Rijdt iedereen hier in een systeem??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Rijdt iedereen hier in een systeem??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-04-04 18:13

Ik verbaas me altijd over topics die gaan over rijden in het ene of het andere systeem: LDR, klassiek Duits, enz. Ik ben zelf een recreatieruiter die ook af en toe een wedstrijdje rijd (zoals zoveel mensen hier volgens mij), heb al jaren les (vanzelf), heb ook meerdere instructeurs gehad, maar heb nog nooit het gevoel gehad dat ik in een bepaald systeem reed.
De ene instructie legt meer nadruk op houding en zit, de andere werkt meer vanuit ontspanning of rijdt juist meer op druk, de derde ziet je paard graag wat ronder en dieper, enz. enz.
Soms past het een beter, soms het andere.

Mijn instructeurs hebben ook weer les - en uiteindelijk zou je ze zo terug kunnen leiden naar een systeem. Maar ze doen er natuurlijk ook altijd een beetje van zichzelf bij. Ik heb nooit het gevoel gehad dat ik van het ene systeem over ben gestapt naar het andere (en vind dat ook wat extreem gesteld), ook omdat de instructeurs die ik heb redelijk ver verwijderd zijn van 'bronnen' zoals Hinneman of Anky.

Hoe is dat voor jullie?


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 18:45

Nee, en heb het nooit gedaan, zal het ook nooit doen. Probeer gewoon paard te rijden en pas mij aan, aan het paard.

Mijn instructrice rijd ook niet volgens een vast systeem. Ze lest bij Francis Verbeeck en bij Johan Hamminga. Dat zijn geen systemen te noemen volgens mij. Maar ze heeft de paarden wel super aan het lopen Haha!

Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 18:46

ik rijd niet volgens een systeem, tenminste voor zover ik weet niet Haha! ik rijd eerst ontspanning in mijn paard door hem lang en laag te laten lopen en ga dan mee oprichting zoeken. wel rijd ik in de training altijd ietsje dieper, dan laat hij zijn rug beter los.
maar zoals pipo zegt, het ligt gewoon aan het paard

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

Yessy

Berichten: 23021
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 18:53

ik rij gewoon een beetje...niet volgens iets, ben denk ik een van-alles-wat-ruiter...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 19:24

nee
Ik rij ook verschillend per paard.
Ik probeer ontspanning te vinden en vandaaruit ga ik verder.
wat ik tot nu toe lekker vind gaan.

maar als je het dan in hokjes moet gaan stoppen zit het dichter bij klassiek dan ldr.

Bollee

Berichten: 475
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 19:25

Ligt er natuurlijk aan; als je bijvoorbeeld op een manege rijdt waar ze duits rijden of engels, of een verzorgpaard hebt die bijvoorbeeld western is opgevoed. Dan pas je je daaraan aan en rijd je, zoals jij het noemt, volgens een systeem.
Zelf rijd ik overigens 'gewoon' engels...

Hallo??

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 19:37

Systeem?! Verward Bloos
Voor zover ik weet niet iig.
Verschilt per paard, bij m'n eigen race-eend:
laten ontspannen, goed aan m'n been, dan lekker lengte in de hals rijden> dus laag en rond, niet achter de LL. Later pak ik haar wat meer op.

Some people look for a beautiful place, others make a place beautiful

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 21:35

Ik rijd bij een instructrice die wel volgens een systeem werkt en dat weer van haar trainer leerde, volgens het klassieke Duitse rijden. Ze lest nu ook bij Coby van Balen. Dat ze in dit systeem rijdt, wil niet zeggen dat ze zich niet aanpast aan het paard. Ik heb nu ondertussen met 3 verschillende pony's bij haar gelest, en bij elke pony zoekt ze weer de juiste insteek en aanpak. Maar wel steeds volgens dezelfde basisprincipes.
En we werken steeds vanuit ontspanning. Een systeem geeft houvast in de opbouw van je training en je aanpak, maar ieder paard en elke ruiter is een individu met zijn eigen plus en minpunten en eigen karakter. Als je daar geen rekening mee houd, doe je ruiter en paard tekort. Dat is haar uitgangspunt. Deze manier van aanpak past bij mij, en daarom voel ik me er prettig bij. Ik merk ook dat het werkt bij zowel mijn flegmatieke, dominante pony met spat, als met de vluchtige Welsh en NRPS pony die ik rijd, die beiden ruime gangen hebben, makkelijk afbuigen, maar moeilijk loslaten en door hun lijf lopen. Ik denk dat het belangrijk is dat je je niet blind staart op 1 standaard trucje, maar de basis van de aanpak kunt afstemmen op verschillende typen paarden. Dat maakt een instructeur goed... En dus ook een ruiter... (in mijn ogen)
Achter een "systeem" zit vaak een uitgebreide, goed doordachte en in de praktijk getoetste visie.

