Praam

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Praam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-12-01 09:44

Graag zou ik willen weten wat jullie van de praam vinden. Grijpen jullie naar de praam bij het minste geringste of proberen jullie het op een andere manier op te lossen?
Wat vinden jullie van dierenartsen/hoefsmeden die een praam bij jullie paard gebruiken?
Vind je de praam zielig of juist een handig middel?

Laatst toen ik mijn ex-fjord zijn manen moest knippen, wou hij gewoon echt niet stilstaan. (hij is nog jong enzo en ik had hem pas) Het was ook de eerste keer dat ik fjordenmanen moest knippen en toen heb ik zo naar de praam gegrepen en hem om gedaan. Toen bleef ie rustig staan. Ik weet niet of ik hier nu goed aan heb gedaan, vandaar mijn vraag.


greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

praam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-01 10:11

Als het helemaal niet wil dan gebruiken wij zeker de praam. Onze hoefsmid heeft de praam nog nooit bij ons gebruikt, die man is zo rustig en heeft een engelengeduld *LOL*

Uiteindelijk is de mens zelf de zwakste schakel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-01 10:37

De veearts en hoefsmid hebben 'm gelukkig niet nodig. We gebruiken 'm zo weinig mogelijk, maar soms kom je er gewoon niet onderuit. En dan vind ik het ook geen dieronvriendelijke oplossing hoor. MITS je 'm op de normale manier gebruikt. Je hebt nl. ook altijd weer idioten die een praam om een oor heen draaien, maar dan spoor je volgens mij niet.

Monica

Berichten: 3253
Geregistreerd: 05-10-01
Woonplaats: Jirnsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-01 10:42

hallo,
ik heb nog vrij weinig de praam gebruikt alleen toen mijn pony geschoren werd hebben we hem een praam omgedaan. kyra, de vorige pony van joleen was alrijd helemaal gek met manentrekken en begon ook te steigeren. toen hadden we dus ok de praam gepakt. maar eigelijk vind ik dat je het eerst zonder praam moet oplossen. en onze DA en hoefsmid gebruikt volgens mij nooit een praam maar dat kan ik ook fout hebben hoor Verward Schijnheilig Haha! .
groetjes monica

Lievemeid
Berichten: 9097
Geregistreerd: 09-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-01 10:54

Onze hoefsmid heeft 1x een praam gebruikt bij [**], nooit meer! Ik mocht 2 dagen niet aan zn hoofd komen...
Vind trouwens dat ie er nogal snel naar grijpt, hij hoeft maar 1 rondje te draaien ofzo. (ok hij slaat wel naar de hoefsmid).
En dan nog zon rotopmerking dat ik hem anders naar de slacht kan brengen. Toen zei ik: '' Dan neem ik toch een andere hoefsmid die er wel verstand van heeft?! '' En sinds dien niet meer gedaan.. Haha!

Monica

Berichten: 3253
Geregistreerd: 05-10-01
Woonplaats: Jirnsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-01 10:58

Fonnie schreef:

En dan nog zon rotopmerking dat ik hem anders naar de slacht kan brengen. Toen zei ik: '' Dan neem ik toch een andere hoefsmid die er wel verstand van heeft?! ''

haha Haha!

chrico

Berichten: 791
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: IJmuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-01 10:58

Een praam is op zich niets mis mee, mits hij niet te pas en te onpas gebruikt wordt. Zelf heb ik er standaard een in mijn kast liggen en dat is voor mijn mede stalgenoten al een paar keer van pas gekomen. Ik vind dat een hoefsmid en een veearts alleen in uiterste geval een praam mogen gebruiken. Het is en blijft een hulpmiddel.

Keep your face to the sunshine and you never see the shadow.


Ineke2

Berichten: 33055
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-01 11:02

Bij Cioola gebruiken ze een praam bij het manentrekken, omdat ze anders absoluut niet stil wil staan. Met praam erop is het binnen 10 minuutjes gebeurt, anders zijn ze wel 2 uur bezig! Dan is het alleen nog maar vervelender voor het paard, omdat het zolang duurt....

