De zin van ziek zijn

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Justy

Berichten: 31631
Geregistreerd: 26-02-04
Woonplaats: Waar het altijd vakantie is

De zin van ziek zijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-04 13:06

Ik zit sinds een tijdje in deeltijd-therapie omdat ik nogal wat lichamelijke klachten heb die medisch eigenlijk niet te verklaren zijn. Er wordt gedacht aan ME en als dat zo is zal ik daar dus mee om moeten leren gaan, maar het kan ook zijn dat er een groot deel 'somatisch' is, dwz dat het een psychische oorzaak heeft. Dat laatste zou in het geheel niet raar zijn aangezien ik nogal een bewogen verleden heb zeg maar.

Nu ben ik dus nogal bezig met de vraag: Wat is de zin van ziek zijn? Met andere woorden, is er een reden dat eventuele psychische problemen zich uiten in lichamelijk ongemak? En bestaat er zoiets als 'ziektegewin', het gegeven dat het je blijkbaar iets oplevert omdat je anders makkelijker uit die rol zou stappen?

Ik ben erg benieuwd naar jullie meningen en ervaringen!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-04 13:08

Ik denk dat de zin ervan is, dat je lichaam geen andere uitweg weet om aan jezelf aan te geven dat het niet goed met hem/haar gaat.
En als je dan lichamelijk ook ziek wordt, dan MOET je tijd voor jezelf gaan nemen.

Ik denk dus dat het een soort van noodkreet vanuit je diepste ik is.

Monster

Berichten: 9515
Geregistreerd: 04-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-04 13:09

ik snap eigenlijk die vraag niet zo heel erg??
de zin van ziek zijn?
Je lichaam kan gewoon iets niet, wat andere lichamen wle kunnen denk ik maar

Justy

Berichten: 31631
Geregistreerd: 26-02-04
Woonplaats: Waar het altijd vakantie is

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-04 13:17

asjoe4ever schreef:
ik snap eigenlijk die vraag niet zo heel erg??
de zin van ziek zijn?
Je lichaam kan gewoon iets niet, wat andere lichamen wle kunnen denk ik maar


Wat ik bedoel is dat je eigenlijk ziek wordt met een reden (en dan bedoel ik niet het jaarlijkse griepje ofzo). Omdat er als je ziek wordt meestal niet direct gedacht wordt aan iets psychisch is het moeilijk het onderscheid te maken tussen 'echt' ziek zijn en 'somatisch' ziek zijn. En als het dus somatisch is kan het zijn, zoals Sonja al zei, dat je lichaam bijvoorbeeld heel duidelijk aan gaat geven dat je over een bepaalde psychische grens heen gaat.

Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-04 13:19

Ik ga met Sonja mee, het is een teken dat je écht rustig aan moet doen. Als je echt ziek bent heb je ook geen keus.

Zo vroeg ik me wel eens af wat het nut van pijn is. Maar je lichaam moet dan gewoon aangeven dat er iets fout zit, en als dat lekker zou voelen zou iedereen met opzet z'n benen breken. Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-04 13:26

Wat ik wel even recht wil zetten als ME-er Lachen
Vaak word er bij ME gedacht dat mensen spygisch problemen hebben.
daardoor moe zijn en andere ME verschijnselen en word het door sommige dokters (die zich er niet in verdiept hebben) ook ME genoemd.
echter is het geen ME, want zijn de spygische klachten opgelost, is ook de ME weg.
Bij echte ME, is er wel degelijk lichamelijk iets niet in orde, wat weten ze nog niet.
Zelf heb ik ook ME, maar totaal geen spygische klachten.
Ik heb mijn pfeiffer totaal niet uitgeziekt en sinds dien is de vermoeidheid ook niet meer overgegaan.

verder op je vraag terug te komen.
Ik denk zeker dat je ziek kunt zijn door je lichaam te verwaarlozen.
je lichaam laat weten, soms met kleine dingen, dat je iets in je levenspatroon moet veranderen.
Doe je dat niet, krijg je een groter teken, dat het echt genoeg is.
Luister je dan nog niet naar jezelf, dan word het nog erger, zodat je gewoon niets meer kunt en wel moet rusten.
Maar dan heb je wel al veel roofbouw op je lichaam gepleegd.

Justy

Berichten: 31631
Geregistreerd: 26-02-04
Woonplaats: Waar het altijd vakantie is

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-04 13:34

Ben het volledig met je eens hoor RK!! Het is ook geen moment mijn bedoeling geweest om ME-ers af te schilderen als simulanten of om ME als een psychische ziekte te doen voorkomen!! Er zijn een aantal tests die ik nog moet doen om ME uit te sluiten, bij mij is het dus nog steeds wel mogelijk dat het niet 'tussen mijn oren zit'. Maar omdat het wel zou kunnen ben ik juist bezig met de kwestie in mijn eerste bericht... Als ik wel ME blijk te hebben dan doet die vraag niet zo heel erg meer terzake, zo niet... tja, dan zal ik daar toch dieper over na moeten denken!!

Dus nog ff voor de duidelijkheid: ME is wel degelijk een echte ziekte en niet iets waar alleen 'zielepietjes' aan lijden. Moge mijn mening daarover duidelijk zijn! Knipoog