Altijd mes mee op buitenrit!?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Altijd mes mee op buitenrit!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-04 09:49

hoi,
ik hoorde van iemand hier uit de buurt dat ze op een buitenrit altijd een heel scherp mes mee nam,
ze doet dit om als er een keer wat met het paard gebeurd en zij is zeg maar op een afgelegen plek en voor de da komt duurt het allemaal veel te lang, en het paard heeft bijvoorbeeld een open botbreuk,
dat ze hem dan zn keel door kan snijden en uit zn lijden kan verlossen,
ik weet het, niet zo'n leuk onderwerp maar ik vind dit wel iets om over na te denken,
het zou dan een noodslachting zijn en dat mag je ook gewoon in zo'n geval,
ik heb er een tijd over na zitten denken en zij eerst nog van ja, maar dan moet je wel precies weten waar je moet snijden, maar nu denk ik toch dat het idd goed zou zijn,

een paar jaar terug is er bij ons in de buurt een paard aangereden door een auto, het dier had ook een gecompliceerde botbreuk maar moest zeer lang wachten op de spuit van de dierenarts... heel zielig, had iemand het toen maar eerder gedaan

het is geen leuk onderwerp maar ik wil heel graag horen wat jullie hiervan vinden
ben benieuwd!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 09:55

Dan moet je wel een heel erg scherp hebben, met het gemiddelde zakmes lukt je dat dus echt niet.
Bovendien moet je ook nog weten waar en hoe je moet snijden, een paard heeft erg veel bloed en is niet met een minuutje leeggebloed met alle paniek en ellende vandien.

Als een paard (zwaar)gewond is en ligt kun je het beste op zijn hals, vlak achter zijn hoofd gaan zitten.
Hiermee voorkom je dat hij kan opstaan en kalmeren ze omdat ze het vechten (meestal) opgeven.
Ik heb dit ooit van een DA gehoord en daadwerkelijk een keer toegepast toen een paard zijn hoef tussen de tralies van z'n box had geslagen en plat lag.

Als ik ga mennen neem ik wel altijd een mes mee, maar dat is om het tuig evt. los te snijden.

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 10:12

ik zou ook een mes meenemen, om bv draden of tuig los te snijden, maar niet om zen keel door te snijden
duurt allemaal veel te lang tegen dat het dood is...

Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 10:14

Ik heb idd altijd een mes bij me. Niet om mijn paard de keel af te snijden (want zoals Ilindra ook zegt daar heb je bijna een bijl voor nodig...) maar om evt het tuig los te kunnen snijden. Ik heb met mijn eigen paard 9toen ze nog voor de wagen stond) meegemaakt hoe balngrijk dat is. Ze was namelijk voor de wagen gaan liggen (steigeren en overzij laten vallen, ik lag half onder haar en half onder de wagen), en een ander heeft het tuigf los kunnen snijden. Ze lag natuurlijk precies op de gespen.....

Als ik een lange rit maak neem ik altijd een stropaktouwtje nodig, je weet nooit waar het goed voor is. (ze is me eens op een lange rit op de teugel gaan staan (ik moest piesen, en had haar "los" naast me staan....) en toen was ik erg blij met mijn stropaktouwtjes teugel!!!!)

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 10:19

dutske schreef:
ik zou ook een mes meenemen, om bv draden of tuig los te snijden, maar niet om zen keel door te snijden


Om die reden wel ja, en een hoevenkrabber en een halster voor het geval dat ik inderdaad zijn hoofdstel los moet snijden...

Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 10:30

Als ik gewoon buiten ga rijden (dus onder het zadel) neem ik geen mes mee. Ik begrijp het standpunt van dat meisje wel, maar ik ga niet op pad met het idee dat er zoiets ergs kan gebeuren. Natuurlijk kan dat wel, dat snap ik wel, en ik zorg ook wel dat ik veilig op pad ga, maar zóveel denk ik er ook niet bij na. Bovendien, mocht het gebeuren, dan is het natuurlijk verschrikkelijk om ja paard te zijn lijden, maar ik zou het NOOIT kunnen om haar keel door te snijden.

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-04 10:32

ik bedoel dit topic dus niet voor het dragen van een mes om tuig en dergelijke door te snijden, echt alleen voor een noodslachting,
met een scherp mes kan het wel, en dan moet je het gewoon in de slagader steken en dan is het heel snel gebeurd, denk aan een slagaderlijke bloeding,
en wachten op een da duurt langer als je op een afgelegen plek bent en je telefoon doet het niet of wat dan ook,

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 10:34

Ik zal wel altijd een mes meenemen voor bijvoorbeeld het tuig, of als nood-hoevenkrabber.