Soms bij het scheren van de paarden word het ook weleens gebruikt, maar verder bij de hoefsmid bijvb niet hoor.

Ik vind zelf een praam beter dan bijvb Seladin ofzo. Met een praam maakt een paard ZELF een beetje verdovende stoffen aan en met Seladin spuit je er troep van buitenaf in.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-01 11:19

Ik gebruik hem ook alleen als ik niet anders kan.
Bij Kawa heb ik hem nog nooit nodig gehad.
Zelfs bij scheren heb ik niks nodig.
Alleen als zijn tanden geveild moeten worden moet hij gesedeerd worden. Verward Dan helpt zelfs een praam niet.

Zoiets als bij de hoefsmid vind ik eerlijk gezegt ook wel met de opvoeding van een paard te maken hebben.

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-01 14:54

Als ik Iwaldo of de vos scheer, zijn ze engeltjes! Behalve vij de oren. Dat vinden ze maar vervelend, zo'n groot eng scheerding dat herrie maakt. Dus ik kan a. Een half uur proberen een oor te pakken te krijgen, met een overspannen Iwaldo, een gestresste Iwaldo en een oor met happen eruit...
of B. even de praam om doen en binnen 10 minuten klaar zijn.

Simpele keus, toch? Haha! Is nog dier en mensvriendelijker ook in dit geval *LOL*

Ik vind inderdaad dat de hoefsmid en dergelijke meer te maken heeft met opvoeding. Ik probeer alles eerst altijd zonder praam, maar als dat niet lukt dan heb ik er geen problemen mee om het met te doen. Maar niet bij voorbaat al de praam pakken!

Nothing tastes as good as being lean feels *profielupdate*
Goed voornemen 2007: Sommige PBtjes slippen er nog wel eens tussendoor... dus mocht je geen respons krijgen; stuur svp nog eens en niet boos worden hoor Haha!

Amulet

Berichten: 4064
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-01 15:54

Ik heb hem bij Amulet nog nooit nodig gehad, maar een van de shetlanders heeft een keer een omgehad toen de hoefsmid even bezig moest, want die begon echt gericht te trappen, praam om en binnen 5 min was het klaar.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-01 16:43

Ik heb altijd wel een praam in mijn kast liggen. Ik doe liever een praam om dan een gevecht met Leys aan te gaan wat ik toch niet win Frusty plus dat er dan zoveel stress inzit dat dat toch niet opschiet.

Bij het ene paad heb je hem sneller nodig dan bij de andere. Een praam kan geen kwaad dus ik gebuikt hem liever dan een risico te lopen op trappen enz....

Lovers

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

lein

Berichten: 1577
Geregistreerd: 02-07-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-01 16:58

de hoefsmid heeft hem wel een keer bij mijn tinker gebruikt omdat hij dus heel moeilijk deed met zijn achter benen. Maar dat was ook nog maar de 2e keer dat hij bekapt werd. Voor de rest gebruik ik zelf nooit zo''n ding.

Tinne

Berichten: 13717
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-01 20:46

Bij ons op de stoeterij gebruiken ze de praam ook niet echt vaak, bij de hoefsmid nooit (alle paardjes zijn engeltjes Schijnheilig ). Soms bij de dierenarts, maar das alleen als er merries opgevoeld worden (kweenie zeker of het zo heet, maar dan gaat ie iig voelen of tie bevrucht is). En bij het scheren, als ze de oren scheren bijv. of de achterbenen (één paard heeft vaak de neiging om te slaan als je op de wasplaats aan zijn achterbenen komt). Maar meer word ie ook eigenlijk niet gebruikt...

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-01 21:02

Wat is er nou mis aan een praam toch heel handig? Ik gebruik hem als het nodig is. Het paard van mijn zus word gewoon staatsgevaarlijk met manen trekken en die doen we een praam op omdat het anders niet grappig is.

Praam om de oren (schijnt, nooit geprobeerd) te helpen als de praam om de neus niet wilt, maar wij hadden een paard opstal waar je niet eens bij aan zijn oren kon komen of hij sloeg je in mekaar. Was leuk met hoofdstel in doen......

