Na de sprong, neus aan de grond..?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Na de sprong, neus aan de grond..?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-04 15:26

Ik heb vandaag springles gehad. De laatste springles die ik had was alweer een paar maanden geleden dus we moesten weer helemaal inkomen. We begonnen dus rustig.
Na elke sprong trekt hij de teugels uit mijn handen en komt hij zowat met zijn neus op de grond. Ik heb de blaren in mijn handen zitten van teugels die door mijn handen glijden. Natuurlijk probeer ik hem voorwaards te rijden, maar dan gaat hij alleen maar harder en blijft zijn neus aan de grond. Het lukt me amper om hem weer omhoog te drijven. Dit is heel irritant want hij is natuurlijk compleet stuurloos op zo'n moment. Dus we nemen een hindernis en vervolgens duurt het een aantal rondjes voordat ik hem weer bij me heb.
Hij pakt het bit en trekt bewust de teugels naar beneden. Ik zou niet weten wat ik anders zou kunnen doen dan hem voorwaards drijven. Teugels op maat maken gaat nogal moelijk als er tientallen kilo's paardenhoofd aan hangen.
Hoe zou ik hieraan kunnen werken?

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-04 15:30

mmm apart verhaal

wat doet ie als je in-uitjes springt?

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-04 15:40

crossmonster schreef:
mmm apart verhaal

wat doet ie als je in-uitjes springt?


Appart verhaal? Hij trekt de teugels uit mijn handen... Kan het ook (nog) niet helpen dat hij dit doet.

Dan doet hij na de laatste hindernis van het in-uitje precies hetzelfde als na een vrijstaande hindernis.

MacavityL

Berichten: 3995
Geregistreerd: 10-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-04 15:59

Kan zijn dat hij z'n balans nog niet helemaal heeft na de sprong..?
Kun je wel in een rechte lijn rijden, of slingert hij ook wat na de sprong?

Zelf in idd geval na de sprong weer op je kont gaan zitten, niet naar voren blijven, zoveel mogelijk het balans weer herstellen..

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-04 16:08

Kan ook een medisch probleem ten grondslag aan liggen. Een paard met echt verrotte voorbenen doet hetzelfde....

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-04 16:45

Ik heb op concours ook ooit een paard zo zien springen, doodeng. Net of de ruiter er elk moment af kan duiken! Wat je eraan kan doen weet ik niet. Hoe hoog spring je?

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-04 17:16

En als je nu eens de teugels zo los kunt laten boven en vlak na de sprong dat je niet meegetrokken wordt? Dus al met vrij lange teugels aanrijden (wel contact uiteraard), en dan goed meegaaan, het is moeilijk, maar dan hinder je je paard niet.

Het klinkt als een balansprobleem, en juist dan mag je je paard niet hinderen.

Hoe hoog spring je? In-uitjes, en gewoon lijntjes zijn goede oefeningen.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-04 17:31

ik kan me vinden in wat annegti en wat germie zeggen

wij kunnen vanachter ons beeldschermpje verder ook geen gerichte conclusies trekken ....

mijn paard heeft het ook een tijdje gedaan.. was toen een soort van (over)vermoeidheid, hij was elke keer na de laatste sprong zijn balans kwijt, struikelde en slingerde.
dat was overigens op deurne, en dat vergt nou eenmaal veel van een paard.

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-04 19:51

Nee hij is klinisch gelukkig helemaal in orde. Het is geen medisch probleem en ook geen balansprobleem, maar een gedragsprobleem. Hij doet het tijdens een buitenrit namelijk ook wel eens. Het bit pakken, naar voren trekken en als een idioot huiswaards gaan. Het is volgens mij een vorm van verzet. Teugels op maat maken lukt echt niet, daar is hij veel te sterk voor. Voorwaards rijden en drijven zorgt voor meer snelheid maar verder geen resultaat. Ik probeer het altijd maar uit te zitten totdat het over is. Daarna ga ik gewoon weer verder waar we mee bezig waren. Dus als hij tijdens een buitenrit op 2 kilometer afstand van huis naar huis rent, moet hij van mij die 2 kilometer ook weer terug rennen tot het punt waarop hij omdraaide en aan de kletter ging.
Ik weet dat hij op zo'n moment de baas over mij is, maar ik zou niet weten hoe dit rijtechnisch op te lossen.

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-04 20:02

O ja, ik spring nog geen eens een meter hoor. We zijn net begonnen eigenlijk. Ik kan hem gewoon rechte lijnen rijden, we rijden ook dressuurwedstrijden en die gaan erg goed. Er is niets mis met zijn balans.
Teugels loslaten na de sprong gebeurd zowiezo.
Mijn instructeur zegt dat hij vertrouw moet worden met het springen, dat het normaal moet worden voor hem, dus veel oefenen. Maar jah, hoe kan je nou oefenen als je na elke sprong eerst een paar rondjes aan de kletter gaat voordat je weer een sprong kan nemen.

heidiLOVERJarig

Berichten: 9185
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Opperdoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-04 20:57

deed hij het daarvoor dan wel normaal of ook niet?

andrea16

Berichten: 6239
Geregistreerd: 26-03-04
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-04 21:03

Misschien hou je je paard wel teveel vast boven de sprong omdat je 'bang' bent dat ie anders weer zo naar beneden loopt. Probeer es om je paard boven de sprong ruimte te geven, goed meegaan met je handen.

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-04 07:44

heidiLOVER schreef:
deed hij het daarvoor dan wel normaal of ook niet?


Maar ik heb misschien in totaal zo'n 3 springlessen gehad en elke keer ging het zo, dus weet het eigenlijk niet. Tijdens dressuurlessen heb ik hier totaal geen problemen mee.

Mijn paard krijgt genoeg ruimte boven de sprong, dat is het ook niet.

