Spastische darm - Langzame koolhydraten?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
leentje
Berichten: 3822
Geregistreerd: 02-06-02

Spastische darm - Langzame koolhydraten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-04-04 19:39

Na jaren darmproblemen denken ze nu dat ik spastische darmen heb. Er werd mij aangeraden van mijn voeding zo veel mogelijk om te schakelen naar langzame koolhydraten, maar aangezien ik op dat punt nog volledig high was van de valium (had net een gastroscopie achter de rug) weer ik er verder echt niets meer van.

Nu heb ik al flink gezoch op internet, zowel in het Engels als in het Nederlands en ben ondertussen al een klein beetje wijzer geworden wat betreft het principe en die Glykemische Index. Alleen is bijna alle informatie die ik vind toegespitst op diabetespatiënten, en lees ik vaak dat alles met snelle koolhydraten absoluut uit den boze is.
Maar moet het voor iemand met enkel spastische darmen ook zo streng, of mag ik nog wel eens iets met sneller suikers hebben?

Plus, ik vind het erg moeilijk om uit te zoeken welke dingen ik nu wel en niet mag. Ik heb één database gevonden waar je op zoektermen kan zoeken, maar deze is van een Australische universiteit (dus veel merkproducten die we hier hebben zijn daarin niet te vinden) en bovendien in het Engels.
Op de site van LU heb ik ook een klein lijstje gevonden.

Maar lang niet voldoende, bij alles wat ik wil eten/drinken loop ik te piekeren of het nu wel of niet mag, bij deze wil ik graag de hulp inroepen van diëtisten onder de Bokkers, of mensen die ervaring hebben met een langzame-koolhydraten-dieet dat niet gebaseerd is op een diabetes-ziektebeeld.

Sowieso ga ik waarschijnlijk proberen een afspraak met een diëtist te regelen, maar in de tussentijd is alle hulp en tips welkom.

Nog een paar concrete vraagjes:
gestoomde rijst/aardappelen zijn beter dan gekookte, zover was ik al, geldt dit ook voor ALLE groentes?
(volwaardige rijst at ik al, ben nu stilaan aan het overschakelen op volwaardige pasta)

hoe zit het met rauwe groentes? (worteltje etc)

overal lees ik dat ontbijtgranen superslecht zijn omdat ze zoveel snelle suikers bevatten; welke ontbijtgranen mogen nog WEL?

mag snoep/koekjes nog?

Best friends are the ones that can see the hurt in your eyes, when everyone else is fooled by your smile.


Lennon

Berichten: 4342
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 19:55

Ik kan niet direct zeggen welke voedingsmiddelen je wel of niet kan eten, maar ik weet wel uit ervaring dat het een proces van uittesten is...
Ik heb zelf ook maagproblemen (buikpijn en vaak krampen bij verkeerd voedsel) en de diëtiste heeft me toen de tip gegeven om een eetdagboek en een buikpijndagboek bij te houden en deze twee met elkaar te vergelijken... Zo kom je ook er achter welke dingen je wel/niet verdraagt.
Ik denk dat met gewoon 'spastische darmen' en dus niet Crohn of iets dergelijks, het niet zo superstreng moet zijn, maar dat het wel handig is om te weten waar je rekening mee moet houden.

Ik hoop dat er bokkers zijn die je meer kunnen helpen dan ik... En veel succes met het veranderen van je eetpatroon. Ik weet dat het niet zo leuk is om constant te moeten denken 'mag ik dit of mag ik dit niet', maar je went er snel aan.

Accept what is, let go of what was, have faith in what will be

leentje
Berichten: 3822
Geregistreerd: 02-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-04-04 20:03

Op zich vind ik het feit dat ik een bepaald "dieet" moet gaan volgen helemaal niet erg, als daarmee een hoop misérie voorkomen kan worden, dan graag zelfs.
Gelukkig ook was ik al een vrij grote fan van zo veel mogelijk gezond en vers koken Knipoog

Mijn vriend wil ondertussen zelfs graag "meedoen", aangezien we ook al uitgevogeld hebben (via de informatie op internet) dat het ook je concentratie zou moeten verbeteren (door de betere verdeling van energie) EN dat het goed is om op gewicht te blijven. We wonen niet bij elkaar maar koken wel vaak samen, dus het zou super zijn als we gewoon hetzelfde kunnen eten.

Het probleem zit em een beetje in het feit dat ik niet altijd onmiddellijk reageer op iets "fout". Ik heb namelijk de afgelopen jaren ook goede periodes gehad, en wat me onlangs meer dan een week maag- en buikpijn om van te creperen (zelfs na een slok water) opgeleverd heeft weten ze nog steeds niet.
En dat ik dat dieet voornamelijk zou moeten volgen om in de toekomst slechte periodes te voorkomen. Dus lange termijn Scheve mond

(desondanks zijn er wel dingen waar ik onmiddellijk op reageer hoor, maar da's niets nieuw, dat weet ik al jaren: basilicum, erg vet eten en vinegraittes zijn absoluut not done, en in grotere hoeveelheden dan "een heel klein beetje" zorgen noten, rozijnen, mandarijntjes, peren, pruimen, speculaas, peperkoek (voor de Nederlanders: ontbijtkoek Knipoog ),... voor problemen.)

