gelpad???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
wendyke
Berichten: 2258
Geregistreerd: 06-02-04

gelpad???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-04 16:25

Wie rijd er met een gelpad oner het zadel?

Ik heb dat niet en zit er wel aan te denken om er een te kopen maar wil weten of het nu werkelijk ook echt werkt.

groetjes wendyke

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 16:27

Ik rij met gelpad. Ik heb een Haflinger die in de zomer erg veel breder (lees:dikker) is dan in de winter. Hij kreeg drukplekken naast zijn 'schoft'. Zadelmaker erbij en die zei dat ik elke zomer wat vulling eruit moest laten halen en elke winter er weer bij moest laten vullen. Ze zeiden ook dat het met een gelpad op te lossen was. Zo gezegd zo gedaan: drukplekken zijn weggetrokken en nooit meer teruggekomen.

boomer
Berichten: 148
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-04 22:18

Ik rij met een gelpad dat in mijn shabrak verwerkt zit. Ik vind een gelpad gewoon prettig...

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-04 22:24


Hoipiepeloii

Berichten: 7295
Geregistreerd: 23-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-04 22:35

Ik niet vind het ook absoluut niet nodig.

Senja

Berichten: 371
Geregistreerd: 02-04-04
Woonplaats: Kampen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-04 22:49

Hee, ik rij met een gelpad, en het werkt echt. *LOL* Ze heeft een vrij slecht zadel, maar aangezien ze nu al 25 is, kopen we geen nieuwe meer. Met zo'n gelpad lukt het nog prima. Wij hebben zelf een hoesje er omheen genaaid. Als je een beetje handig bent met naald en draad is dat vrij simpel. Succes! OK dan!

Ophelia

Berichten: 824
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Assendelft (N-H)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-04 22:55

Als je zadel goed past, doet een gelpad meer kwaad dan goed.
Als je zadel NIET goed past, dan kun je beter een zadelmaker laten komen en je zadel na laten kijken, dan dat je er lukraak een gelpad onder doet. Zelf heb ik of beter gezegd, m'n paard heeft het aan den lijfe ondervonden dat een gelpad een paardenrug heel erg kan verknoeien. Je denkt er goed aan te doen en uiteindelijk ben je weken, zoniet maanden aan het revalideren......

gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 07:49

ik ga met ophelia mee, heb zelf ook met gelpad gereden en moet zeggen dat zijn hele schoft er naar de *piep Knipoog* van is gegaan..
ik weet niet om welke redenhet is.. als het is voor de drukverdeling zou ikgaan voor een lamsvel(onderlegger) heb ik ook en die werkt.. dat kreeg ikd
us van de zadelmaker als tip, om zijn kale schoft te laten herstellen

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 08:33

Alles wat strak op de schoft trekt is verkeerd. Die modieuze dekbedden voor onder je zadel vind ik daarom ook zo beroerd. Bij een paard met flink wat schoft kun je die niet fatsoenlijk in de kamer trekken.

Aman__
Berichten: 1510
Geregistreerd: 18-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 08:49

Ik rijd ook met een gelpad omdat toen ik met der begon al een gelpad onder lag..Heb eigenlijk nooit gevraagt waarom..

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 08:54

Als je al met gelpad rijdt, zorg dan voor een goede, een goede hoes en het liefst ook zo'n schabrak waar je de gelpad in kan schuiven. Dan kan je hem goed mee de kamer in trekken, dan drukt het ding niet op de rug.

Maar een goed passend zadel heeft geen schabrak, bontje, pad, gelding of wat dan ook nodig. Ook niet voor paarden met een gevoelige rug!

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 09:05

Kleintje schreef:
Als je al met gelpad rijdt, zorg dan voor een goede, een goede hoes en het liefst ook zo'n schabrak waar je de gelpad in kan schuiven. Dan kan je hem goed mee de kamer in trekken, dan drukt het ding niet op de rug.

Maar een goed passend zadel heeft geen schabrak, bontje, pad, gelding of wat dan ook nodig. Ook niet voor paarden met een gevoelige rug!


Daar ben ik het dus niet mee eens. Mijn DA is gister geweest en heeft mij geadviseerd, om Imker *heeft een gevoelige rug* altijd met een bontje of een gelletje (INDRA) te rijden. De beste optie was het bontje, en daar rijd ik hem nu al een goede 6 weken mee.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 09:10

Mijn zadel past goed, maar doordat het al wat ouder is zijn de kussens vrij hard geworden. Ik rijd dus met iets zachts eronder, naar volle tevredenheid. Tzt laat ik m'n zadel wel een keer helemaal opnieuw opvullen, dan is het niet meer nodig, maar voor nu gaat het zo ook prima.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 09:10

Imker, jij weet net zo goed als ik dat er uitzonderingen zijn.
Maar er zijn vele mensen die gelijk roepen dat een paard een gevoelige rug heeft, zonder dat ze nog maar naar zijn/haar rug hebben laten kijken.
Vaak is dit puur omdat het zadel niet goed past, maar daar denken ze niet aan.

