wat te doen bij 4-takt galop??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Y_DG

Berichten: 4400
Geregistreerd: 19-06-03
Woonplaats: Beveren (België)

wat te doen bij 4-takt galop??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-04-04 22:29

Mijn paard staat mank en daarom rijd ik met een paard waarvan het baasje niet veel komt i.v.m. school.
Maar dat paard heeft een 4-takt galop en mijn vraag is nu wat moet je daaraan doen Verward ?
Ik heb gehoord dat je in dat geval goed voorruit moet rijden en geen verzameling vragen...
Wat denken jullie ervan?


Sylhouet

Berichten: 4532
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Vierhouten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 22:36

Voorwaarts rijden, zorgen dat je weer meer sprong krijgt in de galop Lachen zodat de achterhand goed ondertreedt.

Check http://www.vivalaveluwe.nl : onze Bed & Breakfast en Vakantiewoning op unieke locatie midden in het bos op de Veluwe! Veel wild rondom ons terrein, en volop wandel- en fietsmogelijkheden. Ook ideaal voor natuurfotografen! Open vanaf maart 2015 :).

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 00:39

Als je dan maar harder gaat rijden ontloop je het probleem. K zou veel tempowisselingen vragen in galop, en niet een beetje maar echt verschil zodat ie sterker wordt en bezig is, je met zn sprong bezig bent en hij dus niet maar wat rond loopt te huppelen. Verder hulpje geven zodra je voelt dat ie sprong verliest en daarop mag ie niet harder gaan maar moet ie meer van de grond af springen. Good luck Lachen

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 10:44

Wel verzameling dan wel zonder met teugel te gaan trekken natuurlijk. Ligte verbinding en hem inderdaad een hupje geven als hij weer terug valt in 4 takt. Doe dit kleine stukjes en rij voor de rest veel tempo wisselingen zo als gezegt. Ga in iedere geval niet trekken. Het werkt het beste om iets terug te nemen met teugel of nog mooier zit en het hupje met je been er bij geven.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 11:21

Zoals hierboven al gezegd, sprong maken in de galop! Ik doe ook wel eens hele lage in/uitjes. Zodat ze niet moeten springen, maar een sprong moeten maken!

En met jonge paarden helpt het ook wel eens om een weiland open te gooien en laat ze maar rennen Haha! Maar dit helpt niet bij elk paard! Je moet dus zelf wat creatiefs bedenken en kijken wat helpt bij je paard!

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 12:18

Inderdaad sprong maken in de galop.
Juist wel iets verzameling vragen, met de achterhand er goed onder.

Mijn naam is haas.

Incognito! 8-)

Y_DG

Berichten: 4400
Geregistreerd: 19-06-03
Woonplaats: Beveren (België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-04-04 22:43

Maar als ik ze iets of wat verzamelt rij dan komt de 4-takt tevoorschijn...
Vanaf ik dan wat verruim dan pas komt er sprong in de galop dus ik weet niet hoe ik de sprong erin moet krijgen als ik verzamelt galoppeer... Dus wat moet ik nu doen?

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 22:49

Bijde, dus verzameld voorwaarts galopperen.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 12:56

Niet met je teugels terugrijden, maar met je zit/heupen, en als hij sprong verliest pikje geven. Je moet ook niet overdreven gaan verzamelen, dan zoek je het probleem weer op.

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 15:55

Vooruit rijden, terugrijden, weer vooruit, weer terug, enz. en dan lekker soepel rond houden aan de voorkant, verder niets met je handen doen. Je mag best lekker vlot vooruit rijden zodat het paard iets heter wordt.
Je zou ook eens wat over balken kunnen laten galopperen.

En in de basis van het probleem natuurlijk de achterhand sterker en losser maken in het algemeen, maar dat is meer een lange termijn-ding. En daar is niet echt een pasklare formule voor te geven denk ik, je moet gewoon kijken wat dat paard past. Hangt er ook vanaf hoe ver het paard is.

Es könnte alles so einfach sein
Ist es aber nicht

~Die fantastischen Vier~


Y_DG

Berichten: 4400
Geregistreerd: 19-06-03
Woonplaats: Beveren (België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-04-04 22:17

Ik heb vandaag dressuurwedstrijd gereden met dat paard
Kheb altijd voorwaarts gereden in galop..niets verzamelt gereden. En ik ben 2des geëindigd met 61%
Dus al bij al viel het zeeeeer goed mee want op aanspringen in de galop en de hoefslag volgen in de galop en de cirkels in galop het ik overal 7's op dus de westrijd is heel goed meegevallen Haha!
De jury zei zelfs dat ze heel chique liep Pling hihi
Goed of niet Knipoog ?

ingeo
Berichten: 2137
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: lokeren,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 20:51

Quirinake schreef:
Ik heb vandaag dressuurwedstrijd gereden met dat paard
Kheb altijd voorwaarts gereden in galop..niets verzamelt gereden. En ik ben 2des geëindigd met 61%
Dus al bij al viel het zeeeeer goed mee want op aanspringen in de galop en de hoefslag volgen in de galop en de cirkels in galop het ik overal 7's op dus de westrijd is heel goed meegevallen Haha!
De jury zei zelfs dat ze heel chique liep Pling hihi
Goed of niet Knipoog ?


sjiek hoor OK dan! !

