Kies je voor wat je mooi vindt of wat goed voor je paard is?

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Anoniem

Kies je voor wat je mooi vindt of wat goed voor je paard is?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-01 09:42

Naar aanleiding van de vraag wat voor neusriem je gebruikt bij je paard, heb ik even een vraag voor jullie allemaal.
Ik heb namelijk met stomme verbazing zitten lezen dat veel mensen maar kiezen voor wat 'mooi' is op het paard. Daarbij kiezen verschillende mensen voor een Mexicaanse neusriem.
Nou is dit een neusriem met een bepaalde inwerking op het paard.

Wat ik me nu afvraag is of jullie nou echt kiezen voor wat 'mooi' is op je paard (in mijn ogen is dat dus gewoon dom, heb ik geen ander woord voor) of kies je voor wat goed is voor je paard?
Ik kan me nl. niet voorstellen dat er zoveel mensen hier een Mexicaanse neusriem nodig hebben , want als ik al die andere berichten hier moet geloven, dan kiest iedereen alleen het allerbeste van het beste voor z'n paard, rijdt iedereen zo'n beetje op Anky-niveau, hebben alle Bokt-paarden een mondje als boter etc etc.

Ben benieuwd naar eerlijke antwoorden.......


Ineke2

Berichten: 33041
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-01 09:52

Als ik een leuk hoofdstel zie in de winkel, maakt het mij verder niet zoveel uit wat voor neusriem eraan zit. Meestal is dat een gecombineerde, nou dat is prima...ik ga niet speciaal iets kopen omdat dat mooier zou staan, terwijl mijn paard er misschien wel niet blij mee zou zijn. (Omdat de mexicaanse neusriem scherper zou inwerken Verward )

Kijk een zadeldekje en een halster bijvoorbeeld koop ik wel omdat ik dat mooi vind, maar dat boeit het paard verder niet.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-01 09:52

Hahahahaha, ik vind dat je dit erg leuk omschrijft *LOL*

Ik rij met een gecombineerde neusriem, hij is daar mee aangereden, is dus het is niet iets nieuws voor hem. (was een paar maanden licht aangereden toen ik hem kocht, kreeg het bit erbij gebruik ik nog steeds Lachen )
Ik heb ook bijna een jaar (zoiets denk ik) met een africhtingsneusriem gereden. Kan me niet precies voor de geest halen waarom ik weer terug ging op de gecombineerde....
Vind het niet veel verschil uitmaken, alleen de neusriem blijft schoner omdat die niet onder het bit zit.

Misschien dat ik de lage neusriem er weer eens aanzet om eens te zien wat het verschil is Lachen

Qua dekjes koop ik graag dekjes die niet 'gewoontjes' zijn, wel let ik erop dat ze qua materiaal en dikte plezierig zullen blijven onder het zadel voor mijn paard.

Halster koop ik ook op die manier, al is het zo dat als ik merk dat het halster toch niet helemaal lekker zit, ik het niet gebruiken zal.

Mijn zadel is op maat gemaakt voor hem en mij, vind zijn rug heel belangrijk.
Laatst bijgewerkt door orri op 27-12-01 09:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

Monica

Berichten: 3253
Geregistreerd: 05-10-01
Woonplaats: Jirnsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-01 09:55

hallo,
ik vind dat je 'omdat iets mooi is' niet je paard rond moet laten lopen met iets wat hij helemaal niet nodig heeft.
maar zelf heb ik wel, dat iets mooi moet zijn.maar ja als het niet goed is voor mijn paard doe ik het natuurlijk ook niet.klinkt misschien een beetje banketstaaf maar ja. zo denk ik erover Lachen
groetjes monica

zita

Berichten: 754
Geregistreerd: 29-09-01
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-01 09:55

ik weeg het af, als het slecht is voor Kyra koop ik het niet. ik zoek gewoon altijd naar mooie goede dingen!!!

I love Kyra+Arabe( miss you 4-ever)!
dag lieve aap ik hoop dat je een leuke eigenaar krijgt met een lekker stuk land......

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-01 09:59

nee ik koop echt niet iets wat ik mooi vind.
Toen ik nog manegeruiter was, zo'n snotneus van 12 jaar, dan was het heel erg stoer als je met sporen reed. Toen heb ik idd eens sporen gekocht, omdat dat er stoer uitzag. Nu weet ik wel beter. Haha!

