Het straalbeentje ziet er niet goed uit!!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
carlinsky

Berichten: 142
Geregistreerd: 27-11-01
Woonplaats: Hoogeveen

Het straalbeentje ziet er niet goed uit!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-04-04 16:17

Dat kreeg ik gisteren te horen toen de DA de foto's van Nirando bekeek. De foto's zijn gemaakt omdat hij een poosje onregelmatig was (niet kreupel). Nadat ik van alles had gedacht dat de onregelmatigheid kon veroorzaken (spierpijn, irritante bultjes op de rug etc.etc.), bleek door onderzoek van de DA middels de buigproef, dat het rechterbeen niet in orde was. Advies: 4 dagen stappen, daarna weer draven en als het niet beter werd foto's laten maken, ijzers eraf zodat het straalbeen goed zichtbaar zou zijn. De DA heeft ontstekingsremmende pijnstiller ingespoten en ik moest Metacam geven. Na die 4 dagen ging het draven beter, maar ik ben wantrouwig en wilde of zeker weten dat er wat aan de hand is of dit uitsluiten.

Als een DA dan begint over foto's van straalbeentjes, ontstekingsremmers, etc. waar denk je dan aan? Ik was tenminste direct bang voor hoefkatrolontsteking.

Gisteren was het dan zover. Na een uurtje foto's nemen blijkt dat in het rechterbeen een hoefkatrolprobleem (letterlijke woorden van de DA) zit, fase 2+.

Waarom noemt zo'n DA het nou geen HKO? Weet iemand dat? Hoe heet het anders. Ik heb gevraagd of het een hoefkatrolontsteking is, maar hij noemt het een aangetast straalbeen. Maar iedereen zegt dat het dan Hoefkatrolontsteking is. Verward Ik begrijp er niks van.

Hij staat nu al sinds gisteravond op eggbars (ronde ijzers met een leren zooltje en opgevuld met siliconenkit), dankzij mijn lieve meelevende hoefsmid. Nirando moet nu 2 à 3 weken aan de bute/buut en dan moeten we kijken hoe dit zich ontwikkelt.

Wie steekt mij even een hart onder de riem? Ik ben er zo in en in verdrietig van en zie het allemaal heel somber in. Ondanks dat de meeste mensen zeggen dat het allemaal veel erger had gekund. Ja dat geloof ik ook wel, maar ik heb de afgelopen dagen veel op internet rond gezworven en veel gelezen waar ik echt niet vrolijker van word. Wat een ellende in de paardenwereld!

Wie heeft een vergelijkbare situatie, en weet ongeveer wat mij te wachten staat. Zie ik het echt te somber in, of juist niet..... Wie heeft er nog meer ervaringen met een paard met fase 2+ en werd dit slechter of bleef het hetzelfde.

Jullie snappen het vast wel, er komt nu heel veel op me af. Daarom vraag ik de hulp in van alle bokkers! Please, geef zo veel mogelijk eerlijke reacties?

Een dag niet gelachen....is een dag niet geleefd!


happyjoyce

Berichten: 4495
Geregistreerd: 01-06-03
Woonplaats: Stuifzand

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 17:07

Carla,
Ik zou het echt niet weten. Het is gewoon niet eerlijk dat jou en je paard dit nu weer overkomt. Jullie hebben dit gewoon echt niet verdient! Dit gun je gewoon niemand. Ik hoop zo voor jullie allebei dat het zo blijft dat het nu is zodat hij geen pijn heeft en jij nog veel plezier kan hebben van je lieve Nirando. Heel veel sterkte...

Liefs Joyce
Laatst bijgewerkt door happyjoyce op 08-04-04 17:43, in het totaal 1 keer bewerkt

casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 17:38

bij mijn merrie is ook een ''probleem'' in het hoefkatrolgebied geconstateerd,ook mijn veearts zegt niet het woord HKO.

mijn paard heeft een ijzer met zijdelingse lippen+leertje+siliconen.

ik weet dat de veearts heeft gezegt dat het zal verslechteren naarmate het duurt en(nieuw medicijn) tildren bewezen heeft bij sommige paarden dat de slijtage stopt en ze er super op lopen.voor mij is de behandeling te duur en ga voor de tweede keer een stikstofbehandeling...dat heeft meer kans maar niet iederen staat er achter(doden van zenuwen door bevriezing).

