voorwaarts-neerwaarts rijden. Zin of onzin?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Indiana79
Berichten: 937
Geregistreerd: 14-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-04 17:53

Als mijn instructeur zegt dat mijn paard wat aktiever moet lopen, bedoeld hij aktiever met de achterhand, maar niet sneller. Bij vw-nw moet het paard ook aktief van achteren werken, zodat hij niet op de voorhand gaat leunen. Dus in deze ga ik met Joyce B. mee, dat aktief niet betekent heel snel en dat (te) snel draven al gauw resulteert in een paard wat uit elkaar valt en op de voorhand gaat lopen.

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-04 19:24

Ik ben begonnen met vnvw op advies van mijn instructie.
Maar dit ging niet in het begin gelijk goed.
Ik begon idd met het duikboten effect.
Zaak was dat mijn paard eerst eens leerde ontspannen, neusje eruit en los laten. Dat ze op voorhand knalde was niet eens interresant. Naar mate dat beter ging, kon ik haar meer eronder rijden en toch neerwaarts laten lopen. Maar hier tussen zat wel een tijdje. Ze moest echt los komen en balans vinden.
Ik heb ook heel lang alleen maar hier aan gewerkt.
Nadat dat veel beter ging, kon ik haar weer wat meer oppakken.

Nu rij ik alleen los met Vwnw en eindig hier ook mee. Voor ons heeft het heel veel nut gehad.

Dressuurgek

Berichten: 2287
Geregistreerd: 18-10-03
Woonplaats: Zuid-Oost Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 13:51

Als ik begin met rijden rij ik altijd eerst voorwaart-neerwaarts in allen gangen, na 20-30 min stel ik m hoger in en ga oefeningen rijden

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 15:40

Ik zweer bij vwnw. Al zóveel paarden meegemaakt die vast zaten, scheef waren, spierpijn hadden, vertrouwen te kort, slechte gangen door te kort/te hoog ingesteld gereden (teveel vastgehouden) etc. etc.
Paarden waarvan iedereen zei die moet je na een kraker/kliniek brengen, die met vwnw helemaal los kwamen, de hand beter gingen volgen, meer op eigen benen gingen lopen, ruimer gangwerk kregen, rechtgericht werden etc.

Zelf rij ik de paarden afwisselend, hebben ze hard gewerkt, dag erna vwnw enz. Werkt tot nu toe altijd super!

Monster

Berichten: 9515
Geregistreerd: 04-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 09:35

Ik gebruik het ook meestal als ik dresuur ga rijden, ook bij springen doe ik dat.
Ik vind het ene goede warming-up, en je paard gata er beter van luisteren!

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 13:25

Voorwaarts-neerwaarts is iets waar ik mijn training mee begin en afsluit, Licor gaat er zijn rug goed van gebruiken, en wordt beter nageeflijk. We zijn nu ook heel erg met rechtrichten bezig, en vwts-nwts is dan gewoon the key to succes.

Zoals alle Spaanse paarden heeft Licor de neiging om in een krulletje achter de loodlijn te gaan lopen zonder ruggebruik, en hoewel het heel wat bloed, zweet en tranen heeft gekost voor ik dat neusje eruit kon rijden, is voorwaarts neerwaarts gewoon het beste voor hem!

Morrie

Berichten: 22315
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 14:05

Sinds ik met een Barefootzadel rijd, gaat het vwnw stukken beter!

Morrie heeft nog wel duikbootneigingen, maar ik vertrouw erop dat het vanzelf goedkomt met veel oefenen.

Ik heb het afgelopen half jaar besteed aan het recht richten en nu wordt het tijd voor een volgend "project".

vwnw kan je ook buiten de bak goed doen!

SelenaV

Berichten: 2066
Geregistreerd: 01-09-03
Woonplaats: Kollumerzwaag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 18:34

Ik ben er mee eens!! want je paard moet in een voorwaats tempo je hand opzoeken

Astragirl

Berichten: 2717
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Westvlaanderen, Belgïe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 20:07

VWNW is voor mij ook heel belangrijk als les beginner en afsluiter ( hoewel ik nu geen les meer heb, snik) Zo ontspannen paarden eerst voor ze 'hoger' ingesteld moeten lopen. Het is net als wij gaan joggen,we eerst een stukkie rustig wandelen. Ik denk dat het zelfs voor een jong paard hét belangrijkste is, lekker rond maken en loslaten. Ik vind dat je direct degene eruit kan pikken die eerst VWNW rijden in een les of diegene die direct 'kort' houden, die paarden lopen veel gespannender.