ervaringen met lijnzaad...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Zabbie
Berichten: 1333
Geregistreerd: 04-01-03
Woonplaats: Tilburg

ervaringen met lijnzaad...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-04-04 15:01

Als mijn paardje straks terug komt uit Utrecht, moet ik haar lijnzaad blijven voeren van de veearts.
Ze had het over de gewone lijnzaadkorrels, omdat die het beste zijn.

Paola moet dan wel haar brok binnen een kwartier opeten omdat er anders blauwzuur ontstaat en dit kan dodelijk zijn voor paarden.
Anders moet ik het zaad eerst koken, en dan pas geven, maar dat is natuurlijk weer veel werk.

Wat doen jullie ?

voor het eerst sinds jaren "paardloos..." 15-05-2008 een nier van mijn moeder gekregen, voor alle overige nierpatienten die wachten op een donor, mensen : " Don't take your organs to heaven, heaven knows we need them here "...


moniquelucky

Berichten: 2747
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: Wellerlooi in Limburg.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 15:03

Ik geef lijnzaadolie aan mijn paarden.

Brendageene
Berichten: 1497
Geregistreerd: 12-07-03
Woonplaats: Den Bommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 15:08

ik gaf vroeger mijn shet in de lente lijnzaad, dit kookte ik eerst en dan voeren. Is niet zo heel veel werk, ligt er ook aan voor hoe lang het is. Ik geef mijn shet nu lijnzaadolie, is toch makkelijker in gebruik en hij doet steeds langer over zijn verharing, dus om dan een paar maanden lijnzaad te koken... Maar als het voor een paar dagen of weken is zou ik het gewoon koken.

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 15:08

Koken tot het een blurrie wordt, beetje werk misschien maar wel beter.
Mijn pony wilde het niet eten, was doodsbenauwd voor een wormspuit dus ook daar kon ik het niet doorheen doen. ( ze moest het hebben bij zware zandkoliek )
Ik heb het haar toen dagelijks met de hand gegeven, mond open, hand met lijnzaad-blurrie en proppen maar!
Een vies werkje maar ze moest het toch hebben.

Hercules

Berichten: 223
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 15:11

Toen Imora zware koliek had gehad kreeg ze drie theelepels door de brok heen voor twee weken, daarna moest ik overstappen op gekookte lijnzaad, zoals hierboven beschreven. Af en toe slobber werkt ook laxerend!

LesleyLady

Berichten: 497
Geregistreerd: 13-02-04
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 15:14

Ik geef ook lijnzaad aan mijn paard, maar dat kook ik eerst hoor! Ik vind het maar een eng verhaal met dat het giftig wordt dus ik kook het gewoon. Ik doe een flinke laag water in een pan, 100 gram (is zat) lijnzaad erbij en aan de kook brengen. Als het goed kookt (dus behoorlijk borrelt) dan zet ik het vuur lager en laat ik het minstens 5 minuten doorpruttelen. Vervolgens laat ik het afkoelen en neem ik het mee naar stal en doe ik het meestal door mijn paards slobber.
Maar ik zou het echt eerst goed koken hoor, ik heb nog nooit problemen gehad met lijnzaad geven en dat wil ik graag zo houden!

* Horses take you for what you are, but they judge you by what you do *

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 15:19

Het is absoluut geen moeite hoor, lijnzaad koken.

1 kop lijnzaad en 2 koppen water, breng het water aan de kook, doe het lijnzaad erin, laat dik kwartier op een zacht vuurtje koken, afkoelen en voeren maar!

Ik heb dus absoluut geen last als ik het klaar maak, de pan is ook in no-time weer schoon.

Nog een tip voor moeilijke eters, draai er een lepel honing door!

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 15:36

Mijn shet heeft ook in Utrecht gestaan vanwege diarree door zand. Hij heeft daar 3 dagen alleen maar lijnzaad gehad en daarna bij mij om de dag gekookte lijnzaad over z'n voer
Ik zou het wel koken, want de blauwzuur zit er zowiezo in, ook als ze het binnen een kwartier opeten. Blauwzuur krijg je er alleen uit door te koken (sommige mensen weken het, maar ook dat is niet voldoende). 5 minuutjes is al genoeg (vanaf het moment dat het kookt dus. Let op, niet over laten koken want het is een ramp om van je gasfornuis te halen)
Inderdaad iets meer werk, maar het helpt wel (mijn shet kreeg altijd Sand Clear, en toch belande hij in Utrecht... alleen het lijnzaad hielp voldoende) en ze vinden het héérlijk als je het door een beetje muesli doet. Mooie bijkomstigheid is dat het ook nog eens super voor hun vacht is.
De shet heb ik niet meer, maar mijn andere paard krijgt nog steeds een paar keer per week lijnzaad door d'r voer, puur uit voorzorg.
Laatst bijgewerkt door Francis op 08-04-04 15:37, in het totaal 1 keer bewerkt

"Als je stopt met behandelen en deze klacht komt terug, dan heb je dús de oorzaak niet weggenomen. ~ Francis

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 15:36

Loolapelooza schreef:
Nog een tip voor moeilijke eters, draai er een lepel honing door!