Maar om hem de keel door te snijden.. Sorry, maar dat kan ik niet.

MoniqueT

Berichten: 8844
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 10:36

Ik ben een slagersdochter en mijn vader deed vroeger ook nog echt die slacht zelf. Ik moet er niet aan denken om zelf de keel van mijn paard door te snijden. Ten eerste moet het inderdaad een vlijm- en vlijmscherp mes zijn en ten tweede, als je fout snijdt, heeft je paard nog veel en veel meer pijn.

Pa sneed vroeger ook nooit eerst. Hij schoot eerst de koe/varken dood en pas dan werd de hals doorgesneden.

Ik vind het een rotidee en volgens mij werkt het niet. Ik ga liever met Ilindra mee ...

Enne ... gewoon in de slagader steken??? Hoe eenvoudig is dat? Geloof ik dus niet in!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 11:08

*Heeft vol ongeloof het topic gelezen* Hoe heeft die kennis dat van jou in gedachte? Dat paard is echt zo snel dood hoor... Verder ben ik gewoon stomgeslagen door dit topic.... Lips are sealed

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 11:14

Ikzelf zou het niet kunnen, een paard de keel doorsnijden

En inderdaad, als je fout snijdt, heeft je paard nog meer pijn.. Dat wil je natuurlijk ook niet. En volgens mij snij jij je paard ook niet zomaar de keel door. Moet je inderdaad wel een HEEL scherp hebben.
Dan zou een pistool meenemen waarschijnlijk effectiever zijn....

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 11:15

Idd echt belachelijk.

Ik neem eigenlijk nooit iets van een touwtje of een mes mee met buitenrijden, maar als ik erover nadenk, zouden een touwtje en een zakmes toch wel praktisch zijn. Niet om mijn paard mee te vermoorden, maar gewoon om je tuig door te kunnen snijden of als reserveteugel.

Volgens mij heeft je vriendin/kennis iets te veel films gezien....

draaakje

Berichten: 4702
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: Boekel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 11:19

ik denk niet dat je zo snel die ader vind, en ik denk ook niet dat een paard zo heel snel leeg gebloed is (natuurlijk wel snel, maar niet zo snel dat hij het snijden niet voelt) lijkt me ook echt hele maal geen leuk gezicht om je paard over de grond te zien kronkelen in een plas bloed omdat jij hem dood hebt "gesneden" ik zou dit nooit kunnen.
ik heb ook altijd geleerd dat je dan op hun nek moet gaan zitten zodat ze zich zelf geen pijn meer kunnen doen.

en nog een ding, hoe zie je in een oog opslag dat je paard een zodanige wond heeft dat je hem/haar moet laten af maken.... ik zou het me zelf nooit vergeven als het allemaal eigenlijk wel mee viel ....

Monster

Berichten: 9515
Geregistreerd: 04-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 11:20

ik neem meestal een hoevenkrabber mee, maar geen strotouwtje(vind ik eigenlijk wel een goeie, dus ik denk dat ik dit wel in het vervolg wil gaan doen) Maare, ene pony`s keel doorsnijden
op z`n hals gaan zitten, dat zou ik wel gaan doen, enne, ene zakmes heb ik alleen bij me, als het echt een lange tocht word!

Ineke2

Berichten: 33097
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 11:24

Pff zelf de keel doorsnijden...zou ik echt niet kunnen hoor!!
Maar om tuig door te snijden kan het wel ja...als ik naar het bos ga (zo'n 3 uur ben ik dan onderweg) neem ik wel touw mee en een halster.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 11:27

Ik zou dat echt nooit kunnen, een paard de keel doorsnijden. Of het nou die van mezelf is, of die van een ander. Ik kan dat gewoon niet, ook al heeft het paard nog zoveel pijn. Dan loop ik gewoon het leven lang met het gevoel dat ik mijn eigen paard 'vermoord' heb

Een touwtje of mes zou sowiezo wel handig zijn, om het tuig oid. door te snijden, maar niet om een paard de keel mee door te snijden.

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 12:21

Sorry hoor, maar dat mens is volgens mij een beetje geschuffeld! Ik zou weleens willen weten of ze wel weet wat dat inhoud! En kan ze het wel op zo'n moment? Weet ze hoe het moet? Heeft ze zoiets weleens van dichtbij gezien? Durft ze de beslissing te nemen en in te schatten of het paard niet of juist nog wel een kans maakt bij de DA? Ze mag wel een flink slagersmes meenemen dan...

