Al beleren of niet??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Titsie
Berichten: 1163
Geregistreerd: 23-09-03

Al beleren of niet??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-04-04 20:08

Ik heb een shet hengstje van nu bijna 2 jaar oud. Ik hoor van veel dat je dan al kan beginnen met voor de kar te zetten. Kan dat echt? Hij is al bijna niet meer overbouwd scheelt een halve cm ongeveer. Ik dacht dus als hij niet meer overbouwd is dat ik best eens in de week iets kan doen met hem. Of niet?? In juni word hij 2 dus ik dacht misschien aug/sep alleen longeren ofzo om te beginnen? of alleen tuig opleggen en wandelen.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Titsie op 08-04-04 20:46, in het totaal 1 keer bewerkt


Cowgirl

Berichten: 23737
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 20:09

Ik zou toch nog even een half jaartje wachten. De botten zijn immers nog niet volgroeid.

Als ie 2,5 jaar is zou je wat kunnen beginnen met longeren, stemhulpen, voor je uit sturen en als dat goed gaat met een licht wagentje aan de gang.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Barvrouwke
Berichten: 3706
Geregistreerd: 24-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 20:42

Wat cowgirl al zegt, laat uhm lekker uitgroeien. 2,5 longeren later met 2 teugels, mennen zonder wagentje en misschien wat vrijheidsdressuur, maar pas met 3 of liever ruim 3 beginnen met het echte werk

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 20:48

Gaat met bovenstaande mee, hij is nu bijna rechtgetrokken maar dat kan over een half jaar weer voorbij zijn en dan is die zo weer overbouwt.

Hij is bijna 2 dus groeit nog wel door.
Dus ik zou nog een half jaar neits doen, en daarna langzaam beginnen met erachter wandelen, een keertje longeren, stemhulpen etc.

Hij hefet sowieso nog de rest van zijn leven om te werken, dus waarom extra vroeg beginnen?

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

Titsie
Berichten: 1163
Geregistreerd: 23-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-04-04 21:21

nou ik bedoel het helemaal niet zo Sily met extra vroeg beginnen! ik vroeg het me gewoon af. wat andere mensen doen.

loes14
Berichten: 234
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: silvolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-04 11:46

het kan best hoor rustig aan beginnen maar nog niet echt ingespannen werk doen, gewoon aan het tuig laten wennen enz. en gewoon rustig aan,
maar ik zal wel nog even wachten voordat je hem voor de kar doet. je moet gewoon rustig beginnen dat kan best!

Monster

Berichten: 9515
Geregistreerd: 04-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-04 11:51

je kan echt beter wachten tot hij 2.5 is ja!!
Dan kan hij nu nog even lekker genieten van zijn baby tijd, en het is beter voor zijn botten!!

zo, en dan nu tijd voor een wijntje..

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-04 11:54

Ik zou wachten, volgend jaar voorjaar een keer beginnen met longeren en als hij 3 jaar wordt een keer tuig erop.

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-04 12:11

Dat ie bijna niet meer overbouwd is betekent niet dat ie uit is gegroeid.. Lachen

Titsie
Berichten: 1163
Geregistreerd: 23-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-04-04 20:47

nee oke dat weet ik ook wel dat hij nog niet uitgegroeid is maar dat zijn dravers ook niet als ze op soms 1 jarige leeftijd al beginnen. maar Chantal_cs volgendjaar voorjaar is hij al 3,5 jaar.


Ophelia

Berichten: 824
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Assendelft (N-H)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-04 21:23

Titsie schreef:
nee oke dat weet ik ook wel dat hij nog niet uitgegroeid is maar dat zijn dravers ook niet als ze op soms 1 jarige leeftijd al beginnen. maar Chantal_cs volgendjaar voorjaar is hij al 3,5 jaar.


Als hij nu in juni 2 jaar wordt, dan is hij volgend jaar in het voorjaar volgens mij niet ineens 3,5 Verward Lijkt mij dat hij pas juni volgend jaar 3 wordt????