Nee, ik koop alleen dingen die goed zijn voor mijn pony.

kijk, zo'n leren bit vind ik echt heel erg leuk staan, maarja mn pony heeft het niet nodig, dus ik ga het ook niet kopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-01 10:23

Ik ben zo benieuwd naar de antwoorden van de 7 (!) Bokkers die op de vraag wat voor hoofdstel ze het liefst hebben, Mexicaans antwoordden. Zo is er iemand, die deze het 'stoerst' vindt, iemand die vindt dat het daarme 'beter gaat dan met een gecombineerde'. Iemand anders vindt 'm 'om te kwijlen' maar rijdt met een gecombineerde. Eentje vindt het 'chique voor een jumpingpaard'..... Iemand anders kon alleen op 'geweldig' komen en er zijn er twee die 'm gebruiken met springen. Waarvan eentje met de fantastisch doordachte reden "eg (.....) gaaf krijgt ze een heel stoer koppie van" .............

Ben zo benieuwd naar hun redenen.... En dan niet alleen 'omdat dat beter gaat' maar ook de reden waarom dat dat dan beter gaat.....

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-01 13:22

tsja wat goed voor je paard is, dat is ook nog niet altijd duidelijk. Neem maar het peesbeschermerverhaal, mensen die die wel gebruiken, vinden het goed voor bescherming, mensen die ze niet gebruiken, vinden het goed omdat het kan schuren oid. In dat geval zijn er twee hele verschillende meningen maar denken wel beide partijen dat ze het beste voor hun paard kiezen!

Wat betreft de neusriem Haha!
Ik vind het idd een beetje fout om zo'n mexicaanse te kopen omdat dat 'echt stoer staat'
Maarja, er zijn altijd mensen die diverse dingen kopen om de 'mooiheid', ik zelf ook wel hoor! Maar een ander verhaal wordt het idd als je paard er een ander soort inwerking van ondervind. Als je gaat longeren met touwtjes omdat je dat mooier vind dan bijzets, is het ook een beetje vaag. Of met slof rijden omdat dat mooi staat. Daar komt de manier van gebruik en inwerking meer bij kijken dan de mooiheid!

Nothing tastes as good as being lean feels *profielupdate*
Goed voornemen 2007: Sommige PBtjes slippen er nog wel eens tussendoor... dus mocht je geen respons krijgen; stuur svp nog eens en niet boos worden hoor Haha!

coco

Berichten: 2140
Geregistreerd: 25-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-01 13:32

Ineke2 schreef:
Als ik een leuk hoofdstel zie in de winkel, maakt het mij verder niet zoveel uit wat voor neusriem eraan zit. Meestal is dat een gecombineerde, nou dat is prima...ik ga niet speciaal iets kopen omdat dat mooier zou staan, terwijl mijn paard er misschien wel niet blij mee zou zijn. (Omdat de mexicaanse neusriem scherper zou inwerken Verward )

Kijk een zadeldekje en een halster bijvoorbeeld koop ik wel omdat ik dat mooi vind, maar dat boeit het paard verder niet.


Hier ben ik het mee eens.

Sunnylover

Berichten: 3459
Geregistreerd: 15-05-01
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-01 13:32

Ik ga geen neusriem kopen die ik lelijk vind.
Toch? Ook ga ik geen neusriem kopen waarvan ik weet dat het,tja hoe zal ik het zeggen,raar is...Dus het is er tussenin.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-01 13:45

Ik rij met een gecombineerde neusriem.
Dit omdat ik denk (kawa verteld het me verder nooit of het ook zo is) dat dat het fijnste zit.
Dan ga ik verder in de winkel wel kijken welke hoofdstellen met gecombineerde neusriem ik het mooiste vind.
Maar van de zomer had Kawa een wondje net boven de neusriem zitten en omdat ik bang was dat het er misschien tijdens het rijden toch op zou komen heb ik de neusriem er maar zoalng afgehaald. En dat ging ook uitstekend. Ik merkte geen verschil met rijden. Maar ik zal op wedtrijd toch maar braaf een neusriem omdoen Knipoog .

verder kijk ik bv bij peesbeschermers die ik altijd van BR heb omdat die nog nooit gescheurd hebben bij Kawa ook naar de kleur.

