mijn paard loopt weg na de hindernis

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

sioen

Berichten: 120
Geregistreerd: 01-03-04
Woonplaats: schoonaarde

mijn paard loopt weg na de hindernis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-04-04 21:05

ik ben nu mn c-pony verder aan het leren springen. maar sinds ik een parcours van 80cm met hem gesprongen heb lijkt het alsof ik teveel van hem gevraagd heb en dat hij er mentaal onder lijdt.
nu loopt hij na een hindernis gewoon weg met mij, er is geen sturen meer aan, ik kan er alleen maar blijven opzitten en hopen dat ik de controle terug krijg over hem. dit lukt meestal wel, maar toch blijf ik het beangstigend vinden.
ik ben dus een paar stappen teruggegaan en spring nu enkel lage kruisjes met daarna een grondbalk zodat hij wel trager moet gaan. dit hielp wel in het begin maar na een tijdje hielp dit ook niet echt meer.
dan ben ik maar een tijdje gestopt met springen, en ben sinds maandag terug begonnen, het ging de eerste les heel goed. maar na 2 lessen begon het weer, vandaag was het zelfs zo erg dat hij naar de hindernis toe ook al wegliep. mijn instructeur heeft mij al veel raad gegeven maar nix helpt. dit is nu al ongeveer 2 maand en ik wil dit probleem echt zo vlug mogelijk oplossen, want daarvoor ging mijn neefje er mee op wedstrijd maar dit is ook niet meer mogelijk. hij smijt er mn neefje telkens af
hoop dat julie raad weten....

misery is just a butterflie!!
later wanneer ik groot ben zou ik graag een pennymeisjejuh worduh, maar ik weet niet of dit kan want ik ben een jonguh:)


daanboy

Berichten: 1001
Geregistreerd: 13-02-04
Woonplaats: Zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 21:34

zet hem er voor en schop hem maar er over heen en laat hem kijken en dan weg rijden nog een keer proberen en dan als die het nog steeds nie doe dan nog een keer en weer als die het weer nie doe

danielle

Crossende Welshruiter#1
L1 6 winst :Nicolai:: Sunday L :L1 2 Winst
IK BEN REGIOKAMPIOEN GEWORDEN MET SUNDAY L

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 22:17

Daanboy dit gaat als ik het goed heb niet over een pony dat weigerd, maar een pony die na de hindernis gaat rennen en niet meer te stoppen is.

Hoe rent ze weg. Als door een hond gebeten of krampachtig of gewoon met zijn oortjes naar voren.

Er is namelijk een heel verschil in hoe hij weg schiet. Ik zelf denk aan het lichamelijk niet aan kunnen en door de schok door zijn lichaam en de daarbij komende pijn blijft rennen. Ik zeg dan ook ga eerst goed dressuur met hem rijden en pas op het moment dat hij sterker is weer gaan springen. En dan niet 10 hindernissen achter elkaar, maar in elke training gewoon 1 of 2 sprongetjes. En dit dan langzaam opbouwen.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

sioen

Berichten: 120
Geregistreerd: 01-03-04
Woonplaats: schoonaarde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-04-04 22:28

hij gaat gewoon rennen met zijn oren naar voor.
maar het is niet van de pijn denk ik, want ik spring nu hele lage kruisjes terwijl hij vroeger parcours van 50-60 met gemak sprong.
en ik spring geen parcours meer met hem, er staan maar 2 kruisjes in de piste, 1 op de A-C lijn en 1 op de B-E lijn en ik spring ze niet na elkaar omdat dat gewoon onmogelijk is, hij zou gewoon 'plat' op die hindernis afkome en de balke meeneme en dan nog eens het risico nemen om te struikelen.
ik denk zelf dat het een mentaal probleem is, maar dit moet echt opgelost worden. zo kan er niemand meer mee rijden. vroeger reed mn neef er super mee, ma nu durft niemand er gewoon nog mee rijden.
het kan ook aan mij liggen maar daar twijfel ik aan omdat de andere paarden waarmee ik rij nog altijd normaal gaan. maar ik zal die mogelijkheid maandag met dirk bespreken.

misery is just a butterflie!!
later wanneer ik groot ben zou ik graag een pennymeisjejuh worduh, maar ik weet niet of dit kan want ik ben een jonguh:)

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 22:45

Dan denk ik aan een dominantie probleem. Hij vind rennen leuk en luisterd dan niet wat jij zegt of vraagt.

De enigste oplossing die je op dat moment kan doen is boven de spronmg de teugels los en hem enkele galop sprongen na de hindernis laten maken. Dan 1 keer terug vragen, geen reactie in een ruk terug vragen, nog niet aan een teugel omtrekken. Dit moet heel snel achter elkaar gebeuren. Dus in geen geval gaan trekken en vast blijven houden.

