veel paarden-hoe kosten betalen?

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

veel paarden-hoe kosten betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-04-04 14:01

Ik zie soms mensen die soms wel 10 paarden/pony's hebben.
En dan echt van zichzelf, en niet voor een bedrijf ofzo, maar gewoon voor de hobby veel shetjes hebben, maar ook wel andere paarden zoals friezen.
Nou heb ik zelf 3 paarden en dat kan ik qua kosten goed behappen, maar het lijkt me als je bijv. meer dan 6 paarden prive hebt, een kostbare zaak. Ok als je zelf land hebt dan heb je niet veel kosten aan voer, en de aanschafskosten kan ik me nog voorstellen, maar hoe doen die mensen dat met de andere kosten? met zoveel paarden kun je dat van een standaard salaris niet meer betalen lijkt me.
nemen die mensen dan niet een heel groot risico?

zomaar een overpeinsing.....


gyzmo

Berichten: 1029
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Dordt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 14:07

Ik zit er ook wel eens over na te denken. Als je de paarden aan huis hebt staan scheelt het iig weer aan stallingskosten.

Ik zou het echt niet redden, een 2e paard erbij. Was het niet qua financien dan nog zeker niet qua tijd. Ik werk full time en heb een eigen huishouden. De avonden zijn voor mijn paard. Ik zie mijn vriend amper door de weeks. Laat staan als ik er nog een knol bij zou hebben...

The more you know, the more you become aware of how much you DON'T know

Ik heb mijn profiel ingevuld!! Foto's volgen nog.

LDRD

Berichten: 9869
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 14:09

missnynke schreef:
Ik zie soms mensen die soms wel 10 paarden/pony's hebben.
En dan echt van zichzelf, en niet voor een bedrijf ofzo, maar gewoon voor de hobby veel shetjes hebben, maar ook wel andere paarden zoals friezen.
Nou heb ik zelf 3 paarden en dat kan ik qua kosten goed behappen, maar het lijkt me als je bijv. meer dan 6 paarden prive hebt, een kostbare zaak. Ok als je zelf land hebt dan heb je niet veel kosten aan voer, en de aanschafskosten kan ik me nog voorstellen, maar hoe doen die mensen dat met de andere kosten? met zoveel paarden kun je dat van een standaard salaris niet meer betalen lijkt me.
nemen die mensen dan niet een heel groot risico?

zomaar een overpeinsing.....


Ik heb er 5, waarvan er 2 nog bij een opfok bedrijf staan. Dat is nog net te behappen. Als deze 2 uit de opfok komen, zal er toch iets moeten gebeuren, mede omdat ik ze zelf niet meer in de sport kan uitbrengen.
Overigens komt er vanaf 5 paarden nog een probleempje bij: de aansprakelijkheid voor je paarden is dan niet meer op de gewone AVP (aansprakelijkheids verzekering particulieren) gedekt.


Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 14:33

ik heb er 2,niet dat het er veel zijn magoed,
de shet heb ik van mijn vriend gekregen,
heb ik pas een 3 jarige haflinger gekocht
verder huur ik een weiland van een boer,
dat kost heel weinig.
maar net als nu,staat er geen gras op,
dus kost het me wel veel geld aan voer,
nu ik een jaartje werk kan ik het gemakklijk betalen,
straks ga ik weer naar school en dan springt mijn moeder bij Haha!

Karaat_the_newforest op Instagram

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 15:04

Een keertje niet op vakantie? Knipoog

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 15:05

Tsja, je kunt natuurlijk niet in de portemonee van een ander kijken...De buurvrouw van waar mijn paard staat doet het heel simpel...Die heeft zeker 15 paarden,maar laat ze gewoon niet enten,bekapt worden ze hooguit 1 maal per jaar..Die bezuinigd nogal op verkeerde dingen Scheve mond

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-04-04 15:09

die 500 euro zal 't ook niet doen denk ik.
Wij gaan trouwens nooit op vakantie, vinden er niets aan, zijn liever thuis.
maar ik neem aan dat iemand met 10-15 shetjes ze niet verzekerd tegen ziektekosten. Stel nou dat 2 daarvan iest krijgen waarvoor de dierenarts moet komen(die kans lijkt me vrij groot met zoveel dieren) dat ben je toch meteen een half salaris kwijt?

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 15:16

Ach, het ligt er maar aan waar je prioriteiten liggen. Ik heb de meeste paarden ook niet verzekerd en die ene keer dat ze wat mankeren heb ik het graag voor ze over! Risico's loopt je altijd als je dieren hebt, en sommige mankementen hebben nu eenmaal een prijskaartje, of dat je nu een pony, paard, hond of kat hebt.

gyzmo

Berichten: 1029
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Dordt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 15:19

Ik heb mijn paard ook niet in de verzekering (kan niet eens meer Haha!) en ga niet op vakantie..
Koop daarentegen wel vaak nieuwe spulletjes voor hem! Bv. nieuwe setjes Haha!

Citaat:
Ik heb er 5, waarvan er 2 nog bij een opfok bedrijf staan.

Staan de overige 3 bij jezelf of heb je die ook ergens anders staan?

