Hoeveel paarden in weide?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Winddancer

Berichten: 4381
Geregistreerd: 15-02-04
Woonplaats: Vijlen (Zuid Limburg)

Hoeveel paarden in weide?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-04-04 11:45

Mijn vraag is: hoeveel paarden kun je maximaal verantwoord op een weide van ongeveer 3.000 m2 zetten?

Heb de zoekfunctie geprobeerd maar dit lukte me niet.

Westernstore: Wyldwood


cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 12:43

hummm..... 2?

3000m2 is niet zo groot voor een paard, als je er meedere neer wilt zetten is de kans groot dat ze het weitje vertrappen.
Daarom denk ik max 2 a 3 paarden, dan hebben ze redelijk de ruimte en toch gezeldschap van elkaar.

Natuurlijk kunnen er meer op, maar voor het behopud van je wei, is het beter om er geen hele kudde op te laten lopen Knipoog

DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 12:57

Hoelang wil je ze erop laten staan??
3000m2 is niet veel. Als je het alleen gebruikt als 'bedankje' voor na het rijden dan kun je er wel even mee vooruit.
Maar wil je ze er dag(en ook 's nachts) op hebben dan is het in een week leeggegeten.

Wil je het gras mooihouden (en niet elk jaar inzaaien) dan zul je heel veel aan 'weidebeheer' moeten doen. Dus niet laten overgrazen, op tijd bijmesten, niet erop met nat weer.
En als je ruinen hebt bij voorkeur eerst even de gekkigheid eruit laten hollen in een bak/paddock, zodat ze op de wei alleen aan grazen denken Clown

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 13:30

Als ik me niet vergis is 10.000m2 een hectare toch?
Dat wil zeggen dat het hier om nog minder als 1/3 gaat?
Bij ons staan er 3 op een hectare en dan praat ik over een shet, welsh a en een C pony. Het is kaal en ik wacht op gras. De shet heeft iets minder als 1/3 en dat is te doen. De andere 2 staan op de rest van het hectare. Het laatste beetje zijn ze nu aan het afknabbelen. Ik heb de wei in 3 delen voor deze 2. Ik heb ze nu een week apart staan en dus gebruik ik 2 delen en het derde deel is al een maand dicht maar groeien doet het niet echt. Hoe wil je dan in hemelsnaam een paard op iets minder als 1/3de zetten? Ik kom al tekort, hoe wil jij dat dan doen?
Ik zou dus zeggen als ze 24 uur per dag buiten kunnen lopen, dan is het te weinig.


Winddancer

Berichten: 4381
Geregistreerd: 15-02-04
Woonplaats: Vijlen (Zuid Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-04-04 14:14

Nee, is niet voor mij bedoeld!! Was het maar zo; wij hebben niet eens een tuin (snik).

Een collega vroeg me dat. Ze dacht dat ik dat misshien wel wist. Was bedoeld voor haar buren. Er is hun gevraagd door derden of zij die wei konden huren voor hun pony's. Aangezien ze zelf ook niet zo op de hoogte zijn, heb ik jullie maar gevraagd.

Dus in principe hooguit twee pony's.

Westernstore: Wyldwood

DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 14:19

Voor 2 pony's 24/7 buiten is het veel te klein, dan is 1 ha minimaal nodig.
Met bijvoer is het te doen, maar het wordt dan wel een modderpoel.

Winddancer

Berichten: 4381
Geregistreerd: 15-02-04
Woonplaats: Vijlen (Zuid Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-04-04 16:31

Thanks!!!

Ik zal het doorgeven.

Westernstore: Wyldwood

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 18:12

4-6uur per dag met 2 pony's is te doen. Voor hele dag zal het er al gauw niet meer uit zien: helemaal kaal. Dus dan is het meer het idee dat ze buitenzijn zonder gras. Bijvoeren zal dan echt nodig zijn (onbeperkt hooi bijv). en opletten dat ze niet de laatste ienemienegrasjes opgrazen en dan te veel zand binnen krijgen.

DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 19:04

Dan kun je beter kiezen voor een kale zandpaddock en een stuk gras. Maar dan moet je wel de boel erin zetten en op tijd eruit halen natuurlijk. Weet niet of dat de bedoeling is.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Beeker en 40 bezoekers