jackim

Berichten: 596
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 22:55

Nee, syteems zijn er voor het paard, het paard niet voor het systeem.
Met andere woorden Knipoog bij sommige paarden is het handing om LDR of duits te rijden, maar elk paard verschilt en daar hoor je je aan aan te passen.

Don't take life to serious, you never get out of it alive...

narretje
Berichten: 334
Geregistreerd: 07-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 22:57

Pipo schreef:
Nee, en heb het nooit gedaan, zal het ook nooit doen. Probeer gewoon paard te rijden en pas mij aan, aan het paard.


Idem.

Dickie
Berichten: 1247
Geregistreerd: 07-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 23:18

Mijn instructrice wordt altijd enorm kwaad zodra ik het woord 'systeem' of 'methode' laat vallen, dus ik geloof van niet Haha! Ben het dus helemaal met Pipo eens, elk paard is anders en vraagt om een andere aanpak, dat is volgens mij juist het mooie van paardrijden.


Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 07:09

Ik heb in zoverre een systeem, dat ik het paard tussen mij en dde grond probeer te houden.
Da's het enige

Goedgekeurd onderschrift :)

kirstin
Berichten: 478
Geregistreerd: 05-12-03
Woonplaats: berkel city!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 08:50

Ik heb zelf ook geen systeem met mijn eigen paard. Alleen nu rijd ik 2x per week een ander paardje die ik volgens de eigenaresse wel volgens een systeem moet rijden en dat is op buitenteugel/ buitenbeen. Ze noemt het een systeem, maar ik vind het helemaal nix om eerlijk te zijn....

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 08:50

Elk paard rijd ik naar hoe het paard is! Ik ga straks lessen in het ouderwetse Duitse systeem! Ik denk dat het voor mijn 'hete' merrie wel goed is, vooral veel ontspanning en regelmaat! En dan zien we wel Haha!

Haagsemeid

Berichten: 6536
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 09:01

Ooh nee ikke niet hoor Haha!
Ik ben ook maar een recreatieruiter, die nu wel steeds meer naar de dressuur kant neigt, maar van me zelf heb ik ook al een hele hoop geleerd.

22 Januari verwachten we ons kleintje

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 09:16

Mijn systeem is dat systeem wat het beste bij het paard past om een stapje verder te komen.
Wel de klassieke manier, van achteren naar voren rijden, dus naar de hand toe.

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 09:30

Ik stel paarden regelmatig wat dieper en ronder in,
voor ik op Bokt kwam noemde ik het nooit een systeem Haha!

roxie
Berichten: 217
Geregistreerd: 30-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 10:08

ik rij ldr, iedereen bij ons op stal trouwens, mijn paard is hierdoor wel super vooruit gegaan, en zeker beter gaan lopen. bij mijn paard past dit systeem dus heel goed.

http://62.194.152.26/fotoserver/fotos/3503.jpg
vandaag is mijn roxie z1 geworden.30-05-2004

gyzmo

Berichten: 1029
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Dordt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 11:09

Ik weet niet of mijn instructrice mij volgens een systeen lesgeeft eigenlijk. Het gebeurd dat we af en toe wat ronder en dus achter de loodlijn instellen en soms er wat meer aan werken om het neusje eruit te krijgen. Ligt een beetje aan de omstandigheden en hoe mijn paard loopt. Als hij moeite heeft met zijn rug loslaten helpt het altijd super om hem wat dieper te rijden en heeft hij een relaxte dag dat hij makkelijker te ontspannen is proberen we wat meer de neus eruit te krijgen.

Niet echt een 'systeem' . Voorwaarts voor het been, van achteren naar voren rijden en rechtrichten zijn de belangrijkste punten.

