[AR] Achterhand eronder

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Mrietjesueel
Berichten: 815
Geregistreerd: 19-12-02

[AR] Achterhand eronder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-04-04 17:12

Mn friezeke gebruikt in de kar zn achterhand niet goed. Die sleept r zo maar wat achteraan, als ie niet vast zat was ie m allang verloren...

Hoe rijden jullie de achterhand eronder vanaf de bok?

Oprijden door wat minder ruimte te geven en van achter aan te sporen laat hem om de haverklap in galop springen. Daar heb k al ruim een jaar moeite mee, geen idee hoe k dat eruit kan krijgen.

Samen met die slappe achterhand komt een halfzachte midden-/uitgestrekte draf. De stap is verder goed.
Onder het zadel gaat t beter, maar aangezien ik m de komende 4 maanden niet onder t zadel kan rijden wil ik het vanuit de kar eens proberen.

Hoop dat iemand wat goeie tips heeft.


Albert

Berichten: 5707
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 17:57

Het principe is hetzelfde als onder het zadel; drijven en opvangen,
veel overgangen rijden.
"Het is als een tube tandpasta die je van achter oprolt terwijl je de dop er langzaam van af draait" Tjeerd Velstra.

Mrietjesueel
Berichten: 815
Geregistreerd: 19-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-04-04 18:02

Ja, die ken ik, dat soort uitspraken, heel mooi gevonden door n persoon creatief met woorden... T gevoel krijgen is echter net iets anders.

Velstra is trouwens een banketstaaf...

Albert

Berichten: 5707
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 18:31

Ja dat klopt, maar hij kan wel goed rijden Knipoog


Mrietjesueel
Berichten: 815
Geregistreerd: 19-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-04-04 18:44

Rijden ja, maar zn omgangsvormen met de beesten zijn niet helemaal normaal...

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 10:35

Meer tips dan die Albert geeft kunnen wij eigenlijk niet geven. Ik denk dat het probleem wel op te lossen valt. Neem bijvoorbeeld eens wat mendressuurlessen, ik denk dat zelfs lessen onder het zadel heel zinnig kan zijn.

MinX

Berichten: 258
Geregistreerd: 13-04-04
Woonplaats: hoeksche waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 20:53

haai
ik ken het probleem, mijn shetje doet hetzelfde (of eigenlijk.. hij doet hetzelfde NIET =P) ik los het op mbv horsemanship, maar ik weet niet of jij daarmee bekent bent. Je kan je paard leren op lichaamstaal zijn achterhand goed te gebruiken. Deze lichaamstaal kan je vervolgens verplaatsen naar onder de man, en daarna naar voor de kar. Maar als je niet bekent bent met NH is het niet zo makkelijk.
Baai, MinX

"The more I came to know the people... The more I love my horse"

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 08:42

MinX schreef:
haai
ik ken het probleem, mijn shetje doet hetzelfde (of eigenlijk.. hij doet hetzelfde NIET =P) ik los het op mbv horsemanship, maar ik weet niet of jij daarmee bekent bent. Je kan je paard leren op lichaamstaal zijn achterhand goed te gebruiken. Deze lichaamstaal kan je vervolgens verplaatsen naar onder de man, en daarna naar voor de kar. Maar als je niet bekent bent met NH is het niet zo makkelijk.


De achterhand er voor de wagen onderkrijgen met NH... nu begin ik erg nieuwsgierig te worden... Hoe werkt dat?

Albert

Berichten: 5707
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 20:31

Tessebes schreef:
De achterhand er voor de wagen onderkrijgen met NH... nu begin ik erg nieuwsgierig te worden... Hoe werkt dat?


Hoe werkt dat?
Nou,... niet.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 08:56

Albert"]
[quote="Tessebes schreef:
De achterhand er voor de wagen onderkrijgen met NH... nu begin ik erg nieuwsgierig te worden... Hoe werkt dat?


Hoe werkt dat?
Nou,... niet.
[/quote]

Nou ik wilde het niet gelijk afkraken, maar dat dacht ik idd ook. Maar goed... het blijft tot nu toe nog stil aan de andere kant. Ben nog steeds benieuwd namelijk. Knipoog

