Paard te mager (na ziekte) - komt slecht bij

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

feincera

Berichten: 89
Geregistreerd: 11-03-04

Paard te mager (na ziekte) - komt slecht bij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-04-04 08:47

Ik heb een tweetal maand geleden een paard gekocht, een vierjarige merrie. Toen we ze de eerste keer zagen stond ze al heel erg mager en slap. Bleek dat ze toen griep had. Ze was al niet zo goed in conditie, en dan hadden ze haar ook nog geschoren, toen had ze natuurlijk niets reserve meer. Het was in die periode ook ijskoud en ze stond met maar één dekentje op. Niet moeilijk dat ze dan ziek werd... Ze is dan nog twee weken bij de vorige eigenaar blijven staan tot ze genezen was. Ze is echt heel zwaar ziek geweest, dagenlang hoge koorts enz. De veearts is er toen elke dag bij geweest. Wij kennen hem ook en hij zei ons dat ze eigenlijk wel geluk heeft gehad.
Toen ze genezen was is ze dan naar ons gekomen. Ze was zo mogelijk nog meer vermagerd. We hebben ze dan nog eens helemaal laten nakijken door een andere veearts, ze is ontwormd (ook tegen bloedwormen). Ze krijgt nu al 2 maanden eten voor 2 (krachtvoer, voordrooghooi en maïs) en vitaminen. Maar ze komt eigenlijk slecht bij. Ze eet heel goed, haar tanden zijn ook nagekeken. Ze is al wat verdikt, maar nog niet genoeg. Ze is wel kerngezond en fris. Ze wordt gewerkt, maar bewust nog niet te hard.
Dit weekend was de fokker eens naar haar komen kijken en die zei dat ze vroeger bij hem altijd eerder wat te dik was. Het is dus niet zo dat ze van nature een "schraal" type is.

Mijn vraag is nu: hoe lang duurt het eigenlijk eer een paard na zo'n ziekte weer volledig in vorm is? Is er nog iets wat ik haar kan bijvoeren? Kan het zijn dat er toch nog iets anders scheelt?
Alle tips zijn welkom. Ik zou haar zo graag terug mooi in vorm krijgen, want het is echt een schatje én een super goed paard. Ik popel om met haar op jumping te kunnen gaan.


Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 10:57

Zo te lezen heb je er al veel aan gedaan en krijgt ze goede voeding om wat voller worden te bevorderen. Als ze zo erg ziek geweest is, kan het best een tijd duren voordat ze weer op gewicht is. Het is trouwens ook niet altijd even goed als ze heel snel dik worden. Zou gewoon doorgaan met wat je doet en haar licht in het werk houden. Wellicht dat het vanzelf beter gaat nu het voorjaar wordt en als ze meer in het land komt. Bij ons staat ook een jong paard wat nu niet dik te krijgen is. Bij een ander hadden we dat in het verleden ook en die kwam mooi het weiland uit.

cinvJarig

Berichten: 2633
Geregistreerd: 01-12-03
Woonplaats: LANDEN (B)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 15:34

wat geef je tegen bloedwormen als kuur?

Wil je een Duitse Dog ? Kijk hier eens http://doguesecours.skynetblogs.be/
AQUA (v.Gribaldi)nieuwe aanwinst : [ITP] AQUA (Gribaldi x Holland ) mijn nieuwe aanwinst

feincera

Berichten: 89
Geregistreerd: 11-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-04-04 15:37

Geen idee, de veearts heeft haar ingespoten. De naam van het product weet ik niet.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 15:52

Die van mij is ook lang mager gebleven na zijn koliek operatie. Het werk in combinatie met het voer was gewoon te weinig. Hij had al een goudkuur gehad en ook poeder in de vorm van weightbuilder werkte niet.

Op eens trokhij bij en werd dikker wat bleek is dat ze waren over gegaan naar een betere kwaliteit biks. Paard knapte helemaal op. Zou eens gaan kijken naar een goede biks die de nodige vitamine geeft die ze nodig hebben.

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

Cowgirl

Berichten: 23718
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 15:54

Koop eens een pot Opkikker bij de paardendrogist.

Hielp erg goed bij mijn fjord die net droes had gehad.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Mist

Berichten: 9442
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 18:16

Als je al wel resultaat ziet, dan komt het denk ik wel goed, een paard laten afvallen is veel makkelijker dan aan laten komen na een ziekte !
Ik denk dat je goed bezig bent !
Sterkte enne... OK dan! dat je dit paardje nu onder je hoede hebt !


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: amand0, Amazonbot, Kidde, loveslimpie, Mariett, Plonspony en 10 bezoekers