op oude leeftijd een merrie laten dekken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
MOHGirl

Berichten: 2173
Geregistreerd: 20-03-03

op oude leeftijd een merrie laten dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-04-04 17:36

Kan je een merrie op een oude leeftijd nog een veulen laten werpen?
Kind Regarts Lis

Extensions voor paarden!


Lennon

Berichten: 4342
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 17:38

Dat hangt er vanaf.

Is het een merrie die al meerdere veulens heeft gehad of gebruikt voor de fok, denk ik niet dat het een probleem is.
Maar met een oude merrie die nog nooit geveuld heeft, lijkt het me niet aan te raden om daar nu nog mee te beginnen.

Accept what is, let go of what was, have faith in what will be

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 17:38

Ja, maar het ligt er wel aan. Als je merrie als een eerder een veulen heeft gekregen is ze makkelijker drachtig te krijgen dan dat het nu de eerste keer zou worden. En het houdt natuurlijk een keertje op, net als bij mensen zegmaar, dus een paard van 30 zal moeilijk een veulen kunnen krijgen.

marionnnn

Berichten: 1194
Geregistreerd: 07-07-03
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 17:56

een man die ik ken heeft zijn paard ook nog laten dekken. krijgt dit jaar een veulen. het paard is 26. ik vind het eigenlijk te oud, maar het paard heeft al wel heel veel veulens gehad.

Benanta Eindstand: Z2+14 *\o/*
Indian Summer: PSG+2 / Inter1+1 / Inter 2+1 *\o/* Grand Prix startgerechtigd

IloveShets

Berichten: 3397
Geregistreerd: 05-09-03
Woonplaats: Nunspeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 18:00

Blacky hebben wij vorig jaar voor de 3e keer laten dekken ze was toen 15 jaar oud, helaas had ze in oktober een miskraam gekregen.

26 vind ik zelf wel oud om nog een veulentje te fokken.

Stal Shetbende nu 10 pony's.

Caira
Berichten: 26044
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 18:04

Ze geven zelf wel aan of het nog kan! Als het niet meer kan worden ze gewoon niet meer drachtig!

peeky

Berichten: 3752
Geregistreerd: 29-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 19:58

irish_lady schreef:
Ze geven zelf wel aan of het nog kan! Als het niet meer kan worden ze gewoon niet meer drachtig!


Inderdaad, bovendien is het ene paard op hoge leeftijd fitter dan een ander, dus dat hangt geheel van de conditie van het paard af

MOHGirl

Berichten: 2173
Geregistreerd: 20-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-04-04 20:24

Okay bedankt voor de reacties, de merrie is nu niet in goede conditie, maar als ik alles weer een btje ga oppakken dan laat ik de veearts even kijken of ze het aankan om een veulen te werpen.

Extensions voor paarden!

mallaslover

Berichten: 409
Geregistreerd: 14-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 10:28

Ik zou het niet weten, mijn verzorgpony heeft vorig jaar nog een veulen gehad, en ze is in de 20. Eigenlijk vond ik haar al te oud, maarja ik heb er niks over te zeggen.

Esmeralda

Berichten: 10628
Geregistreerd: 07-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 11:21

bij paarden die in de topsport zitten word vaak op latere leeftijd nog een veulentje gefokt. maar zoals hier boven al staat, de merrie geeft het zelf wel aan.

Griendheuvels Kate onze eige Shire Topper

SANEX

Berichten: 11248
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 11:26

Ligt aan het paard, welke conditie, hoe is ze met benen en luchtwegen en hoe vaak heeft ze al eerder een veulen gehad ?

Bij ons op stage is het dit jaar mis gegaan, de merrie was 21, goede fokmerrie, goed gezond.
Toch kreeg ze tijdens de dracht veel koliek, wat bleek: Door haar ouderdom is de boel van binnen wat verslapt en gaan hangen, het veulen drukte haar darmen plat waardoor ze dus steeds verstoppingskoliek kreeg. Op 9 maanden heeft ze het veulen verworpen. Met de merrie gaat nu alles weer goed, maar die wordt dus niet meer geinsemineerd

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23370
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 12:17

bij ons op stal heeft dit jaar een 19 jarige merrie haar eerste veulen gehad en het is super gegaan. Uiteraard is ze wel eerst goed nagekeken door de veearts.

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

SarahJ

Berichten: 796
Geregistreerd: 15-05-03
Woonplaats: Erps-Kwerps, Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 13:23

Ik denk dat je tot 20 een merrie zeker nog kan laten dekken. Alleen, hoe ouder ze wordt, hoe minder snel vol - denk ik. En tja, is dit dan geen seintje van moeder natuur?

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 14:25

Een kennis van mij had een 29-jarige merrie drachtig. Het veulen kwam er goed vanaf, maar de merrie overleefde de geboorte niet...