The more you know, the more you become aware of how much you DON'T know

Ik heb mijn profiel ingevuld!! Foto's volgen nog.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 11:11

Jazeker! ik rij volgens het eclectisch model: dat wil zeggen... Pik wat je goed vindt van ALLE andere systemen en hou je daar alleen aan als het je uitkomt. Verder kijk ik vooral naar mijn paard. Als ze aangeeft dat het tijd wordt voor een door de blubber-raggen-buitenritje, dan doen we dat! Plezier gaat voor welk systeem dan ook bij mij.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 20:28

LuvdaTossa schreef:
Elk paard rijd ik naar hoe het paard is! Ik ga straks lessen in het ouderwetse Duitse systeem! Ik denk dat het voor mijn 'hete' merrie wel goed is, vooral veel ontspanning en regelmaat! En dan zien we wel Haha!


Ik heb een flegmatieke pony, waarmee ik bij diezelfde instructrice rijd...
Ook voor hem is het goed... Knipoog We hebben in een paar maanden waarbij ik maar zeer weinig heb kunnen rijden, veel meer bereikt dan met jaren gewone lessen... In elk geval heb ik beter leren voelen wanneer iets goed is en wanneer niet, anderen zagen wel dat mijn pony ook veel beter ging lopen...

De drukke pony's doen het ook goed bij haar aanpak...
Zij kan dus binnen dat systeem ook aanpassen aan elk paard...
Het is meer een Denkwijze, basisstructuur of leidraad denk ik dan een star setje regels en vaste aanpakken...

Tamara

Berichten: 10441
Geregistreerd: 20-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 20:39

Ik rij, en dat is het enige wat ik er over kan zeggen. Ik pas dingen toe die ik tijdens mijn jaar privéles van mn toenmalige instructeur heb geleerd maar ik zou mn god niet weten volgens wat voor systeem dat is en of het uberhaupt wel een naam heeft... Over het algemeen rij ik gewoon los, laag instellen zou ik het niet willen noemen, goed aan het been, overgangen rijden enzo. En als het paard los is, probeer ik m wat hoger in te stellen. Maar heb al een jaar of 2 geen les meer gehad dus heb geen idee of dat wat ik nu doe, goed is... Scheve mond In die zin dat het paard er goed door loopt, want ik weet niet precies hoe het voelt op Louna als ze goed loopt.

Never stop dreaming
31-08-2015 & 26-08-2018 <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 20:58

Sjuimpje schreef:
Ik stel paarden regelmatig wat dieper en ronder in,
voor ik op Bokt kwam noemde ik het nooit een systeem Haha!


Kan het je nog sterker vertellen. Voor ik op bokt kwam wist ik niet eens dat mensen in zoveel systemen reden.

Ik reed altijd gewoon paard Knipoog

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 21:40

ik rij volgens mijn eigen systeem Tong uitsteken wat ik af stem op het paard wat ik te rijden heb, ik werk eerst altij diep en laag los, dit doe ik in stap,draf,galop. ik neem hier wat schakelingen in mee overgangen en wat wijken. daarna ga ik iets meer van m vragen wat meer aantrekken van het achterbeen en wat meer sluiten, wat oefeningen, ik doe graag galop werk, daarna bouw ik af, maar tijdens het trainen probeer ik mijn paard te kunnen rijden in alle hoofd houdingen, gangen en oefeningen af te wisselen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 21:58

Als je volgens een bepaald systeem rijdt wil dat zeggen dat je een opleidingskader voor ogen hebt bij de africhting van een paard. Net zo als je een kind eerst de letters van het alfabeth leert voordat je leert lezen leer je je paard op voorwaarste en zijwaartse hulpen reageren voordat je leert wijken/appuyeren. Dit is nu wel een hele globale omschrijving maar geeft wel de essentie weer.
Iedereen die serieus paard rijdt, zou met methodiek bezig moeten zijn. Per methodiek vind je wat onderlinge verschillen. Ook moet iedere methodiek genoeg speelruimt geven om aanpassingen te maken, daar waar de combinatie er behoefte aan heeft.
En soms heet dat een systeem, soms een ausbiluingskala of misschien methodiek.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 bezoekers