Heeft de westernsport toekomst in NL?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Haarbal

Berichten: 3447
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Wierden

Heeft de westernsport toekomst in NL?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-04-04 14:22

Concorde en ik zijn voor school met een project bezig, het opzetten van een fictief bedrijf.

HBO, dus alles moet super onderbouwd zijn. Nu moeten we ook een kleine enquete onder de doelgroep houden. Aangezien we besloten hebben een westernstal te "starten", aan jullie deze vraag:

Denk je dat de westernsport een toekomst heeft in Nederland? En waarom (niet?)


Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 14:32

Waarschuwing, LEEK-alert!
Als het aan mij ligt heeft de sport geen toekomst.

Als buitenstaander komen 'western'mensen op mij meestal over op een vrij besloten groep die zichzelf beter voelt om de manier waarop zij met hun paarden bezig zijn. Niet persoonlijk bedoeld, maar 'als groep' is dit het beeld wat ik van western krijg. Ik denk dat de kans heel klein is dat ik ooit voldoende geinteresseerd raak om 'western' te gaan proberen. Dat heeft ook te maken met het feit dat ik een gloeiende *lelijkwoord*hekel aan het ontwikkelen ben tegen Amerikanisme, en dat ik dingen als Amerikaanse vlaggen, strepen en sterren en meer van dat soort symbolen behoorlijk vaak in shows en rond websites van stallen tegenkom.

Dan komt daar nog bij dat ik behoorlijk veel hoor/lees over westernstallen die failliet gaat en alle paarden die een nieuw huis moeten vinden, en over ruzie tussen verschillende trainers etc etc etc.

Ik denk dat je in het bovenstaande heel vaak het woord 'western' door 'engels' kan vervangen (behalve over het amerikanisme), maar aangezien de meeste maneges toch met een engels systeem werken denk ik dat 'engels' veel meer 'input' krijgt.

Kortom, als outsider komt westernsport heel 'gesloten' over, wat mij een niet heel florissante toekomst lijkt te geven.
Laatst bijgewerkt door Eline op 13-04-04 16:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 14:37

Ik denk dat de westernsport wel degelijk toekomst heeft in Nederland.
Daarvoor moet wel aan een aantal voorwaarden worden voldaan:

1. een netwerk van gediplomeerde instructeurs verdeeld over heel Nederland. Die op aanvraag ook bereid zijn thuis te komen lesgeven.
2. een netwerk van maneges waar je ook westernstijl mag rijden (dit mag op mijn eigen manege bijvoorbeeld niet i.v.m. cap verplicht regel (qua verzekering).
3. meer aandacht voor de niet-westernrassen. Er zijn nu eenmaal meer mensen met een niet-quarter/paint/appie. Deze doelgroep begint langzaamaan te komen. Toch komen die heel specifieke problemen tegen (bijvoorbeeld beoordeling gangen in de pleasure, afstanden van balkjes in trail).
3. meer PR voor de westernsport
4. ook/meer aandacht voor de recreatieruiters
5. aansluiten bij het netwerk van bestaande rijverenigingen (westernafdelingen op regio-niveau en een landelijke club daarboven).
6. aanpassen van sommige regels tijdens wedstrijden: bijvoorbeeld de regel eigen paard (waardoor beginners op pensionpaarden/bijrijdsters etc. nooit naar de amateurklasse kunnen.

dit is wat ik zo kan bedenken...als ik meer verzin dan schrijf ik dat nog op.