Had dat even 5 jaar geleden gezegd... tsssk, daar heb ik nou niks meer aan hoor Tong uitsteken Haha!

Al denk ik niet dat dat had geholpen, ze was zo ziek dat ze niks wou eten en drinken, geen biks, geen snoepjes etc, dus die honing had weinig uitgemaakt denk ik Knipoog

Bollee

Berichten: 475
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 15:44

Ja, ik moest dat vroeger bij een verzorgponytje ook geven...
Ik liet het me moeder lekker koken (ha ha) tot het een viezige derrie wordt...

Hallo??

Zabbie
Berichten: 1333
Geregistreerd: 04-01-03
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-04-04 15:57

de veearts had het erover dat het lijnzaad pas na een kwartiertje blauwzuur gaat aanmaken... ze krijgt het nu ook ongekookt omdat het in de ruwe vorm het beste werkt volgens de veearts. Maar om risico's te voorkomen denk ik dat ik het ook eerst kook. Kun je dat dan voor een aantal dagen vooruit maken ??? of kun je het niet bewaren als het gekookt is ??

voor het eerst sinds jaren "paardloos..." 15-05-2008 een nier van mijn moeder gekregen, voor alle overige nierpatienten die wachten op een donor, mensen : " Don't take your organs to heaven, heaven knows we need them here "...

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 16:05

Maar als je lijnzaad gekookt hebt, dan drijven er toch nog vliesjes in (tenminste, dat meen ik me te herineren). Maar dat kan je dan ook gewoon erbij voeren?

[RT-HAW] Supergave rijfoto's van Rongo (AdB manier)
Waarom denkt iedereen dat door die kop maar omlaag te trekken, die rug gelijk ontspant?
Wie een paard zoekt zonder gebreken, kan beter te voet gaan.
Als je twijfelt, doe dan wat het vriendelijkste is.

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 16:49

Als je het vooruit maakt wordt het een vieze, dikke koude drap wat er niet meer uitziet en wat je niet graag aan je paard voert ... als je nog langer wacht gaat het vast zitten en krijg je het haast niet meer uit de emmer Haha!

Ben ik achter gekomen omdat iemand nogal enthousiast de hele zak lijzaad voor mij gekookt had.. alvast... die emmer heb ik laten staan en ben ik vergeten..

Na aanzien van die emmer een paar dagen later heb ik maar gauw een nieuwe zak lijnzaad aangeschaft Haha!

jedine
Berichten: 459
Geregistreerd: 23-08-03
Woonplaats: valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 19:59

koken is echt niet veel werk, gewoon een waterkokertje aan en onder tussen ff kroelen met je beesje, vind ie heeeeeeeerlijk Knipoog

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 21:21

Met een waterkoker gekookt water eroverheen gooien heeft geloof ik niet zoveel zin, het is volgens mij de bedoeling dat je de lijnzaad ook echt even doorkookt, om juist dat blauwzuur dr uit te koken...

Is tenminste wat mij gezegd is toen, goed doorkoken...

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 21:30

Ja, lijnzaad moet je echt doorkoken, minimaal 5 minuten. De celwanden gaan door het koken kapot en dan pas kan het blauwzuur er uit. Dat verhaal dat het pas na een kwartier blauwzuur aanmaakt slaat nergens op... hoe lang zit het al in de zak voordat je het voert... wanneer gaat het dan blauwzuur aanmaken volgens die dierenarts... een kwartier na wát...
Nee, dat blauwzuur zit in de cellen van het lijnzaad en kan er dus pas uit als de celwanden kapot gaan. Door te koken dus...
Door het koken krijg je ook de snotterige substantie die je nodig hebt om het zand uit maag en darmen mee te voeren... en daar gaf je het juist voor, toch?

"Als je stopt met behandelen en deze klacht komt terug, dan heb je dús de oorzaak niet weggenomen. ~ Francis

Zabbie
Berichten: 1333
Geregistreerd: 04-01-03
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-04-04 12:33

Volgens de DA gaat het blauwzuur aanmaken een kwartier nadat het uit de zak, in aanraking komt met de buitenlucht.....
Ik heb er helemaal geen ervaring mee, daarom vroeg ik het. Het probleem is namelijk dat mijn paard in pension staat en ik er niet altijd ben als ze gevoerd wordt. Kan ik het lijnzaad ook tussendoor geven, of moet het per se met het andere eten ?

voor het eerst sinds jaren "paardloos..." 15-05-2008 een nier van mijn moeder gekregen, voor alle overige nierpatienten die wachten op een donor, mensen : " Don't take your organs to heaven, heaven knows we need them here "...


SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-04 12:44

Kan ook tussendoor hoor, kan het beste dan na een hooivoerbeurt, aangezien het spijsverteringstelsel dan beter op gang is.

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-04 13:58

Pyra schreef:
Volgens de DA gaat het blauwzuur aanmaken een kwartier nadat het uit de zak, in aanraking komt met de buitenlucht.....
Ik heb er helemaal geen ervaring mee, daarom vroeg ik het. Het probleem is namelijk dat mijn paard in pension staat en ik er niet altijd ben als ze gevoerd wordt. Kan ik het lijnzaad ook tussendoor geven, of moet het per se met het andere eten ?


En als je de zak openmaakt om er een schep uit te halen, dan komt de rest toch ook in aanraking met de buitenlucht Verward

Maar goed. Waarom koop je niet gewoon een fles lijnzaadolie bij de ruitersportzaak e.d. Hun kunnen dan toch gewoon een scheutje bij de brokken doen.

Zabbie
Berichten: 1333
Geregistreerd: 04-01-03
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-04-04 14:35

tja, ik vertel alleen maar wat de veearts in Utrecht tegen mij vertelde....

Lijnzaadkorrels schijnen beter te zijn omdat de de meest ruwe en natuurlijke vorm is... Ik zal morgen wel eens vragen of olie ook mag, want dat is veel makkelijker inderdaad

voor het eerst sinds jaren "paardloos..." 15-05-2008 een nier van mijn moeder gekregen, voor alle overige nierpatienten die wachten op een donor, mensen : " Don't take your organs to heaven, heaven knows we need them here "...

deedee19

Berichten: 7930
Geregistreerd: 05-03-02
Woonplaats: Noord noord limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-04 14:44

Je hebt toch ook nog lijnmeel? Of geeft dat hetzelfde effect?

Het duurde 1 seconde en een liefde was geboren. Ik ben dankbaar dat ik jou nu ken en voor ieder mooi moment dat ik mee mag maken zolang jij hier bij mij bent...

IG: @doorikke

mandymonica

Berichten: 802
Geregistreerd: 31-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-04 14:51

Pyra schreef:
tja, ik vertel alleen maar wat de veearts in Utrecht tegen mij vertelde....

Lijnzaadkorrels schijnen beter te zijn omdat de de meest ruwe en natuurlijke vorm is... Ik zal morgen wel eens vragen of olie ook mag, want dat is veel makkelijker inderdaad


Wat zijn nou eigenlijk lijnzaadkorrels? Je hebt gewoon lijnzaad (bruine zaadjes) en verder is het in allerlei vormen (brokken, olie) te krijgen. Maar de pure vorm, zaadjes, werkt bijvoorbeeld voor preventie in geval van zandkoliek het beste.
Dan moet het echter wel sowieso gekookt worden: dan kook je het blauwzuur er uit, maar je zorgt ook dat de belangrijke stoffen in een gemakkelijk verteerbare vorm in het paard terecht komen en de slijmerige derrie helpt bij het meevoeren van het zand (althans, dat heb ik begrepen. Ik moet alleen eerlijk zeggen dat ik niet precies weet in welke vorm de gekookte lijnzaad de maag verlaat en of het dan nog steeds zo'n prutvorm heeft... het komt er in ieder geval niet in zo'n prutvorm uit Haha! Dus in hoeverre dat klopt.... Verward )

Het koken is echt niet teveel werk hoor. Het eten ervan des te meer. Het plakt en je paardje doet ineens heel lang over z'n bak met voer! Sommigen moeten er om die reden echt aan wennen en vinden het in het begin helemaal niet lekker. Die lepel honing doet echter wonderen Knipoog

**TROTS** Mijn eigen toko! Hulp nodig bij ziekteverzuim? Vitendo Casemanagement!
Lieve lieve Moon, rust zacht **15-06-1993 - 12-09-2019** Voor altijd in mijn hart...
Dag gouden mensenvriendje, veel te vroeg heb ik je moeten laten gaan. Nooit meer pijn.
Ceskiyo D'leh **20/06/2018-19/09/2023**

Ninla_

Berichten: 9006
Geregistreerd: 01-06-03
Woonplaats: Op de rug van een fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-04 15:41

ik geef lijnzaadolie van Global heel makkelijk en goed ze krijgt 20 ml per dag,

Sommige roddels zijn te mooi om er geen realiteit van te maken


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 142 bezoekers