Een goed paard heeft geen geslacht??

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Een goed paard heeft geen geslacht??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-04 00:00

In navolging op de stelling "Een goed paard heeft geen kleur" wilde ik deze ook maar eens voorleggen *LOL*

Stel dat je een geweldig paard hebt gezien die aan bijna al je eisen voldoet maar het betreffende paard heeft niet het geslacht waar je eigenlijk naar op zoek was (bv. je wilt een hengst/ruin maar het is een merrie), laat je hem/haar er dan op staan of laat je dat verder niet meespelen?

wyko

Berichten: 2044
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 00:01

Zou bij mij niet meespelen

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 00:04

Hangt ervan af....
Als het een ruin of merrie is maakt het me niet zo heel veel uit, maar een hengst vind ik toch weer een ander verhaal.

Ik heb wel met hengsten gewerkt en heb ook nooit problemen met ze gehad. Maar dat was wel op een privéstal.
Ik denk dat een hengst houden op een wat drukkere pensionstal (waar steeds mooie merries voor hem langslopen) toch een heel ander verhaal is.
Daar komt bij dat een hengst op het land zetten alweer moeilijker wordt en nog meer van dat soort puntjes.

Eigenlijk ben ik op een of andere manier meer een merrie mens, maar als ik een goede ruin tegen kom is dat echt geen bezwaar.
Een hengst opzich ook niet als het klikt, maar ik zal nog wel even goed nadenken of het wel zo verstandig zou zijn.

Maareh, heb je weer een paardje op het oog? Haha!

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 00:10

maar, als het een hengst is, bezoekje aan DA, en je hengst is ruin...
ik zou het er niet om laten, maar bv wel als het een goede dekhengst zou zijn, want een hengst zou bij mij waarschijnlijk een deel van zijn mannelijkheid verliezen... Haha!

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 00:30

Tja het ligt aan je doelstellingen; ik persoonlijk wil het liefst een merrie, omat ik ook eens een veulen wil fokken, dus dan valt een ruin pertinent af Haha!; andersom kan ik me voorstellen dat je de concessie wel zou willen doen, maar waar je wel rekening mee moet houden is, dat sommige merries toch wat lastiger kunnen zijn met de hengstigheid en dat komt 1 keer per 3 weken terug; een ruin heeft daar nooit last van Haha!

boeflover

Berichten: 6045
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 00:45

wel mee eens, als jij een leuk paard ziet wil je hem vaak toch wel testen, ongeacht het geslacht, alleen moet je dan, ook al zit je zo in de wolken, toch wel een stal vinden waar ze dat geslacht ook accepteren(merrie als er veel hengsten staan/hengst als er merries zijn)

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 00:56

tja wat fabienne al zegt
ligt eraan wat je wilt,
je kunt nog zo een goede ruin hebben maar als je een veulen wilt fokken , heb je dus niets aan die ruin
dus , voor de fokkerij zul ej toch een hengst of merrie moeten hebben al wil je iets produceren
voor de wedtsrijden hoeft het weinig uit te maken

Odin

Berichten: 2503
Geregistreerd: 26-04-03
Woonplaats: Haarlemmermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 09:10

Ik heb hiervoor 2 merries gehad, en ben erachter gekomen dat ik met merries niet snel "klik".
Nu zullen er ongetwijfeld ook wel merries te vinden zijn waar ik wel mee zou klikken, maar nu ik een ruin heb en gezien heb hoe anders hij is in vergelijking tot mijn vorige merries, zou ik niet snel gaan kijken naar een merrie, als ik op zoek was naar een paard.

jackim

Berichten: 596
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 09:24

het zou bij mij zeker meespelen in de beslissing, ik heb liever geen merrie's, i.v.m de hengstigheid, gedrag naar andere paarden, en vind de meeste hengsten/ruinen net wat meer uitstraling hebben

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 10:10

Ik heb zelf liever geen merrie ivm hengstigheid en een mogelijk wisselend karakter. Ookben ik niet van plan om te gaan fokken. Maar als iemand met een paard komt a la Terlia dan ben je toch gek als je daar nee tegen zegt.

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 10:22

Ik wilde eigenlijk een ruin, omdat dat over het algemeen wat rustiger is dan een merrie... maar toen zag ik Prisca en was ik om. Ik moet toegeven dat ik gelukkig niet zo'n op en top merrie-achtig paard heb, dus dat scheelt.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 10:32

Hangt er idd vanaf waarom je naar een bepaald geslacht op zoek bent....

