Haf wordt steeds schraler

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ontario

Berichten: 1921
Geregistreerd: 25-01-01
Woonplaats: Deurne

Haf wordt steeds schraler

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-01 12:56

Ik heb een probleempje:

Mijn Haflinger wordt steeds schraler. Ze wordt niet veel bereden ivm weersomstandigeheden en krijgt per dag: 4 a 5 plakken hooi, 1 kg krachtvoer, wat muesli, scheutje maiskiemolie, en een halve emmer winterpeen. Dit lijkt me eerlijkgezegd wel genoeg voor een haf?
Verder staat ze dag en nacht op stal. Ze is ook op tijd ontwormd. Verward

Greetz, Danielle

Lientje

Berichten: 3891
Geregistreerd: 22-06-01
Woonplaats: Belgie(Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-01 13:10

Wat krijgt ze 4 a5 pakken hooi per dag? Normaal geef je een paard maar 1 pak hooi per dag. Het is inderdaad niet normaal dat ze dan steeds magerder wordt. Als ik jou was zou ik de dierenarts eens laten langskomen. Maar het kan wel zijn dat je haf. treurig is omdat hij niet meer gereden word en mischien ook wat minder aandacht krijgt. Ik zou ze toch een paar uur per dag buiten laten dat vrolijkt haar mischien een beetje op. Ik gaf mijn Franse draver geplette mais omdat ze ook niet dik te houden was in de winter. Maar ja dat was dan ook een Franse draver met veel boed. Bij een haf. ligt dat toch nog een beetje anders.

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-01 13:33

4 a 5 plakken hooi is idd wel erg veel.
Misschien heeft ie teveel zand opgegeten, laat zowieso de Da komen want dit is neit normaal.
ik vind 1kg. brok per dag ook nog wel vrij weinig.
Bonanza krijgt 2x per dag 1 kg. brok.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-01 14:37

wormen?

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-01 15:02

Vreemd! Verward
Komt ze wel haar box even uit elke dag, of laat je haar echt 24 staan? Misschien dat ze zich daar inderdaad niet zo heel fijn bij voelt... Als ze echt niet naar buiten kan zou ik haar toch elke dag minstens een uurtje aandacht geven, poetsen en aan de hand stappen (desnoods binnen door de stal ofzo).

Heb je haar tanden en kiezen al 'ns na laten kijken? Misschien kan ze niet goed kauwen en verteert ze daardoor 'r voer niet goed. En misschien kun je toch een keertje extra ontwormen voor de zekerheid??

Mais schijnt wel te werken als paarden niet dikker willen worden, wel oppassen dat je niet te veel geeft.
En hoe is jullie hooi, is het wel goed voedzaam hooi?
Misschien kun je een plakje hooi minder geven en dan een schepje biks extra.

Sterkte ermee!

MarteniqueJarig
Berichten: 1606
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-01 15:05

bij ons krijgen ze 4x per dag een ruime plak (voedzaam)hooi
3x per dag brokken 1à2 kilo per keer met meusli
en soms nog een plak stro(dat eten ze op)

en 2x per dag 5 wortels ofzo.

maarja dit zijn allemaal sportpaarden

grassie

Berichten: 4856
Geregistreerd: 13-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-01 15:09

Nouvel schreef:

Misschien kun je een plakje hooi minder geven en dan een schepje biks extra.



ja, denk ik ook! 1 kilo per dag is weinig, onze haf kreeg 2 1/4 kilo per dag (3 keer 3/4) , maar zij werkte wel, liep elke dag ongeveer een uur.

Lientje

Berichten: 3891
Geregistreerd: 22-06-01
Woonplaats: Belgie(Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-01 17:15

Ja dat had ik nog niet gezien 1 kg brok per dag is weinig hoor. Mijn paard krijgt 2x per dag 1.5kg.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-01 17:30

Haflingers die ik ken die worden al dik van alleen hooi en kuil en een handje biks... De meeste pony's op stal hebben nog geen kilo per dag nodig. Ik denk dat je het ergens anders in moet zoeken dan in voer... Eet ze alles op? Misschien ander soort wormen die met een normale kuur niet weg te krijgen zijn? Maakt ze zich druk op stal? Stress vreet ook energie. Frisse lucht en beweging zijn belangrijk, maar vraag het eens aan de veearts! Hooi lijkt me ook voldoende. Mijn pony kreeg toen hij alleen op hooi leefde zo'n 4 a 5 plakken per dag. Hij werd er niet te mager door. (kruising New Forest/Engels Volbloed, dus niet zo een die dik wordt van lucht)
Sterkte

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-01 19:30

Als je pony zich niet lekker voelt in de situatie waar hij zich nu in bevindt kan je er net zoveel voer instoppen als dat hij naar binnen kan stouwen maar dik krijg je ze niet.

Staat hij toevallig ook alleen?

Dan lijkt het erop dat het beestje aan het wegkwijnen is,
niet veel beweging maar wel dag en nacht op stal, zou jij zelf zo willen leven?
Kan je ongeveer vergelijken met af en toe een frisse neus halen maar verders opgsloten zitten in een kast...