Nieuwe eczeemdekens te koop..voor maar 40 euro

ijoor

Berichten: 8
Geregistreerd: 29-01-04
Woonplaats: Hoogeveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 17:40

Toen ik het hoorde kon ik het gewoon niet geloven. Ik schrok en dacht dat dit haar moet overkomen!!! Ik wens je heel veel sterkte en hoop dat het allemaal idd een beetje meevalt! Ik weet wel dat je een hele lieve DA hebt, die het helemaal niet erg vindt dat je hem belt met evt. vragen.

Groeten Erica

mazzeltje

Berichten: 4510
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-04 07:59

fase 2...ja, het is rot voor je maar niet het einde van de wereld!
Ik ken verschillende paarden met deze aandoening, en dan heet het wel HKO, in fase 4 zelfs en die lopen al jaren uitstekend!
als je wilt heb ik het nummer van een hele goede homeopaat die erg goed is in HKO en ook artrose (eigen ervaring!!)
Laat de moed niet zakken!

Officieel veterinair homeopaat, http://www.dierenhomeopaat.com
Jip is klasse 4, CEI** en heeft 2477,7 km op de teller!!! Latoy geniet van haar pensioen (na 1148,5 goedgekeurde wedstrijdkilometers!!!)

gewoonIsa

Berichten: 309
Geregistreerd: 11-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-04 11:18

Wat mazzeltje ook al zei, het is niet het einde van de wereld. Ik ken ook genoeg paarden die het nog heel goed doen! Het is juist goed van je dat je de foto's hebt laten maken. Nu staat je paard op het juiste beslag en kan je verdere maatregelen nemen...kop op! Blijf positief, hoe moeilijk het ook is.

carlinsky

Berichten: 142
Geregistreerd: 27-11-01
Woonplaats: Hoogeveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-04-04 11:55

Alvast heel erg bedankt voor de lieve, meelevende reacties. Ik weet dat het veel vaker voorkomt. En dat het niet altijd het einde hoeft te betekenen. Maar als je er dan mee te maken krijgt, dan is het toch net even alsof de grond onder je voeten verdwijnt. Daarom ben ik het ook zo
nodig om even wat positieve verhalen te horen van paarden met hetzelfde probleem, die het prima doen. En dan wel zonder pijn!!!

Het allerlaatste wat ik wil is dat mijn liefste vriendje pijn heeft. Daarom ook heb ik zoveel vragen.

Waar ik ook gewoon bang voor ben, is dat ik niet meer durf te rijden. Snappen jullie wat ik bedoel? Niet in de zin van bang voor hem, maar om wat van hem te vragen! Bang om te voelen dat hij onregelmatig is, dat soort dingen.

Ik weet dat het allemaal even tijd nodig heeft om te bezinken, en de zon zal wel weer gaan schijnen. MAAR NU EVEN NIET! Scheve mond

Een dag niet gelachen....is een dag niet geleefd!

mazzeltje

Berichten: 4510
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-04 15:39

kop op!! kijk naar je egen onderschrift!! *LOL* Knipoog Haha!

Officieel veterinair homeopaat, http://www.dierenhomeopaat.com
Jip is klasse 4, CEI** en heeft 2477,7 km op de teller!!! Latoy geniet van haar pensioen (na 1148,5 goedgekeurde wedstrijdkilometers!!!)

gewoonIsa

Berichten: 309
Geregistreerd: 11-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-04 15:58

De reactie van jou is heel normaal!! Als ik zo'n uitslag zou krijgen, denk ik ook niet gelijk aan alle paarden die er wel goed meelopen (echt die zijn er!!) Veel sterkte en laat het inderdaad even allemaal bezinken.

