Zere enkels met hakken uitdrukken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Zere enkels met hakken uitdrukken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-04-04 11:35

Als ik op een gewoon vzh zit, krijg ik na een tijdje heel erg last van mijn enkels. Ik rijd sinds een aantal jaar western, maar daarvoor echt jaaaren Engels gereden. Als ik in een gewoon zadel zit, zijn mijn hakken altijd overdreven laag, ze zakken gewoon door lijkt het wel. Nu zaten er ook nog schuine beugelblokjes in het zadel gister en toen zat ik dus echt niet lekker. Nog meer mensen die hier last van hebben?

Joyce de Vos - Horse Charms Webshop - Horse Agility NL - Painting Pony
Let op wegens tijdgebrek en andere bezigheden, ben ik nauwelijks meer actief op Bokt. Graag niet PB-en, maar mailen voor snel bereik :) Bedankt!


biancaaaa

Berichten: 1589
Geregistreerd: 16-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 13:08

hallo ik heb ook last van dit verschijnsel. Bij mij komt het omdat mijn spieren in mijn enkel te slap zijn... Dit kan je testen door op een voet te gaan staan, ga je helemaal zwalken, zijn je voet spieren te slap. Egt iets aan gaan doen want ik ben zo een jaar doorgereden en heb nu allemaal ontstekingen in mijn voet. Omdat mijn enkelbanden het gewicht niet konden houden is mijn voet zeg maar scheef gaan staan.
Je kan je enkelbanden sterker maken door elke dag 5 min op je tenen te lopen en op een voet te balanceren (houd je het in het begin niet, eerst vast houden aan bijv. stoel).

Kiim

Berichten: 3733
Geregistreerd: 20-01-04
Woonplaats: Schijndel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 13:23

IK had het eerst ook maar nu is het opeens over. Ik weet niet hoe het kwam

kerstmuts wat je niet accepteren kan,
Maar accepteer wat je niet veranderen kan.

[ITP] Strandshoot door SSDesign

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-04-04 13:29

Het is dan echt zo'n zeurende pijn alsof je daar spierpijn hebt. Ik heb het dan ook niet altijd. Meer als ik in een bepaalde houding wordt gedrukt met mijn benen. Op mijn ene merrie die ik westernrijdt heb ik een tijdje terug nog toen ze erg dik was van de drack met een vzh gereden, en daar nooit last mee gehad. En vorige week mijn 3-jarige beleerd met een vzh en toen had ik ook nergens last van. Als ik op de pony van mijn zusje zit (zelfde zadel als voor mijn oudste merrie) dan krijg ik wel weer meer last. En gisteren reed ik een best stevige Friese merrie, en toen had ik er na 10 minuten al last van. Zo raar, dan wel dan niet, dan bij dat paard wel en bij dat paard niet. Ik vind het erg vervelend

Joyce de Vos - Horse Charms Webshop - Horse Agility NL - Painting Pony
Let op wegens tijdgebrek en andere bezigheden, ben ik nauwelijks meer actief op Bokt. Graag niet PB-en, maar mailen voor snel bereik :) Bedankt!

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-04-04 13:30

jolinda schreef:
IK had het eerst ook maar nu is het opeens over. Ik weet niet hoe het kwam


Misschien moet ik nu ook weer wat beter wennen aan een vzh zadel. Ik probeer er ook op te letten dat ik mijn hakken ook niet nog verder doordruk, want ik heb ze al overdreven laag. Mijn rechterenkel is wel vaker een probleem, die heb ik jaren terug gebroken gehad, kuitbeen was door de midden dichtbij de enkel Scheve mond

Joyce de Vos - Horse Charms Webshop - Horse Agility NL - Painting Pony
Let op wegens tijdgebrek en andere bezigheden, ben ik nauwelijks meer actief op Bokt. Graag niet PB-en, maar mailen voor snel bereik :) Bedankt!


QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 13:31

Doe je beugels eens iets langer, je hak moet niet zover naar beneden uitgedrukt worden, slechts iets lager zijn dan de bal van de voet.

Denk aan je paard; rij 'm in natuurlijke houding!
Vele wegen leiden naar Rome, maar als je niet weet waar je heen gaat, maakt het niet uit welke weg je volgt. - Q
Les van David de Wispelaere bij Amsterdam? PB me.

Mirjam

Berichten: 739
Geregistreerd: 03-02-01
Woonplaats: Norg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 13:46

Hoi, hakken uitdrukken wordt altijd gezegd, maar volgens mijn instructeur kan je beter je kleine teen optrekken. Om te zien hetzelfde resultaat, maar het voelt totaal anders (geen kramp in kuiten en enkels). Het tweede voordeel is dat je been mooi plat langs het paard komt te liggen. Succes ermee!