The more you know, the more you become aware of how much you DON'T know

Ik heb mijn profiel ingevuld!! Foto's volgen nog.

LDRD

Berichten: 9869
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 15:24

gyzmo schreef:
Ik heb mijn paard ook niet in de verzekering (kan niet eens meer Haha!) en ga niet op vakantie..
Koop daarentegen wel vaak nieuwe spulletjes voor hem! Bv. nieuwe setjes Haha!

Citaat:
Ik heb er 5, waarvan er 2 nog bij een opfok bedrijf staan.

Staan de overige 3 bij jezelf of heb je die ook ergens anders staan?


Twee staan er thuis en 1 bij zijn amazone.
En ook wij gaan nauwelijks met vakantie, geen behoefte aan. Heb de paarden allemaal alleen tegen dood verzekerd, ik wil namelijk perse zelf bepalen wat ermee gebeurd als ze onbruikbaar worden. En met betrekking tot de ziektekosten neem ik het risico en heb ze daartegen dus niet verzekerd. Leg de premie apart, daarvan kan je een hoop dokteren als je een beetje geluk hebt en niet al te vaak iets hebt.

Grandmommy
Berichten: 423
Geregistreerd: 12-04-04
Woonplaats: Dorst

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 15:27

mijn grootouders hadden ook altijd veel shetten, en alleen mijn opa werkte nog. bekappen deed hij zelf, wormspuiten e. d. kon hij door connecties altijd gratis of heel goedkoop krijgen. maar niet iedereen heeft dit natuurlijk, en ik kan me dan eigenlijk ook niet voorstellen hoe men met een normaal modaal inkomen meerdere paarden kan onderhouden zonder op hoognodige dingen te bezuinigen. als je je paard niet kan laten bekappen of inenten omdat je niet genoeg geld hebt moet je geen paard nemen, laat staan meerdere.

antics

LDRD

Berichten: 9869
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 15:31

Ons inkomen is inderdaad wel iets meer dan modaal, maar feit is dat een groot deel op gaat aan de paarden. Maar wij bezuinigen nergens op, maar overdrijven de uitgaven ook niet.

cobiie

Berichten: 7278
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 15:34

Wij hebben 9 pony's staan. Mijn ouders hebben een boerderij dus de kosten voor de pony's vallen niet zo op.

[o]

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 15:41

Mensen met paarden, hebben hemel op aarde,
maar komen ze te sterven, valt er niks te erven! Haha!

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-04-04 15:58

horselover23 schreef:
Wij hebben 9 pony's staan. Mijn ouders hebben een boerderij dus de kosten voor de pony's vallen niet zo op.


hebben jullie ook koeien? dan hebben jullie daar dus ook weer vrij veel kosten aan. En boeren hebben momenteel niet zo veel inkomen toch, van melkprijzen enzo. hoe gaat dat dan?

wel cool trouwens, 9 pony's Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 16:39

Lijkt me heerlijk, een boerderijtje barstensvol met beestenboel Lovers Dan hoef ik ook niet meer op vakantie hoor!

Maar ik denk dat die Shets zowiezo veel minder vaak een veearts zien dan het gemiddelde paard (zowiezo zijn ze meer afgehard, maar ze werken vaak ook niet dus minder blessures etc), misschien dat ze zelf bekappen ipv de hoefsmid laten komen? Brok eten ze niet veel, misschien hooi van eigen land of in bulk opgekocht?
Op zich denk ik dat het met een sober paardje als Shets nog best te doen is, mits je eigen land hebt.

(maar ik ken mezelf, ik wil dan ook zo graag een ezeltje, en een koe, en een geitje en zo'n leuk hangbuikzwijntje, nijntjes, knaafjes, kipjes etc etc Tong uitsteken Hihi)

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 16:56

Ik heb 2 pony's op een stalhouderij staan. Gelukkig is de stal waar ik sta niet ontzettend duur. Als ik deze baan niet had gehad had ik er nooit 2 kunnen oderhouden.

Het is wel de bedoeling dat ik over een tijdje een huisje koop met land... dan zou ik er nog 1 of 2 paarden bij kopen.
Ik denk dat de mensen die 5 paarden hebben op een stalhouderij genoeg verdienen om dat allemaal te kunnen onderhouden enz.

22-09-2006 is mijn zoon Kyan geboren!!
http://www.futerehope.come2me.nl/" target="_blank

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 17:27

Sonja schreef:
Lijkt me heerlijk, een boerderijtje barstensvol met beestenboel Lovers Dan hoef ik ook niet meer op vakantie hoor!

Maar ik denk dat die Shets zowiezo veel minder vaak een veearts zien dan het gemiddelde paard (zowiezo zijn ze meer afgehard, maar ze werken vaak ook niet dus minder blessures etc), misschien dat ze zelf bekappen ipv de hoefsmid laten komen? Brok eten ze niet veel, misschien hooi van eigen land of in bulk opgekocht?
Op zich denk ik dat het met een sober paardje als Shets nog best te doen is, mits je eigen land hebt.

