cavia laten dekken of niet??

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 

laten dekken?

ja
7 (14%)
nee
43 (86%)

Totaal aantal stemmen: 50


Naadjuh4Live

Berichten: 421
Geregistreerd: 05-12-03
Woonplaats: Groningen

cavia laten dekken of niet??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-04-04 07:37

k heb een vrouwtjes cavia (een zeugje dus) en die heet pasôa..
Maar die wil ik graag laten dekken door een andere cavia
maar ik twijfel....
we hebben ruimte genoeg maar ik mag er 1 houden dus de rest moet weg Verdrietig:n
Maar wie zou er dan een caafje willen ik heb de foto van de moeder en van de aanstaande papa maak ik dan foto´s,mama en aanstaande papa zijn geënt..
helemaal gezond en heel lief!!

Pasôa:
Afbeelding beetje onduidelijk ik moet even een digi zien te krijgen !!

en nu ook nog 1 van haar echte man ( is gecastreert )

Afbeelding
spoetnik


kus nadia

Muh pro is vernieuwd (ben nog wel bezig)


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 08:08

Ik zou het niet doen. Het is natuurlijk wel hartstikke leuk zo'n nestje, maar je zegt zelf al dat je niet weet waar je de anderen heen moet doen.

Bovendien zitten in de asielen al heel veel cavia's te wachten op een lief baasje. Als er allemaal mensen zijn die 'zomaar' gaan fokken, wordt het voor deze beestjes nóg moeilijker om een huisje te vinden.

Tanneke

Berichten: 3730
Geregistreerd: 31-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 08:18

Sammm schreef:
Ik zou het niet doen. Het is natuurlijk wel hartstikke leuk zo'n nestje, maar je zegt zelf al dat je niet weet waar je de anderen heen moet doen.

Bovendien zitten in de asielen al heel veel cavia's te wachten op een lief baasje. Als er allemaal mensen zijn die 'zomaar' gaan fokken, wordt het voor deze beestjes nóg moeilijker om een huisje te vinden.


Ik ben het helemaal met je eens Lachen

Artemiss
Berichten: 1093
Geregistreerd: 17-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 08:30

Ik zou het ook niet doen...
Je cavia moet trouwens een bepaald gewicht hebben (minstens 700 gram geloof ik). Ze ziet er namelijk nog zo klein uit op de foto...

Ariadne

Berichten: 119
Geregistreerd: 07-04-04
Woonplaats: Op een mooie houten stoel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 08:33

Ik heb op 'nee' gestemd. Zoals gezegd zal ik iig haar wegen, maar je cavia heeft ook het risico om dood te gaan, zoiets kan gevaarlijk zijn!
Als je het toch wilt doen zal ik er nog een paar keer diep over nadenken!

Groetjes,
Ariadne

Party!! De lucht is groen het gras is blauw, ik ben niet stoned, wat zeik je nou? Party!!

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 08:40

Een vriendin van promptertje heeft laatst 14 gedumpte cavia's Huilen
gevonden...
Daarvan zoekt een aantal nog een fijn nieuw plekje.
Iets voor jou?

-:) Je kunt niet alles hebben. Trouwens, waar zou je het moeten laten. NN -:)

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 09:21

Niet doen....... Laatst ook een zak gevonden, met verdronken cavia's, katten en konijnen....!

Haal dan ergens anders nog maar eentje weg!

Thats_Me

Berichten: 10926
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: N-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 13:04

Ik heb ook op nee gestemt. Als je echt zeker weet dat je je jongen kwijt kan kan je het misschien proberen maar dan nog zou ik het niet doen. Als je er 1 wilt houden kan je misschien langs gaan bij een knaagdierasiel daar zitten genoeg (jonge) cavia's die opzoek zijn naar een leuk huis.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 13:13

En hoe oud is het vrouwtje?
Kan maar op een bepaalde leeftijd namelijk.....

Daarbij zou ik het niet doen, zit alleen maar extra risico aan voor je knaafje en zoals hoerboven al gezegd, er zijn genoeg caviaatjes de een goed tehuis zoeken.

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

Rinoa

Berichten: 5528
Geregistreerd: 28-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 15:10

Ik zou het niet doen... Er zijn al zoveel cavia's! Laat fokken aan de fokkers over, vaak komen de 'amateurnesten' terecht bij dierenwinkels, broodfokkers of als slangenvoer.
Asielen zitten propvol met ongewenste cavia's, laat mensen er daar maar eentje halen als ze een cavia willen.
Je moet geen nestje nemen als je er niet zeker van bent dat je ze allemaal kwijt kunt.