Y_DG

Berichten: 4400
Geregistreerd: 19-06-03
Woonplaats: Beveren (België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-04-04 21:57

Ja ik vind het ook wel sjiek Haha!
Maar langs de ene kant zeiden ze me dat ik nooit niet veel punten zal kunnen krijgen op mijn galop omdat ze een 4-takt heeft... Maar het is wel minder zichtbaar als ik goed doorgaloppeer Knipoog dus... Op mijn protocol stond bij de cirkel in galop: Mooi voorwaarts!! hihi dat was dus wel de bedoeling anders kreeg ik een 4 of een 5 op die 4-takt Knipoog maar heb toch maar lekker een 7 gekregen Pling hihi
Tis best wel meegevallen...

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 22:17

nooit veel punten Bloos!
Die 4-takt kan je er wel uit krijgen hoor!

Miss_Blimm
Berichten: 4429
Geregistreerd: 03-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 17:03

Dus voortaan meer voorwaarts blijven rijden en met de tijd wat gaan verzamelen en weer naar voren zonder dat de sprong verloren gaat. Het kost je gewoon tijd en training. En schakelen Lachen

Y_DG

Berichten: 4400
Geregistreerd: 19-06-03
Woonplaats: Beveren (België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-04-04 23:45

Ik ben voorwaarts aan het rijden nu en als ik eens een beetje meer verzamel dan hoor ik wel dat ze ongeveer in de drie-takt springt maar ik mag nog niet te veel vragen of ik hoor dat de 4-takt weer tevoorschijn komt en dat is niet de bedoeling:)
Maar het lukt wel...Ik was eens voorwaarts aan het rijden in galop en wou de cirkel wat sluiten...ik legde mijn buitenbeen naar achter en binnenbeen aanhouden en ze begint travers te doen op de cirkel Bloos! er zijn nog vele knopjes die ik moet ontdekke:D dat is wel leuk:)

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 10:18

In het Bit stond een heel stuk van Rien Van der Schaft. Daar stond ook een stuk over een 4 takt galop:
"Galop is een 3 tact beweging. Het begint met het buitemachterbeen, daarna worden het binnenachterbeen en het buitenvoorbeen tegelijk neergezet en als laatste komt het binnen voorbeen. Als een ruiter in galop te veel terugwerkt, belemmert hij de beweging door het paardenlichaam en zal het paard noodgedwongen zjin buitenvoorbeen eerder aan de grond zetten, dus niet meer tegelijk met het binnenachterbeen. Dit wordt ook wel 'viertactgalop' genoemd, maar heet officieel eigenlijk 'vierklap'- of 'vierslaggalop'. Het komt erop neer dat er niet meer 3 landingsmomenten zijn, maar vier."

Miss_Blimm
Berichten: 4429
Geregistreerd: 03-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 10:20

Citaat:
Maar het lukt wel...


Zie je dat het je al korte kleine stukjes lukt! Dit moet je gewoon oefenen en vandaaruit kan je langere stukken rijden en kan je dus zelf die galop verbeteren. Maar blijf zelf goed aanvoelen wanneer die verbeterd en beloon em op zijn tijd Lachen

Miss_Blimm
Berichten: 4429
Geregistreerd: 03-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 10:20

Owh ff ontopic: Sjit de nieuwe bit alweer?! Pfffff moet em snel halen Lachen

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 10:21

Miss_Blimm:
Weet ik niet, wij hebben abbonement en gisteren gehad. Ik weet niet of ze dan meteen al in de boekwinkel liggen ook....

Miss_Blimm
Berichten: 4429
Geregistreerd: 03-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 10:30

Nah kon em gisteren dus nog niet vinden :s maar okej dan next week dus.

Melanie

Berichten: 2270
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: B en R

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 07:16

mijn zusje dr pony heeft het ook, gewoon veel voorwaarts rijden, tusasendoor wel verzamelen(valt ie terug, desnoods een tikje met de zweep of gewoon weer naar voren ridjen)

Don_Marcello

Berichten: 1226
Geregistreerd: 16-07-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 13:01

Er zijn twee vormen van viertakt. Zo te horen is je paard achter net even te langzaam, zorg dan dat hij in het achterbeen wat vlugger wordt. Hoeft niet harder te gaan maar net even wat feller in het achterbeen.

Sommige iberische paarden kunnen ook een juist heel erg opwaarts-verzamelde 4takt galop rijden. Die komen voor zo hoog in de galop (denk aan sandeman) dat de zuivere 3-takt verloren gaat. Je ziet dit ook wel eens in de galoppirouttes. Bij deze 4takt is het paard juist wel verzameld en achter juist eerder geland.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 16:01

maak regelmatig een laag sprongetje om de galop meer opwaarts te krijgen,
en regelmatig balkjes neerleggen als in-uitjes, dat bevoorderd ook de sprong

Y_DG

Berichten: 4400
Geregistreerd: 19-06-03
Woonplaats: Beveren (België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-04-04 22:44

crossmonster schreef:
maak regelmatig een laag sprongetje om de galop meer opwaarts te krijgen,
en regelmatig balkjes neerleggen als in-uitjes, dat bevoorderd ook de sprong



ik heb zondag in-uitjes gezet op een kwart-cirkel en heb er over gelongeerd..en het ging vrij goed...na een tijdje was ze ook beter met sprong aan het galopperen...dat ga ik nog wat meer doen..die sprongetjes zetten..
grtjs en bedankt voor de reacties


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 bezoekers