Maar dingen kopen echt alleen voor de mooiigheid doe ik niet.
Eerst kijken of het goed is en dan kijk ik pas naar b.v. kleur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-01 14:17

Oh maar begrijp me niet verkeerd, ik heb alle begrip voor iets kiezen wat je mooi vindt. Het gaat me om de keuze van een 'techniek' (geen idee hoe ik de inwerking van een neusriem anders moet beschrijven Verward )
Kijk, als je de keuze hebt gemaakt voor een hoofdstel met een bepaalde neusriem, is het logisch dat je daarna binnen die mogelijkheden gaat kijken welke je het mooiste vindt.

Maar je gaat toch (bijvoorbeeld) ook niet met sporen met scherpe wieltjes rijden "omdat dat mooi is" ? (tenminste, als ik dat doorgaans zo eens lees hier....), dus waarom wel een Mexicaanse neusriem "Omdat dat mooi is"..... Dat is mijn vraag.....

Liselot

Berichten: 32174
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-01 14:30

ik heb voor de mexicaanse gekozen....niet dat ik dat bij elk paard gebruiken zal...maar het paardje waar ik een tijd lang op gereden had heb ik er 1 voor gekocht. omdat hij in het pacours zijn mond wist open te krijgen en dan zijn bit naar achteren gooide en aan de kletter ging. zelfs met sperriem Verward
met die mexicaanse neusriem voelde hij meer druk en daardoor opende hij zijn mond niet meer, en ging dus ook niet meer aan de kletter.
nu zal je wel denken waarom opent hij zijn mond dan? daar zijn we nooit echt achter gekomen, hij had een zacht bit (dubbelgebroken, lekker dik, en van aurigan) en ik heb geen harde hand. wie het weet mag het zeggen hihi

dat is dus waarom ik voor die mexicaanse heb gekozen. als ik nu weer een paardje zou gaan rijden of misschein wel kopen dan doe ik gewoon een gecombineerde om...

kussies liselot

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3


carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-01 15:47

Ik kies hetgene waarvan ik denk dat m'n paard het fijn vind. Bijvoorbeeld een nieuwe winterdeken. Degenen met de beste pasvorm, zijn vaak van een bekend merk. En meestal zijn die dekens van een bekend merk ook heel mooi (vind ik dan).

Ik vind iets 'mooi' als het degelijk, sterk en functioneel is. Of het nou blauw of groen is, dat maakt me helemaal niets uit.

Ook een zadel: het moet passen bij mij en bij m'n paard. Als het past, dan ligt het ook goed. En een zadel wat een goede ligging heeft, is mooi.

Ik vind dat mooi en 'goed voor het paard' dus heel erg met elkaar samenhangt, en dat je het niet los van elkaar kan zien.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Collinnnnn

Berichten: 1769
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Rotterdam

tja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-01 16:13

Ik koop aleen hoofdstellen zonder neusriem,dat scheelt!!!!! Haha!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-01 16:22

voor het mooi kijk ik naar het leer, de kleur, het onderlegde.
Een mexicaanse neusriem vind ik persoonlijk niet eens mooi, maar vooruit.
Ik heb zowel bij hon als jamey een gek. neusriem. Vind ik ook mooi (een hoge vind ik het mooist).
Maar als er om wat voor rede dan ook een lage op zou moeten (wat ik echt niet mooi vind) dan moet dat maar.
Ik let qua kleur dus op wat ik mooi vind, maar kijk verder zeer zeker naar de werking, het materiaal etc...

