hoefsmeden en dieren artsen

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

hoefsmeden en dieren artsen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-04-04 12:42

ik geloof ze zo lang het over hun vak gebied gaat, maar als ze dan denken verstand te hebben van paarden gedrag begin ik effe te zuchten hoor.

gisteren was de hoefsmid er weer. doe altijd mijn paarden eerst want hij raak snel geirriteerd, maar ja wat moet je geen hoefsmid die helemaal naar mijn paarden komt, dus dan deze maar. maar goed eerst zat ie te zeuren dat een vriendin van mij haar paard(jaarling veulen niets gewent) wat hooi bijvoerde om d'r rudtig te houden, want daar zou het een verwent kreng van worden en daarna probeerd ie ons duidelijk te maken dat je een hengst met kracht en geweld onder controle moet houden

en dan te bedenken dat er echt mend=sen zijn die, die onzin aannemen als waar....zucht.....zucht

PHOENIX

"We do not inherit the Earth from our Ancestors, we borrow it from our Children."


Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 14:29

andere hoefsmid?
zo iemand zou niet aan mijn paarden hoeven te zitten Knipoog

Dag lieve mama...

caranthir
Berichten: 722
Geregistreerd: 16-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 15:45

Ik ben blij dat mijn hoefsmid en dierenarts er allebei wel verstand van hebben. Ze hebben ook allebei zelf paarden, dat is wel zo handig.

Exit13

Berichten: 7748
Geregistreerd: 29-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 15:48

Ik denk dat diergedrag toch wel een onderdeel is van (iig) de studie diergeneeskunde...

Alles hat ein Ende nur die Wurst hat zwei!

caranthir
Berichten: 722
Geregistreerd: 16-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 15:53

Is het ook. En verder moet je alles leren over voedermiddellen etc.

Exit13

Berichten: 7748
Geregistreerd: 29-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 15:58

Ja ik bedoel dus ook dat diergedrag wél tot het vakgebied van een da behoort.

Alles hat ein Ende nur die Wurst hat zwei!

carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 16:01

Tja. Je wilt denk ik ook niet weten wat voor zeurderige klanten hoefsmeden en DA's soms krijgen. Ik had het er toevallig vanochtend nog over met mijn smid. Als mijn paard irritant doet, dan kan ie een mep verwachten, van mij, maar ook van m'n smid. Ik vind dat prima. Hij had het er over dat hij zich dood irriteerde aan al die duizenden 'vrouwtjes' waar het paard niet aangeraakt mag worden, hoe irritant ze ook zijn.
Gedrag wordt trouwens uitgebreid behandelt in de studie diergeneeskunde.

Ook denk ik dat zowel DA's als smeden heeeeeeeel wat meer ervaring met paarden hebben als de gemiddelde paardeneigenaar. Dus wie zijn wij om daar wat van te zeggen?
Hooi bijvoeren als de smid er is, is erg lastig, omdat het paard dan niet lekker in evenwicht staat. Ik snap dus heel goed dat die smid dat liever niet heeft.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Mist

Berichten: 9453
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 18:07

Ik heb eens een DA gehad die dacht dat ie mijn veulentje (van 1,78cm) van achter het hek in kon enten. Ik heb hem toen natuurlijk gezegd dat ik dit niet toe zou laten ! en dat is ook gelijk de laatste keer dat ie bij mij geweest is.

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 12:19

Tsja, toen Par nog haar hoefsmid hatende periode had had ik ook het idee geopperd van misschien een pluk hooi.

Zelfde reactie als jouw smid, ze moet er gewoon aan wennen, luisteren en stil staan.

Als je nu ene pluk hooi geeft om hem rustig te houden kan je bezig blijven.

Dus misschien heeft jouw hoefsmid het een beetje rot uitgelegt, maar ik kan er helemaal inkomen.
Over zoveel jaar moet je hengst ook gewoon stil kunnen staan bij de hoefsmid en niet dmv een plukje hooi, dat onthouden ze ook op die leeftijd.

Daarbij als die echt bang is *en dus niemand in de maling neemt* zal die ook dat plukje hooi niet aannemen, of aannemen, half verkauwen en weer uitspugen....dus effect heeft het niet.

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30594
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 18:41

Een goede hoefsmid is moeilijk.
Hooi bijvoeren heb ik ook weleens gedaan, maar doe ik nu niet meer als de smid er is. Zonder gaat ook prima. Als je tenminste een fatsoenlijke smid hebt. Ik heb er binnen een jaar tijd 4 verschillende gehad, en dan ben je het wel even compleet beu. Maar nu gaat het goed, gelukkig.

