Kip en het ei verhaal???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Kip en het ei verhaal???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-04-04 11:33

Onlangs was er een interessante meneer met een nog interessantere vraag.

De vraag blijft mij maar bezig houden. Daarom ben ik beneieuwd hoe jullie daarover denken:

De overdenking: moet je nu eerst een paard recht rijden om te laten dragen of moet je eerst het paard laten dragen om hem recht te kunnen rijden?

Zoals ik als zij, een moeilijke vraag wat mij nogal bezig houdt. Volgens mij moet een paard eerste leren dragen om het dier recht te kunnen rijden. Maar het blijft moeilijk en ik blijf erover nadenken. Een echt klassiek voorbeeld van het kip en het ei verhaal.

Wat denken jullie?

De beste wensen voor iedereen die ze kan gebruiken!


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 11:41

En ik begin bij een jong paar meteen met leren recht richten.
Dus snel genoeg leren wat eenzijdige kuithulp betekend, veel binnen hoefslag.
Imo ogen kan een scheef paard nooit zijn gewicht goed verdelen dus ook nooit goed van achter lopen.

maar daarbij let ik ook meteen bij een jong paard op de overgangen.
wat in het vermogen ligt om niet op de voorhand te doen, probeer ik dan ook niet te laten doen.
Dus hij moet ook dan weer goed aan het been zijn (daar begint imo alles)
En ga ik van draf naar stap of naar het halthouden, kan ook een jong paard dat als snel redelijk horizontaal, ipv op de voorhand.
Zo ook met aanstappen of aandraven.

maar echt verzameling kan imo pas als een paard recht is.

dus ik werk bij een jong paard meteen aan beide dingen (bij een oudere die het niet geleerd heeft ook trouwens Lachen )

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 11:43

als het ene niet een voorwaarde is om het andere te bekomen, moet je ze beide tegelijk trainen.

Enya - Daya :-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 11:46

Dat denk ik ook ponyzotje
Beide dingen zijn belangrijk en kunnen niet zonder elkaar.
Maar een scheef paard, kan nooit zijn gewicht goed verdelen, dat blijft imo een feit Lachen


ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 11:49

Geen enkel paard is ooit recht genoeg en ook het laten dragen van een paard is altijd voor verbetering vatbaar.
Als je eerste het ene voor elkaar zou moeten hebben voor je aan het ander kan beginnen zou je dus nooit verder komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 12:30

Precies, ik begin altijd met beide een beetje tegelijk, maar wel zorgen dat je absoluut niet scheef verderrijdt. Dan heeft rechtrichten toch de prioriteit.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 12:37

Fellor schreef:
Precies, ik begin altijd met beide een beetje tegelijk, maar wel zorgen dat je absoluut niet scheef verderrijdt. Dan heeft rechtrichten toch de prioriteit.


Idd aan het scheefgaan moet je sowieso iets doen en het gedragen zijn volgt daarin! Net als de takt en de ontspanning! Je werkt aan heel veel dingen tegelijkertijd met het rijden, tenminste ik wel....!

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-04-04 18:45

Maar is ik blijf zitten met het idee, dat het dragen toch het eerste is. Vooral omdat ik denk dat door het dragen het paard in balans komt met iemand op zijn rug. Volgens mij is het juist die balans die je zo nodig hebt om paarden die scheef zijn recht te krijgen. Wat denken jullie...ik vind het echt ingewikkeld Verward maar dat beiden heel erg belangrijk zijn ben ik helemaal met jullie eens! *LOL*

De beste wensen voor iedereen die ze kan gebruiken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 18:48

hoe kan een scheef paard in evenwicht dragen, balans zoeken?
Dat kan dan nooit op beide achterbenen met evenveel gewicht zijn.
Ook niet op beide voorbenen en dan krijgen we problemen met kreupele paarden door eenzijdige belasting.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 18:49

Doe je toch tegelijk?

Een paard wat scheef is zal aan de "holle" kant het achterbeen naast de afdruk van het voorbeen plaatsen, ipv onder de massa! Dus je traint dat het paard rechter word in het plaatsen en dat beide achterbenen onder het paard worden geplaatst. Daarmee train je ook de gedragenheid. Dus volgens mij hangt dit samen aan elkaar!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 18:50

Juist pipo dat denk ik dus ook
Dus niks kip en ei, gewoon een mix van beide, want het 1 kan niet zonder het ander.

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 09:41

Het gevaar is in mijn ogen dat een jong, scheef paard, dat je laat dragen nog meer scheef getrokken gaat worden. Je werkt dus uiteraard aan allebei tegelijk, maar als je ze op volgorde moet zetten, kies ik voor eerst recht(er) richten.

Een hiermee samenhangende vraag zou zijn:
Maak je recht door de achterbenen (achterhand) in spoor van de voorbenen (voorhand) te zetten, of andersom? Dus, werk je aan de achterhand voor zowel het dragen als het recht maken, of werk je terwijl je de achterhand activeerd aan het plaatsen van de voorhand voor de geactiveerde motor?