Ethelate

Berichten: 21113
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-01 22:09

heb geen praam dus gebruik hem niet! Haha!
Toscar kan ook moeilijk stilstaan maar als het echt moet, krijg hij gewoon een tik en een "EUH" te horen, dan staan hij 15 seconden (als je geluk hebt) stil en dan begint hij weer, maar ik heb zoiets van, hij moet het nog allemaal leren en dat lukt niet in een middag!
Moet binnekort naar de hoefsmid en komt ook de DA dus dan zullen we wel zien!
Haha!

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-01 22:39

ik gebruik hem zo nooit.
bij de smit niet, de da niet, ja eenkeertje toen hadden we renske net, en ze had haar hele neus open liggen doordat iemand zich er mee bemoeide met opladen. dus ze kwam bij ons aan met een vastgenaaide lap Boos!
dat is gaan ontsteken, dus onze DA der bij, open moeten maken, maar ja paardje had daar pijn aan, dus de praam er op, en dan pas de verdoving kunnen zetten.

en met het scheren, alleen toen haar hoofd en oren werden gedaan, ik gebruik hem dus verder noooit heb er ook geen.

Z1+4 !!!!
reserve kampioen M2 dressuur!!

Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-01 23:12

Ik heb er zelf geen op stal heeft Frans er 2.
Voor lot heb ik 'm nooit gebruikt met Moonlight wel. bij het keuren tijdens de buigproeven probeerde ze de veerats lens te slaan gewoon omdat ze niet stil wou staan.. de buigproven zijn dus met praam gebeurd (losgooien zodra ze moest draven)

Tja persoonlijk probeer ik altijd met paaien en rust alles te bereiken maar als dat niet wil praam erop liever dan sedalin imo

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-01 23:19

praam is niet zielig, het is niet zo dat de paarden van de pijn maar blijven staan hoor, het is zo dat er een verdovende stof wordt aangemaakt op de een of andere manier. Heel natuurlijk eigenlijk. Als je hem niet idioot strak aandraait en daarna even de lip masseert, is er niks zieligs aan hoor!

Nothing tastes as good as being lean feels *profielupdate*
Goed voornemen 2007: Sommige PBtjes slippen er nog wel eens tussendoor... dus mocht je geen respons krijgen; stuur svp nog eens en niet boos worden hoor Haha!

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-01 23:27

Bij Isolda en Berber gebruiken we hem amper. Ze zijn in de omgang gewoon braaf. Manentrekken vind Isolda heel erg vervelend, daar zou ik een praam kunnen gebruiken. Maar daarvoor heb ik een andere oplossing gevonden, niet trekken, maar snijden. Hoef ik ook geen strijd met haar aan te binden, zijn we van alles af. Isolda niet in de stress en ik ook niet Lachen

Bij Udinde heb ik hem een keer gebruikt. Bij de smid. Heel lichtjes maar en heel kort. Daarna de praam er weer af en nog zo wat voetjes gegeven ed. Toen was de smid niet meer zo eng.
Ik vind een praam niet een martelwerktuig ofzo, maar als ik hem niet HOEF te gebruiken, gebruik ik hem niet.

Percy

Berichten: 12025
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-01 23:41

Een praam is niet leuk maar heel lang met een paard bezig zijn om hem te bekappen terwijl je af en toe voeten langs je hoofd krijgt is ook niet leuk.
Behalve de stress die dit oplevert voor de smid en degene die het paard vasthoudt is dit ook voor het paard vaak nog erger dan een praam en daardoor snel klaar zijn.
Voor onze tweejarige heb ik helaas de praam nodig bij hoefsmid en dierenartsbezoek. Vraag me niet waarom maar als hij een man ziet (behalve mijn eigen man) raakt hij in paniek. Er is nooit iets met hem gebeurd wat dit gedrag veroorzaakt zou kunnen hebben naar mijn mening (hij is al zijn leven lang bij ons).
Binnenkort ga ik hem een beetje trainen (op de NHS-manier) in de hoop dat hij hierdoor genoeg vertrouwen krijgt om de volgende keer bekapt ën ingeënt te kunnen worden zonder praam.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot, hanne2001 en 14 bezoekers