Ik zie het nut van een mes alleen in om in panieksituatie's tuig door te snijden. Wat ik zelf meestal meenam was een extra bakstuk, en bij langere ritten een halstertouw.....
Tegenwoordig werken de mobiele telefoons ook in zeer afgelegen gebieden, dus dat is ook wel handig!

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 12:29

Yep, ik heb ook vrijwel altijd een goed mes (Buck) bij me. Niet om het paard uit z'n lijden te verlossen, dat vererger je er eerder mee, maar wel voor allerlei idiote situaties. Zoals bijvoorbeeld een vlieger tussen de benen. Ik heb toen snel de touwtjes doorgesneden, waardoor er met de paarden niks is gebeurd. Vervolgens heb ik er wel bijna de eigenaar van de vlieger eraan geregen *LOL* Hij had een grote bek over z'n kapotte spullen, totdat hij zag dat ik een geopend mes in m'n handen had, hij droop meteen af OK dan!
Niet dat ie nou daadwerkelijk iets te vrezen had, maar het effect was wel opvallend *LOL*

bakkie

Berichten: 3234
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: etten-leur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 12:40

Ik heb het meegemaakt, paard had zn been gebroken(verzorgpony was fjordje van mn beste vriendin)
En het enige wat ik op dat moment kon doen was gillen om hulp heeeeeeel hard
We hebben met een heleboel mannen nisman staande gehouden, en netje s op de da gewacht, die besloot dat ie geen leven meer zou hebben en toen een spuitje gegeven......
Ik denk niet dat je beseft hoe moeilijk zo'n moment is Verdrietig
Verschrikkelijk moeilijk hoor...
Laatst bijgewerkt door bakkie op 11-04-04 12:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 12:42

Paard met een mes zelf uit zijn lijden verlossen lijkt me zacht gezegd geen strak plan Zoals Ilindra al zegt, een paard bloed echt niet zomaar even leeg, en met een beetje pech zit je een flinke tijd met dat mes in je paard te wroeten omdat je de slagader niet te pakken krijgt. Nee dank je.
Dan zou het effectiever zijn om een pistool mee te nemen, hoewel me dat ook niet zo'n strak plan lijkt....

Een mes heb ik vrijwel altijd bij me, inderdaad om eventueel tuig door te snijden, of andere onverwachte dingen. Bovendien doet een zakmes ook goed dienst als hoevenkrabber.

Exit13

Berichten: 7748
Geregistreerd: 29-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 12:45

Sorry hoor, zoiets doms heb ik nog noiot gehoord. Ten eerste is het maar de vraag of je de ernst van de situatie goed in kan schatten en ten tweede snij je volgens mij een paardenhals niet zo makkelijk door. Stel je voor dat je je paard dood maakt, terwijl dat niet nodig was of dat je verkeerd snijdt en het paard nog meer pijn heeft!
Bovendien zou ik het ook nooit kunnen.

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 12:54

Met mennen doe ik het wel, hoewel ik het de laatste keren iedere keer vergeet Bloos

Onder zadel zou ik er geen meenemen, weet ook niet waarom, kan dat ding dan ook nergens kwijt..

Jamy

Berichten: 10494
Geregistreerd: 03-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 12:58

Al zou ik een mes bij me hebben. Ik denk niet dat ik de keel van mijn eigen pony zou kunnen door snijden eerlijk gezegd Scheve mond

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 13:06

Vind het ene vreemd en raar idee, dat je een mes bij je hebt voor tuig doorsnijden en losvliegende vliegers ok Knipoog

Maar het keel van je paard doorsnijden?
Mag je wel een heel scherp mes meenemen, precies weten waar je moet wezen en door kunnen zetten.

Als je mes niet scherp genoeg is, doe je meer kwaad dan goed, als je neit weet waar je moet snijden doe je alleen maar meer kwaad dan goed, en als je niet door kan zetten ligt je paard daar met een gat in zijn hals.

Verder heb ik meerdere malen bij dieren meegemaakt dat het er erger uitziet als dat het is.
Moet er niet aan denken dat het dier *met pech dus met veel pijn* dood is door mij terwijl het zo op te lossen was.

Een dom, onverantwoordelijk penny idee...en hoop voor die paardjes dat ze nooit in die dituatie terecht komen....

Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 13:10

Ik vind het wel behoorlijk vergezocht om op buitenrit iets mee te nemen voor als je je paard moet vermoorden.
Je gaat er toch niet vanuit dat er zoiets ernstigs gebeurd? Verward