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 13:41

ik heb hetzelfde met een jonge tinker nu, en heb het al gehad met andere jongere paarden. omdat ze nog geen evenwicht hadden. ze sprongen dan meestal (en vooral die tinker nu) heel traag, en daarna ha ik het gevoel ervan te dukelen omdat hij z'n hoofd zo laag hield. volgens mij is het een gebrek aan evenwicht en zal dat beteren.

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-04 15:47

ponyzotje schreef:
ik heb hetzelfde met een jonge tinker nu, en heb het al gehad met andere jongere paarden. omdat ze nog geen evenwicht hadden. ze sprongen dan meestal (en vooral die tinker nu) heel traag, en daarna ha ik het gevoel ervan te dukelen omdat hij z'n hoofd zo laag hield. volgens mij is het een gebrek aan evenwicht en zal dat beteren.


Het is geen balansprobleem. Alsof hij tijdens een buitenrit ook ineens zijn balans verliest en daarom maar naar huis rent met zijn neus aan de grond.
Hij maakt zich sterk door de teugels uit mijn handen te trekken en zo ver mogelijk met zijn neus naar voren te gaan. Dit doet hij dus tijdens springlessen en buitenritten. Het is een manier van verzet maar ik zou niet weten hoe ik dit aan moet pakken.

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 10:25

hm dat is het inderdaad niet bij mij (denk ik, ze is wel macho maar maakt zich niet makkelijk sterk). hopelijk raak je der alsnog uit. vreemd probleem, maar paarden zijn slim.

Duhelo

Berichten: 28538
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 10:31

en als je nu een hindernis opstelt
je springt hem, en hij doet zijn hoofd om
laag, i.p.v door te rijden spring je de hindernis opnieuw, en opnieuw, enz.
totdat hij na de hindernis es vergeet zen hoofd omlaag te doen, dan neem je direct terug naar stap en beeindig je de les
als dit lukt kun je na een tijdje opbouwen totdat hij 2 hindernissen goed springt, en zo opbouwen
zou dit niet lukken?

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 12:56

Als het geen balansprobleem is en je bent ervan overtuigd dat het onder het werk uitkomen is kun je hem na de sprong dan niet wat afremmen op het schot Verward Knap paard dat dan zijn hoofd niet omhoog doet en remt Knipoog

Heb dit probleem zelf nog nooit gehad in deze vorm. Otje doet zijn hoofd juist erg omhoog na de sprong, misschien een beetje ruilen van elkaar Knipoog

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 13:01

En wat zegt je instructeur/trice ervan? Die zullen 9 van de 10 keer toch wel een oplossing hebben voor dit soort problemen?

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-04 14:42

Deze instructeur heeft geen oplossing behalve dan dat ik veel springen moet trainen, maarjah daarvoor zou ik toch eerst een oplossing moeten hebben?

Keer op keer de hindernis springen dat doe ik al, maar zoals ik al zei duurt het eerst tig rondjes voordat ik hem weer bij me heb om de hindernis overnieuw te springen...

Afremmen op het schot is me te gevaarlijk, ik verwacht dat hij of over het schot spring over en midden tegenaan knalt met alle gevolgen van dien...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 14:49

Als je zeker weet dat het kl*te is, zou ik eens een knoop in de teugel leggen.
Net zo dat je wel vrij kunt geven, maar ook net op de hoogte dat naar beneden snoeken niet gaat.

Maar ik ga er van uit dat je hem na de sprong al wel een paar keer flink naar voren hebt geschopt?

verder werkt bij een binnenbak op de muur afsturen ook wel Lachen

Duhelo

Berichten: 28538
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 16:21

is hij een beetje te sturen met zen hoofd omlaag?
anders zou ik denken:
na de hindernis goed vooruit jagen, en direct weer op de ghindernis afrijden, wil hijzen hoofd oop de grond leggen ,laat hem maar, maar echt geen pauze geven, heel de tijd bezzig houden met werken, en zodra hij de hindernis goed neemt direct gerust laten ofzo?

lovelygirly

Berichten: 3541
Geregistreerd: 20-03-04
Woonplaats: Uuut de achterhoeeek!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 20:04

heej mijn verzorgpony heeft het zelfde ze is misschien wel 5 maar ze kon galloperen en draven enzo.Nu ga ik draven dan doet ze steeds hara hoofd naar beneden en dan draait ze zich om met de hoofd omlaag en dan stopt ze snel wat moet ik doen????
ze kan springen enzo maar het si irritant daardoor ben ik al 2 keer erafgevallen van 1.62 hog ongeveer.
groeten lovelygirly

Duhelo

Berichten: 28538
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 20:14

begrenzen, altijd maar begrenzen
d.w.z je houdt de teugels op maat, zet je in de juiste houding, en maakt overgang naar draf, je probeert om met je handen geen mm te verplaatsen, doet ze haar hoofd omlaag, dan geef je halve ophoudingen totdat ze op de juiste houding is, dan ontspan je je hand
en van dat stoppen: BEEN,BEEN,ZIT, ZIT
en het springen en haar hoogte heeft er niks mee te maken, en hoe komt het dat je eraf gevallen bent? door deze actie? dan moet je dringnd les gaan nemen,

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 21:15

lovelygirly schreef:
heej mijn verzorgpony heeft het zelfde ze is misschien wel 5 maar ze kon galloperen en draven enzo.Nu ga ik draven dan doet ze steeds hara hoofd naar beneden en dan draait ze zich om met de hoofd omlaag en dan stopt ze snel wat moet ik doen????
ze kan springen enzo maar het si irritant daardoor ben ik al 2 keer erafgevallen van 1.62 hog ongeveer.
groeten lovelygirly


Grote verzorgpony van 1.62 meter?