Gevolgen verbod op brandmerken

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Gevolgen verbod op brandmerken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-04-04 07:27


Paardentweet: Zag laatst een meisje onderweg naar haar paard met kogelvrijvest aan.
Dat paardrijden is ook niet meer wat het geweest is..
[IM] Julius....16 jaar alweer...


Joyce1988
Berichten: 3518
Geregistreerd: 17-04-02
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 10:13

dus als je nou een kwpn-er hebt van 15 bijvoorbeeld die gebrandmerkt is en je wil starten.. mag dat niet.. toch?? Verward
Laatst bijgewerkt door Joyce1988 op 12-04-04 10:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Obelix is gewoon stoer!

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 10:19

Ik denk eerder vanaf dit jaar. Anders vind ik dat wel achterlijk! Oudere stamboek paarden zijn bijna allemaal gebrandmerkt.

edit:spelfout
Laatst bijgewerkt door Sammie op 12-04-04 10:58, in het totaal 1 keer bewerkt

- Offline -

Muizje

Berichten: 1930
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 10:39

Idd. En je hebt een extra bewijs dat het paard papieren moet hebben. Ik vind dat het brandmerken door moet gaan. Het couperen van staarten is anders, die staart hebben ze gewoon nodig tegen vliegen...

Vrijgezel #4(#64)-Terrabokker #2
Ik ben niet nieuwsgierig, ik wil gewoon graag alles weten

juud
Berichten: 17
Geregistreerd: 05-04-04
Woonplaats: beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 13:04

volgens mij hebben paarden minder last van een brandmerk dan een chip die wordt recht in hun spier gespoten, lijkt me ook niet echt lekker en die arme ziel van mij heeft een chip en een brandmerk

hier ben ik dan...Lachen en de groetjes van DINO

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 16:37

al die nederlandse verboden
wat een ge-emmer,
ik ben het eens met dat laatste stukje in het artikel ,
of in heel europa een verbod of niet
en niet dat alleen nederland dat verbod heeft
want op deze manier werkt het dus gewoon niet

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

Morrie

Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 18:16

dan zal het op een evenement als Paard&Koets erg rustig worden met paarden, want veel paarden die daar liepen, zijn gebranmerkt.

Met onze Norikers mogen we dus nergens meer komen, die zijn allemaal gebrand Scheve mond


RanouK

Berichten: 3571
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 19:04

Een gecoupeerde staart vind ik erg, een paard heeft die nodig, maar een paard dat een brandmerk krijgt heeft toch maar heel even pijn ?

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 19:23

over het couperen:

het is maar een kleine ingreep, waar het paard weinig last van heeft. en als we onze brabanders niet meer mogen couperen, zijn er ook geen liefhebbers meer. je laat toch geen traditie verloren gaan?
trouwens vroeger had het couperen nut. stel dat het paard z'n staart vast raakt in de ploeg?
en die boerenknollen trillen met hun huid ipv met hun staart te slaan naar de vliegen.

hmmmm, waarom kwispelen ze dan met dat stompje in de zomer?

RanouK

Berichten: 3571
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 19:44

kattebeest schreef:
over het couperen:

het is maar een kleine ingreep, waar het paard weinig last van heeft. en als we onze brabanders niet meer mogen couperen, zijn er ook geen liefhebbers meer. je laat toch geen traditie verloren gaan?
trouwens vroeger had het couperen nut. stel dat het paard z'n staart vast raakt in de ploeg?


Ik denk dat er nauwelijks nog paarden voor de ploeg staan.

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 19:56

daarom dat er ook vroeger staat wenckelover Haha!

Morrie

Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 20:04

Citaat:
maar een paard dat een brandmerk krijgt heeft toch maar heel even pijn ?


helemaal geen pijn zelfs, een paar jaar geleden heeft het Norikerstamboek staan branden op Paard&Koets (toen mocht het nog) en voor ik er erg in had, stond ik met een paard bij die man, voor ik het door had, was het al klaar, het paard verblikte of verbloosde niet.
Ze hebben er toen een heleboel gebrand (ook op de stal waar ik toen werkte) en niet 1 paard heeft er last van gehad, niet op het moment van branden en niet achteraf.....

