Jan Greve over OCD binnen de fokkerij

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Jan Greve over OCD binnen de fokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-04-04 16:54

In een artikel over milieu en ocd geeft Drs. Jan Greve fokker, handelaar en dierenarts, zijn visie op het OCD beleid binnen het KWPN.
Het grappige is dat hij datgene waar ik hier al een paard keer voor met de grond gelijk gemaakt ben met termen als lasteren en zo, gewoon hardop zegt.
Hij herhaalt dus wat Drs. Van Muiswinkel ook al in zijn praktijk constateerde.

De voor mij belangrijkste zinsnede is: ... het is voor de fokkerij zeker belangrijk om op OCD te selecteren. Ik merk dat in onze dierenartspraktijk minder paarden met ocd binnenkomen dan een aantal jaren geleden. Vooral de hele erge gevallen met brokken erin op meerdere gewrichten zie je eigenlijk alleen nog bij nakomelingen van buitenlandse hengsten....

Hij komt later hierop terug door erop aan te dringen dat buitenlandse hengsten goed gescreend moeten blijven worden en dat we langzamerhand te maken krijgen met een steeds grotere groep vrouwelijke dieren die van geselecteerde vaders afstammen zodat er steeds meer winst geboekt kan worden en dat die winst dus niet uit handen gegeven moet worden.
Als iemand het hele stuk in wil scannen, graag, maar ik vond dit stuk erg opvallend en ben het er voor 100% mee eens

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)


LDRD

Berichten: 9868
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 17:10

Kan me toch niet aan de indruk onttrekken dat Greve zich niet baseert op onderzoek doch slechts op zijn gevoel, waarmee ik niet wil zeggen dat hij geen gelijk zou kunnen hebben.

valori
Berichten: 466
Geregistreerd: 09-02-03
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 17:22

Gezien zijn enorme ervaring als dierenarts, maar ook als hengstenhouder en in de sport, denk ik dat er net zoveel waarde aan kan worden gehecht als een wetenschappelijk onderzoek. Ik was het ook helemaal met hem eens.

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 18:10

Natuurlijk moet alles gescreend worden, ik ben alleen heel erg blij dat hij ook wil dat de merries getest moeten worden en niet alleen de vaderdieren.

Holsteiner: Charakter. Charisma. Klasse!!!

ART_UMA

Berichten: 2112
Geregistreerd: 20-09-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 18:42

valori schreef:
Gezien zijn enorme ervaring als dierenarts, maar ook als hengstenhouder en in de sport, denk ik dat er net zoveel waarde aan kan worden gehecht als een wetenschappelijk onderzoek.

Toch is het vreemd dat er zo weinig verschil is tussen de OCD cijfers van het KWPN en van "buitenlanders". Alleen het gevoel is mij dus wat te mager (wel een signaal maar geen bewijs) en er zijn nog te veel verschillende signalen.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-04-04 18:47

adriana schreef:
Natuurlijk moet alles gescreend worden, ik ben alleen heel erg blij dat hij ook wil dat de merries getest moeten worden en niet alleen de vaderdieren.


Dat zegt hij niet hij zegt dat de groep van merries die van geselecteerde vaders afstamd steeds groter wordt. Dat dat winst is en die winst niet te verkwanselen door buitenlandse hengsten toe te laten zonder ze te screenen. Ook vind hij dat de eisen voor A register paarden voor stamboekopname omhoog moeten, waarbij hij uitzonderingen wil maken voor bewezen topverververs of topsportpaarden.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Excuseme
Berichten: 1978
Geregistreerd: 04-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 18:49

Vragen:
1. Wat is dan een binnenlandse hengst?
2. Is het niet enigszins naief om te veronderstellen dat in een clubblad van een stamboek iemand iets 100 % objectiefs zegt die dat stamboek hard nodig heeft, om zijn eigen hengsten ggk te krijgen?
3. Zou zijn stelling niet gebaseerd kunnen zijn op een niet-wetenschappelijke grondslag namelijk het feit dat hij in de PROK-commissie zit en daar alleen maar foto's van niet-kwpnhengsten te zien krijgt?

Aan het fokken van paarden hebben we een klein boerderijtje over gehouden. Vroeger hadden we een grote.

