halteren: wel/niet manen "milimeteren".

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
radicalM

Berichten: 689
Geregistreerd: 14-02-03
Woonplaats: Capelle a/d IJssel

halteren: wel/niet manen "milimeteren".

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-04-04 12:07

Ik kan het niet laten...wil jullie mening eens horen:
Dit jaar wil ik mijn 2-jarige weer uitbrengen in de halterklasse, maar ik heb er een enorme schurft aan om voor die wedstrijd een keer in het jaar, zijn mooie lange maantjes helemaal weer te milimeteren. Iedereen zit aan mijn hoofd te zeuren dat dat MOET! Maar is dat zo? Of is het gewoon een inslopen gewoonte. Zo van iedereen doet het, dus zo hoort het?

Old minds are like old horses: you must exercise them if you wish to keep them in working order...
R.I.P. lieve Moon.


PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 12:15

Hangt van het paard af. Bij veel paarden vind ik een strakke hengstenvlecht veel mooier. Verplicht is het niet volgens mij.

DubbelFun

Berichten: 88473
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 12:17

het is niet voorgeschreven dat het moet, dus aan jou de keus of je het doet of niet.
Een mooie strakke hengstenvlecht vind ik ook mooi.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 12:19

gewoon voor de hengstenvlecht gaan..
ik heb hetzelfde probleem in de dressuur... vlechtjes zijn niet verplicht maar worden wel zeer op prijs gesteld...maar aangezien ik meer western dan dressuur rij, laat ik de manen gewoon zoals ik ze zelf mooi vind. Dan maar geen vlechtjes Lachen

charene

Berichten: 1556
Geregistreerd: 11-10-01
Woonplaats: noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 12:19

Ik heb mijn merrie vorig jaar ook met NK halter allemaal kleine vlechtjes gegeven ( en volgens een paar halter (deskundigen Knipoog) heeft mij dat toch een puntje(s) gekost Haha! maar ondanks mijn vlechtjes is ze toch 4e geworden Tong uitsteken ....achteraf misschien ook beter een hengstenvlecht kunnen maken...want volgens mij mag dat wel hoor...
En ja ze heeft nu nog steeds lekker lange manen OK dan! en mocht ik haar dit jaar weer gaan showen dan doe ik ook een hengstenvlecht.....

Succes !!!
Laatst bijgewerkt door charene op 13-04-04 12:21, in het totaal 1 keer bewerkt

FOTO`S van JOELYN TABASCO TARI
viewtopic.php?f=53&t=463826
CHARENE IS NU CHARITA

Tenfold
Berichten: 1267
Geregistreerd: 04-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 12:19

Ligt eraan hoe serieus je bent op het gebied van halteren.
Ik heb overigens tijdens het vorig NK (quarters) veel paarden gezien in de halter klassen met manen niet kortgeknipt waren.

Never argue with an idiot, they'll drag you down to their level and beat you with experience!


DubbelFun

Berichten: 88473
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 12:21

Het blijft toch ook persoonlijke voorkeur van de jury. Hij zal het mooiste paard kiezen en als dat er 2 zijn en de ene heeft korte manen en de ander niet en hij heeft toevallig de voorkeur voor kort, dan heb je met een hengstenvlecht dus net pech.

radicalM

Berichten: 689
Geregistreerd: 14-02-03
Woonplaats: Capelle a/d IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-04-04 12:26

Serieus zat hoor, hij is futurity champ 2002, 2003 geworden in zijn klasse, tot nu toe met korte manen. Maar eerlijk gezegd zit ik na de wedstrijd met opgetrokken neus naar die korte maantjes te kijken als hij weer lekker in de wei rondhobbelt. Ik weet dat "ze wel weer aangroeien", dat wordt altijd gezegd, maar ik wil eens weten hoe lang ze eigenlijk kunnen worden en aangezien ik toch wel wedstrijden wil blijven lopen/rijden in de toekomst, blijf ik met dit probleem zitten.

Old minds are like old horses: you must exercise them if you wish to keep them in working order...
R.I.P. lieve Moon.

FlyingHigh

Berichten: 4050
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 12:37

radicalM schreef:
Serieus zat hoor, hij is futurity champ 2002, 2003 geworden in zijn klasse, tot nu toe met korte manen. Maar eerlijk gezegd zit ik na de wedstrijd met opgetrokken neus naar die korte maantjes te kijken als hij weer lekker in de wei rondhobbelt. Ik weet dat "ze wel weer aangroeien", dat wordt altijd gezegd, maar ik wil eens weten hoe lang ze eigenlijk kunnen worden en aangezien ik toch wel wedstrijden wil blijven lopen/rijden in de toekomst, blijf ik met dit probleem zitten.


Als je serieus in de halter wilt blijven showen de aankomende jaren en de pleasure- kant opgaat, is het absoluut een aanrader om de manen te kortwieken. Ga je de reiningkant op, dan mooi lang houden en tijdens de halter een mooie hengstenvlecht in, zodat zijn hals wel tot z'n recht komt.

Trollen rollebollen als dollen in de drollen....

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 13:34

Ik ben van mening dat als je serieus wilt Halteren en ook serieus genomen wilt worden door de jury, je de manen eraf moet halen.
Niks MOET, maar vooral een jury uit de VS zal een paard met korte manen, keurig gegroomd serieuser nemen dan een paard met een hengstenvlecht, dat meer lijkt op een reiner die ook "even" gaat Halteren.

Of het uitmaakt in je plaatsing ligt natuurlijk ook erg aan de rest van de paarden, maar als er 2 zijn die zeer goed gebouwd zijn, en 1 ziet er echt uit als een Halter paard, manen kort en mooi gegroomd, de ander met een hengsten vlecht, dan denk ik dat de jury toch snel voor die met korte manen zal gaan.
En net als FH al zegt, als je straks toch ook Halter en Pleasure wil starten, dan kun je ze er net zo goed afhalen, laat je ze lekker weer groeien als ie gepensioneerd is Knipoog .

Mocht je wel voor een hengstenvlecht kiezen, vlecht hem dan pas in vlak voordat ie de ring in moet en vlecht hem onderlangs, dan blijft ie veel mooier tegen de hals liggen en ligt ie er niet "bovenop" waardoor de hals nog een extra 5 cm dikker/breder lijkt.

Feel the fear and do it anyway
~Accept the things you cannot change and fight for everything else~


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 bezoekers