Bij jou is het door een DA bevestigd en aan zijn oordeel twijfel ik zeker niet.

Maar mensen die roepen dat het paard een gevoelige rug heeft (want met borstelen trekt hij zijn rug hol) en die dan van alles onder een toch al niet passend zadel leggen, dat vind ik te triest voor woorden.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 09:15

Idd, klopt ook. Gister is (nadat Imkers tanden een halve kilometer korter gevijld waren Bloos! ) ook zijn rug/hals aan een onderzoek onderworpen.
De rug dient wat weg te drukken als je hard in de wervels knijpt/duwt. Als dat niet gebeurt, drukt het paard juist de rug omhoog, doordat daar de pijn zit. Hij moet dus de rug juist laten zakken, en niet andersom...

Gelukkig waren rug en hals nu helemaal goed, dat is vorig jaar wel anders geweest. OK dan!

laukjefreak

Berichten: 1456
Geregistreerd: 07-01-04
Woonplaats: Borculo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 10:44

Kleintje schreef:

Maar mensen die roepen dat het paard een gevoelige rug heeft (want met borstelen trekt hij zijn rug hol) en die dan van alles onder een toch al niet passend zadel leggen, dat vind ik te triest voor woorden.



daar ben ik het mee eens mijn vorige verzorg paard heeft een hele lange tijd bij de fysiotherepeut onder behandeling gestaan omdat zijn hele rug verknald was door een eigen zadel dat zijn vorige verzorgster meenam. in de tussen tijd heb ik dus al veel van de fysiotherapeuth OK dan! geleerd en onder andere dat als jij met je handen de rug nakijkt en hij trekt in een keer weg dat dit een teken van een gevoelige rug is!

Muizje

Berichten: 1930
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 11:40

Mijn gelpad heeft z'n naad in het midden waarbij je hem goed op kan trekken. Maar ik rijd er de laatste tijd nauwelijks mee, leen hem altijd uit aan vriendin.

gabyfedde

Berichten: 11896
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 11:42

Ik heb er 1 te koop van het merk Alfa gel, hij is zgan.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 11:56

gabyfedde schreef:
Ik heb er 1 te koop van het merk Alfa gel, hij is zgan.


Daar hebben ze volgens mij EA voor uitgevonden .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 14:08

imker"]
[quote="Kleintje schreef:
Als je al met gelpad rijdt, zorg dan voor een goede, een goede hoes en het liefst ook zo'n schabrak waar je de gelpad in kan schuiven. Dan kan je hem goed mee de kamer in trekken, dan drukt het ding niet op de rug.

Maar een goed passend zadel heeft geen schabrak, bontje, pad, gelding of wat dan ook nodig. Ook niet voor paarden met een gevoelige rug!


Daar ben ik het dus niet mee eens. Mijn DA is gister geweest en heeft mij geadviseerd, om Imker *heeft een gevoelige rug* altijd met een bontje of een gelletje (INDRA) te rijden. De beste optie was het bontje, en daar rijd ik hem nu al een goede 6 weken mee.
[/quote]
Ik ben het met Imker eens.

Zels zou ik persoonlijk ook liever een bontje gebruiken dan een gelpad, omdat een bontje de temperatuur goed 'regelt' en onder een gelpad word het al snel veel te heet.

Dressuurgek

Berichten: 2287
Geregistreerd: 18-10-03
Woonplaats: Zuid-Oost Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 14:37

Ik vind een schapenbontje onder het zadel makkelijker, deze kan je ook vastmaken aan je zadel en gaat niet schuiven en ligt altijd goed

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 15:04

Rij niet met gelpad, het heeft zijn voor en nadelen. Maar als het niet nodig is zie ik niet in waarom wel?!

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 15:04

Waarom wil je een gelpad?

Ik rijd trouwens zonder, ik heb een goedpassend zadel en heb geen gelpad nodig Lachen

wendyke
Berichten: 2258
Geregistreerd: 06-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-04 12:00

nee ik hoef niet persee een gelpad mijn zadel ligt perfect maar heel veel mensen rijden met een gelpad. Ik dacht zou dat dan zo goed zijn. Nou als ik dat zo lees hoef ik dus geen gelpad.
gr wendyke

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 13:40

Ik rij ook met gelpad. Ik ben veel aan het doorzitten en dat gaat niet altijd even soepel. Op deze manier spaar ik haar rug.

Zolang avalla het lekker vindt om gerosborsteld te worden op haar rug denk ik niet dat de gelpad een slechte pasvorm veroorzaakt voor het zadel Haha!