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 18:51

De nederlandse paardenstapel is ook echt ontzettend Oer-Hollands.
Maar ik ben voor screenen, van ALLE fokpaarden.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-04-04 18:56

Excuseme schreef:
Vragen:
1. Wat is dan een binnenlandse hengst?
2. Is het niet enigszins naief om te veronderstellen dat in een clubblad van een stamboek iemand iets 100 % objectiefs zegt die dat stamboek hard nodig heeft, om zijn eigen hengsten ggk te krijgen?
3. Zou zijn stelling niet gebaseerd kunnen zijn op een niet-wetenschappelijke grondslag namelijk het feit dat hij in de PROK-commissie zit en daar alleen maar foto's van niet-kwpnhengsten te zien krijgt?


Hij bedoelt een in Nederland gefokte hengst iig uit een Nederlandse merriestam.
Er worden ook negatieve meningen in kaders afgedrukt, trouwens deze mening van Greve is al heel lang bekend
Bij mijn weten is Greve geen lid van de Prok Commissie

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Pascha

Berichten: 4289
Geregistreerd: 20-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 19:16

Ik ben het er helemaal mee eens, waarom zo veel moeite doen voor OCD vrije hengsten, en het zomaar gebruiken op merries waarvan helemaal niks bekend is. Zo raakt OCD nooit uit de fokkerij. Maar in zijn stuk stond ook dat het aantal dieren met (ernstige) OCD steeds minder wordt. Dus er is verbetering.

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 12:56

sarabande schreef:

De voor mij belangrijkste zinsnede is: ... het is voor de fokkerij zeker belangrijk om op OCD te selecteren.
Ik merk dat in onze dierenartspraktijk minder paarden met ocd binnenkomen dan een aantal jaren geleden.
Vooral de hele erge gevallen met brokken erin op meerdere gewrichten zie je eigenlijk alleen nog bij nakomelingen van buitenlandse hengsten....


In bit heeft er laatst (nummer van januari) ook een heel stuk gestaan over de zin of onzin van het selecteren.
Hier hebben verschillende artsen het erover of ze nog wel verder moeten gaan met het selecteren en ook een beetje over wat de oorzaken kunnen zijn.
Misschien wel een interessante aanvulling?

[quote bit:]
De grondslag is dat een hengst met OC of OCD de afwijking meer doorgeeft aan de volgende generatie als een hengst die vrij is van de afwijking. Ondanks tien jaar selectie wil het percentage dat wordt 'afgekeurd' niet echt dalen. Dierenarts Emile Welling, lid van de beoordelingscommissie van de róntgenfoto's, beaamt dat. "Je wilt het percentage zien dalen en dat gebeurt niet of nauwelijks. De uit eindelijke vraag is, wanneer je met selecteren stopt." Hij refereert aan de selectie op het sesambeen. Daar is jarenlang op geselecteerd zonder dat de kwaliteit van het sesambeen op populatieniveau werd beinvloed. Uiteindelijk is besloten daar niet meer op te selecteren.
"Aan de andere kant hebben we natuurlijk streng geselecteerd op spat en op problemen met de kwaliteit van het straalbeen. Van die problemen zijn we nu goed goed als verlost." Welling is van mening dat het nog te vroeg is om te stoppen met de selectie op OC en OCD. We zijn met een populatie begonnen die zeker niet vrij was van de afwijking. Oudere hengsten, die nog lang gedekt en de merriepopulatie hebben we nauwelijks in kaart. Aan de andere kant vind ik wel dat we zo langzamerhand resultaat mogen verwachten."
[/quote]


sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-04-04 13:21

Die discussie heeft IDS ook gestaan. Welling zijn mening staat haaks op die van Van Muiswinkel en van Greve, en is discutabel omdat hij ook voorzitter van de PROK commissie is.

Het selekteren op o.a. OCD van de hengsten staat in wezen nog in de kinderschoenen, maar het proces is erg actueel omdat de markt gezonde sportpaarden wil.
Omdat de markt krimpt en het aanbod groot is worden ook steeds meer merries geprokt.
Het resultaat daarvan zal ook pas over een aantal jaren te zien zijn. Wel is het zo dat merriestammen die al generaties lang gekeurd worden, neem bijvoorbeeld de Molga stam van Jan Nieboer, zo goed als altijd een gezond paard opleveren.
Dit zijn stammen die veel sportpaarden leveren.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 13:35

De moederlijn van Molga; Cambinus-Kambius-Gambo-Grusus-Gruson-Gambo-Girello-Witelsbacher-Rubico-Normann. Sterk verervende Klassieke moederlijn dus

Uiteindelijk is de mens zelf de zwakste schakel.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 15:45

sarabande schreef:
Het selekteren op o.a. OCD van de hengsten staat in wezen nog in de kinderschoenen, maar het proces is erg actueel omdat de markt gezonde sportpaarden wil.