Cob = top! Eens een Welsh Cob, altijd een Cob!
[IM] De strijd is gestreden, rust zacht Maybel |( 10-06-2003 - 10-10-2013

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 18:54

Mijn vorige hoefsmid zei dat het aan mijn paard lag dat ze ondanks een enting van de vee-arts niet stilstond... raar dat ze bij mijn nieuwe (ook alweer dik 1,5 jaar) vanaf de eerste keer zonder enting stilstond


Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 10:10

ik heb ook niets tegen een verdiende schop of wat dan ook, maar wat van de TS begreep is dat ie snel geirriteerd is en dus te snel een mep geeft...

Dag lieve mama...


KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 12:52

Waterkippie schreef:
ik heb ook niets tegen een verdiende schop of wat dan ook, maar wat van de TS begreep is dat ie snel geirriteerd is en dus te snel een mep geeft...


wat is TS?


Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 13:19

Wat ben ik blij met mijn hoefsmid zeg, ik kreeg laatst nog de complimenten dat m'n jaarlinghengstje zo keurig braaf was (heeft me zelf korting opgeleverd Tong uitsteken )
Hij neemt ook altijd goed z'n tijd, als er bijvoorbeeld een paard over de zeik gaat zet ie hem weer even een half uurtje op stal zodat die daar af kan koelen en dan probeert hij opnieuw. Paard dat over de zeik is valt toch niet mee te werken zegt ie. Lachen (t'gaat trouwens over 1 van de paarden van m'n buren, niet over die van mij Knipoog Haha! )

Met m'n VA ben ik nog happier, die is echt gewoon top! OK dan!
Al ben ik die ook niet van de eerste keer tegengekomen jammer genoeg ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 17:40

Mist schreef:
Ik heb eens een DA gehad die dacht dat ie mijn veulentje (van 1,78cm) van achter het hek in kon enten.


Hoe groot is dat dier wel niet geworden Wow!

Rijo
Berichten: 2670
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 17:53

Ik heb gelukkig al helemaal geen klagen over mij dierenarts en hoefsmit. Beide nemen de tijd voor alles en stellen de paarden op gemak waar dit nodig is.

zou ook een kijkje nemen voor een ander, want zo'n brok chagerijn zou ik ook niet moeten.

gr

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-04-04 11:23

nee maar het probleem is dus dat mijn paarden ver vanalles af staan en geen hoefsmid die daar heen wil allleen hij, dus ik blijf er ook altijd bij en zorg dat de mijne als eerste gaan.

PHOENIX

"We do not inherit the Earth from our Ancestors, we borrow it from our Children."

samantha5

Berichten: 4309
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Alphen a/d rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 12:38

gelukkig heb ik nog maar 1 hoefsmid gehad voor mys en zei is echt goed. Dus blijf lekker bij haar.

Wees jezelf, er zijn al genoeg anderen

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 13:13

carola schreef:
Tja. Je wilt denk ik ook niet weten wat voor zeurderige klanten hoefsmeden en DA's soms krijgen. Ik had het er toevallig vanochtend nog over met mijn smid. Als mijn paard irritant doet, dan kan ie een mep verwachten, van mij, maar ook van m'n smid. Ik vind dat prima. Hij had het er over dat hij zich dood irriteerde aan al die duizenden 'vrouwtjes' waar het paard niet aangeraakt mag worden, hoe irritant ze ook zijn.
Gedrag wordt trouwens uitgebreid behandelt in de studie diergeneeskunde.

Ook denk ik dat zowel DA's als smeden heeeeeeeel wat meer ervaring met paarden hebben als de gemiddelde paardeneigenaar. Dus wie zijn wij om daar wat van te zeggen?
Hooi bijvoeren als de smid er is, is erg lastig, omdat het paard dan niet lekker in evenwicht staat. Ik snap dus heel goed dat die smid dat liever niet heeft.

Ach kom carola. Sommige hoefsmeden beginnen al te meppen als ze alleen een ander been even op tillen! Sorry hoor, ze kunnen nog zo veel ervaring hebben, maar een mep met een vijl komt dan wel heel erg hard aan.
Bij smurf moet je sowieso niet beginnen met slaan, want dan schiet hij helemaal in de stress! Je maakt het daar alleen maar erger mee. Gelukkig hebben wij nu een hele rustige hoefsmid!
Mensen moeten hun paarden gewoon goed opvoeden en goed voorbereiden op de smid en daarnaast mogen de meeste smids wel iets meer geduld hebben.

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 13:24

Je moet het denk ik van 2 kanten bekijken een hoefsmid of da doet zn werk en om zn werk goed af te leveren (iets wat de klant eist) moet hij zn werk ook KUNNEN doen, hoe vaak onze hoefsmid onopgevoedde paarden onder zn neus krijgt en vervolgens wordt er van de eig. ook nog van hem verwacht dat hij ze muisstil laat staan en netjes bekapt of beslaat,

Vooral jonge paarden die weinig in de hand zijn geweest zijn min of meer de l#l als ze naar de da of hoefsmid moeten, deze heeft vervolgens geen tijd om het paard eerst op te gaan voeden.

