wat te doen tegen vliegen op de wei

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

wat te doen tegen vliegen op de wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-04 15:42

mijn paard gaat eind mei voor het eerst de wei op..
dat heeft hij heel lang niet meer gedaan. ik weet ook niet hoe hij zelf op de wei is.
op stal afgelopen zomer had ik ontzettend veel last van de vliegen. ze zaten allemaalin zijn plafond en kwamen echt met honderden eruit.
hij zat altijd onder de vliegen, ze zaten overal op en wat voor een vliegenspray ik ook kocht of maakte, niets hielp.
een vliegendeken heb ik niet geprobeerd, aangezien hij het zoheet had op stal dat ik hem een deken niet aan wilde doen(was hij ook nooit gewend)
maar dalijk gaat hij dus op de wei en vraag ik me af of het verstandig is een vliegendeken om te doen.
wel doe ik een halster met zo'n frontriem om(voor zover dat iets helpt)
als hij in de bak stond ofzo had hij de vliegenook al meteen op hem, of als ik hembuiten aan het poetsen was. hij zit ook onder de wondjes van het slaan naar de vliegen op zijnvoeten.

ik werd er gek van en kan me voorstellen dat het voor het beesie ookniet lekker was..

dus wat kan iknu het beste doen?

en hoe kan ik hem het bestelaten wennen aan de wei? want dat heeftie in jaren niet gehad, ik ga nu wel eens met hem grazen in het park, maar das maar 15 minuten ofzo..
hoe kan je dat het beste opbouwen?
hij heeft nu geen mogelijkheid tot wei, pas op de nieuwe stal waar die heen gaat.
ze worden sochtend erop gezet en je moet ze er zelf afhalen..

Liselot

Berichten: 32191
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 15:45

misschien helpt dit:
koop bij de drogist een potje hertshoorolie en watten (niet niet erg pluizen) smeer wat van dat spul op de watten (niet op je vingers, blijft er lang opzitten!) en dan in een par strepen op je paard waar de vliegen veel zitten. er komen dan wel bruine strepen, maar dat spul stinkt zo erg dat er geen insect meer in de buurt komt. zelf ben je met 5 minuten aan de geur gewend en kun je gewoon rijden e.d.
met wat water en shampoo was je het eraf, dus blijft ook na een regenbui nog zitten

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 15:46

je hebt zo van dat spul om de muren in te wrijven tegen vliegen.

verder kan een vliegennetje veel vliegen voor de ogen tegenhouden. ( die anders wel eens willen onsteken)

op de wei
zorg dat ie zeker eerst al wat ruwvoer (hooi, of kuil, wat je ook geeft) gegeten heeft.

en zet een klein stukkie af waar ie 15 minuutjes kan grazen, dan haal je hem eraf

doe dit een week.

breidt dan stilletjes aan uit per dag een minuut of 10 erbij.

tot je aan een uur zit, is de tweede week voorbij.

bouw zo verder op met een kwartier per dag er dan bij.... tot ie de gewenste tijd op de weide gestaan heeeft.
dit is mss het veiligst voor een paard dat weinig gras heeft gezien.

gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-04 16:15

okeej dankje wel Haha!
ik ga ff op zoek naar dat spul
en ga hem ff aanhet gras laten wennen, scheeld wel dat het kort gemaaid gras is waar hij dalijk opkomt te staan en de paarden mogen er begin mei in, hij komt pas aan het einde van de maand

anydale

Berichten: 3486
Geregistreerd: 22-08-02
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 16:26

knoflook helpt ook wel tegen vliegen..maar jouw geval is best wel extreem Scheve mond

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 16:26

zag het in de brochure van de paardendrogist

gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-04 17:03

knoflook werkt ookniet bij hem. tis echt erg. niemand heeft er zoveel last van op stal, en hij begint nouw al met kriebelen.. ookmet de muggen en dazen

cinv

Berichten: 2633
Geregistreerd: 01-12-03
Woonplaats: LANDEN (B)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 17:47

Ik heb een paard da zeer gevoelig is aan vliegen en ik koop allerlei producten maar da wat het beste helpt is een geel spuit bus..ken de nama nie meer met paarden allemaal in het klein erop. Flyer...iets... helpt heel goed. Ik spuit dat op de muren ook en mijn paard ruikt lekker meter en meters vandaan Knipoog

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 17:50

flyban? gele bus? is het dat cinv?

je hebt ook van die speciale producten om in (koeien)stallen aan de muren te strijken , werkt ook effectief!

gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-04 18:15

ik heb al veerust geprobeert.. werkt wel.. maar echt voor een half uur max.. danzitten ze er weer..
ik kan nie elk uur met die bus komen om hem te bespuiten Haha!

Duhelo

Berichten: 28553
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 18:27

ik denk dan dat het beste zou zijn een vliegendeken met hals, en zon vliegennetje dat ook zijn oren beschermt
en goed inspuiten met vanalles (misschien mengen? Haha!)