ontspant haar rug niet

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
asja

Berichten: 91
Geregistreerd: 06-02-04
Woonplaats: Hoorn

ontspant haar rug niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-04 22:30

hoi,

onze pony ontspant haar rug niet, waardoor ze raar doet met haat nek en hoofd.
ik denk niet dat het aan het zadel ligt want als je zonder zadel rijd doet ze het ook.
ze doet het ook niet alleen bij mij maar ook bij anderen, en vooral als je in gallop wil gaan of al zit.

wie weet hoe het komt en wat je er aan kan doen??

Maaikuh

Berichten: 76
Geregistreerd: 19-10-03
Woonplaats: Kruisland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 09:08

Als je haar rug niet ontspant, is ze zeker ook niet nageeflijk? Om je pony nageeflijker te maken, kun je haar longeren met bijzetjes of met elastiek. Je kunt ook rijden met elastiek.
Succes!

jarrah

Berichten: 3617
Geregistreerd: 03-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 09:14

Gewoon lekker voorwaarts rijden en probeer niet te veel met het 'krulletje' bezig te zijn, dan spant ze zich alleen nog maar meer. Maar probeer dr je hand te laten zoeken, dan kan je van uit die houding meer naar die ontspanning gaan rijden.
Probeer ook zelf ontspannen te blijven, dat helpt vaak ook al Lachen

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 09:42

Heeft ze geen last van haar rug? Bijv. met poetsen of op haar rug 'duwen' dat ze inzakt? En hoe doet ze het met longeren? Of helpt het als je eerst longeert voor het rijden.

asja

Berichten: 91
Geregistreerd: 06-02-04
Woonplaats: Hoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-04 10:31

hey,

nee ze heeft geen last met poetsen en duwen op haar rug.
maar het probleem is haar longeren lukt niet.
we hebben al eens hulp gehad dan lukt het een dag en de volgende dag gaat het niet meer.
het probleem is dat ze niet op de zweep reageert, en ze draait haar kont naar je toe en als je niet oppast krijg je een trap.

(het worden steeds meer problemen hé)

en dat over die 'krulletjes' daar ben ik eigenlijk niet mee bezig ik laat haar lkkr ontspannen met haar hoofd lopen en ze hoeft van mij niet in de 'krul'

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 11:11

Ik weet niet wat je verstaat onder lekker ontspannen met haar hoofd maar als dat betekent dat je je paard met losse teugels in de rondte laat lopen dan kan ik me voorstellen dat ze een beetje raar doet.

Wellicht kan je beginnen met de basis: met een lichte, fijne aanleuning rijden. Het maakt niet zoveel uit waar het hoofd is als de aanleuning (het gewicht in je hand) maar constant is (mag op momenten wel iets varieren in sterkte maar mag niet los komen te hangen). Dus na het losstappen neem je de teugel aan zodat er contact ontstaat tussen jouw hand en de mond van je paard. Door af en toe bij te drijven hou je het paard actief. Bij het aandraven mag de teugel niet klapperen en tijdens de overgang moet het hoofd op dezelfde hoogte blijven als in stap. Dit probeer je in draf te onderhouden. Als je op die manier overgangen kunt maken van stap naar draf en van draf naar stap en je kunt figuren rijden en het tempo in draf wat varieren, dat alles met een fijne constante aanleuning, dan pas zou ik naar de galop overgaan. In de overgang zou je iets licht kunnen gaat zitten om de rug te ontlasten.
Succes

Dressage85
Berichten: 2
Geregistreerd: 12-04-04
Woonplaats: Noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 18:26

heeft die pony inderdaad geen last van dr rug?..Mijn paard heeft ook rugproblemen gehad en met aanspringen in galop gaf ie steeds een bok..als een paard in verzet komt is dat zeker niet goed! een paard bokt of stijgert niet zomaar.En als je hem nou longeren en dan voorwaarst neerwaarts wat doet ze dan?Dan moet ze haast wel dr rug ontspannen.Als ze dan nog niet ontspant zou ik toch eens naar een kraker gaan ...

TopLadyI

Berichten: 6198
Geregistreerd: 15-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 17:58

Mijn pony heeft ook dit probleem.
Als ik aan het rijden ben lijkt ze net een wolkenkrabber.
Ik probeer ook steeds het hoofd meer naar beneden te krijgen.
Want als ik de teugels opmaat neem gaat het hoofd omhoog.
Maar met lange teugels strekt ze de hals wel mooi.
Bij mij heeft het erg geholpen om in de galop naar voren te gaan
zitten,
Ze trekt je dat wel meer naar voren maar dat is juist goed.
Dat is een teken dat ze zich onspant.
En dat doe ik dat ong. 1 minuut linksom en ong.1 minuut rechtsom.
En dat moet heel goed zijn voor de rug als je dat doet.
Het heeft bij mij heel erg geholpen ze loopt nu al lang niet meer zo
omhoog als ik het begin toen ik haar net had.
Veel succes!!