06csma
Berichten: 237
Geregistreerd: 23-11-03
Woonplaats: Oosterstreek (Fr)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 14:48

ik vind dit behoorlijk kortzichtig,wat heeft westernriding met Amerika te maken behalve dan dat veel mensen die er weinig van weten denken dat dit alleen is voorbehouden aan mensen die denken dat ze cowboy/girl zijn.
Volgens mij is het een manier van rijden die dus mensen aanspreekt ,of omdat ze Amerika liefhebbers zijn, of omdat ze deze manier van omgaan met paarden wel aanspreekt en een westernzadel comfortabeler vinden voor hun paard en henzelf.
En wat betreft die vlaggen e.d. zie ik die liever als een portret van Bin Laden of is dit wat te politiek

Klim op de zwerfkei die je de weg verspert en geniet van het uitzicht.
www.midwayusasaddlery.com

pearl_tje
Berichten: 3759
Geregistreerd: 29-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 14:50

Ellende schreef:
Als het aan mij ligt heeft de sport geen toekomst.

Als buitenstaander komen 'western'mensen op mij meestal over op een vrij besloten groep die zichzelf beter voelt om de manier waarop zij met hun paarden bezig zijn. Niet persoonlijk bedoeld, maar 'als groep' is dit het beeld wat ik van western krijg.



Dat vind ik absoluut niet.. in de dressuur en de springsport heb je ok genoeg van die mensen die dat denken..
Elke sport heeft zulke mensen. Zowel de dressuur het springen de cross en het western heeft bepaalde voordelen in de techniek van het rijden, voeg die plus punten allemaal samen en tada *de perfecte manier van rijden*

Dus de western komt wel in nederland maar erg langzaam

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 14:55

Pearltje: Ik ben het met je eens dat dat ook voor veel 'engelse' ruiters geldt, dat probeer ik ook te zeggen als ik schrijf dat je 'western' door 'engels' kan vervangen.

Muijs: voor mij persoonlijk als western-nitwit komt het toch echt heel Amerikaans over allemaal. Ik heb geen flauw idee wat het ermee te maken heeft, daar ben ik een nitwit voor, maar wat ik zie in bijvoorbeeld een aantal ava's hier op bokt, sites van westernstallen en foto's van show is voor een deel vergeven van amerikaanse symbolen (en als we het over politiek gaan hebben: ik denk dat Bin Laden minder doden op z'n geweten heeft dan Bush)

Volkoren
Berichten: 5143
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 14:55

Ik denk t wel. Aangezien er steeds meer mensen in mijn omgeving overstappen naar western. Bij ons s het wel n gezellig groepje, 7 op stal geloof k dat er nu western rijden. (K niet maar 2 vriendinnen v mij zijn dus overgestapt dus hang k er wel vaak bij)

Laatst is ook een gratis les georganiseerd bij ons op stal. Er waren wel veel mensen die keken, maar maar 4 van buitenaf die meededen. Vond k wel tegenvallen.

DubbelFun

Berichten: 88596
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 14:56

@Haarbal: ik lees 2 dingen die je misschien niet los van elkaar kunt zien, maar toch een duielijk ander insteek hebben.
Citaat:
...het opzetten van een fictief bedrijf.

Citaat:
westernsport een toekomst heeft in Nederland

Ik denk dat het maar weinig mensen gegeven is om een bedrijf puur gericht op Western op te zetten en succesvol draaiende te houden en om daar dan ook nog een leuke boterham in te verdienen.
Kijk daarvoor eens naar de bestaande bedrijven en hoelang zij al bestaan.
Verder dan een handvol zul je niet komen.

Natuurlijk is eea inherent aan de hoogte waarop de westernsport bedreven wordt. Dezelfde eerder genoemde bedrijven zijn Nederland allang ontgroeid nl.
Wat erover blijft is een grote 'middenmoot' en juist hierin is veel wildgroei, wat tegelijk ook hetgeen is waar de westernsport vaak een slechte naam door krijgt.

Ik ga graag mee in de punten die Anya opnoemt, maar als ik kijk naar het verleden en zie dat 'western' al dik 15 jaar bestaat in Nederland, moet ik helaas konstateren dat er niet veel vooruitgang in zit.
Dat het western als zodanig gegroeid is zal ik niet ontkennen en groei is zeker belangrijk.
Maar aan de basis mankeert nog té veel en ik denk dat Nederland te 'klein' is om daar heel veel verandering in te brengen.

