Wat is der mis met mijn zit!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Smurfie

Berichten: 2628
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: Vlaardingen

Wat is der mis met mijn zit!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-04-04 13:39

Pff..Paar jaar geleden reed ik altijd "netjes" Nu elke keer als ik ga rijden rij ik zo slordig als wat! Handen niet goed..Tenen naar buiten..Maar me moeder zij dat ik niet goed in me zadel zit..

Wat moet ik hier nou aan veranderen???

http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?t=223420
In dit topic zie je foto's Haha! tips zijn altijd handig..

Dank u.


verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 13:43

Beugels langer
Rechter op zitten, je zit achterover gezakt
Hakken naar beneden
Handen naar voren
Cap op Haha!

Hopelijk heb je hier wat aan

[o]

Smurfie

Berichten: 2628
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-04-04 13:47

ik rij altijd met te korte beugels Geld, geld! das echt erg Haha! en een cap ik heb zon hekel aan die dingen Geld, geld! Maar thanxx Haha! ik ga der even op letten Haha!

fybro_rulez

Berichten: 203
Geregistreerd: 16-12-03
Woonplaats: Maaseik (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 13:48

en vergeet niet => je schouders,je heupen én je hielen moeten 1 rechte lijn naar onder vormen

MiEn SjAtTiEz=> Britt*Broske*Romina*FyFeL*NaThALiE*ILLUsion*Sheila*Bijoux*RoMeO*ReNko

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 13:50

Heb je nu een ander zadel is toen je nog netjes zat? Ik vind dat zadel er uitzien dat je ook zo gaat zitten. Volgens mij ligt het diepste punt ook te ver naar achteren.

Moet je es kijken waar je hier ongeveer zit:

Code
url ipv img ivm te grote foto.
MIckey

Je zit eigelijk ver achteraan zijn rug. Voor een paard is dit ook echt zwaar. Ik denk zelf dat je met een ander zadel (dressuurzadel) al een heel eind verder bent. Kan je er niet eentje lenen van iemand om te kijken of dat scheelt?

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 13:52

fybro_rulez schreef:
en vergeet niet => je schouders,je heupen én je hielen moeten 1 rechte lijn naar onder vormen


Ze kan haar hielen onmogelijk in dezelfde lijn krijgen als haar schouders en heupen.
Ik denk eerder dat haar schouders en heupen naar voren moeten worden gebracht. Maar dat is onmogelijk in dat zadel.

Smurfie

Berichten: 2628
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-04-04 13:55

Ik zat er al over te denken om een dresuur zadel te kopen ik denk dat dat ook iets lekkerder zit voor zn ruggetje Lachen

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 13:55

Ja nou je het zegt. Volgens mij klopt dat wel, daarom zit ze natuurlijk ook zo achterovergezakt

[o]

Smurfie

Berichten: 2628
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-04-04 13:56

Ik heb der ook spijt van dat ik dit zadel heb gekocht hehe..

Smurfie

Berichten: 2628
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-04-04 13:58

Maar het is niet alleen met dit zadel hoor..Het is bij mij haflingertje ook dat ik best wel slordig rij.. Best wel zonde Boos! volgende week krijg ik weer les en dan is er weer werk aan de winkel Haha!

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 13:58

Sinds ik mijn nieuwe zadel heb, is mijn zit al zoveel veranderd (en geen rugpijn meer, wat een verademing zeg)
en m'n paard loopt 100 keer beter. Ik ben echt elke dag nog minstens 2 keer blij dat ik een nieuw zadel heb. Haha!

Maar heb je de mogelijkheid om een ander zadel uit te proberen? Ik denk dat je met een goed liggen en fijn zittend dressuurzadel al een heel eind komt.

Smurfie

Berichten: 2628
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-04-04 14:01

Jawel Haha! over 2 weken komt er iemand om zadels te passen voor shakir dit zadel is eigenlijk van me welshcob..Want ik heb shakir sins zaterdag en er zat niets bij...En hij moest toch even lopen Haha!

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 15:58

Langere beugels maken, tenen naar binnen, hak / heup / schouder op een lijn, handen meer naar voren en recht houden (niet zo verkrampt tegen je onderbuik aan).

Verder zit je niet enorm slecht hoor, ik heb het veel erger gezien. Maar ja, je kan er altijd aan blijven werken, en dat is ook heel belangrijk.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 17:04

Af en toe eens zonder zadel rijden kan ook zeker helpen.

Fijn dat er een ander zadel gaat komen, dit zadel past jullie beide gewoon niet.
Succes met uitzoeken.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 17:37

Ik denk ook dat je zadel heel erg veel zal schelen in je zit.

