegt dat die daar het meest geschikt voor is. Wil dus niet zeggen dat de camera niet overweg kan met bijv sport of paardenfotografie, ik noem maar iets Lachen

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 22:28

darkmoona schreef:
Ik ben al een tijdje aan het sparen voor een goede camera.
Nu zag ik bij de dixons de nikon coolpix p80 staan.
En ik moet zeggen, ik ben helemaal verkocht!
Hij maakt 13 foto's per seconde, 10 megapixel en 18 keer optische zoom.

Maar wat ik nergens kan vinden is:
Kun je er er ook goede close upjes mee maken?

En heeft iemand verder nog tips?

groetjes SImone

Hoi!

Ik ga ook met de rest mee, het is zonde als je nu €400,= uit gaat geven aan een compact camera, en wellicht al over een half jaartje verder wilt met een spiegelreflex. Voor €400,- kun je al een spiegelreflex kopen hoor, je moet alleen de juiste aanbieding treffen Knipoog. Qua formaat maakt het ook zowat niet uit, de nikon "compact" past toch niet in je jaszak, dus je bént al 'genoodzaakt' een cameratas te kopen.. Waarom zou je dan geen spiegelreflex kopen, als je toch al weet dat je over een tijdje over wilt gaan op een DSRL? Met de kitlens kun je inderdaad ook al hele fijne platen schieten. Op een DSRL zitten ook álle automatische functies die op een compact zitten, misschien nog wel meer. Het verschil tussen de Nikon die jij aangeeft en welke spiegelreflex dan ook, is alleen de spiegel! Qua uiterlijk en formaat is hij al hetzelfde, dus ook daarvoor hoef je het niet te laten.
En tsja, die lenzen... Die brengen ook eigenlijk een voordeel met zich mee. Met verschillende lenzen kun je uiteindelijk ook vele meer. Je bent in staat om veel uiteenlopendere zaken te fotograferen, wat je waarschijnlijk met die Nikon niet kunt. Bovendien, mocht je de lenzen te duur vinden... Veel fotowinkels hebben ook occasion-lenzen (én camera's) in hun assortiment. http://www.kamera-express.nl bijvoorbeeld is een ontzettend fijne winkel met een ruim assortiment nieuwe en 2ehands artikelen...

Ik zou het in ieder geval zonde vinden van mijn geld als ik nu in jouw plaats géén DSRL zou kopen.
Stel je wilt over een half jaar al overgaan op een DSRL.
Dan krijg je écht niet die €400,= terug van de Nikon als je die op marktplaats zet.
Wie weet krijg je hem maar voor €200,= verkocht. Dan heb je dus €200,= weggegooid als het ware.
Stél je koopt nu voor €400,= een DSRL... Dan ga je niet overschakelen na een half jaar.
Dan houd je bij wijze van spreke die €200,= van de Nikon in je zak, waar je dan al een mooie tele zoomlens van kunt kopen!!
De 70-300mm (10x optische zoom als ik het goed heb) van Sigma is er al voor ónder de €200,= Zijn betere broertje heb je voor net iets meer dan €200,=....

Als ik je nu nog niet heb overtuigd.... dan weet ik het ook niet meer. Tong uitsteken
Laatst bijgewerkt door Liesje89 op 06-06-08 22:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 22:32

capopjekop schreef:
Ja maar hij zegt toch ook niet dat je met een D2x alleen maar portretfoto's kunt maken, hij zegt dat die daar het meest geschikt voor is. Wil dus niet zeggen dat de camera niet overweg kan met bijv sport of paardenfotografie, ik noem maar iets Lachen

Ik doelde meer op KootMiraDrum, die opmerking kwam er een beetje uit als "oh vandaar dat m'n fotos met de 2DX niet echt wat waren, hijs dus meer geschikt voor portret dan voor paardensport" maar dan sarcastisch. Ik ken de camera verder niet zo goed (qua specs en in gebruik; heb er 2x mee gefotografeerd) maar vond het een fijne camera voor de sport.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 22:49

capopjekop schreef:
jij hebt de D2x dus? Kun je wat meer vertellen over jou ervaringen met de camera? Wat springt eruit en wat vind je evt minder?