Denk aan je paard; rij 'm in natuurlijke houding!
Vele wegen leiden naar Rome, maar als je niet weet waar je heen gaat, maakt het niet uit welke weg je volgt. - Q
Les van David de Wispelaere bij Amsterdam? PB me.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 09:46

QQQQ schreef:
Het gevaar is in mijn ogen dat een jong, scheef paard, dat je laat dragen nog meer scheef getrokken gaat worden. Je werkt dus uiteraard aan allebei tegelijk, maar als je ze op volgorde moet zetten, kies ik voor eerst recht(er) richten.

Een hiermee samenhangende vraag zou zijn:
Maak je recht door de achterbenen (achterhand) in spoor van de voorbenen (voorhand) te zetten, of andersom? Dus, werk je aan de achterhand voor zowel het dragen als het recht maken, of werk je terwijl je de achterhand activeerd aan het plaatsen van de voorhand voor de geactiveerde motor?


Ligt aan het paard, aan de mogelijkheden, aan het gevoel van de ruiter. En aan honderd duizend andere dingen. Niet zomaar even theoretisch te bespreken op een forum.

Gewoon veel en vaak doen!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 10:55

runningkawa schreef:
Juist pipo dat denk ik dus ook
Dus niks kip en ei, gewoon een mix van beide, want het 1 kan niet zonder het ander.

Helemaal mee eens,
ik ga voor een boerenomelet met een kipfiletje Vork

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-04-04 16:56

RK ik denk dat dat kan door hem te leren dragen. Dan komt het paard dus in balans.

De beste wensen voor iedereen die ze kan gebruiken!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 16:58

Een paard dat niet recht is kan niet in balans komen.
Eem paard dat ineens een ruitergewicht te dragen krijgt moet eerst leren zijn balans te vinden, voordat hij kan gaan dragen.
Balans wordt makkelijker met een recht paard en ook een rechte ruiter (En daar schort het nog wel eens aan)

Je suis Charlie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 18:09

Aqua, wat versta je onder dragen?

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 18:16

Om een paard te laten dragen moet je hem recht rijden. En om hem recht te rijden moet hij kunnen dragen. Denk ik tenminste. Dus een combi van beide. Zonder het een kan het ander niet.

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-04-04 18:48

Tja, het blijft echt heel moeilijk. Dat beide noodzakelijk zijn is inmiddels voor ons allemaal wel duidelijk. Maar onder dragen versta ik dat je het paard leert zijn rug zo te gebruiken dat hij zo min mogelijk last heeft van de "last" op zijn rug. Door hem te leren dragen zal hij zijn rug rond maken, waardoor hij gewicht naar achteren zal brengen, waardoor aan de achterkant dus meer kracht ontstaat. Op dat moment heeft het dier volgens mij zijn natuurlijke balans zoveel mogelijk geprobeerd te evenaren, met de last op zijn rug. Volgens mij, is dit duseen ideale uitgangspositie om paarden (recht) te gaan rijden.

De beste wensen voor iedereen die ze kan gebruiken!

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 19:29

Tol kan zichzelf dragen maar toch scheef zijn.

Als een paard rechtgesteld wordt, komt het beter in balans, worden spieren spiegelsymmetrisch aangespannen en komt dit weer ten goede van de gedragenheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 20:35

Aqua8horse schreef:
Door hem te leren dragen zal hij zijn rug rond maken, waardoor hij gewicht naar achteren zal brengen, waardoor aan de achterkant dus meer kracht ontstaat.

Is dragen dan hetzelfde als verzamelen?

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-04-04 22:08

Nee, volgens mij niet. Dragen geeft nageeflijkheid en dat heb je nodig om te kunnen verzamelen.

De beste wensen voor iedereen die ze kan gebruiken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 22:14

Ik zou dan denken dat die kracht alleen maar kan onstaan als het paard voldoende voorwaarts en recht is, nl gelijke kracht vanuit beide achterbenen. Maar vooral dat voorwaartse vind ik essentieel!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 22:16

Als een paard zijn rug rond maakt, de achterhand ondertreed en er meer gewicht op de achterhand komt (en dat is in mijn ogen de enige manier waarop een paard zijn rug rond kan maken), dan ben ik bezig met verzameling hoor!

Je suis Charlie.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 22:17

Aqua8horse"]
Nee, volgens mij niet. Dragen geeft nageeflijkheid en dat heb je nodig om te kunnen verzamelen.
[/quote]

kan je wat explicieter zijn over "dragen"?

[quote="Jippie schreef:
vooral dat voorwaartse vind ik essentieel


absoluut, mits het voorwaartse wel afkomstig is van de ruiter en er dus controle is over de aktiviteit.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense en 11 bezoekers