Haarbal

Berichten: 3447
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Wierden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-04-04 15:02

Sugarmiss,

Ons fictieve bedrijf heeft 6 lespaarden voor manegelessen, plaats voor 24 (engelse of western) pensionklanten, geeft clinics in NHS en de div. westerndiciplines en geeft les aan de pensionklanten die dat willen. We gaan ervan uit dat er voldoende expertise in huis is om deze activiteiten met goed gevolg te kunnen organiseren en runnen.

Of dit allemaal financieel haalbaar is hoeven we pas in een later stadium na te rekenen... Knipoog

DubbelFun

Berichten: 88596
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 15:04

Afhankelijk van de plaats waarin je bedrijf gevestigd is zal ook de kostprijs per stal/les van invloed zijn.
Randstad geeft een hoger prijsplaatje dan de Veluwe, maar waarschijnlijk ook meer klanten.
Verder is het van belang of je als enigste in een bepaalde straal je 'western' geeft of dat er iemand te dicht in de buurt zit, die al bewezen heeft het goed te doen.

Maak iig niet de fout je te snel 'rijk' te rekenen, de realiteit heeft al velen geleerd dat dit nog te vaak voorkomt.

Haarbal

Berichten: 3447
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Wierden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-04-04 15:06

We hadden omgeving Almelo in gedachten, aangezien er hier in Twente minder dan niks is op westerngebied. Pensionstal, 150 tot 200 euries in de maand, afhankelijk van de service, lessen op manegepaard (groepen van 4) 15 euro, op eigen paard 12 euro.

Maar dit doet er allemaal niet toe. Knipoog

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 15:07

Haarbal schreef:
Sugarmiss,

Ons fictieve bedrijf heeft 6 lespaarden voor manegelessen, plaats voor 24 (engelse of western) pensionklanten, geeft clinics in NHS en de div. westerndiciplines en geeft les aan de pensionklanten die dat willen. We gaan ervan uit dat er voldoende expertise in huis is om deze activiteiten met goed gevolg te kunnen organiseren en runnen.

Of dit allemaal financieel haalbaar is hoeven we pas in een later stadium na te rekenen... Knipoog


In dat geval zou ik de plek in Nederland even meenemen.
Bijvoorbeeld Twente is een soort Bermuda-triangle waar het om westernrijden gaat. Voordeel: er zit (bijna) niemand ter concurrentie. Nadeel: je moet vanaf de basis opbouwen, klantjes werven e.d. Aan de andere kant: In Duitsland zit een soortgelijke Bermuda-triangle. Dus een potentiele markt is er wel. In andere delen van het land heb je meer concurrentie.

Haarbal

Berichten: 3447
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Wierden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-04-04 15:09

En ik heb op stage gemerkt dat mensen bereid zijn om ver te reizen, als ze het "engels" zat zijn, of het ze niet trekt. Denk hierbij aan de basisschool-jongentjes die wel willen paardrijden, maar geen rijbroek aanwillen. Knipoog Geloof me, ik heb er zat gezien op stage.

DubbelFun

Berichten: 88596
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 15:12

@Anya: Logisch dat er niemand zit daar, alles verdwijnt in de Bermuda Haha!
Citaat:
Of dit allemaal financieel haalbaar is hoeven we pas in een later stadium na te rekenen...
handig dat je op school dit soort dingen nog los van elkaar kunt zien. Haha!

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 15:13

Haarbal schreef:
En ik heb op stage gemerkt dat mensen bereid zijn om ver te reizen, als ze het "engels" zat zijn, of het ze niet trekt. Denk hierbij aan de basisschool-jongentjes die wel willen paardrijden, maar geen rijbroek aanwillen. Knipoog Geloof me, ik heb er zat gezien op stage.