(maar ik ken mezelf, ik wil dan ook zo graag een ezeltje, en een koe, en een geitje en zo'n leuk hangbuikzwijntje, nijntjes, knaafjes, kipjes etc etc Tong uitsteken Hihi)

Onze shet zien toch echt vaker de veearts als de paarden Schijnheilig Heeft er weer een droes, hebben ze dit weer hebben ze dat weer. Echt je word er gek van, die grote ziet bijna nooit een dierenarts. Bekappen moeten ze ook elke 6 weken, dus ja die beesten kosten ook een godsvermogen.
Het is ook wel een beetje mazzel hebben natuurlijk, maar de laatste paar keer ging het bij de shetten niet om zuinige bedragen, ben blij dat het mijn eigen paarden niet zijn Haha!

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-04-04 17:30

zijn er echt mensen met 5 paarden op een pensioen?
wow dan heb je een topbaan!

Durante

Berichten: 3251
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 17:37

Ik heb 'n welshpony bij m'n ouders staan,(die wonen ook op n boerderij)dat was m'n eerste pony,nu ben ik der bijna te groot voor geworden,en men ik met d'r,maar dat kost me verder ook bijna niks,stro en hooi,en weiland hebben me ouders zelf,scheelt 'n hoop,ik betaal de da,en de hoefsmit...en ik heb nog 'n haflinger op pensionstalling staan,en daar betaal ik wel gewoon alles zelf voor...

Duhelo

Berichten: 28506
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 17:39

missnynke: denk dat je pension bedoelt Haha!
bij ons staan er mensen op stal die nu 1 kleine pony, 1 grotere pony en 2paarden op stal staan hebben, de prijs ligt geloof ik aan 250 euro, ben het niet zeker
dus dat is 1000 euro per maand
(dat is denk ik stal, weide, stro,voordroog, en voer en lessen, hoefsmid en DA denk ik erbuiten maar dat weet ik niet zeker)

Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 17:48

Ik heb er op het moment 1. Kwa kosten zou het groepje wat ik nu heb staan(5 pony's) prima te doen zijn.
Het weiland huur ik, maar het maakt niet uit of ik er 1 pony op zet of 5(staat genoeg gras voor 5 pony's). Bekappen doe ik zelf. Alleen biks, wormenkuurtjes en inentingen zouden de hoge kosten zijn. Biks eten ze al bijna niet, en deze 5 kunnen samen doen met 2 wormenkuurtjes. Voorrijkosten met in enten word op deze manier ook al aardig verspreid.

Ik heb voorlopig genoeg aan Dennis, dus daar niet van. Maar het zou makkelijk te doen zijn als ze bij huis staan.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 17:49

Het zijn idd vaak mensen die ze niet in pension hebben, dat zou wel erg duur zijn, vooral als het om shets gaat.

Wij hadden een d-pony, kwpn paard en 7 shetlanders en 3 mini appaloosa's (de d-pony is er niet meer).
De d-pony, het paard en 1 shet zijn van mij, de rest is van mn moeder, we hadden er teveel daarom hebben we een paar shets verkocht, we konden ze niet genoeg aandacht geven en niet allemaal iedere dag poetsen, daarom hebben we nu 1 paard en 4 shets en een mini ap.

Als je maar genoeg weide hebt, scheelt het al een hoop bijvoeren in de zomer en winter.

De rest vd kosten, hoefsmid, inentingen, wormkuren enz enz. blijft hoeveel je er ook hebt hetzelfde, ja we kregen wel korting bij de da met enten, maar dat scheelt nu ook niet zo heel veel.

Het is een hobby waar we met zn allen voor gekozen hebben, doe je een paar shets eruit, dan kan ik misschien wat vaker nieuwe schoenen kopen en een nieuwe jas, maar dat soort dingen intresseren me niet zoveel.

Ik denk dat als het om rijpaarden gaat, dat het wel meer scheelt dan dat wij nu hebben met de shets, we hebben immers maar 1 rijpaard en dat kost al een berg.

wbt de hoefsmid dat maakt bij die van ons niks uit, of je nu een Bels hebt of een Shet het kost allemaal net zoveel.

Huertecilla

Berichten: 26842
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 08:42

Het is érg afhankelijk van wat je zélf kan en of je een stuk(je) land hebt.
Ik bekap zelf, geef de meeste entingen zelf, onderzoek de mest op parasieten waardoor ik niet vaker dan nodig ontworm etc. Van ons land halen we weidehooi voor het hele jaar.
Wij hebben 5 paarden en een 6e onderweg en zijn voor het héle setje hetzelfde kwijt als één pesionpaard in de randstad kost.

www.homocaballus.net

WendyBZ

Berichten: 13133
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 08:48

Wij hebben vier paarden waarvan er twee in training staat. De andere twee staan in de wei, en 's nachts nog op stal. De wei is van onszelf, het hooi komt van eigen land. Mijn vader bekapt zelf, tussendoor vijl ik bij.
De twee die in training staan zijn koerspaarden, en die verdienen een deel van hun kosten wel terug in het koersen. Haha!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Elegance_, Gambler21, Laj1, Mark0919, Noor17, Vagabondo, VanLuna en 37 bezoekers