MinX

Berichten: 258
Geregistreerd: 13-04-04
Woonplaats: hoeksche waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 10:50

haai
Sorry, ik ben hier niet zo vaak!
Nou, dat het niet werkt, uit die droom wil ik je graag helpen!! haha! lekker stel hier hoor! pff!
Maar goed, nu de serieuze reacties:
Ken je het boek van Hempfling "Natuurlijk Paardrijden"? Daar leer je je paard om lichaamstaal allerlei oefeningen te doen. Ik heb mijn shetje geleerd "at liberty" actief te lopen met de achterhand er goed bij. Door zelf mn bekken iets te kantelen (teken voor rustiger aan) en zelf impulsief te lopen (teken voor actief lopen) gaf ik aan mijn shetje aan wat hij precies moest doen. (verzamelen met achterhand eronder) Even voor de duidelijkheid... dit gaat niet van de ene op de andere dag!!
Als je paard dit op de grond goed doorheeft kan je het onder het zadel gaan verfijnen. Iemand op de grond geeft de tekens (die ik al beschreven heb) en jij zelf geeft ook de tekens vanaf de paardenrug. Zo leer je je paard deze tekens te begrijpen.
Zodra het verfijnd is, en je bijna onzichtbare hulpen geeft, kan je een commando aanleren. Weer de tekens geven en nu een commando erbij geven. Vervolgens kom je van je paard af, en ga je terug naar "liberty" om daar het commando te "testen" (als je paard het dan nog niet helemaal doorheeft kan je een ondersteunende lichaamshulp geven)
Nou, nu mag het toch wel duidelijk zijn he? Je zet je paard voor de kar, je drijft m zoals je normaal doet naar draf, en als de achterhand NIET actief is, geef je het stemcommando.
Mocht dit nou niet werken, vraag dan iemand anders op de kar te gaan zitten, en het commando te geven, ga zelf weer naast je paard lopen en geef de bijbehorende lichaamshulpen.
Succes, Baai, MinX

"The more I came to know the people... The more I love my horse"

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 11:11

Hmmm... klinkt interessant, maar jij doet net of de achterhand eronder rijden een kunstje is, maar volgens mij is het een rijtechnisch probleem als de achterhand en niet onder zit.

Unitas

Berichten: 215
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Nederweert

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 13:56

Ik zou het om te beginnen aan de longe proberen en niet direct voor de kar. Daar is dit moeilijker op te lossen. Inderdaad weg rijden en opvangen. Overgangen van draf naar middendraf. Hierbij niet dulden dat ze in galop valt, maar ook zelf niet direct te veel vragen. Hierin moet een beetje een afweging gemaakt worden tussen of het onvermogen is, of luiheid. Het feit dat ze in galop valt bedoel ik dan.
Voor de kar op de grote volte zetten en op de volte wegrijden en terugrijden enz. Hierbij kun je goed opletten of het binnen achterbeen actief en goed onder de massa geplaatst wordt. Dit been kun je ook helpen door er met de zweep tegen te tikken als het minder actief wordt.
Doe dit zelf iedere training zo een 10 minuten tot een kwartier op iedere hand. Na een paar maanden zie je duidelijk verschil.


MinX

Berichten: 258
Geregistreerd: 13-04-04
Woonplaats: hoeksche waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 22:39

haai
Ik snapput nog steeds niet, dus ik citeer:
"maar volgens mij is het een rijtechnisch probleem als de achterhand en niet onder zit."
Uhh, ja dat zal ik niet tegenspreken, maar waar zou jij het vandaan op willen lossen vraag ik me nu af. Ik ben altijd gewend (ik zeg niet dat het juist is, of de enige manier is ofzo, maar dat ik het gewend ben) alle problemen op te lossen vanaf de grond. Dit mede doordat ik niet meer kan rijden vanwege lichamelijke problemen, maar ook omdat ik me heel erg bezighoud met NH. Maar nu wil ik graag weten waar jij het vandaan op zou willen lossen. =)
Baai, MinX

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 08:38

Drijven van achteren en opvangen van voren, veel overgangen en bijna-overgangen rijden, tempowisselingen, e.d.

MinX

Berichten: 258
Geregistreerd: 13-04-04
Woonplaats: hoeksche waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 09:00

haai
jah, als je dat op de juiste manier doet, ga ik met je mee. Maar... ik zie dat zo vreselijk vaak fout gaan. Mensen die de zweep over hun paard leggen om het vervolgens in de mond te trekken. Zo snapt een paard er niets van en wordt het alleen maar verziekt. Ik durf dit dan ook niet als tip te geven, omdat ik hier niemand persoonlijk ken en dus ook niet weet hoe iemand met zijn of haar paard omgaat. Ik ben wat dat betreft altijd een beetje terughoudend =)
Maar op jouw manier, mits goed en vriendelijk uitgevoerd, geen enkel probleem hoor! =)
Baai, MinX

"The more I came to know the people... The more I love my horse"

Billy

Berichten: 20699
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 11:34

Dat heeft iedereen hier op bokt, en wat dat betreft kan ik mensen die ik langer ken qua berichten beter inschatten als een nieuwkomer.
Maar idd, achterhand eronder rijden door veel tempowisselingen en (schijn) overgangen te rijden. En verder door drijven en begrenzen.

Goedgekeurd onderschrift :)

Lavita330
Berichten: 4509
Geregistreerd: 02-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 11:33

Heeel veeel overgangen rijden idd.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 3 bezoekers