Ga hierbij op je kont zitten en rechtop zodat je het gewicht zo veel mogelijk van zijn voorhand haalt.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

sioen

Berichten: 120
Geregistreerd: 01-03-04
Woonplaats: schoonaarde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-04-04 22:49

ke bedankt zal dit maandag eens proberen. hoop echt dat dit werkt want ik ben bijna ten einde raad.
maar ik ktwijfel of hij graag rent, want bij dressuur is hij nogal een beetje loom, vroeger bij springen ook, maar nu niet meer:s.

misery is just a butterflie!!
later wanneer ik groot ben zou ik graag een pennymeisjejuh worduh, maar ik weet niet of dit kan want ik ben een jonguh:)

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 23:01

Of sloom of niet te houden. Ja dat kom ik meer tegen. Zijn eigen zin doen.

Succes morgen. Wees zeer consequent en heel direct. Gaat om de reactie en niet zozeer om wat je doet.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

Kim1986

Berichten: 726
Geregistreerd: 04-08-02
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 14:21

Mijn pony rende ook altijd zo weg. Ik heb hem toen iedere keer dat hij wegrende stilgezet soms een paar pasjes achterwaarts belonen. ALs hij echt niet wou stoppen gewoon tegen de omheining zetten. Ik beloonde hem wel altijd als hij stilstond. Nu gaat het al veel beter.

===>PennyPatrouille: we're watching you >;)


Danielle14

Berichten: 1334
Geregistreerd: 24-09-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 16:20

Misschien moet je de spong een paar meter voor het hek zetten, daarna meteen gaan zitten en proberen bij je te houden, als je voelt dat ze weg wil rennen, gewoon tegen het hek zetten, net zolang tot zo t goed doet.. En anders weet ik t ook niet! Verward

Geslaagd voor ORUN instructeur niveau 2!! ยป Soraya Reservekampioen NK Wanroij
BIJ DE LAATSTE 2 MET DE ZEGWAARD BOKAAL :D

sioen

Berichten: 120
Geregistreerd: 01-03-04
Woonplaats: schoonaarde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-04-04 19:42

josien, bedankt voor de tip!!
in het begin ging hij super, hij reageerde er heel goed op en heb zelfs 2 hindernisse na elkaar kunnen springen , dit was gistere niet mogelijk .
maar na een tijdje hielp het niet meer zo goed, maar toch, ik kon hem nog redelijk goed inhouden.
ik ben van plan om deze 'techniek' te blijven gebruiken tot hij terug normaal springt *LOL*

oja, en een hindernis tege de kant zette lijkt mij geen optie, de omheining bij mijn piste thuis is nl gewoon 2 rijjen paardenlint, en hij kan daar dus zo doorgaloperen, hij heeft dit nl al gedaan. en ook mn lesgever is daartegen dus doe ik dat liever niet, maar toch bedankt voor de reactie!! Lachen

misery is just a butterflie!!
later wanneer ik groot ben zou ik graag een pennymeisjejuh worduh, maar ik weet niet of dit kan want ik ben een jonguh:)

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 20:31

Fijn dat het werkt. Veel mensen gaan dan trekken met het gevolg dat het paard nog sterker op de voorhand valt en helemaal niet meer te stoppen is.
Wist je dat de ridders als stop commando het laten vallen van de teugels was.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

legata

Berichten: 47
Geregistreerd: 30-07-03
Woonplaats: Someren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 09:20

Het oefenen van een kruisje op de volte kan helpen. Op de volte kan er niet teveel snelheid bereikt worden. Ook tijdens het springen je paard in stelling houden zodat er niet na de sprong direct twee passen rechtdoor gebruikt kunnen worden om snelheid te winnen. Het kruisje linksom en rechtsom proberen. Maar bijvoorbeeld 10 keer links en 10 keer rechts, totdat je pony rustiger wordt. Als dit goed gaat (meestal na een paar dagen) kun je proberen om weer recht te springen. Zodra de pony er vandoor gaat, weer een volte inzetten. Eventueel weer starten met de hindernis uit een volte rijden.

Scum

Berichten: 33098
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 11:12

Als een paard na de hindernis wegrent, dan is het probleem er meestal al voor de hindernis. Dus niet na de hindernis gaan trekken, want dan ben je al te laat.

Allereers: Neem goede les!
Je pony moet tijdens het rijden van de dressuur ook al goed naar je luisteren en gehoorzaam zijn.
Het wegrennen op de sprong kan vluchtgedrag betekenen (dus bang om te springen). Maar het kan ook een gehoorzaamheidsprobleem zijn.
Er zijn heel veel oefeningetjes die je kunt doen om hem rustig te laten springen, maar daar heb je echt begeleiding bij nodig.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 11:31

Tip van elke dag: Neem goed les Knipoog Je instructeur/trice moet er wel raad mee weten!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: brith, Bytespider, eldie, Yentaah en 53 bezoekers