Ik heb een paar keer bij chippen van paarden gestaan en daar kwam meer reactie op dan branden, achteraf helemaal!

Ik werk met mijn paard met bomen erachter (slepen) en dan maak ik een vlecht in de staart, want zo'n grote bos is toch wel onhandig dan.....

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 00:03

vlechten en het haar opbinden wil idd goed helpen

staart voor traditie is mijn mening
leuk en aardig hoor, traditie,
en oke een paard gebruikt ook huidtrillen om vliegen te verjagen(doet ieder paard niet alleen de belg ) maar ieder paard gebruikt ook zijn staart voor de moeilijk trilbare plekken
een staart is er voor vliegen te meppen en om de tocht van het gat te houden daarvoor word ook een belg met staart geboren
als ze het met huidtrillen alleen af zouden kunnen was die staart er allang af gevolueerd geweest
waarom een onderdeel om een idiote reden "ja maar het staat zo mooi" niet dus, een staart zit er niet voor niets aan bij de geboorte


brandmerken ben ik niet echt op tegen
zie bij branden net zoals als smurf al zegt minder reactie dan bij chippen

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

DubbelFun

Berichten: 88474
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 12:14

Ik ben ook geen tegenstander van branden of vriezen. Als het goed gebeurt heeft het paard er geen last van.
Maar als het door een onkundig iemand gebeurt kunnen er vreselijke brandwonden ontstaan en heeft het paard wel degelijk pijn.
Iedereen kent dat filmpje wel van die man die geschopt wordt als hij het paard brand, je ziet duidelijk dat hij te hard drukt en heeft de trap ook niet overleefd (heb ik gehoord).
Of je het mooi vind staan is een kwestie van smaak.

Couperen van staarten of andere delen ben ik wel tegen, mits dit om medische reden moet gebeuren. Net zo min als ik die oormerken nodig vind. Je hoort veels te weinig wat dit voor ontstekingen veroorzaakt.
Maar ja het is toch maar slachtvee, so who cares Ach gut

Alexx

Berichten: 6048
Geregistreerd: 29-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 17:29

''met een gebrandmerkt of gecoupeerd paard deel te nemen aan tentoonstellingen, keuringen of wedstrijden;

een gebrandmerkt of gecoupeerd paard tot bovengenoemde evenementen toe te laten;

een gebrandmerkt of gecoupeerd paard voor verkoop in voorraad te hebben, voor verkoop aan te bieden, te verkopen of te kopen.''




Vind ik echt belaggelijk! Als je paard al een brandmerk heeft kun je er toch niks aan doen!! Jeeeeeeeeeeeeejzzz! Echt raar! Maarja

Alexandra

Ninla_

Berichten: 9006
Geregistreerd: 01-06-03
Woonplaats: Op de rug van een fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 19:09

mijn paard heeft ook een brandmerk jemig wat dom van hun zeg,echt flauwe kul.

Sommige roddels zijn te mooi om er geen realiteit van te maken

DubbelFun

Berichten: 88474
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 19:10

Mijn paard heeft 4 brandmerken van 12 tot 15 cm hoog. Lachen Ik zou me er haast niet mee durven vertonen Clown

Morrie

Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 19:24

SM jij kunt het wel schudden , je mag je eigen terrein niet eens meer af....... tenzij je ze een leuk pakje aantrekt zodat je de brandmerken niet meer ziet

DubbelFun

Berichten: 88474
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 19:28

Heb ik gelukkig, maar ik denk dat ik daarmee nog meer reacties krijg Clown

Morrie

Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 19:39

ja precies....die bedoelde ik, geen brandmerk meer te zien OK dan!

Morries brandnummer zit onder z'n manen, als ik die niet vlecht, zie je het niet, het brandmerk op z'n bil is erg verminkt door bijtpartijen.