Als eigenaar heb je je verantwoordelijkheid om met een gehoorzaam paard naar de da te gaan of te laten bekappen/beslaan door de hoefsmid.
Het paard dient naar jou te luisteren en stil te staan, alleen dan kan een hoefsmid zn werk goed doen.

Dat neemt niet weg dat sommige hoefsmeden wel erg snel met de hand of schoen zijn, dat is ook de reden dat ik er zelf altijd bij ben als mn paard beslagen wordt, al is onze hoefsmid best te vertrouwen.

gyzmo

Berichten: 1029
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Dordt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 13:49

Mijn hoefsmid en da zijn super te vertrouwen. Al bel ik de dierenkliniek zeg ik ook altijd dat ik de vrouwelijke da wil, en niet de mannelijke omdat mijn paard sneller bang wordt van mannen. Waarom zou ik het dan gaan opzoeken?
Mijn hoefsmid is ook man en daar heeft hij totaal geen problemen mee. Nou merk ik wel verschil als hij mijn paard aan het doen is of een ander paard. Omdat Jumbo de eerste paar keren altijd super braaf was kan hij van hem meer hebben. Als hij een keer zijn been wegtrekt is het heel rustig: 'Kom jongen, niet doen. Geef eens terug dat been.'
Bij een ander paard op stal (5 jaar) die vanaf begin af aan al erg ongeduldig is en ook nog niet goed opgevoed voor de smid is het meteen: 'Eeeeeeeey, Hou eens op !! '. Hij zal niet meteen meppen, maar ik merk wel een verschil in benadering of het paard al erg braaf is en gewoon een keer zijn dag niet heeft, of een paard wat altijd wat ongehoorzaam is.

The more you know, the more you become aware of how much you DON'T know

Ik heb mijn profiel ingevuld!! Foto's volgen nog.

Mist

Berichten: 9453
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 18:43

Ilindra"]
[quote="Mist schreef:
Ik heb eens een DA gehad die dacht dat ie mijn veulentje (van 1,78cm) van achter het hek in kon enten.


Hoe groot is dat dier wel niet geworden Wow!
[/quote]

zo groot was ze met 4 jaar nog niet ingereden=veulentje (maar dat zei ik destijds ook extra om mijn DA te pesten....ik wist dat ie diep van binnen bang was van paarden Haha! - is ook gebleken want zijn collega is inmiddels een goede vriend van mij -ook DA dus, en die kan altijd nog smakelijk lachen om de verhalen van toen...nu meer dan 10 jaar geleden, toen mr. Hesseling nog mijn DA was) heb altijd gezegd dat ie zich beter met cavia's en konijnen bezig kon houden Knipoog

Tancreda4

Berichten: 23960
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 08:26

Tja sommige hoefsmeden... *zucht*

Die van 'ons' kon zich nog wel eens flink verslapen (sta je daar om 7 uur sochtends klaar met je paard Rolleyes)
En eens zei hij toen ik met mijn 2 jarige aankwam: "Oh, haal daar maar een praam bij, die kijkt me te veel en te brutaal uit de ogen". Mmm, hij had het dier nog niet eens aangeraakt, kwam enkel aanlopen en toen wist hij al dat er een praam bij moest komen.
Lekker voor hem, want bij mevrouw werkte praam nogal snel zwaar in, en had hij ipv een been bijna een heel paard om op te tillen en tegen te houden Tong uitsteken

Uums

Berichten: 6777
Geregistreerd: 07-07-03
Woonplaats: Het nuchtere noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 10:00

Het ligt er bij onze kring erg aan welke veearts er komt. We hebben wel voorkeuren, dus meestal vragen we naar een bepaalde veearts. Gelukkig is de kerel die bang voor paarden is nu met pensioen! (deze man zei ooit dat mijn pony Rhino had en dus dood zou gaan. Zijn -super-collega zei de volgende dag lachend dat het om een koliekaanvalletje ging!!!!!!!!!)

Z dressuur met mijn prachtige Groninger :)
Auteur van onder meer paardenboek De Groningin en Schoem: http://www.greunenkriek.nl/

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-04-04 10:00

mijn vorige hoefsmid was echt goed. hem vertrouwde ik mijn paarden toe zonder dat ik er zou zijn. alleen ben ik er gewoon eigelijk altijd.
ik vind dat een hoefsmid eerlijk moet zijn tegenover het paard en de baas moet vertellen dat ie zijn paard eerst maar moet gaan opvoeden.
die ik nu heb is echt te lomp. hij zag sym voor het eerst(die bij mijn vorige hoefsmid prima stil stond) en dook meteen op haar benen af. tja en dat bij een hyper gevoelig paardje als sym kun je het dan meteen vergeten.

PHOENIX

"We do not inherit the Earth from our Ancestors, we borrow it from our Children."


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _RobinA_ en 44 bezoekers