Overigens kan het niet veel kwaad om in augustus van dit jaar al heel langzaam te gaan beginnen met te laten wennen aan het tuig ed. Met het voor een kar zetten zou ik toch echt wachten tot volgend jaar, als hij 3 wordt. Lichamelijk en geestelijk is het dan makkelijker voor hem om dat te verwerken.

Overigens wil ik er nog even bij zeggen dat die dravers die met 1 jarige leeftijd al worden beleerd en moeten koersen, over het algemeen geen lang leven beschoren zijn. Meestal zijn ze "af" op de leeftijd van 5 a 6 jaar. Lijkt me geen leuk vooruitzicht. Hiermee wil ik alleen maar zeggen dat je appels met peren vergelijkt...

Titsie
Berichten: 1163
Geregistreerd: 23-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-04-04 21:30

ja klopt ben ik hget helemaal mee eens Ophelia met dravers. Ben nu van plan om eind deze zomer of rond aug. lekker te gaan wandelen met hem met tuig, en volgend jaar dan echt lekker beginnen.

Mrietjesueel
Berichten: 815
Geregistreerd: 19-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-04 21:44

Dravers zijn ook op hun 8e versleten, precies daardoor, ze beginnen veel te vroeg.

Jij kunt met je shet wandelen en tuig opleggen en slepen (niet met iets zwaars, tis maar dat er iets achter hangt wat geluid maakt), laat m alleen voor zn 3e niet werken. Een shet is bovendien ook later uitgegroeid (rond zn 5e), zeggen ze...

Mariska_28

Berichten: 10498
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-04 22:18

Ik heb mijn merrie met 2 jaar in het 2-span samen met haar moeder gezet.. ging super en ze leed er echt niet onder hoor.. Misschien dat je met een shet wat beter op het gewicht van de wagen moet letten, maar verder zou ik niet zien waarom je nog zou moeten wachten..

1e keer in 2span:
Afbeelding

Ophelia

Berichten: 824
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Assendelft (N-H)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-04 23:14

[quote="Mariska_28"]Ik heb mijn merrie met 2 jaar in het 2-span samen met haar moeder gezet.. ging super en ze leed er echt niet onder hoor.. Misschien dat je met een shet wat beter op het gewicht van de wagen moet letten, maar verder zou ik niet zien waarom je nog zou moeten wachten..quote]

Het gaat er niet om dat een 2 jarige het nù nog niet aankan, dat zal over het algemeen geen probleem zijn. Het gaat erom hoelang je plezier wilt hebben van je paard/pony. Het risico op vroege slijtage is nu eenmaal groter als je te vroeg met je dier begint. Dit is geen mening, dit is een feit!Als het geduld niet op kan brengen tot je paardje 3 jaar oud is, dan moet je niet aan jonge paarden beginnen.

Mariska_28

Berichten: 10498
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-04 23:28

En toch ben ik het niet met je eens..

Je eerdere vergelijking met dravers op de baan klopt ook niet.. Af en toe recreatief rijden met je paardje is heel wat anders dan tot het uiterste gaan (en dan nog een stukje verder) op de baan..

Wanneer is iets zodanig slecht, dat er slijtage optreed? Ik heb Ciara vanaf dat ze een week oud was meegenomen het bos in. Toen ze een jaar oud was liep ze ritten van een paar uur (met pauzes en een rustig tempo natuurlijk) gewoon mee.. Is dat dan ook al slecht? Kijk maar eens in mijn profiel voor foto`s van haar... mankeerd echt niets aan hoor.. Welk deel van het voor de kar lopen is dan zwaar voor een paard? Het lopen niet neem ik aan. Het trekken? Als je een niet te zware kar hebt zal die soepel lopen en licht te trekken zijn. Wat is dan het probleem? Waar "slijten" ze dan van en waar?

Ophelia

Berichten: 824
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Assendelft (N-H)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-04 23:42

De gewrichten van (te) jonge paarden sluiten nog niet. Nog heel veel delen van het skelet bestaat uit kraakbeen. Als je relatief te zwaar werk met een jong paard doet, dan kùn je paard daar làter problemen van ondervinden. Ik zeg ook niet dat jou paard er niet goed uitziet, helemaal niet, maar het feit blijft dat het niet goed is om te jong met je paard te gaan werken. Misschien denk je hier nog eens aan terug als je paard een jaar of 10 is.. Nogmaals, dit is niet mìjn mening, het is een feit.