Cowgirl

Berichten: 23737
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-04 16:55

absoluut eens proberen hier een lesje te nemen: www.hoefkatrol.com

of zoek een ander die je kan helpen met rijden op deze manier.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

carlinsky

Berichten: 142
Geregistreerd: 27-11-01
Woonplaats: Hoogeveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-04-04 11:07

Nu de eerste schrik een beetje achter de rug is, probeer ik inderdaad een beetje positiever tegen de hele boel aan te kijken. Nirando is in ieder geval heel erg vrolijk en ziet er niet uit alsof hij pijn heeft. Nu heeft hij wel een theelepeltje "buut" elke dag, maar hij glimt ook heel goed en kijkt wakker uit zijn ogen. Hij is zelfs bijzonder ondeugend en speels. Ik moet dan deze week met hem stappen, maar dat valt niet mee! Het is gewoon een bommetje.

Toch heb ik nog een verzoek aan alle bokkers die mij hun ervaringen willen vertellen (liefst de postieve natuurlijk, de negatieve heb ik al genoeg gehoord en gelezen).
Waar ik naar op zoek ben is naar soortgelijke situaties, dus paard met hoefkatrolprobleem (aan 1 been, fase 2+), op eggbars, en hoe het daar verder mee is gegaan. Hoewel de reacties die ik gekregen heb super OK dan! zijn, hoop ik toch op nog een paar meer!

Alvast bedankt

Een dag niet gelachen....is een dag niet geleefd!


frunnik
Berichten: 1810
Geregistreerd: 05-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 17:33

Mijn pony bleek tijdens de verkoop keuring op beide voorbenen 4en voor zijn hoefkatrol te krijgen, en zij liep M2 dressuur en was in de 4 jaar dat ze van mij was nog nooit kreupel geweest. Ze is toen alsnog verkocht aan de mensen voor wie we ze lieten keuren en ze is op ijzers met een wig gezet. En daar liep ze geweldig op.
Laat je niet te snel gek maken, maar weinig paarden zijn 100% goed op de foto. Bij voeren met supplementen met glucosamine kan ook goed helpen, zoals bijv. primeval.

Veel sterkte in ieder geval

<3 Trotse eigenaar van Emmylou (Uphill x Krack C) <3
Theeleuter :9k

carlinsky

Berichten: 142
Geregistreerd: 27-11-01
Woonplaats: Hoogeveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-04-04 19:18

Kijk, dit soort verhalen, dat bedoel ik nou! Daar krijg ik weer een beetje hoop door! Ik heb de laatste dagen zo vaak gehoord: Daar heb ik mijn paard ook voor weg moeten brengen; Ik heb twee paarden door hoefkatrol af moeten laten maken, enz. Daar wordt je niet blij van. Dus dit soort dingen, daar moet ik het van hebben.

Keep it up! OK dan!

Een dag niet gelachen....is een dag niet geleefd!

lies

Berichten: 9624
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 21:22

carlinsky schreef:
Ik heb de laatste dagen zo vaak gehoord: Daar heb ik mijn paard ook voor weg moeten brengen; Ik heb twee paarden door hoefkatrol af moeten laten maken, enz. Daar wordt je niet blij van.


Sorry.. Daar was ik ook eentje van, beetje onnadenkend idd.. Bloos
Beloof plechtig niet meer zulke domme dingen te zeggen.

Maar in die tijd (ruim 10 jaar geleden) betekende hko ook gewoon; 'afgeschreven'.
Antoine de Bodt had nog niemand van gehoord, mijn hoefsmid vond dat ie eggbars kon maken, maar bleken achteraf gewoon ijzers met een dwarsbalk te zijn.. etc. Nu is er zoveel meer aan te doen.

Komt vast goed met je vriendje! Sterkte.