Maar tja, als het het paard van je dromen is.... zou ik er toch nog een keer over nadenken.
Wat betreft wisselend karakter en hengstigheid van merries, tja ook dat verschilt natuurlijk per paard. Ik rijd nu een merrie waarvan ik in een jaar pas één keer last heb gehad van haar hengstigheid. Ze is verder heel aanhankelijk en makkelijk in de omgang.
Daarnaast rijd ik nu een ruin, die helemaal in het plaatje van een zeikmerrie past Haha! Trappen en happen bij aanrakingen enz......

jarrah

Berichten: 3617
Geregistreerd: 03-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 10:39

Nadat ik 3 jaar mijn pony (merrie) heb gehad, heb ik gezegd dat ik geen merrie meer wilde
Ik ben bij een aantal paarden wezen kijken (ruinen en hengsten) toen ik op marktplaats een merrie zag staan, die mij wel heel erg aansprak en ik ben dus gaan kijken Haha! Dat is dus echt de beste beslissing in mijn leven geweest (haha, zo lijk ik wel een oud wijf, ben nog maar 17 Tong uitsteken ) maar ik heb nu dus een superfijne merrie, zonder 'merrietrekjes'. Als ze hengstig is merk je alleen dat haar stal wat viezer is als normaal, voor de rest merk je niks Haha! . Mijn pony was vak nogal zeikerig als ze hengstig was, maar mijn paard is alles, behalve een zeikerd Haha!

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 10:57

Als het het paard van mijn dromen is, zou ik het er niet om laten.
Een hengst kan je altijd nog zijn ballen eraf halen, dus dat zal het probleem niet zijn Haha!
Het zou alleen wel jammer zijn dat als je nog een veulentje zou willen, dat je droompaard een ruin zou zijn.. Dan zou ik wel even verder kijken...
Ik persoonlijk zou het liefst een merrie hebben.

Pluutje

Berichten: 5624
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 11:34

Toen ik een paard zocht heb ik zoizo alle advertenties van merries "overgeslagen", ik wil gewoon perse een ruin(en die heb ik nu dus ook). Als er een hele leuke merrie op mijn pad komt moet ze wel echt heel erg leuk zijn om me te overtuigen maar wie weet..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 11:36

Dat was dus bij mij gebeurt toen ik nasmijn kocht. En nu maakt het me eigenlijk al niet eens meer uit nu ik paarden aan het bekijken ben.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 11:45

Het maakt mij geen flaus aus,
maar over het algemeen val ik wat betreft uitdrukking en exterieur vaak toch op ruinen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 11:49

Ken van alle 3 de uitvoeringen zowel hele prettige als hele vervelende exemplaren.
Zou het dus gewoon per individueel dier bekijken.

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 11:53

Ruinen vind ik wel vaak mooier dan merrie's, maar qua karakter maakt het me niks uit of het een ruin of merrie is. (een hengst hengst laten is uitgesloten zolang ik op een manege sta)

Clinnn_

Berichten: 5596
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: Aan Zee (BE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 11:54

Eigenlijk zou het denk ik geen rol mogen spelen, maar als het een hengst is, denk ik dat ik beter neen zeg, ivb met de manege en de merries die er lopen.
Moest het een merrie of een ruin zijn maakt dat helemaal niets uit. Over een hengst zou ik nog eens een nachtje slapen Haha!

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 12:01

Een paard zonder geslacht lijkt me niet helemaal gezond dus die laat ik staan Cool

Een merrie of ruin maakt me niet zoveel uit, daar heb ik wel eens anders over gedacht maar ik heb nu ook ervaring met fijne merrie's.

Een hengst sla ik af, ik wil mijn paarden lekker samen buiten kunnen zetten en met een hengst lukt dat niet. Natuurlijk kan je hem laten 'helpen' maar dat brengt weer risico's en kosten met zich mee, dat zal ik mee laten wegen bij een eventuele aankoop.

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 12:19

Het maakt mij helemaal niet uit

Ik zou bij mij thuis ook goed een hengst kunnen hebben, maar aangezien ik altijd degene ben die op concours roept dat ze die regel aan zouden moeten scherpen in de richting van alleen profs met hengsten op het voorterrein, lijkt het me geen goed plan om met een hengst op concours te gaan...Knipoog Ik denk dat ik daar niet handig genoeg voor ben (ook al mag ik het wel)

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 12:21

Ligt er maar aan wat ik ermee wil... voor de sport maakt het me niet zo uit, mits het een stabiele merrie is en geen doorgeslagen mafkees als ze hengstig is.

Tayga

Berichten: 2226
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 12:26

Het maakt mij ook niet uit. Toen ik op zoek was naar een rijpaard heb ik er niet eens opgelet Bloos . Ik kijk gewoon welk paard me aanspreekt .

Ik heb momenteel een merrie en een ruin, maar als mijn merrie hengstig is heb ik veel meer last van mijn ruin Bloos! Schijnheilig als van mijn merrie Knipoog .

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 13:14

Ik voel me meer aangetrokken tot de merries, als ik een ruin of hengst tegenkom waar ik hetzelfdee bij heb maakt het me niet uit.
Maar tot nu toe is het bij een ruin nog nooit gebeurt.

Hengsten vind ik wel erg gaaf, maar om bovengenoemde redenen zou ik die of laten staan, of alsnog het zaakkie er af laten halen..wat het dan weer een ruin maakt en ik heb geen idee of dat me dan wel zou bevallen Haha!