Sizzy

Berichten: 27232
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-01 20:11

1 kg bix per dag voor een haflinger is absoluut NIET te weinig!! en 4 a 5 pLakken hooi per dag is wel zeker voldoende....nee je moet het niet in het voer zoeken...

krijg ie regelmatig een wormenkuur? laat eens bloed afnemen door de dierenarts??

succes!!

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-01 20:18

1 bix is soms nog te veel voor een haflinger.
Mijnes krijgt 1kg biks nu per dag en ik ben weer begonnen met rijden(na kreupelheid)
Soms denk ik dat hij van lucht groeit.
Mijn fjord is daar in tegen weer heel anders die moet ik zowat echt volstoppen met vreten wil hij een beetje figuur houden.
Danno krijgt 2x zoveel als Felix.
Ik voer kuil dus weet niet precies hoeveel kg per dag.
Ik denk dat het beter voor je haf is dat hij veel vaker uit de box komt.
Kunnen ze hem s''ochtends niet 2 uurtjes in de bak zetten ofzo?
En s''avonds gewoon gaan rijden/longeren wat voor weer het ook is.
Het kan best zijn dat hij staat weg te kwijnen.
Daarnaast zou een bezoekje van de DA zeker geen kwaad kunnen.

ikke

Berichten: 37545
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-01 20:40

Zet haar maar eens elke dag buiten, bij voorkeur, nee verplicht met een stel andere paarden/pony's. !0 tegen 1 dat ie opknapt en weer dikker wordt. Bovendien zou ik er hoe dan ook voor zorgen dat ze bereden wordt, bij voorkeur meerdere uren per dag, blijft de conditie goed op peil en heeft ze afleiding in wat ze moet doen.
Het komt op mij over alsof die pony zich helemaal te pletter verveeld, Precies zoals Sjuimpje schreef.

Klijn

Berichten: 5566
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Schaijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-01 21:04

Tja dat licht natuurlijk aan de pony, maar Arie (ook een haf) krijgt niet zo heel veel hooi maar wat meer brokken. Hij krijgt als ik rij 2 kilo en anders 1. Hij was eerst ook wat dun maar nu niet meer zo. (hij is altijd wat dun geweest dat zit ook in zijn bouw)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-01 21:36

Goh en mijn haffie krijgt ongeveer 250 gram (!) biks, drie keer een halve plak hooi (van zo'n groot pak), en ze eet ongeveer 1 plak stro (klein pakje) en een appel per dag, en nog is ze lekker dik. Dus waarom jullie zoveel voeren? geen idee, maar ff on-topic. Heb je zn tanden gecontroleerd?, of heeft hij stress door buren die hem kloten zodat hij ook niet lekker eet? Zoek het eens uit en veel succes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-01 21:37

Goh en mijn haffie krijgt ongeveer 250 gram (!) biks, drie keer een halve plak hooi (van zo'n groot pak), en ze eet ongeveer 1 plak stro (klein pakje) en een appel per dag, en nog is ze lekker dik. Dus waarom jullie zoveel voeren? geen idee, maar ff on-topic. Heb je zn tanden gecontroleerd?, of heeft hij stress door buren die hem kloten zodat hij ook niet lekker eet? Zoek het eens uit en veel succes.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-01 10:57

Ontario, kun je misschien wat meer vertellen over hoe je pony staat en wat je er mee doet als je niet kunt rijden?
Dan kunnen we daar misschien uit afleiden of daar evt een oorzaak inzit. Dan weet je in ieder geval of 't lichamelijk is of dat ze zich niet fijn voelt.

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-01 14:52

Misschien een hele stomme vraag, maar waarom kan Goof met slecht weer niet rijden? Een haf is toch niet van suiker, geen enkel paard trouwens Haha! , en jij kan een regenjas aantrekken. En aan jullie bak ligt het volgens mij niet, die zag er super uit!
En anders kan je proberen haar elke dag iig een paar uurtje buiten te zetten en eventueel een extra wormenspuit geven. Als het dan niet beter wordt zou ik toch de veearts maar eens bellen.

Succes!

kilancatje
Berichten: 360
Geregistreerd: 02-12-01
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-01 15:33

hoi nou mijn paard blijft ookmaar zo dun en nog komt ze nix aan ik ga over twee dagen even de veearts bellen mischien heeft ze wel wormen

Ontario

Berichten: 1921
Geregistreerd: 25-01-01
Woonplaats: Deurne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-02 11:00

gomir: onze bak is steeds bevroren, en met haar naar buiten als ze zo fris is, zie ik niet echt zitten

Ik begin zelf te denken dat ze haken heeft.
Ze gaat iedere dag een poosje naar buiten, en wormen heeft ze niet. Ze staat met nog 2 pony's op stal, dus eenzaamheid is het ook niet.

Ik ga snel een afspraak maken bij de veearts!

Thanx voor jullie reakties allemaal!!!