De bereidheid ver te reizen is toch redelijk beperkt...Zie de discussies hier op western. Bovendien heeft niet iedereen een trailer... Ook lesklanten zonder eigen paard denken wel drie keer na voor ze les gaan nemen op een plek die op 60 km afstand ligt. Of ze stoppen er na redelijke termijn weer mee.

Men wil idd best ver reizen: voor een les van een gerenommeerde ruiter. Maar of men ook bereid is wekelijks met de trailer op stap te gaan voor een relatief onbekende trainer? Dat vraag ik mij dus ernstig af!

Zeker als je de stap van engels naar western nog moet maken (daar zit het gros van je potentiele groeimarkt), is dat niet echt een makkelijke overstap. Engels krijg je aan huis en uit instructie kun je kiezen....

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 15:20

@ Ellende: hier spreekt een westernruiter die zich ook gruwelijk loopt te ergeren aan het te pas en te onpas gebruiken van de symbolen van de Amerikaanse vlag (en dan niet ontstaan uit het Anti-Amerikanisme dat bij jouw zo schijnt te heersen, maar eerder uit respect voor het symbool van het land dat zelf toch heel expliciete regels heeft voor het gebruik van dat symbool) . Laat dat eens weg, ziet het er dan beter uit in jouw ogen?

En westernrijden heeft zeer zeker toekomst, ik hoef alleen maar te kijken in hoe korte tijd onze stal gegroeid is. Maar zolang als de engelse ruiterij de westernsport met de nek aan blijft kijken, en de westernruiter nog steeds met de western lifestyler verward wordt (kijk maar even naar de Western Experience en Bob de Jong Producties met zijn Mexican Waves) blijft het vechten tegen de bierkaai.

Je suis Charlie.

Bonnigje

Berichten: 2296
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Biezenmortel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 15:23

Ellende schreef:
Als het aan mij ligt heeft de sport geen toekomst.

Als buitenstaander komen 'western'mensen op mij meestal over op een vrij besloten groep die zichzelf beter voelt om de manier waarop zij met hun paarden bezig zijn. Niet persoonlijk bedoeld, maar 'als groep' is dit het beeld wat ik van western krijg. Ik denk dat de kans heel klein is dat ik ooit voldoende geinteresseerd raak om 'western' te gaan proberen. Dat heeft ook te maken met het feit dat ik een gloeiende *lelijkwoord*hekel aan het ontwikkelen ben tegen Amerikanisme, en dat ik dingen als Amerikaanse vlaggen, strepen en sterren en meer van dat soort symbolen behoorlijk vaak in shows en rond websites van stallen tegenkom.

Dan komt daar nog bij dat ik behoorlijk veel hoor/lees over westernstallen die failliet gaat en alle paarden die een nieuw huis moeten vinden, en over ruzie tussen verschillende trainers etc etc etc.

Ik denk dat je in het bovenstaande heel vaak het woord 'western' door 'engels' kan vervangen (behalve over het amerikanisme), maar aangezien de meeste maneges toch met een engels systeem werken denk ik dat 'engels' veel meer 'input' krijgt.

Kortom, als outsider komt westernsport heel 'gesloten' over, wat mij een niet heel florissante toekomst lijkt te geven.
So Hey, zit jij effe alles en iedereen in hokjes te plaatsen!
De manier waarop jij een hekel hebt aan western lijkt mij heel veel weg te hebben van wat jezelf beschrijft als 'een vrij besloten groep die zichzelf beter voelt'.

Heb je het hier trouwens alleen over western mensen op bokt of over westerners IRL? Dat kan ook nog eens schelen....

Ik hou btw ook niet van am vlaggen.
De dingen die ik wel mooi vind aan western zijn de de mooie hoofdstellen en zadels met tassels en mooi geweven pads en al het paardeharen-spul.