זכור

Morris

Berichten: 3445
Geregistreerd: 04-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 08:11

Mijn paard liep onregelmatig, daarna kreupel. Foto's laten maken, deze waren gelukkig goed (ondanks dat mijn paard 17 jaar is). Dus de kreupelheid zou in de weke delen moeten zitten.
Hij staat nu twee en halve week op egg-bar ijzers. De eerste week kon ik geen verbetering zien, maar nu zeker wel. Ik mag weer voorzichtig beginnen, en het gaat tot nu toe goed. Het is natuurlijk maar afwachten hoe hij het houdt, als ie weer volop moet lopen. Nou ja, volop, gewoon zoals ik daarvoor reed. We hoeven natuurlijk geen Z dressuur te lopen.
Van dat silliconen beslag ben ik niet zo'n fan, erg duur. Als de egg-bar voldoende is, houd ik het daarbij. Ik weet niet of ik aan silliconen zou beginnen, maar dat heeft meer te maken met zijn leeftijd. Ik wil niet dat hele circus aan zijn lijf, om hem maar goed te laten lopen.
Het zijn soms geen leuke berichten, die je krijgt als je paard niet goed is. Maar ja, dat hoort er nou eenmaal bij.
Hoe oud is je paard/pony?

Nou sterkte ermee, en de wonderen zijn de wereld nog niet uit!

We zijn er nog niet. Maar we zijn onderweg. Maar ineens houdt de weg op te bestaan.

carlinsky

Berichten: 142
Geregistreerd: 27-11-01
Woonplaats: Hoogeveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-04-04 08:49

Aan Lis: Het zijn geen domme dingen hoor! Het zijn realistische dingen. En ik neem ook niemand iets kwalijk, ik ga er van uit dat iedereen het goed bedoeld. En natuurlijk hou je daar ook rekening mee, ik zeker, doemdenker die ik ben! Maar het zijn de positieve verhalen waar je hoop uit put.

Een dag niet gelachen....is een dag niet geleefd!

carlinsky

Berichten: 142
Geregistreerd: 27-11-01
Woonplaats: Hoogeveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-04-04 08:53

Aan Morris:
Ik kon kiezen uit heeeeeele dure siliconen. Dat zou dan binnen 3 minuten uitgehard zijn maar kosten 40 Euro per keer. En nu zit er siliconenkit in die wat langer moest zitten. De hoefsmid heeft er tape omheen gedaan en na een dag was het ok! Mijn paard hoefde daar ook niet perse om stil te staan ofzo (had ik ook wel eens gehoord). Dit kostte 5 Euro, dus dat valt nog wel mee. En als antwoord op jouw vraag: Nirando is 9 jaar (In juli wordt hij echt 9). Dus nog hardstikke mooi jong!

Een dag niet gelachen....is een dag niet geleefd!

Morris

Berichten: 3445
Geregistreerd: 04-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 09:39

Nou dat valt erg mee, die prijs. Gelukkig maar.
Op een leeftijd van 9, hebben jullie samen nog een hele toekomst!
Heel veel sterkte en succes!

We zijn er nog niet. Maar we zijn onderweg. Maar ineens houdt de weg op te bestaan.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 09:43

Onze merrie had een drietje op de straal, ze is met goed beslag naar de Z1 gelopen!

Sterkte iig met je beslissingen!

roxie
Berichten: 217
Geregistreerd: 30-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 10:54

een paard van ons werd op de foto toen we m kochten helemaal goedgekeurd,( 2 jaar geleden) paard van de b naar z gereden, te koop aangeboden, en wat bleek bij het opnieuw op de foto s zetten? een 4 op 1 been, maar na de buigproef was dus helemaal niets te zien van onregelmatigheid o.i.d, paard was nog nooit kreupel geweest en de da zei ons dat ie dat ook niet hoefde te gaan doen, nieuwe eigenaren waren helemaal weg van m, we hebben t er ook bij verteld en zij hebben het paard gekocht en de verzekering overgenomen. dus geef de moed absoluut niet op. sterkte. OK dan!

http://62.194.152.26/fotoserver/fotos/3503.jpg
vandaag is mijn roxie z1 geworden.30-05-2004

carlinsky

Berichten: 142
Geregistreerd: 27-11-01
Woonplaats: Hoogeveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-04-04 18:32