:D

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 15:46

als je wilt fokken moet ze zowiezo niet ouder zijn dan een jaar als ze nog nooit een nestje heeft gehad, anders kan ze erg veel problemen met de bevalling krijgen.
MarianneR, ik fok ook cavia's en ik verkoop ook aan dierenwinkels. Zie daar het probleem niet van in eigenlijk......

_Linda

Berichten: 4506
Geregistreerd: 22-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 16:29

ik denk dat als je niet weet wat je ermee moet, en niet zo 1,2,3 een plek voor ze hebt, niet zo'n goed idee.
bij ons is er per ongeluk ene nestje gekomen, we dachten 2 vrouwtjes cavia's te hebben, bleek dus toch niet zo te zijn en hebben toen4 kleintjes gekregen. waarvan we er eentje hebben gehouden(we hadden al 2 konijnen en 2 cavia's, dus toen 3 cavia, maar mannetje hebben we daarna aan onze neefjes gegeven, anders had je dalijk weer een nestje), en de andere 3 aan de dierenwinkel verkocht.

en er zijn idd veel ongewenste cavia, wij hebben ene buitenren en een paar jaar geleden werden om de zoveel dagen een jonge cavia gedumpt...dus iemand is in onze tuin geweest 's nachts en hefet ze in ons hok gezet. (in totaal 3 kleintje en 1 volwassene, de volwassene en het kleintje lagen dood in ons hok...) je vraagt je toch af wie dat bij jouw kokt doen...iemand die weet dat wij cavia's hadden...

Meisje201
Berichten: 35192
Geregistreerd: 05-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 16:38

Nee!
Ze moeten toch weer weg, en je weet nooit of ze het echt goed krijgen bij dat huis, en worden ze weer weggedaan, naar een kinderboerderij of konijnveiling, waar ze vervolgens met zijn 30en in een klein hokje terecht komen en voor 50 eurocent met zijn 30en weggaan en dan niet eens meer zeker zijn dat ze het nog na kunnen "vertellen"

Er zijn al genoeg kleine caviaatjes en andere dieren.
Maak er nou niet meer dan nodig!!

mjimij
Berichten: 22
Geregistreerd: 29-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 16:47

NEE! Niet aan beginnen! Helemaal niet als je er niet zo veel verstand van hebt!

Hooi Lachen

Annechien

Berichten: 2783
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 16:58

als je het voor het leuke wil niet doen, wil je gaan fokken waarom niet? Maar aangezien ik uit jou verhaal begrijp dat je 1 keer jongen van haar wil hebben zou ik het niet doen. Je raakt ze ontzettend moeilijk kwijt, ik zit hier met een jonge beer die al 2 keer opgehaald zou worden, maar hij zit mij niet in de weg en hij blijft ook net zolang totdat een klein kindje hem wil hebben, want hij gaat niet voor de fok weg. En anders zie ik hem hier over 5 jaar nog wel zitten (heeft mijn hart al gestolen met zijn flappiekoppie Lovers ).
Daarnaast moet een zeug voordat ze 1 jaar wordt haar eerste nest al gehad hebben, anders kun je hele leuke rekeningen betalen aan de da of je bent je knaaf kwijt.
MarianneR er zijn zelfs fokkers die ze verkopen aan de dierenwinkel en dat zijn geen broodfokkers! Vaak zijn dit jongen die niet geschikt zijn voor de fok omdat ze een zware fout hebben (denk aan verkeerde haakleur, oren staan niet goed noem maar op). Maar ik ontken verder ook niet dat er geen broodfokkers zijn, want die zijn er terdege wel.

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 17:20

Ik zou het niet doen, teveel risico's en teveel cavia's op deze wereld Haha!

De jonkies raak je altijd op 1 of andere manier wel kwijt, maar of dat een manier is die jou bevalt is ene tweede.

Buiten dat moet je vrouwtjes cavia gezond, groot genoeg en niet te oud zijn.
De kans dat het mis gaat tijdens de bevalling of erna is ook nog aanwezig.

Verder hebben jonge cavia's meer kans op mijt *volgens onze fokker Knipoog * vitamine C tekort etc.
Kortom een heleboel dingen waar je aan moet denken en rekening mee moet houden voordat het zover is.....je kan beter guppies fokken Knipoog

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"


Ellebel
Berichten: 4202
Geregistreerd: 15-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 17:55

Alstjeblieft niet zeg dr zijn al genoeg van die beestjes ongewenst

Only two things are infinite: the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former - Albert Einstein