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 17:08

Probeer idd je beugels wat langer te maken, het is niet de bedoeling dat je last hebt van je enkels door het uitdrukken van je hakken. Oftewel probeer een manier te vinden waarop je je enkels minder belast. Instabiliteit zou je evt zelf kunnen testen, door gewoon op een been te staan, heb je zelf het idee dat je erg instabiele enkels hebt, ga dan niet zelf lopen klooien maar ga naar de huisarts en vraag een verwijzing voor fysiotherapie, dat is een heel stuk verstandiger!

On and on the rain will fall, like tears from the stars...
When you're lost, hurt, tired and lonely something beautiful will come your way

Daihyo

Berichten: 88034
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 18:51

Wat voor schoenen heb je aan?? Misschien een stomme vraag, maar ik heb er ook last van. Als ik met mijn (soort van) bergschoenen rij. Als ik mijn jodhpurs of laarzen aan heb, heb ik nergens meer last van. Die schoenen sluiten gewoon te hoog en te strak aan.
Succes!

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 19:45

ik heb hier ook vaak last van met mijn vzh zadel.
met m'n dressuurzadel heb ik nooit ergens last van (misschien omdat ik dan langer zit? of omdat m'n been meer vast ligt?).
met buitenrijden heb ik meestal m'n veelzijdigheids zadel, soms heb ik nergens last van maar vaak krijg ik na een tijdje zo'n zeurende pijn (lijkt inderdaad op spierpijn) en dan gooi ik m'n beugels maar over m'n zadel, want zonder beugels heb ik er geen last van..

ik kan me herinneren dat ik vroeger op de manege ook nogal vaak pijn had in m'n enkels met rijden.

ik heb wel slechte enkelbanden en heel "lenige" voeten, m'n hakken kan ik zeg maar veel verder uitdrukken dan gemiddeld. ik weet niet zo precies wat het is, maar wel dat ik er met het ene zadel geen last van heb en het andere weer wel. als het pijn gaat doen rij ik meestal maar verder zonder beugels..
als ik alleen met schoenen rijd heb ik trouwens ook eerder last dan (leren) laarzen!

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-04-04 20:13

Ireentjuh schreef:
ik heb hier ook vaak last van met mijn vzh zadel.
met m'n dressuurzadel heb ik nooit ergens last van (misschien omdat ik dan langer zit? of omdat m'n been meer vast ligt?).
met buitenrijden heb ik meestal m'n veelzijdigheids zadel, soms heb ik nergens last van maar vaak krijg ik na een tijdje zo'n zeurende pijn (lijkt inderdaad op spierpijn) en dan gooi ik m'n beugels maar over m'n zadel, want zonder beugels heb ik er geen last van..

ik kan me herinneren dat ik vroeger op de manege ook nogal vaak pijn had in m'n enkels met rijden.

ik heb wel slechte enkelbanden en heel "lenige" voeten, m'n hakken kan ik zeg maar veel verder uitdrukken dan gemiddeld. ik weet niet zo precies wat het is, maar wel dat ik er met het ene zadel geen last van heb en het andere weer wel. als het pijn gaat doen rij ik meestal maar verder zonder beugels..
als ik alleen met schoenen rijd heb ik trouwens ook eerder last dan (leren) laarzen!


Precies zoals mij dus Lachen

Joyce de Vos - Horse Charms Webshop - Horse Agility NL - Painting Pony
Let op wegens tijdgebrek en andere bezigheden, ben ik nauwelijks meer actief op Bokt. Graag niet PB-en, maar mailen voor snel bereik :) Bedankt!

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 23:02

met leren laarzen heb je veel meer steun... Ik zou toch zeggen dat het aan de enkelbanden ligt in combinatie met te korte beugels, maar misschien is het handiger om dat eens te vragen aan iemand die erbij staat, of zelf te proberen om je beugels eens 1 (of meer) gaatjes langer te maken om te kijken of dat verschil maakt...

On and on the rain will fall, like tears from the stars...
When you're lost, hurt, tired and lonely something beautiful will come your way

carola1

Berichten: 1586
Geregistreerd: 22-02-04
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 23:06

ja, ik heb er last van als mijn beugels ook maar 1 gaatje te kort zitten.
dus je zou eens kunnen proberen omze een gaatje langer te maken. wie weet....

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-04-04 19:32

Volgende keer maar eens de beugels een gaatje langer doen.

Ik heb nu een hele pijnlijke enkel, mijn spier is helemaal hard *zucht*
Of ik pak de volgende keer mijn eigen zadel, misschien zit ik daar dan toch beter in...

Joyce de Vos - Horse Charms Webshop - Horse Agility NL - Painting Pony
Let op wegens tijdgebrek en andere bezigheden, ben ik nauwelijks meer actief op Bokt. Graag niet PB-en, maar mailen voor snel bereik :) Bedankt!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 59 bezoekers