MOHGirl

Berichten: 2173
Geregistreerd: 20-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-04-04 10:59

Jakkie, klinkt eng.
Ik ga er nog even flink over nadenken.

Extensions voor paarden!

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 11:09

Vorig jaar heeft een ponymerrietje op de manege haar eerste veulen gekregen. Ze was onderhand toen 13 jaar en dus gedekt met 12. De eerste maanden dacht men ook nog dat ze niet drachtig was omdat ze tekenen van hengstigheid liet zien. Met de bevalling is alles goed gegaan, ze heeft het veulen alleen erg lang gedragen (ruim 4 weken overtijd geloof ik) en de nageboorte wilde er niet goed vanaf komen. Maar verder hebben merrie en veulen het uitstekend doorstaan OK dan!

Dunla B+12 L1+18, L2+11, M1+19, M2+6

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 11:14

29 is ook wel een beetje oud... mohgirl hoe oud is de merrie die jij in gedachte heb?

Als je die 27jarige uit je profiel bedoelt dan zeg ik nu al nee, niet doen!

- Offline -

MOHGirl

Berichten: 2173
Geregistreerd: 20-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-04-04 11:33

Ha, ja de merrie uit mijn profiel, maar niet zoals ze er op deze manier uitziet natuurlijk, dat zou ik nooit in mijn hoofd halen.
Ze word lekker opgeknapt, en als ze goed in conditie is en lekker in haar vel zit, en de veearts zegt at ze ertoe in staat is, ja dan wil ik dat best proberen. toch?

Extensions voor paarden!

SANEX

Berichten: 11248
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 11:35

Zou ik toch heel goed met je veearts overleggen.
Ik zie dat dier niet zodanig snel opknappen dat je haar dit jaar nog kan laten dekken.
Als je het volgend jaar zou doen zou ze op 29 jarige leeftijd nog een veulen krijgen... vind ik erg laat.
Nee ik zou het ook bij deze merrie niet meer doen

MOHGirl

Berichten: 2173
Geregistreerd: 20-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-04-04 11:39

Hmm, ja daar zit wel weer wat in idd.
Het is ook helemaal niet zeker natuurlijk, en ik heb net nog gehoord, dat ze niet echt een goede merrie was om te veulenen, van zijn vorige bazinnetje.
Ik ga er sterk aan twijfelen nu deze reacties er zijn.
Bedankt, ik ga mijn veearts ook om raad vragen.

Extensions voor paarden!

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 11:42

Ik zou een merrie van 27 zeker niet meer laten dekken. Ik vind dat persoonlijk toch echt te oud voor de risicos die er aan vast zitten... verder ben ik het met Sanex eens, als ze eerst op moet knappen dan is ze 29 (als ze dat sowieso al redt he, ze is al een bejaarde dame) als ze moet veulenen, imo veel te oud.

SANEX

Berichten: 11248
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 11:43

Als je dat hebt gehoord zou ik het eigenlijk laten gaan, wat een gedoe en vermoeiing nog voor het beestje om nog 1 keer of vaker gedekt of geinsemineerd te worden, als het niet lukt.
Zou haar lekker van haar oude dag laten genieten, en zorgen dat het nog een mooie oude merrie wordt Knipoog
Zo'n veulen vergt toch veel van een merrie en ik zou het jammer vinden dat ze bv een terugklap krijgt na de bevalling, als je haar eenmaal netjes en op conditie hebt.
Zou meer eer halen uit het opknappen en pensioen geven van dr Knipoog

MOHGirl

Berichten: 2173
Geregistreerd: 20-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-04-04 14:07

Jah mischien heb je daar wel gelijk in ja. van die terugklap, dat is een hele goeie van je.
Ze ziet er nu echt niet uit, en ja echt ze kreeg alleen stro te eten.
Ze leeft helemaal op, gister met haar gewandelt, dan wil ze alleen maar huppelen, sukkeldrafje weet je wel Lachen
Ze is erg lief!

Extensions voor paarden!

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 14:32

Alleen maar stro te eten vind ik trouwens erg vreemd... ik kan me eigenlijk geen dierenarts voorstellen die dat aan zou raden... Verward Laat haar maar heel geleidelijk aan ander eten wennen Liz! Btw, even off topic... ik heb nog steeds geen internet thuis dus verder dan je af en toe op bokt treffen lukt nog steeds niet. We hebben een computer en alle benodigheden voor kabelinternet maar om een of andere duistere reden krijgen we geen verbinding... Frusty

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 14:32

Ik heb er ook een tijdje over zitten denken met mijn merrie van 16 inmiddels.. En moet zeggen dat ik nog steeds aan het twijfelen ben.. Merrie is wel in uitstekende conditie en loopt nu bijna M2..

Wise Guy 2003-2006

Schoonheidssalon, permanente make-up, wimperextensions en Shellac studio
http://www.mooibijmarielle.nl


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: YandexBot en 22 bezoekers