Up-date:
Vandaag is het precies een week geleden dat wij het slechte nieuws hebben gekregen.... En ik mocht hem weer laten draven vandaag (niet dat hij dat tussendoor niet stiekem heeft gedaan Schijnheilig ) Dus ik heb hem met het hart in mijn keel aan de longeerlijn gedaan. Met hoofdstel omdat hij zo explosief is! Eerst linksom laten stappen toen aan laten draven. Hij was er niet erg vrolijk onder maar draafde wel goed. Maar ja dat was ook het probleem niet, linksom was zowiezo niks te zien. Toen een vriend geroepen en rechtsom gegaan. Wij allebei zeer ingespannen kijken, aan laten draven en..... niks te zien! *LOL* . Geen onregelmatigheid te bespeuren. Dus best fijn! Alleen.... hij staat natuurlijk nog steeds op bute (1 grote theelepel per dag), dus ik weet niet in hoeverre ik al blij mag zijn???
Morgen gaat de kudde naar buiten en eigenlijk vind ik dat Nirando ook mee naar buiten moet, maar ik twijfel zo. Hij heeft natuurlijk pijnstillers, dus als hij gek gaat doen, dan voelt hij niks en loopt overal doorheen. Maar aan de andere kant, als ze allemaal naar buiten gaan en hij staat moederziel alleen in de stal, dat vind ik ook zielig hoor! Dus ik weet niet wat wijsheid is? Verward

Een dag niet gelachen....is een dag niet geleefd!

Mika

Berichten: 1233
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 08:30

Wat fijn om te horen dat hij goed liep!! Echt super!

Wat dat naar buiten gaan betreft...... Ik ben natuurlijk geen dierenarts, maar ik zou hem gewoon buiten gooien, ook vanwege het feit dat hij al een "bommetje" is, en hij zal misschien wel even gek gaan doen, maar daarna staan ze toch te grazen, en geestelijk welzijn is in mijn ogen ook heel belangrijk! Als hij alleen op stal blijft staan wordt hij daar vast niet vrolijker van, en het is zulk prachtig mooi weer....

Sterkte met je vriendje.... Ach gut

Kijk op mijn website om meer te weten te komen over mijn paarden!

carlinsky

Berichten: 142
Geregistreerd: 27-11-01
Woonplaats: Hoogeveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-04-04 10:14

Ik kon gisteren de verleiding niet weerstaan! Bloos! Ik moest en zou rijden om het zelf te voelen... Ik heb Nirando de afgelopen dagen gewoon een paar keer laten draven. Eerst aan de longeerlijn op de voltes, daarna los op de rechte stukken van de bak. Hij liep naar mijn mening voortreffelijk. Niets aan te zien, niet door mij en ook niet door mensen die er naar mijn idee verstand van hebben! Dus....ik moest er op om het te voelen. Ik voelde het namelijk eerder dan dat er wat te zien was. Ik vond het ENG! Echt waar. Ik heb eerst wat gestapt en toen ben ik eerst linksom gaan draven. Voelde goed. Toen rechtsom en ik voelde niets. Maar ik was er zo bang voor dat ik zelf wel veel te verkrampt ging zitten! En natuurlijk was er nu niemand in de buurt die effe kon kijken, zul je toch ook altijd zien! Uiteindelijk toch een slachtoffer kunnen vinden die gekeken heeft. Beide kanten draf laten zien. Ook hij zag niets bijzonders. Dus.... ik durf weer iets meer adem te halen. Hij staat natuurlijk nog wel steeds op bute, dus dat zorgt dan bij mij weer voor twijfel. Maar goed, ik ben gematigd positief!

Een dag niet gelachen....is een dag niet geleefd!

ijoor

Berichten: 8
Geregistreerd: 29-01-04
Woonplaats: Hoogeveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 12:11

Super!!! OK dan!

happyjoyce

Berichten: 4495
Geregistreerd: 01-06-03
Woonplaats: Stuifzand

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 16:13

Echt mooi dat hij weer helemaal goed is!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: kiki1976, Noor17 en 117 bezoekers