Ik ben superfanatiek western maar ik heb gelukkig geen hekel aan engels rijden of de mensen die dat doen.
das toch nergens voor nodig....

on-topic:
Ik denk wel degelijk dat de western sport toekomst heeft.
Dat bewijst alleen al het stijgende aantal leden van organisaties als de WRAN en andere western clubs en stamboeken.
Er wordt steeds meer western gereden, deelnemers op wedstrijden zijn soms wel ver-3-voudigd vergeleken met een aantal jaar geleden.

Paints & Quarters, western riding magazine
http://www.paintsandquarters.nl
Level Up, horsemanship magzine
http://www.level-upmagazine.nl

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 15:38

Ellende schreef:
Als het aan mij ligt heeft de sport geen toekomst.

Als buitenstaander komen 'western'mensen op mij meestal over op een vrij besloten groep die zichzelf beter voelt om de manier waarop zij met hun paarden bezig zijn. Niet persoonlijk bedoeld, maar 'als groep' is dit het beeld wat ik van western krijg. Ik denk dat de kans heel klein is dat ik ooit voldoende geinteresseerd raak om 'western' te gaan proberen. Dat heeft ook te maken met het feit dat ik een gloeiende *lelijkwoord*hekel aan het ontwikkelen ben tegen Amerikanisme, en dat ik dingen als Amerikaanse vlaggen, strepen en sterren en meer van dat soort symbolen behoorlijk vaak in shows en rond websites van stallen tegenkom.

Dan komt daar nog bij dat ik behoorlijk veel hoor/lees over westernstallen die failliet gaat en alle paarden die een nieuw huis moeten vinden, en over ruzie tussen verschillende trainers etc etc etc.

Ik denk dat je in het bovenstaande heel vaak het woord 'western' door 'engels' kan vervangen (behalve over het amerikanisme), maar aangezien de meeste maneges toch met een engels systeem werken denk ik dat 'engels' veel meer 'input' krijgt.

Kortom, als outsider komt westernsport heel 'gesloten' over, wat mij een niet heel florissante toekomst lijkt te geven.
ik rijdt western, ik ben aardig Schijnheilig ik heb een amerikaanse vlag w.c.
ik heb een saloon, ik heb een koeienschedel aan de muur, ik loop op westernlaarzen, ik heb een wrangler spijkerbroek aan,
ik geef westernles, ik heb indianenvlechtjes, ik betaal op tijd mijn rekeningen , zelfs de belasting, ik heb een pensionstal, met WWk ers maar ook een paar paarden uit amerika, mijn kind gaat naar school, mijn man heeft een transport bedrijf, ik heb cactussen in huis, ik heb lessers met hoed, ik heb lessers met cap, ik doe de boodschappen bij de lidl en deen, ik rijd in een japanse pickup, ik zit op een italiaans westernzadel,
ik heb een duits westernhoofdstel. mijn paarden eten noordhollands hooi,
ik werk hard en ben nog niet failliet Haha! , ik spreek gewoon ABN

en het belangrijkste................... IK BEN GELUKKIG OK dan!

verder den ki dat er voldoende vraag is naar westernstallen.
advies: geen personeel, niet te veel eigen paarden, hard werken, en gewoon blijven.
Laatst bijgewerkt door Jos op 13-04-04 15:42, in het totaal 2 keer bewerkt

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 15:39

Cassidy schreef:
Maar zolang als de engelse ruiterij de westernsport met de nek aan blijft kijken, en de westernruiter nog steeds met de western lifestyler verward wordt (kijk maar even naar de Western Experience en Bob de Jong Producties met zijn Mexican Waves) blijft het vechten tegen de bierkaai.
En... (kleine aanvulling) sommige westernruiters zich nog steeds beter voelen dan de engelse ruiter (geldt niet voor iedereen)... komt er weinig dialoog tot stand en zullen potentiele westernruiters de overstap echt niet maken Lachen
Laatst bijgewerkt door Anya op 13-04-04 15:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 15:39

Haarbal schreef:
We hadden omgeving Almelo in gedachten, aangezien er hier in Twente minder dan niks is op westerngebied. Pensionstal, 150 tot 200 euries in de maand, afhankelijk van de service, lessen op manegepaard (groepen van 4) 15 euro, op eigen paard 12 euro.

