Stoot; zielig of niet??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bollee

Berichten: 475
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Leidschendam

Stoot; zielig of niet??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-04 11:20

Op de manege waar ik vroeger reed gebruiken ze bij veel pony's een stoot; zo'n ding die vanaf de singel naar de bitringen loopt.
Soms dan hoor/lees ik dat het zielig is ofzo, alleen maar zodat ze hun hoofd niet omhoog kunnen gooien. Maar andere keren hoor/lees ik dat ze geen ruimte meer hebben voor hun hoofd, en dat het een stoot zielig is omdat ze dan op de verkeerde manier in de krul getrokken worden.
Verward ik ben er wel benieuwd naar; waar is een stoot nou precies voor en is het zielig of niet??

loes14
Berichten: 234
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: silvolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-04 11:23

nou, zielig is het niet maar het is natuurlijk niet echt fijn voor die pony`s

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-04 11:26

Het is juist goed als het een paard onmogelijk gemaakt wordt om in een houding te lopen waarbij hij verkeerde spieren gebruikt. Als een leerling het moet leren, kan hij het paard nog niet zelf in die houding rijden. Bovendien leer je beter zitten als het paard in een bepaalde houding (waarbij hij makkelijker zijn rug kan gebruiken) moet leren lopen.

De vraag is natuurlijk ook: hoe staat de stoot afgesteld? Als de stoot op een manier staat afgesteld dat hij voorkomt dat het paard zijn ruiter een bloedneus kan slaan als hij met zijn hoofd loopt te meppen, dan is dat behoorlijk lang. Op het moment dat het paard zijn hoofd helemaal niet meer omhoog kan brengen, staat hij idd te kort afgesteld.

Bollee

Berichten: 475
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-04 11:36

Dan staat hij daar waarschijnlijk te kort; de pony's lopen met hun neuzen heel laag... Zelfs lager (lijkt het) dan wanneer je ze gewoon aan de teugel hebt. Ze kunnen hun hoofd helemaal niet meer omhoog doen.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-04 12:11

Zijn hun oren lager dan de schoft? Dan is het idd te kort. De oren moeten hoger zijn dan de schoft.

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-04 12:14

Waarom zou het zielig zijn?
Als hij maar niet te kort staat is het juist goed voor het rug gebruik.

xx_Irisje

Berichten: 12346
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-04 12:20

Bij ons word ook wel eens een stoot gebruikt en vind t neit zielig als ie maar neit te strak staat.. paard moet nog een beetje bewegings ruimte hebben, maar dat vind k met alle hulp middelen..