Probleem met teugels op maat houden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Probleem met teugels op maat houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-04-04 21:41

Zoals de titel al zegt, ik ben sinds een kleine maand weer intensief aan het rijden met Regina.

Het voornaamste probleem waar ik nu tegen aanloop is dat ik moeite heb met mijn teugels op maat te houden. Het gevolg hiervan is dat het moeilijk wordt om een constante aanleuning te bewaren.
Doordat ze af en toe nog erg onrustig met haar hoofd, wordt het voor mij nog moeilijker om mijn teugels op één lengte te houden......

Dus wie heeft de ideale tip Schijnheilig

Ik heb les, en daarbij werken we er ook aan Knipoog

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk


confetti

Berichten: 2152
Geregistreerd: 22-08-01
Woonplaats: breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-04 22:07

Als ik het goed begrijp, glijden de teugels door je handen? Verward Dan kun je misschien springteugels proberen of teugels met rubber?

FNRS jury t/m de F20, KNHS jury t/m de Z dressuur en Ruiterbewijsexaminator SRR.

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-04 22:22

Het kan schelen om een markering op je teugels aan te brengen, stukje tape erom ofzo, dan kun je het heel makkelijk controleren en jezelf corrigeren.
Springteugels met van die stopjes kan ook schelen, maar ik vind het dan altijd precies tussen die stopjes in het lekkerst... Heb je er nog niks aan!
Ik heb teugels met van dat rubber aan de binnenkant, die vind ik fijn, vooral als ze een beetje versleten zijn en er geen duidelijke nopjes meer opzitten, anders vind ik ze wel erg stroef.

Nulla tenaci invia est via


Ophelia

Berichten: 824
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Assendelft (N-H)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-04 22:23

Vroeger had ik dat probleem ook heel erg. Ik heb een tijd met springteugels met van die leertjes gereden en dat hielp wel aardig.
Sinds ik met handschoenen (leatherfeel) rijd, is het probleem eigenlijk opgelost. Het is even wennen in het begin, maar op een gegeven moment wil je niet anders meer.

hessie

Berichten: 12
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 08:13

ik denk ook, andere teugels,
mischien dat handschoenen werken??
Ik heb dit rpobleem ook gehad, maar mijn teugels werden uit m`n handen getrokken door James!
toen moest ik van mijn instructrice elke als hij dat zou doen mijn handen sluiten en aansporen!

James i love jou ventje Lachen

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-04-04 09:35

Voor een deel zijn het denk idd de teugels die door m'n handen glijden. Maar dit wordt ook veroorzaakt doordat Regina heel onrustig is in haar aanleuning, waardoor je voor mijn idee steeds een wisselende teugellengte moet hebben (wat dus niet zo is Schijnheilig

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

Ariadne

Berichten: 119
Geregistreerd: 07-04-04
Woonplaats: Op een mooie houten stoel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 09:40

Kan je geen handschoentjes proberen?
Daardoor krijg je wat grip.
Waardoor paarden soms ook trekken is als je je handen niet stil houdt, misschien moet je daar extra op letten Lachen

Party!! De lucht is groen het gras is blauw, ik ben niet stoned, wat zeik je nou? Party!!

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-04-04 10:33

Ik rijd al met handschoentjes, dus dat is het niet Knipoog

En tja, het is moeilijk uit te leggen, ze trekt niet echt. Maar is wel onrustig, in stap wil ze wel wat langer en lager gaan lopen, waardoor ik haar snel iets meer teugellengte wil geven. Maar zodra ik aandraaf schiet haar hoofd de lucht in (wordt steeds minder) en heb ik dus weer waslijntjes. Daarbij wisselt het in draf sowieso heel erg.....

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

miesie

Berichten: 7408
Geregistreerd: 28-04-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 11:24

Idd opvallende tape eromheen en de teugels daar beet houden! En zodra ze ook maar voor 1 cm verschuiven, gelijk weer daar vastpakken!