Best friends are the ones that can see the hurt in your eyes, when everyone else is fooled by your smile.

Lennon

Berichten: 4342
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 09:05

Vervelend eigenlijk hé, als ze niet kunnen zeggen wat de oorzaak van je buikpijn is...
Story of my life... Ze hebben mij van toen ik nog heel klein was al honderden keren binnenstebuiten gekeerd (echo, scan, gastroscopie, noem maar op ik heb het al een paar keer gehad) en steeds vinden ze, juist: niets...
Ik heb er nu goed mee leren leven, weet waar ik op moet letten en weet wat ik absoluut niet moet eten.

Misschien ook eens langs een diëtiste gaan om te informeren naar trage koolhydraten? (oeps, lees het net, je gaat een afspraak regelen, ben je niet veel met die tip he Haha!)

Heb je er meer last van in stress-periodes? Dan kunnen ontspanningsoefeningen ook wat verlichting bieden...

Nu ja, denk niet dat ik hier iets verteld heb wat je nog niet wist... Ik hoop dat er nog bokkers gaan reageren die wat meer info hebben over trage koolhydraten, kan zelf ook eens kijken of ik daar wat uit kan halen...

Accept what is, let go of what was, have faith in what will be

leentje
Berichten: 3822
Geregistreerd: 02-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-04-04 09:37

Nope stress heeft er absoluut niets mee te maken, aangezien ik een ongelooflijk faalangststresskonijn ben en er meer examenperiodes zonder darmproblemen dan met geweest zijn. Ook kan het gewoon opeens in een rustige periode komen opzetten, valt dus totaal geen link te leggen.

(als ze me dan zouden laten uitspreken, dan zouden ze horen dat het daar niets mee te maken heeft, maar ja, als de dokters "niks" vinden, dan zeggen ze maar "stress" eh, slaat echt nergens op *rolleyes*)

Best friends are the ones that can see the hurt in your eyes, when everyone else is fooled by your smile.

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 15:17

Ik heb wat gezocht en dit gevonden:
Snelle koolhydraten zitten met name in suiker, geraffineerde producten en snacks.
Middelmatige koolhydraten zitten in melkproducten en fruit.
Langzame koolhydraten zitten in ongeraffineerde (volkoren) producten en verse groenten.

Dus vooral bruin brood (en volkorenpasta, zilvervliesrijst etc) eten en groenten. Let op dat suiker in veel meer dingen zit dan je zou denken, dus als je echt streng wilt zijn moet je goed op de producten lezen of er geen suiker (sucrose/sacharose) of glucose in zit.

Verder denk ik dat het slim is om eerst dingen te eten waarvan je zeker weet dat het goed is en dan langzaam andere dingen toevoegen en kijken hoe je er op reageert, dat verschilt namelijk per persoon.

Kido

Berichten: 5332
Geregistreerd: 04-08-03
Woonplaats: Ergens op deze aardbol.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 20:03

maar een nadeel van melkproducten is weer lactose en daar kunnen je darmen reageren

Als tranen een trap konden bouwen en herinneringen een brug.
Dan klommen we de hemel in en brachten we jullie gezond mee terug.

Whisper en Shadow Together forever

Lianne007

Berichten: 2886
Geregistreerd: 03-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 20:07

ik heb ook last van een "spastische darm",heel vervelend idd.
ik krijg er ook last van als ik zenuwachtig ben,of als ik op vakantie ben en het water,en temeratuur zijn anders.
ik heb het advies gekregen eerst alles op te schrijven waar mn darmen van stuur werden.
Aan de hand daarvan konden ze precies een dieet vaststellen,het is heel goed om volkoren producten te eten enzo,en niet al te vette dingen.
ook is het verstandig om je darmen een beetje in werking te houden,dit kan door om de 2 uur B.V. een volkoren cracker te eten,en niet teveel in 1 keer na een paar uur b.v.
ik eet nog wel snoep en koekjes,maar niet teveel anders krijg ik weer zo'n aanval zeg maar van vreselijke kramp,soms kan ik niet eens op mn buik liggen of lopen.
verder kan ik absoluut niet tegen saté saus en gekruide dingen, dan heb ik er soms wel 4 dagen last van.
maar ja soms moet je gewoon wat lekkers hebben,en dan heb ik het er wel eens voor over Bloos

zijn er meer in je familie die dit hebben?
Bij mij komt het meer voor..

Haagsemeid

Berichten: 6536
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 20:14

Ik heb ook een spastische darm en je mag geen kolen eten, veel groene groentes, vooral lof en worteltjes zijn goed.