Het enige nadeel bij de D2X vond ik de ruis bij hogere iso's. Heb nu het Nikon isomonster en dat is op iso-vlak een verademing, maar nu mis ik de cropfactor weer Clown , het iso-monster is full frame.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 00:12

En voor de duidelijkheid, de D2X is een GEWELDIGE camera.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 00:24

Die ruis was uiteindelijk ook de doorslaggevende factor dat de persoon in kwestie (zie posts hierboven) de zijne verkocht heeft en er een 1D mk III voor terug heeft gekocht. Kon 'ie eindelijk fatsoenlijk indoor doen Clown

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 12:49

Maar bij de D300 schijnt de ruis al minder voor te komen las ik ergens?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 13:13

Klopt ja, als ik het goede type in m'n hoofd heb is daar de hoeveelheid ruis etc absoluut acceptabel.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 09:03

Klopt inderdaad, je moet alleen geen wonderen verwachten.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 09:07

Nee dat doe ik ook niet. Ik denk dat ik het even van de prijs laat afhangen, want het lijken mij beide goede camera's en verder fotografeer ik toch voornamelijk buiten, ik wil later ook nog een lichtsterkere lens en die heb je toch wel nodig voor binnen.

astridastrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 09:25

Ik ga straks een SX100 kopen, heeft iemand die?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 11:35

capopjekop schreef:
Nee dat doe ik ook niet. Ik denk dat ik het even van de prijs laat afhangen, want het lijken mij beide goede camera's en verder fotografeer ik toch voornamelijk buiten, ik wil later ook nog een lichtsterkere lens en die heb je toch wel nodig voor binnen.

Hmmm ondanks die lichtsterke lens heb je toch nog wel hoge ISO nodig, dus tis niet zo dat je met een lichtsterke lens de ISO niet zo ver omhoog hoeft te doen en je dus minder ruis hebt. Die hoge ISO heb je binnen hoe dan ook nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 13:04

Hevonen schreef:
Hmm dat vind ik iets te duur Vork

Wat vinden jullie van de Fuji Finepix S5800?
Of is er al weer een nieuwer model?

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 14:17

Ik fotografeer nu bijna een jaar met de Fujifilm Finepix S6500fd, maar na gister en al eerder geproefd te hebben van de Nikon D40 van een vriendin heb ik besloten dat ik tóch meer wil. Lachen Wat vinden jullie de beste keus? De Nikon D40, of de Canon EOS 400D? Of is er momenteel nog een andere aanrader (rond die prijs, dus niet de 450D want daar heb ik 't geld niet voor Haha! )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 14:24

imd: simpel. 400D.

HouVanUtopia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 14:26

TJa ik zat zelf met dezelfde keuze als jou imd. Ik ben voor de nikon D40 gegaan door de simpele reden dat ik met beide camera/s in de winkel foto's mocht maken van hetzelfde onderwerp beide toestellen zelfe instellingen. En die van de nikon de kleuren veel beter uitkwamen.
De kleuren waren veel beter veel werkelijker. En persoonlijk lag de Nikon lekkerder in mijn hand.

Ik heb wel de Nikon D40x gekocht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 14:36

Ik quote mezelf:

[***] schreef:
Ik moet eens niet zo behulpzaam zijn geloof ik...

Klik

Alle resultaten op Kokomo en de D40 in dit topic. Hij heeft 33 keer een heel verhaal verteld over de D40.

...En niet alleen Kokomo, maar ook enkele anderen hebben dit hele verhaal hier geregeld uitgelegd.

D40 is best een leuke camera, dat zal ik niet ontkennen. Maar er zijn dingen die je echt even moet weten en waar je rekening mee moet houden wanneer je inderdaad voor de D40 (of D40X) gaat. 400D is wat dat betreft gewoon niet te vergelijken met de D40, aan de 400D heb je gewoon een redelijk volwassen camera waar je alle kanten mee uit kunt en in die zin is het geen concurrentie voor de D40.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-06-08 14:37, in het totaal 1 keer bewerkt

HouVanUtopia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 14:37

Op de nikon passen nu ook vele lenzen Lachen
er komen steeds meer lenzen ook van sigma etc etc die ook goed zijn voor de nikon D40 & D40x

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 14:38

Dan nog HVU, het blijft een zeer beperkte camera en het is gewoon geen concurrentie voor de 400D van Canon.

HouVanUtopia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 14:39

beperkt ?
nou beperkt vind ik hem zeker niet Nagelbijten / Gniffelen