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-01 16:44

Op dat topic heb ik niet gereageerd,

Ik rijd Ozep vrijwel altijd met een gecombineerde aansnoer,
ik heb echter ook nog een Mexicaanse liggen met van die koperen ringen, een heel chique hoofdstel wat ik toendertijd voor mijn tank van 1.80 gekocht heb.
Ozep past hem echter ook en ik heb hem er nu 2 keer mee gereden,
ik 'singel' hem dan niet aan,
rijd er dan echt mee omdat ik het zonde vind om hem te laten liggen en hij ook wel heel mooi staat Haha!

ingrid

Berichten: 3291
Geregistreerd: 19-05-01
Woonplaats: zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-01 16:53

Sonja schreef:


"eg (.....) gaaf krijgt ze een heel stoer koppie van" .............




dat ben ik dus Haha! Haha!
nou idd ze krijgt er een gaaf koppie van maar dat is niet de reden dat ik er om heb gedaan. eerder trok ze mij op de hindernis af mond open en er de hele tijd vandoor gaan. dit was echter alleen met springen. sinds die mexicaanse erom heb doet ze het niet meer. em ik gebruik hem alleen met springen wat 1 x in de week in de les is en af en toe op concour als ik moet springen. dus ik rij er niet elke dag mee rij meestal met de gecombineerde.. enja verder het staat er gewoon goed

Love the life that you live, live the life that you love

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-01 16:55

Op dat topic heb ik ook niet gereageerd...

Ik vind inderdaad niet dat je kunt zeggen...'oh dat bit ziet er mooi uit, laat ik dat maar in zijn mond hangen'
Zo vind ik het bijvoorbeeld beetje boel onzin om een paard dat je alleen even onder het zadel stapt, gelijk een stang en trens in de mond te hangen 'staat zo stoer' ....

Ik zou geen 'speciale' optoming aanschaffen voor de mooiigheid zonder dat er een reden voor is.

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23370
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-01 16:58

het enige hoofdstel wat ze bij de paardenzaak hadden was een met een gecombineerde (minihoofdstel) aan het hoofdstel voor de karzit een hoge.

Ik weet niet hoe ze met andere neusriemen is maar dit is ze nou eenmaal gewend.

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-01 17:11

mmm dan hebben we in ons western wereldje toch veel meer keus.
Je kunt kiezem uit mooi en functioneel voor jou paard.
Talloze hoofdstellen in dieverse kleuren, leersoorten enz enz.
Moet ik mijn paard op een trens rijden dan is zelfs daar nog de keuze voor een simpel bit tot een show bit.

Dit geld ook voor zadels. Tuurlijk moet een zadel goed passen dat is een eerste vereiste.
Gellukkig is er volop keus dus mag de smaak ook mee doen.

Pads koop ik meestal omdat ik ze mooi vind, maar kijk ondertussen ook naar de dikte.
Nu ben ik iets kritischer aan het worden en op zoek naar iets wat functioneler is(onderlegger die in de was kan Haha! )

Ik koop simpele halsters voor op het land en heb 1 goede liggen voor op de trailer.
Halstertouwen zijn te kort om je paard goed vast te zetten op de wagen.
Gelukkig kun je bij de westernzaken extra lange kopen.
Ik zie graag dat halstertouwen langer worden.
Ook aan het materiaal deugt nog wel eens wat. Mooie gekleurde gevlochten lijnen zijn vaak niet te knopen.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

ingrid

Berichten: 3291
Geregistreerd: 19-05-01
Woonplaats: zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-01 17:28

maar ik zou nooit iets van stang en trens er in hangen omdat dat mooi is..... of met wieltjes sporen gaan rijden omdat dat cool is.... nee de mexicaanse is bij mij functioneel en ik vind hem mooi

Love the life that you live, live the life that you love

joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-01 17:37

Ik kies wel iets wat mooi is, maar niet iets dat slecht is!

Tinne

Berichten: 13717
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-01 18:52

Ik kies wel iets dat mooi bij mijn paard zou staan, maar daarvoor ga ik geen mexicaanse neusriem kiezen, want mexicaanse neusriemen vind ik ten eerste niet zo mooi en ten tweede zou deze niet goed combineren met mijn paard (mijn ex-verzorgpaard dan...). Ze kan er niet goed tegen als er veel aan haar hoofd gezeten wordt, dus reed ik altijd met slappe teugels (wel op maat, maar er zat totaal geen druk op) en een bitje dat helemaal niet scherp was. Ik reed altijd met een gecombineerde neusriem, vind ik zelf het mooiste en Tinne liep daar ook altijd het fijnste mee. Ik kies dus niet iets omdat ik het zo mooi vind, mijn paard zou zich er ook prettig bij moeten voelen. Party!!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot, FCSA, Jet, Kimmej, Linde_C, Mark0919, pluklief en 42 bezoekers