Die zie je alleen in de zomervacht, als ie het een beetje koud heeft

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 09:46

smurf schreef:
Citaat:
maar een paard dat een brandmerk krijgt heeft toch maar heel even pijn ?


helemaal geen pijn zelfs, een paar jaar geleden heeft het Norikerstamboek staan branden op Paard&Koets (toen mocht het nog) en voor ik er erg in had, stond ik met een paard bij die man, voor ik het door had, was het al klaar, het paard verblikte of verbloosde niet.
Ze hebben er toen een heleboel gebrand (ook op de stal waar ik toen werkte) en niet 1 paard heeft er last van gehad, niet op het moment van branden en niet achteraf.....

Ik heb een paar keer bij chippen van paarden gestaan en daar kwam meer reactie op dan branden, achteraf helemaal!


Verward Hoe kan dat? Ik dacht altijd dat (de huid van) paarden erg gevoelig was, ze voelen immers die vlieg zitten enz. Hoe gaat dat brandmerken bijv.? Ik ken het alleen van films waar ze kalfjes met zo'n enorm ijzer branden. Ik geloof best dat ,als het goed gebeurt, het dier er niks aan overhoudt (alleen dat brandmerk dan) maar dat ze er niks van voelen gaat er bij mij niet in. Kortom; leg es uit?


Roxx
Berichten: 4481
Geregistreerd: 27-01-03
Woonplaats: Norg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 10:33

Kan me toch niet voorstellen dat dit ook geldt voor paarden die al een brandmerk hebben! Dat zou dus inhouden dat al die in Nederland gebrandmerkte paarden niet meer naar wedstrijden mogen en niet meer verkocht mogen worden... Is het probleem met overvolle startlijsten ook direct opgelost Tong uitsteken

Ik neem aan dat dit gaat gelden voor paarden die geboren zijn op of na de ingangsdatum van deze regelgeving... toch?

Morrie

Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 10:33

ik ben geen expert op het gebied van branden, ik heb er een aantal malen bij gestaan en de paarden van het bedrijf waar ik toen werkte vastgehouden en gekeken en geconstateerd dat het ze geen zeer deed.

De branders waren Oostenrijkers van het Noriker-stamboek en wat ik ervan begrepen heb is dat als het ijzer heet genoeg is, dat ze er niets van voelen, als het ijzer niet heet genoeg is, schijnt het erg pijnlijk te zijn.

Overigens werder er bij de Norikers ook van die grote ijzers gebruikt

Wat je op tv in films ziet, is natuurlijk voor het effect wat opgeklopt, als al die koetjes en paarden daar zomaar langs zouden lopen, is er ook niets aan zo'n film.

ik stond laaatst bij het chippen van een pony en die sprong zowat een meter omhoog, die reageerde dus sterker dan al die paarden die ik heb zien branden bij elkaar Clown
kan een kleinzerig pony'tje geweest zijn natuurlijk....

DubbelFun

Berichten: 88474
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 12:07

Voor mensen die engels kennen:
http://www.agr.gov.sk.ca/DOCS/livestock ... anding.asp

Snel vertaald: branden doet dus geen pijn zolang je niet te diep brand. Je moet alleen de haarzakjes raken en niet door de huid heen komen.
Bij vriezen moet je het koude ijzer net lang genoeg op de huid houden om de pigment producerende cellen dood te maken. De huid als zodanig blijft dus ook hier intact.

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 12:24

Mmm, interessant. Toch gek, omdat ze een vlieg wel voelen (zelfs op een dikke wintervacht) Maar misschien iets voor een nieuw topic? (Verplaats het anders maar even, ik heb nl. geen idee waar dat zou thuishoren)



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _San87_, craiester, Facebook, hagelslag, Karintich, Kinke, Mediatoolkitbot, Miran, nikkel, Phonix, Room_Soesje, Telpeva, Theseus, Wistaire, Zirkonia en 26 bezoekers