hoeveel biks ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Joyce

Berichten: 6371
Geregistreerd: 02-05-01

hoeveel biks ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-01 17:14

Ik ben dus weer aan het twijfelen hoeveel biks ik moet geven aan dribbel.

Hij is 2,5 jaar, ong. 88 cm. Hij staat op stal, en komt er iedere dag uit om te lopen. 1 a 2 keer per week longeer ik hem 10 a 15 minuutjes (nou ja longeren, gewoon halstertje om, longeerlijn er aan en laten lopen, niet met allemaal touwen en dingen dus)
2 a 3 keer per week staat hij een uurtje los, alleen of met een andere pony. als het lekker weer is gaan we vaak ook 1,5 uur wandelen, en we doen minstens 1 keer per week Vrijheidsdressuur.
Echt hard werken doet ie niet... lekker rustig allemaal... maar hij doet wel genoeg dat hij toch een beetje biks nodig heeft

Hij krijgt ook kuilgras (2 keer per dag)
wat denken/vinden jullie?

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-01 17:17

het is nog een jong paardje.
Ik zelf voer altijd een beetje op het oog en bekijk wat mijn paarden zoal uitspoken op een dag.
Voor de shetlander 0,5 tot 1 kg perdag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-01 17:22

De shetjes bij ons op stal (die lopen elke dag) krijgen twee keer per dag een handje biks en verder hooi en kuilgras.
Vraag 't anders even aan Stef, wat ze Honey precies geeft als ze er ook op rijdt.

0.5 tot 1 kg per dag lijkt me wel heeeeeel erg veel voor een Shetje. Ter vergelijking: mijn Fjord krijgt iets minder dan een halve kilo per dag als ze een uur onder het zadel loopt. Verder kuilgras en hooi. Als ze niet onder het zadel loopt of serieus gelongeerd wordt, krijgt ze maar 1/4 per dag. Anders staat ze te galopperen in haar stal.

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-01 18:57

een halve ongeveer
wat geef je nu dan?

Sunnylover

Berichten: 3459
Geregistreerd: 15-05-01
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-01 23:15

1kg na zware inspanning lijkt mij voldoende.Met wat hooi.

Princess

Berichten: 3303
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-01 23:41

2x 0.5 kg is voldoende!
(en dat is echt zo!ik heb namelijk voeding op school en ik kan het precies narekenen hoeveel die nodig heeft!)

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-01 00:02

Dennis krijgt als hij hard gewerkt heeft 1/4 tot krap 1/2 kilo. En als hij niets of bijna niets gedaan heeft krijgt hij ook niets. Anders stuitert hij z'n stal uit. Meer heeft hij echt niet nodig.

jacqueline

Berichten: 5549
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-01 00:06

Onze krijgen ook niks hoor als ze niks hebben gedaan, ze krijgen kuilhooi en soms brood, en inderdaad als ze hebben gelopen dan krijgen ze wat brokken.......maar ze zijn al vrij dik dus ik durf ze ook echt niet te veel bij te voeren!!!!
Pas op hoor met shetlanders want ze hebben echt heel weinig nodig en volgens mij worden ze van lucht al dik hahahaha

SuuZ
Berichten: 150
Geregistreerd: 23-12-01
Woonplaats: son

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-01 00:19

bij ons krijgen ze 1/4 of 1/2 per keer. dus 1/2 of 1 kilo per dag. verder nog wat stro enzo misschien moet je maar even kijken hoe ie erop reageert. als je hem weinig geeft en hij wordt steeds dunner geef je wat meer en andersom.

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-01 04:21

shetten en ook natuurlijk welsh Knipoog worden vaak al snel te veel gevoerd, maar het is per pony verschillend. Gewoon de ogen goed de kost geven.

Een aardige indicatie krijg je wanneer je regelmatig eens onder de manenkam "voelt". Hier wordt veel vet opgeslagen.
Voelt dat hard, stak en dik dan geef je teveel. Kan zelfs zo gek worden dat de kam "omvalt".
Voelt de manenkam dun en slapjes aan, kun je wat meer geven.

Het is maar een hulpmiddeltje .. meer niet.

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-01 10:21

ik zou een paar handjes geven, maar zeker niet meer dan 0.5 kg! dat is echt heel veel voor een shet die op stal staat.

Dan kan je betere mueslie zonder haver geven, dat is speciale dieetmuslie voor sobere paarden. en daar zitten toch veel vitamines enzo in

Joyce

Berichten: 6371
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-01 16:57

1 kg per dag lijkt mij ook veel te veel. ik denk dat ik hem nu 1/4 per dag geef, hij is vrij ''dik'' (niet slank om het maar zo te zeggen)
bij de manenkam voelt het ook een beetje hard, dus denk dat hij dan maar wat minder dan nu moet krijgen ( nu krijgt hij 2 x 1/4 dus een halve kg per dag)

bedankt voor de reacties!