Maar dit doet er allemaal niet toe. Knipoog
Ik kan zo al 3 stallen bedenken in Twente en er zijn er volgens mij nog wel meer, maar goed....de kwaliteit laat hier en daar te wensen over Knipoog

Verder kun je op school ook eens vragen naar een afstudeeropdracht. Ik meen me te herinneren dat iemand van Larenstein haar opdracht over de "toekomst" van de westernsport in Nederland had gedaan. Daar kun je vast wel iets in vinden! Het was in de tijd dat ik nog bij jullie op school zat.
Verder denk ik dat de westernsport nog steeds groeiende is in NL, maar dat de werkelijke omschakeling van engels-western nogal eens in ondeskundige handen terecht komt.
Helaas...

Veel succes met je opdracht, ben nu op school met een soortgelijke opdracht bezig Haha!

"The world is best viewed through the ears of a trotter"


Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 15:41

Cassidy en Bonnigje: antwoord via PB.

Nogmaals: Ik ben een nitwit als het gaat om western, heb er geen hekel aan, maar geen verstand van. Als nitwit heb ik omdat haarbal het vroeg een reactie gegeven.

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 15:56

Ellende schreef:
komen 'western'mensen op mij meestal over op een vrij besloten groep die zichzelf beter voelt om de manier waarop zij met hun paarden bezig zijn.

Ik hoorde dit weekend van iemand die met zijn engels gereden pony op een dressuurstal stond. Daar wilden ze de pony niet voeren, dat moest ze maar zelf doen. Het was tenslotte maar een pony, te minderwaardig dus.
Wie voelt zich nu beter dan wie?

Zoals je zelf al aangeeft kun je elke keer het woord western door engels vervangen, dus wat is het verschil dan?
Ik ben helemaal niet pro-Bush, in tegendeel zelfs maar die heeft voor mij niks met western te maken.
Jammer dat je zo kortzichtig tegen de westernsport aankijkt.

Let horses whisper in your ear and breathe on your heart

Rob_H

Berichten: 4242
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 16:00

FF een beetje offtopic,maar ik moet het toch ff vragen Tong uitsteken

Muijs vertel mij eens wat niet Amerikaans is aan het western rijden hier in Nederland (wedstrijd gericht).
Cool

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 16:06

Vera: De enige reden dat ik er zo tegenaan kijk is omdat ik er niets van afweet...

Het verschil is (on topic Lachen ) dat veel meer mensen met engels rijden dan met western rijden in aanraking komen, vooral omdat er veel meer engelse maneges zijn...

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 16:06

Ik vind het erg goed van Ellende dat ze verteld heeft hoe Western op "leken" overkomt. Ze raakt er een gevoelige snaar bij, maar ik denk ook dat ze de spijker op zijn kop slaat.

Ik denk namelijk zelf ook dat dat een van de redenen is dat de westernsport niet zo hard groeit of een slechte naam heeft. Hierover zijn al meer topics geweest.

"Wij" weten allemaal wel dat je niet perze een AM vlag hoeft te hebben en niet perze op een enorm bit met enorme sporen hoeft te rijden, en dat het uiteindelijk juist een erg gezellige club mensen is, maar ik kan me goed voorstellen dat het er van buiten af uitziet zoals Ellende dat schrijft.

Ja, ik denk dat de Western Sport zeker een toekomst heeft, al zal het denk ik niet zo populair worden als "engels".

Ik ga mee met wat Anja schreef, ben het helemaal eens dat er echt nog wel het een en ander moet gebeuren, maar of dat gebeuren zal, dat vraag ik me wel af, juist omdat het om een relatief kleine club gaat en er dus nog niet veel $$$ inzit zal alles veel trager gaan.

Feel the fear and do it anyway
~Accept the things you cannot change and fight for everything else~


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 bezoekers