Maar over het algemeen sluipen er ook veel "schoonheidsfoutjes" in als mensen langere tijd geen (goede) les krijgen.
Je hebt toch wel minstens 1 keer per week iemand nodig die je op je foutjes wijst, dit is bij iedereen zo dus als het zo geweest is dat je een tijdje geen les hebt gehad zou dat ook best nog eens kunnen.

Maar als dat je in ieder geval weer gaat lessen, dit in combinatie met een beter zadel zal dnek ik al een heleboel oplossen.

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

Xantha

Berichten: 4624
Geregistreerd: 03-04-02
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 18:08

Je zadel ligt naar achteren gekanteld en je beugels mogen echt wel een paar gaten langer!! Verder zou je je teugels een beetje korter kunnen nemen zodat je je handen iets beter voor je kan houden.
Succes!!

XANTHA

Smurfie

Berichten: 2628
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-04-04 18:39

Jah ik heb lange teugels omdat ie het bit nog erg onwennig vind dus al neem ik ze op maat dan gaat zn hoofd omhoog als ik de teugels dan langer heb dan issie wat ontspannender.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 18:41

Als je nou vraagt wat er mis is met je zit, en je krijgt dat te horen wat er mis is met je zit......... moet je niet gaan proberen je zit goed te praten! Dat is een beetje dom.

mensen geven je hier goede adviezen en goede tips, leer ervan en probeer niet hun punten te weerleggen met smoesjes

Smurfie

Berichten: 2628
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-04-04 20:12


KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 20:14

Dan is juist de aanleuning belangrijk, als jij meer je teugels op maat maakt en zelf los blijft, goed meegaat in de beweging en je paard ondersteunt dan gaat het goed

Smurfie

Berichten: 2628
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-04-04 20:16

Hij pakt ook heel veel zn bit vast als je de teugels op maat heb en dan gooit ie zn kop naar voren Boos!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 20:22

Dat komt omdat jij het zelf vast pakt. Wat jij niet vastpakt kan hij ook niet vastpakken. Dus los zijn...... is echt een rijtechnische fout, sorrie


marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 21:20

je had misschien een groter inch maat voor het zit vlak van je zadel moeten pakken deze maat is net wat te klein, zo als ik het zie

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 09:13

In dit zadel met deze beugellengte ga jij in stoelzit zitten.
Ik heb zelf ook in een zadel gereden wat achterover lag, en doordat ik mijn beugels vrij lang heb merkte ik direct hoe beroerd ik zat. Als ik mijn benen normaal liet hangen, lagen mijn benen bijna naast de zweetbladen in plaats van netjes net achter de kniewrongen. Als ik ze aan liet sluiten zat ik in stoelzit Haha!

Je zou eens kunnen proberen een flink stuk schuimrubber onder de achterkant van het zadel te leggen en er dan op te gaan zitten. Als dit het probleem was, dan merk je plotseling dat je bekken rechtop gekanteld worden en je dus van achter rechtop geduwd wordt. Je benen iggen dan rechter onder je lichaam en plotseling zijn je beugels veel te kort Knipoog

Ik ben het dus eens met wat de meeste anderen over je houding zeiden, denk dat je niet persé een dressuur zadel aan hoeft te schaffen, maar wel eens kritisch moet laten kijken naar de ligging. Als jij anders zit, kun je netter rijden omdat je beter in balans zit. Alles lukt ineens veel beter, en je paard gaat ook beter lopen als je zadel goed ligt, en jij er in balans op zit.
Door stoelzit ga je ook eerder "hangen" in de teugels... Onbewust gebruik je ze om in balans te blijven. Daardoor kan een paard moeilijk ontspannen.

Sterkte! En laat je even weten hoe het voelde met een dikke laag onder de achterkant? (het diepste punt van het zadel moet recht en in het midden liggen en de achterboom/lepel moet ruim boven de voorboom uitkomen)

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 12:23

Er is niet alleen iets mis met je zit, maar ook met het zadel.
Dit zadel kantelt helemaal naar achteren, ik kan me dus voorstellen dat je hierop niet goed kunt zitten.

En nieuw zadel of deze bij laten stellen lijkt me een goede oplossing voor je zit. Je paard is dan ook gelijk een stuk prettiger te rijden.

Ik ga helemaal mee met Joyce B.
Je hoeft inderdaad niet persee een dressuur zadel te hebben, maar je moet inderdaad wel kritisch kijken naar de ligging van het zadel.

Verder: Hakken meet uitdrukken, Handen oger, duim hoogste punt en je pinken richting het bit brengen. Schouders naar achteren en niet naar je paard kijken.

Mijn naam is haas.

Incognito! 8-)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 bezoekers