[AR] Hoe voorbereiden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
piedrolover

Berichten: 2275
Geregistreerd: 15-04-03
Woonplaats: Den Bosch

[AR] Hoe voorbereiden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-04 20:13

heyy,
Wij willen met Piedro ook aangespannen gaan rijden, maar hij is nog niet beleerd. We gaan hir zeker hulp bij vragen maar is er misschien al iets waar we zelf mee kunnen beginnen. Dus bijvoorbeeld een oefening ofzo die het makkelijker maakt als hij straks echt beleerd gaat worden?

En weten jullie misschien mensen die hier kunnen en ook willen helpen met het beleren?

Groetjes Annika

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 20:46

Ik zou wel willen en kunnen helpen.

Bij mij staan nu Tess(van Yaar) en Roos(van irene) om beleerd te worden.

Ik begin altijd met er acher lopen, sturen, weer halthouden, stappen en draven. Als dat op die manier goed lukt hang ik er een autoband achter zodat ze leren iets te trekken en dat het niet eng is als er iets raars achter aan sleept(ik heb nog niet een pony gehad die dit in een keer helemaal prima vond!!! Het is heel belangrijk dat dat echt goed gaat). Pas als de sleep perfect gaat en ze aan de LL perfect luisteren gaan ze bij mij voor de kar.
Tess is er nu net een week. De eerste dagen heb ik er alleen achter gelopen, ze deed het zo goed dat ik dinsdag voor het eerst de band er achter gehangen heb. Afgelopen dagen vond ze de strengen(ondanks dat ik dat op de poetsplaats al geoefend had) af en toe nog wel erg eng als die in eens tegen haar benen kwamen. Maar vandaag ging dat weer super.


Roos heb ik pas gister op gehaald. Die ga ik ook onder het zadel beleren. Ik ben er vandaag eventjes op gaan zitten omdat haar tuig nog niet compleet is. Die gaat aan de LL als ik tijd heb en waneer het tuig compleet is. Tess is er maar een maandje, dus die gaat eventjes voor op het moment. Roos blijft de hele zomer.

piedrolover

Berichten: 2275
Geregistreerd: 15-04-03
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-04 22:05

Zou echt super zijn als je kunt helpen Knipoog
Maar ik denk dat we toch eerst kijken of er iemand in de buurt is, ik denk niet dat ik Piedro zo lang kan missen Clown

We hebben wel al eens geprobeerd met er achter lopen, maar hij blijft gewoon stil staan (behalve als iemand hem vasthoudt...).

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 01:39

Ja dat kan ! b.v. aan de longe stemcommando's aanleren als voorwaarts (stappen) draf, halt. Wel heel consequent zijn en niet teveel tegelijk.
Erachter kan ook, maar dan met twee mensen. Een erbij en een erachter en zodra het begrepen wordt de begeleider ernaast weglaten. Hoe eerder hoe beter. Dit is eigenlijk al het halve werk.

piedrolover

Berichten: 2275
Geregistreerd: 15-04-03
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-04 10:55

lageveld schreef:
Ja dat kan ! b.v. aan de longe stemcommando's aanleren als voorwaarts (stappen) draf, halt. Wel heel consequent zijn en niet teveel tegelijk.
Erachter kan ook, maar dan met twee mensen. Een erbij en een erachter en zodra het begrepen wordt de begeleider ernaast weglaten. Hoe eerder hoe beter. Dit is eigenlijk al het halve werk.


Oke dan gaan we daarmee aan t werk Haha!

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 19:08

met longeren kun je alvast de commando's leren die je straks gaat gebruiken bij het mennen, dan kun je ook met twee lijnen gaan longeren, eentje loopt achter de billen langs, zo leert je pony het gevoel kennen van wat straks de strengen en de broek zullen zijn bij het tuig. Als je pony dat allemaal een beetje kent kun je met die dubbele longe gaan proberen om erachter te gaan lopen, je gebruikt dan de commando's die je hebt gebruikt met longeren. Als er iemand naast het hoofd meeloopt kun je het sneller duidelijk maken aan je pony wat je bedoelt als je er achter loopt.Dan kun je alvast oefenen met het wennen aan het tuig, door het rustig eens op je pony te leggen.Na een paar keer dat te hebben gedaan kun je gaan longeren met het tuig op en erachter lopen met het tuig op. als je al dit werk gedaan hebt heb je alle voorbereidingen geoefend voordat ze daadwerkelijk voor de sleep gaan oefenen. de oefeningen die ik genoemd heb kun je in een tijdsbestek van een week of 4 tot 6 ruimschoots oefenen.succes OK dan!

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 23:10

Met twee lijnen longeren kan natuurlijk wel, maar is nog niet zo eenvoudig om dat goed te doen en ik denk niet dat dat te adviseren is voor een beginner zonder begeleiding.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 11:25

Ik denk idd ook dat longeren aan de dubbele longe zonder begeleiding te moeilijk is. Verder ga ik helemaal mee met de omschrijving van Dennis. Doe het rustig aan iig!