Maar iedereen moet het voor zijn eigen weten, maar in dit topic wordt gevraagd of het verstandig is om al aan het werk te gaan met een shet die nog geen 2 is en daarop is het antwoord dus helder; nee het is niet verstandig, wat je daarmee doet moet iedereen lekker zelf weten.

Wil nog even rechtzetten dat het vergelijken met dravers niet door mij is verzonnen. Mariska_28 begon zelf met de vergelijking, heb daar alleen een reactie op gegeven.

Ophelia

Berichten: 824
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Assendelft (N-H)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-04 23:50

Het is misschien verhelderend om even in het volgende topic te kijken;
[VMR] 2 1/2 jaar ingereden. Erg??

Hier staat een heel mooi plaatje van het paardenskelet in, met de preciese jaren erbij vermeld wanneer een bepaald gedeelte van het skelet volgroeid is. Tot je paard voledig volgroeid is, is het verstandig om er in ieder geval rekening mee te houden dat hij nog niet helemaal af is en daar het werk aan aan te passen.

Mariska_28

Berichten: 10498
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-04 23:52

Ik had het niet over draver maar Titsie.. Lachen

Maar welke gewrichten heb je het dan over? Dan zou je een paard niet mogen laten lopen totdat ie 3 is?

Omdat het lopen op zich geen rare belasting is voor een paard, zou het dus alleen om het trekken gaan.. mee eens? En dan vind ik dat licht trekken geen belasting is die zodanig is dat er slijtage optreed.. Maar ik PB je wel als Ciara 10 is okey? Lachen

Ophelia

Berichten: 824
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Assendelft (N-H)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 00:02

Mariska_28 schreef:
Ik had het niet over draver maar Titsie.. Lachen


Oeps, sorry Bloos per ongeluk jullie namen door elkaar gehaald..

En ik heb het niet over lopen, ik heb het over werken. Lopen kan elk paard, doen ze in de wei ook. Het "lopen" voor de kar noem ik alleen geen lopen meer, dat noem ik werken, maar ik denk dat je wel begrijpt wat ik bedoel Knipoog

Wil er nogmaals bij vermelden dat je paard er hartstikke mooi uitziet en er geen problemen van hoeft te ondervinden. Zoals ik al eerder heb gezegd, het kàn nadelige gevolgen hebben op latere leeftijd, maar het hoeft niet. Je maakt het risico alleen groter.

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 09:42

Volgens mij kan het geen kwaad om nu in te spannen. Alles hangt er natuurlijk vanaf hoe je het aanpakt. Als je nu heel rustig begint (tuig aan- en uitdoen, longeren, dubbele longe, lange leidsels) dan ben je zo een half jaar verder eer je de kar eraan hangt. Je moet het gewoon héééééél rustig doen en er echt de tijd voor nemen. Werk een kwartiertje per keer en bouw dat zachtjes op tot een half uur. Langer dan een half uur hoef je met een tweejarige echt niet te werken. Zeker als de kar er eenmaal aanhangt, moet je het werken telkens heel kort houden. Veel stappen en af en toe heel even draven. Je paard hoeft niet vanaf de eerste keer de show te stelen Haha! .
Het gaat er in die eerste tijd niet om te kilometers en het tempo, maar de ervaring van trekken en het lawaai van de koets dat erbij komt.

Kortom: het kan wel, nu al beginnen, maar je moet gewoon zo verstandig zijn om het heel voorzichtig aan te pakken. Als je twijfelt of het te zwaar is, moet je zeker minderen.

Wij hebben ook een veulen gehad (van 2 jaar) dat in het begin aan de koets gebonden werd en zo meeliep en later ook naast de moeder in het span stond (zoals bij mariska), maar dan met langere strengen zodat vooral de moeder de kar trok en zij enkel meeliep.
In het begin van zo'n ritje trok het jonge paardje heel enthousiast mee. Maar na vijfhonderd meter mocht mams het alleen doen en na 3 kilometer kon mams de kar én het veulen vooruittrekken. De truk is dus om het zo kort te houden dat de paardje het niet beu wordt. Dus gewoon even blokje om en gedaan Lachen .