Geen koolzuur en koffie, uien en pittige dingen veel bruin brood en spastische darmen heeft ook heel veel met stres te maken

22 Januari verwachten we ons kleintje

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 22:16

Kido schreef:
maar een nadeel van melkproducten is weer lactose en daar kunnen je darmen reageren


Lactose is melksuiker, opgebouwd uit glucose en galactose, het zou idd kunnen dat je hier ook niet goed tegen kan (daarom zit het waarschijnlijk ook in de middengroep), maar dat moet je toch uitproberen.

Lennon

Berichten: 4342
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-04 09:38

Sojaproducten nemen i.p.v. melkproducten
(sojamelk, sojayoghurt, sojapudding, ...)

Accept what is, let go of what was, have faith in what will be

Ariadne

Berichten: 119
Geregistreerd: 07-04-04
Woonplaats: Op een mooie houten stoel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-04 10:52

Ik heb dat dus ook, bereid je maar voor voor het ergste...
Ik ben ook lactoseintolerant, dat zit in melk enzo, in amerika hebben ze daar tabletten tegen waarbij je zelfs een hap ijs kan nemen!!!!!!
Ik neem veel volcolon, dat helpt goed en er is ook iets wat magnesium heet dat wel helpt. Maar daar moet je mee oppassen hoor het is sterk spul. Neem dingen met veel vezels (zoals bruin brood), je leert er wel mee leven hoor!

Party!! De lucht is groen het gras is blauw, ik ben niet stoned, wat zeik je nou? Party!!

leentje
Berichten: 3822
Geregistreerd: 02-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-04-04 18:12

Ik ga idd bij de dokter (moet op 4 mei langs voor jaarlijkse afspraak) vragen of ze een lactoseintolerantietest willen afnemen, zodat ik daar al zekerheid over heb. En een keertje naar een dietist.

Het zit niet in de familie, voor zo ver ik daar zicht op heb (heel weinig dus)

Met stress heeft het, zoals ik hierboven al aangaf, in mijn geval nauwelijks tot niets te maken.

Frisdrank was ik gelukkig al nooit echt fan van, dus dat "laten" is geen probleem. Sojamelk vind ik verschrikkelijk, dan liever gewoon water, maar ben nu wel aan het experimenteren met sojaroom/melk ed bij het koken. Ben overgeschakeld op cereform brood, alleen ben ik nu nog hard op zoek naar welke ontbijtgranen ik WEL mag eten!

Het probleem zit em dus echt in het feit dat ik bijlange niet altijd onmiddellijk reageer op wat "fout" (voor mij dan) is. Ik weet dus wel perfect wat ik allemaal gegeten en gedronken heb, maar ben eigenlijk weinig met die info (desondanks blijft het perfect in mijn geheugen zitten, hoef het niet eens op te schrijven, kan zo het hele lijstje van gisteren en vandaag aframmelen, tot het kleinste hapje aan toe Knipoog )
Dat maakt het dus erg moeilijk. Scheve mond

In elk geval al bedankt voor de tips, en meer is nog steeds welkom Lachen

Best friends are the ones that can see the hurt in your eyes, when everyone else is fooled by your smile.


Lennon

Berichten: 4342
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 09:59

leentje, welke sojamelk heb je geprobeerd, want daar zit ook verschil in...
Ik ben begonnen met Alpro-sojamelk, en die is dus absoluut niet te drinken (vind ze echt walgelijk gewoon), maar nu drink ik Vitasoja, en die is veel beter van smaak... En het is ook even een kwestie van wennen tussen het verschil van gewone melksmaak naar sojamelksmaak...

Van ontbijtgranen denk ik dat je het grootste deel kan laten staan, misschien eens in een bio-winkel kijken voor ontbijtgranen met veel vezels e.d.?

Accept what is, let go of what was, have faith in what will be

leentje
Berichten: 3822
Geregistreerd: 02-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-04-04 10:10

*verassing* is er meer dan toch meer dan 1 merk van sojaspul?

tell me, waar haal je die Vitasoja?!?!? Haha!

Wat ik vies vond aan die sojamelk van Alpro, het doet me denken aan (jaja rare uitleg)... Als je pap/pudding wil maken, moet je toch eerst het puddingpoeder oplossen in een beetje melk (voor je het bij de warme melk doet)? Wel, ik ben zo iemand die altijd eens moet "proeven" en dat smaakt dan erg "korrelig" omdat het eigenlijk nog niet verdund genoeg is. Wel, met die sojamelk proef ik precies ook zo "korreltjes/bloemige smaak" en dat vind ik er absoluut niet lekker aan. "melk" hoort zacht en "rond" en glad etc te zijn Knipoog

Best friends are the ones that can see the hurt in your eyes, when everyone else is fooled by your smile.

Lennon

Berichten: 4342
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 17:41

Idd, alpro soja is absoluut walgelijk... Heb 'm overlaatst nog eens geprobeerd omdat de vitasoja tijdelijk spoorloos was en ik heb na 1 slok het pak van ellende in de gootsteen gekieperd...

Vitasoja (lichtblauwe verpakking) is hier gewoon in de GB te koop... En normaalgezien ook in de Spar.

Accept what is, let go of what was, have faith in what will be


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 83 bezoekers