Moet je ze eerst eens opbouwen.
En dat staat ook in de Strengen.

Een theorie blijft een hypothese tot het moment waarop deze aan de praktijk wordt getoetst!

Facebook méér klik

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-04-04 15:53

Je kan niet eerst iets opbouwen wat je aan het opbouwen bent. Overigens heb jij voor een ander stamboek gekozen, dus hoef je je niet over de maatregelen binnen het KWPN stamboek druk te maken.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 16:31

sarabande schreef:
Je kan niet eerst iets opbouwen wat je aan het opbouwen bent. Overigens heb jij voor een ander stamboek gekozen, dus hoef je je niet over de maatregelen binnen het KWPN stamboek druk te maken.


Stamboek:
Dat is niet jouw zorg.
Ik ben nog steeds volwaardig lid.
En jij een buitenlands lid.

Citaat:
opbouwen

Moest zijn"ombouwen" Haha!
Laatst bijgewerkt door ceasario op 11-04-04 16:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Een theorie blijft een hypothese tot het moment waarop deze aan de praktijk wordt getoetst!

Facebook méér klik

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-04-04 16:33

Zijn off topic opmerkingen, graag weer over OCD

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 16:38

sarabande schreef:
Zijn off topic opmerkingen, graag weer over OCD



Zo gaat dat bij jouw.
Mond opentrekken ,dat krijg je een sneer terug.
En dan begin je te roepen.

Je krijgt krijgt van mij een pittig opmerking terug als je in het persoonlijk vlak begint te gooien.


Jij maakt vanuit jouw plek niet uit wie er lid moet zijn of niet in Nederland.

Een theorie blijft een hypothese tot het moment waarop deze aan de praktijk wordt getoetst!

Facebook méér klik

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 16:45

Je geeft aan via pb. dat ik dat zelf gezegd heb.

Ik heb gezegd dat ik nog van meerdere stamboeken lid ben en mijn paarden heb over geschreven naar een ander stamboek.

Trouwens daar heb je geen bal mee te maken.
Zeker wanneer jij het zg. prive zo belangrijk vindt. Boos!

Een theorie blijft een hypothese tot het moment waarop deze aan de praktijk wordt getoetst!

Facebook méér klik

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 17:01

Toch jammer dat er weer tegen elkaar gezeurd wordt. Volgens mij kan dit eigenlijk wel achterwege blijven.
Mij lijkt dat die energie beter besteed kan worden.

Laat het na deze reactie gewoon weer over het topic onderwerp gaan.

Excuseme
Berichten: 1978
Geregistreerd: 04-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 17:14

sarabande schreef:
Je kan niet eerst iets opbouwen wat je aan het opbouwen bent. Overigens heb jij voor een ander stamboek gekozen, dus hoef je je niet over de maatregelen binnen het KWPN stamboek druk te maken.


Als je eens wat langer na zou denken voordat je weer van die opruiende, van nul komma nul intellect getuigende reacties zou plaatsen, dan was je er misschien achter gekomen dat er misschien wel een verband zit tussen het feit dat iemand voor een ander stamboek kiest en het beleid binnen het KWPN. Dus dat het wel degelijk voor die persoon wat uitmaakt.

En onthoud ook eens dat jij niet uitmaakt wie hier wat plaatst en in welke vorm, er zijn er genoeg die bijvoorbeeld de 'monologen' van Anna wel beginnen te begrijpen en ze op prijs stellen.

Aan het fokken van paarden hebben we een klein boerderijtje over gehouden. Vroeger hadden we een grote.

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 18:01

Excuseme: lees aub even. Caesario geeft hierboven al aan dat hij een typefout maakt, waarop sarabande al gereageerd heeft. Daarnaast geen persoonlijke aanvallen meer. Dit kan op een veel betere manier verwoord worden. Over offtopic opmerkingen: gaarne op TeM drukken, dan willen wij er misschien wat aan doen.

Verder hoop ik voor iedereen dat dit topic vanaf nu weer over OCD gaat.

On topic: de grens buitenlands/binnenlands is erg dun. Iedereen weet dat zelfs Groningers en Gelderlanders niet zo oer-Hollands zijn als iedereen maar denkt. Daar kunnen we een ander topic over openen.

Als ik de opmerkingen van Greve zie, dan denk ik dat Greve impliceert dat hengsten in het buitenland minder op OCD gecontroleerd worden. Ik weet dan niet over het Australische, Argentijnse of Vietnamese warmbloedpaarden gaat. Dus het is vrij algemeen en niet gericht op een bepaald stamboek.