Afbeelding

Mijn vader hield haar vast, want met een halster heb je weinig stuur. Als ik het zo achteraf bekijk, zou ik wel nooit zonder hoofdstel een jong paard inspannen. Maar als je niet veel ervaring hebt, ben je echt niet op de hoogte van de gevaren.

De enige zekerheid is dat men van niets zeker is...

_Rebec
Berichten: 4352
Geregistreerd: 04-06-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 09:54

Cowgirl schreef:
Ik zou toch nog even een half jaartje wachten. De botten zijn immers nog niet volgroeid.

Als ie 2,5 jaar is zou je wat kunnen beginnen met longeren, stemhulpen, voor je uit sturen en als dat goed gaat met een licht wagentje aan de gang.


mee eens doen wijzelf ook met de shetten. op 2 jarige leeftijd doen wij hoofdstelletje af en toe in en verkeersmak maken

'Iedereen gunt je van alles zolang je het maar niet hebt'

Judith_W

Berichten: 2769
Geregistreerd: 02-11-02
Woonplaats: Leersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 10:47

Mrietjesueel schreef:
Dravers zijn ook op hun 8e versleten, precies daardoor, ze beginnen veel te vroeg.


Hallo!! Kunnen we iets minder vooroordelen hebben over de draver. Boos! Ten eerste worden ze beleerd als ze ruim anderhalf zijn en niet 1 jaar. Vervolgens wordt er heel rustig aan gedaan met de paarden.
De meeste gaan vervolgens in het voorjaar, als ze dus net twee zij het land in tot oktober en dan kunne ze nog lekker even spelen en baby zijn, maar ook "nadenken" over wat ze geleerd hebben.

Ik denk niet dat hier iets mis mee is en heus niet alle dravers worden zo hard aangepakt dat ze versleten zijn op hun achtste hoor! En als het al zo is komt het niet door de vroege belasting, maar doordat ze gewoon hard moeten werken (vaak pas vanaf hun derde) en daardoor dus ook harder slijten dan het doorsnee recreatiepaard. Kijk maar naar de beste dravers die er zijn, die lopen rustig in de koers tot ze 14 of 15 zijn en ze zijn daanra nog gewoon goed!

Natuurlijk is niet iedereen zo zuinig op zijn dravers en sommigen worden inderdaad overbelast op vroege leeftijd, maar de meeste dus niet, dus scheer alsjeblieft niet alles over 1 kam.

Maar wat de shet betreft, een tuigje op en een hoofdstelletje in kan noiit kwaad, went hij daar alvast aan. Ook kan je er alvast achter gaan lopen met lange lijnen. Ik zou oppassen voor longeren, omdat dat toch een extra belasting is voor de gewrichten, zeker als het rondje te klein is. Ook krijgen zijn banden dan een opdonder. Maar lekker rechtuit, bv. op de weg kan nooit kwaad.
Wij doen altijd de eerste paar keer 1 persoon erachter met lange lijnen en daan aan weerszijden van het hoofd 2 personen met longeren (aan het halster), zodat je niet meteen te hard in het zachte mondje hoeft te zitten. Zo kan het eigenlijk nooit fout gaan

Gebruikersnaam veranderd van Mackie in Judith_W

Judith_W

Berichten: 2769
Geregistreerd: 02-11-02
Woonplaats: Leersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 10:48

Ik zou hem dan trouwens alsnog lekker het land ingooien als ie dit geleerd heeft

Gebruikersnaam veranderd van Mackie in Judith_W

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 10:55

ik zou eerder met lange lijnen gaan lopen of inspannen voor een licht karretje dan longeren, dat rondjes lopen is niet goed voor een jonge pony (paard).

Jullie gaan vast compleet flippen als je hoort dat het in Oostenrijk heel normaal is dat Noriker- en Haflingerhengsten met anderhalf hun trekproeven al doen en gekeurd worden, dan zijn ze dus al beleerd!

Verder gaan de meeste Norikers van mei tot eind september de alm op, dan doen ze helemaal niets, ze zwaren alleen enorm uit!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 53 bezoekers