Dressuurgek

Berichten: 2287
Geregistreerd: 18-10-03
Woonplaats: Zuid-Oost Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 12:12

Ik denk dat een markering het beste werkt, zo kun je ook zien wanneer je precies je teugels onbewust laat vieren of wanneer je pony/paard de teugels uit je handen 'trekt'.

daanboy

Berichten: 1001
Geregistreerd: 13-02-04
Woonplaats: Zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 20:35

doe een knooop in je teugels

Crossende Welshruiter#1
L1 6 winst :Nicolai:: Sunday L :L1 2 Winst
IK BEN REGIOKAMPIOEN GEWORDEN MET SUNDAY L

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 23:39

Een knoop in je teugels?Met welk doel?
]
Ik vind het advies van Margreet erg goed.
Zelf weet ik exact wat je bedoeld hoor richtje, ik doe het ook makkelijk!
Zorg dat nageven voor jou niet word: de vingers in je handpalm openen, maar nageven vanuit een gesloten vuist, via de pols.

Bekijk Stal Doorstap bij De Hollandse nieuwe :
https://youtu.be/OD6m-gWbMvk

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-04-04 08:58

Bedankt voor alle tips OK dan!

Knoop in m'n teugels helpt denk ik weinig, maar de markering zal ik eens proberen

Enne, meer tips zijn altijd welkom natuurlijk Schijnheilig

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

obelix

Berichten: 11877
Geregistreerd: 09-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 09:25

Idd proberen gesloten vuist te houden..Ik ken dat probleem ook Knipoog
En er een keertje goed opletten terwijl je rijdt Haha! Ik rij nu met springteugels en dat helpt wel heel goed eigenlijk!

keep calm, I'm engaged!!! <3

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 11:25

Springteugels met stops vind ik ideaal. Dat scheelt vaak al heel erg veel!

Mijn naam is haas.

Incognito! 8-)

Gjilke

Berichten: 4695
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 10:05

Fairie schreef:
Springteugels met stops vind ik ideaal. Dat scheelt vaak al heel erg veel!


Die dressuurteugels glijden bij mij ook altijd heel snel door mijn handen. Springteugels niet

“Riding a horse is not a gentle hobby, to be picked up and laid down like a game of Solitaire. It is a grand passion.”

Bollee

Berichten: 475
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 17:11

je moet de teugels niet uit je handen laten trekken, Richtje. Je moet altijd bij het rijden flexibel zijn met je handen en armen, en dus ook meegaan als je paard onrustig is met z'n hoofd

Hallo??

gyzmo

Berichten: 1029
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Dordt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 10:11

Meegaan met je handen is tot daar aan toe, maar je armen kunnen ook niet langer worden dan dat ze zijn he? Als het paard zijn hele nek lang maakt en de neus omlaag steekt ben ik benieuwd of jij nog flexibel met je armen mee kan gaan of dat je armen er uberhaubt nog aan zitten Haha!

Ikzelf vind springteugels toch het fijnste. Je kan precies bijhouden waar je je teugels beet hebt. Daarnaast ook met handschoenen rijden.

The more you know, the more you become aware of how much you DON'T know

Ik heb mijn profiel ingevuld!! Foto's volgen nog.

clavecimbel
Berichten: 127
Geregistreerd: 03-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 10:52

Ik had dit probleem ook Ik ree eerst met springteugels maar de teugels bleven door mijn handen glijden. Nu gebruik ik rubberen teugels. Dit helpt echt. Haha! Ik kan nu mijn teugels op maat houden. Het rijd ook een stuk fijner, elke keer die teugels weer op maat maken. Om gek van te worden Boos! Mijn paardje werd er ook een beetje kriegel van, liep die lekker en dan moest ik weer mijn teugels op maken. probeer die teugels eens

rigoletto
Berichten: 104
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: randstad zh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 12:16

Probeer dit eens: neem een zweepje en leg dat boven op je handen als je de teugels normaal beet hebt, duimen erover heen om het vast te houden. Je houdt dan automatisch je handen rechtop, naast elkaar en je ellebogen beter aan je lijf, waardoor je een stillere en constantere aanleuning hebt. Ik doe dit nog steeds af en toe als ik merk dat ik ga zitten rommelen met mijn handen. Het is echt heel raar om zo rond te rijden, maar als het werkt, wat kan jou het schelen? Succes.