Greetje: interessante vraag: hoe weet je trouwens dat die klassieke lijnen geen OCD hadden of vererfden?

Volg de avonturen van Sumrin Saint Mary: Sumrin Saint Mary

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 19:05

Joost vroeger vond er al een zeer strenge selectie bij de gebruikers (lees boeren) plaats. Alles wat kreupel was of niet aan het gebruik op het land voldeed, ging naar de slager, daar ging men niet mee fokken. En als je dan bedenkt, dat die dieren op zeer hoge leeftijd (ver boven de 20) hun zware werk op het land konden verrichtten, dan denk ik dat ik me over die OCD niet zoveel zorgen behoef te maken.

Maar dit type paard kent deze problemen ook niet denk ik omdat het in goede evenwichtige verhoudingen staat. en daardoor dus een ruimdragende, tactvolle beweging.

En Joost, wat ze ook hebben, korte sterke pijpen OK dan!

Uiteindelijk is de mens zelf de zwakste schakel.

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 19:22

sarabande"]
[quote="adriana schreef:
Natuurlijk moet alles gescreend worden, ik ben alleen heel erg blij dat hij ook wil dat de merries getest moeten worden en niet alleen de vaderdieren.


Dat zegt hij niet hij zegt dat de groep van merries die van geselecteerde vaders afstamd steeds groter wordt. Dat dat winst is en die winst niet te verkwanselen door buitenlandse hengsten toe te laten zonder ze te screenen. Ook vind hij dat de eisen voor A register paarden voor stamboekopname omhoog moeten, waarbij hij uitzonderingen wil maken voor bewezen topverververs of topsportpaarden.
[/quote]

Greve zegt helemaal niks maar slaakt kreten. Hij beweert dat er op zijn praktijk minder paarden met OCD binnenkomen. Dan rijzen er bij mij onmiddelijk vragen:
1. Hoeveel waren het er in het verleden en over hoeveel klanten.
2. Hoeveel zijn het er nu en over hoeveel kanten.
3. Hoeveel zijn er van Nederlandse hengsten en hoeveel van buitenlandse
hengsten.
4. Hoeveel zijn het met een gescreende vader en toch OCD.
5. Hoeveel van gescreende vaders en geen OCD.
6. Hoeveel van niet gescreende vaders en wel of geen OCD.
7. Is er wel sprake van bepaalde bloedlijnen of is er helemaal geen
verband.
8. Is er sprake van een bepaald type paard. Evenwichtig gebouwd of niet
evenwichtig gebouwd.
9. Is er veel of weinig Volbloed in de pedigree, gelet op het slechte
fundament van de Volbloed, van invloed.
10. Lopen paarden met een typische Volbloedopdruk in bouw en
fundament een verhoogd riscico.
11. Zijn er verschillen waar te nemen in de meer klassieke paarden en de
moderne paarden.
12. Zijn er verschillen waar te nemen in de paarden met een zgn.
nederlandse afstamming en paarden afkomstig van een buitenlandse
gescreende of niet gescreende hengst.
12. Zijn er verschillen waar te nemen in de dressuur- of springpaarden.
13. Zijn er verschillen opgetreden in de voedingswijze, het houden,
opfokken en trainen van de paarden
15. Hoe ziet het klantenverloop van Greve eruit. Is dit vermeerderd of
verminderd?

Greve wil de eisen voor A register veulens verhogen onder het mom van betere kwaliteit. Die kwaliteitsnorm vervalt als het om eigen hengsten gaat. Greve heeft er kennelijk geen moeite dat elk veulen van een KWPN hengst x willekeurige merrie direct in het veulenboek.
Hoe zo kwaliteit hoog in het vaandel. De portemonnee van Greve bepaalt de voornaamste kwaliteitseisen. Want als je een bewezen topvererver of toppaard hebt dan is OCD 'nicht mehr in Frage'. Kennelijk hebben deze OCD'ers er geen last van en kunnen ze desondanks toppaard of topvererver worden.
Jan is slim. Die denkt dat niveau halen onze Nederlandse paarden met of zonder OCD toch niet. Als ik er eentje uit het buitneland haal om de neerwaartse spiraal in de fokkerij en de portmonnee weer op te krikken, moeten ze niet zeuren over OCD. Want dan is het selectiecriterium niet heilg maar alleen de beurs van Jan.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 19:25

Dierenartsen moeten geen uitspraken doen over dingen die geen wetenschap zijn, mijn idee. Weet hij wel van de studie die in Duitsland gebeurde, door dierenartsen?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bretsa en 53 bezoekers