Naadjuh4Live

Berichten: 421
Geregistreerd: 05-12-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-04-04 18:09

kijk,mijn cavia is zwaar genoeg (750 gr) en heeft al eerder een nestje gehad.Ze krijgen vitamine tabletten in hun water en dat drinken ze goed,ze krijgen ook genoeg fruit,groente dus tekort hebben ze al niet!
ik zou ze zeker wel kwijt kunnen,ik zou ze nooit in een zak stoppen ofzo echt waar niet. De vorige jongen raakte ik snel kwijt en daarna vroegen meerdere mensen mij of ik nog een nestje had...
Die mensen vragen me nu nog steeds *LOL* maar ik wou weten of jullie belang hadden bij een knaaf .. ze is nu ietsje ouder dan 1 maar ze heeft toen ze 8 maand was een nestje gehad ( van de bruine knaaf op de foto) want ik dacht nml dat ik een mannetje had gekocht maar het bleek dus een vrouwtje te zijn!! Maar we zijn heel blij met haar,Zitten in een ruim hok dus hoeven niet met stel en sprong weg...
Dus goed heeft ze het zeker..
en aub..jullie zijn een beetje heel erg negatief, mijn oom heeft cavia's gefokt dus er is altijd iemand bij als er verstand van heeft Haha!
kus nadia

Muh pro is vernieuwd (ben nog wel bezig)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 19:25

Wij zijn niet negatief, wij willen alleen dat de beestjes uit het dierenasiel ook een kans krijgen. Knipoog

En als ik een knaafje nam, nam ik een van een bekende fokker. Knipoog

Naadjuh4Live

Berichten: 421
Geregistreerd: 05-12-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-04-04 19:50

Sammm schreef:
Wij zijn niet negatief, wij willen alleen dat de beestjes uit het dierenasiel ook een kans krijgen. Knipoog

En als ik een knaafje nam, nam ik een van een bekende fokker. Knipoog



kej zo weet ik dat jullie het goed bedoelen en dat ik niet aangevallen word Lachen

Muh pro is vernieuwd (ben nog wel bezig)

Rinoa

Berichten: 5528
Geregistreerd: 28-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 23:58

stef schreef:
als je wilt fokken moet ze zowiezo niet ouder zijn dan een jaar als ze nog nooit een nestje heeft gehad, anders kan ze erg veel problemen met de bevalling krijgen.
MarianneR, ik fok ook cavia's en ik verkoop ook aan dierenwinkels. Zie daar het probleem niet van in eigenlijk......

Dierenwinkels willen alleen jonge schattige beestjes. Zodra ze te groot zijn moeten ze weg, want dan verkopen ze niet meer. En vaak gaan ze dan weg als slangenvoer. Zegt niet dat dat altijd zo is, maar bij heel veel dierenwinkels gebeurt dit wel.
Lijkt mij niet echt het ultieme fokdoel zeg maar...

:D

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 00:19

Ilkkah schreef:
Nee!
Ze moeten toch weer weg, en je weet nooit of ze het echt goed krijgen bij dat huis, en worden ze weer weggedaan, naar een kinderboerderij of konijnveiling, waar ze vervolgens met zijn 30en in een klein hokje terecht komen en voor 50 eurocent met zijn 30en weggaan en dan niet eens meer zeker zijn dat ze het nog na kunnen "vertellen"

Er zijn al genoeg kleine caviaatjes en andere dieren.
Maak er nou niet meer dan nodig!!


Ze worden trouwens ook bij tientallen losgelaten op parkeerplaatsen
langs de snelweg, na de keuringen... Huilen
Door de zgn. 'serieuze' fokkers (fijne types). >;) Stoom uit je oren

-:) Je kunt niet alles hebben. Trouwens, waar zou je het moeten laten. NN -:)

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 00:24

Naadjuh4Live"]
[quote="Sammm schreef:
Wij zijn niet negatief, wij willen alleen dat de beestjes uit het dierenasiel ook een kans krijgen. Knipoog

En als ik een knaafje nam, nam ik een van een bekende fokker. Knipoog



kej zo weet ik dat jullie het goed bedoelen en dat ik niet aangevallen word Lachen
[/quote]

Zie het ajb niet als aanvallen, maar als goedbedoeld advies
door bokkies die iets meer van de (cavia)wereld gezien hebben? Slim

-:) Je kunt niet alles hebben. Trouwens, waar zou je het moeten laten. NN -:)

Naadjuh4Live

Berichten: 421
Geregistreerd: 05-12-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-04-04 07:53

oja,voroge zwangerschap had ze maar 2 jongen die had ik zo kwijt

Muh pro is vernieuwd (ben nog wel bezig)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 09:14

Naadjuh4Live schreef:
oja,voroge zwangerschap had ze maar 2 jongen die had ik zo kwijt

Je moet het natuurlijk allemaal zelf weten, maar als ik jou was, zal ik het niet doen. Knipoog