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 12:50

Richtje schreef:
En tja, het is moeilijk uit te leggen, ze trekt niet echt. Maar is wel onrustig, in stap wil ze wel wat langer en lager gaan lopen, waardoor ik haar snel iets meer teugellengte wil geven. Maar zodra ik aandraaf schiet haar hoofd de lucht in (wordt steeds minder) en heb ik dus weer waslijntjes. Daarbij wisselt het in draf sowieso heel erg.....


Als ze bij het aandraven het hoofd in de lucht gooit, draaft ze niet goed van achteruit aan.
Maak overgangen in de stap naar bijna halthouden en dan weer door naar goed doorstappen. Als je hierin de aanleuning goed kan houden, na zo'n cyclus rustig doorvragen naar de draf, zodra het hoofd omhoog komt weer terug naar stap en direct weer draf. Dit laatste herhalen tot het goed gaat. Maak de overgang naar draf niet te plots. Ook kan het helpen om niet meer helemaal naar stap terug te gaan, maar nét niet en weer doordraven (alleen als het hoofd weer omlaag is gekomen in dat lage tempo).

Met dit soort schijnovergangen zet je haar op d'r achterhand en moet ze d'r rug gebruiken. Hierdoor zal ze ook het hoofd rustiger houden.

Doet ze hetzelfde met helemaal losse (lange) teugels? Zo niet, kan het zeker ook aan de handvoering liggen.

Denk aan je paard; rij 'm in natuurlijke houding!
Vele wegen leiden naar Rome, maar als je niet weet waar je heen gaat, maakt het niet uit welke weg je volgt. - Q
Les van David de Wispelaere bij Amsterdam? PB me.

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 14:10

handvatjes maken Haha!

heb ik ooit al eens gezien, schijnt wel te werken.

gewoon met touw lussen maken en die aan je teugels naaien en daar je hand insteken. niet tot over je pols maar daar waar je vingers aan je hand steken, daar houden. ( snappie?) Haha!

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 14:18

kattebeest schreef:
handvatjes maken Haha!

heb ik ooit al eens gezien, schijnt wel te werken.

gewoon met touw lussen maken en die aan je teugels naaien en daar je hand insteken. niet tot over je pols maar daar waar je vingers aan je hand steken, daar houden. ( snappie?) Haha!


Klinkt als iets dat pijnlijk mis kan gaan....

Voor stille handen: Doe een riem (oude beugelriem bijv) om de hals, houd die vast samen met de teugels. Dit voorkomt te veel opwaartse beweging in je handen.

Trucs om beter terug te kunnen trekken heb je niets aan, dat wint het paard toch wel.

Denk aan je paard; rij 'm in natuurlijke houding!
Vele wegen leiden naar Rome, maar als je niet weet waar je heen gaat, maakt het niet uit welke weg je volgt. - Q
Les van David de Wispelaere bij Amsterdam? PB me.

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 14:25

ja, ik zou het zelf niet doen. als je blijft vasthaken als je valt........brrr, wil ik niet aan denken.

maar wie hier iets mee wil doen, mag altijd van mij natuurlijk.

pearl_tje
Berichten: 3759
Geregistreerd: 29-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 14:35

Gewoon een knup in de teugels maken Haha!
Zo doen ze dat bij kinderen dat net rijden ook Tong uitsteken


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Hanjan en 16 bezoekers