Trailerprobleem: paard is bang om te vallen.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Bolke
Berichten: 249
Geregistreerd: 11-08-03
Woonplaats: Almelo

Trailerprobleem: paard is bang om te vallen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-04-04 21:03

Tja, weet even geen betere omschrijving. Maar het komt op het volgende neer:

Mijn paard is heel bang om zijn evenwicht te verliezen in de trailer. Als hij in wordt geladen (wat ook niet geheel probleemloos gaat) gaat hij vrijwel meteen al zijn gewicht naar achteren gooien. Hij leunt dan echt op de stang en gaat zo gestresst staan, hij staat dan op de punten van zijn hoeven.

Zodra de trailer ook maar iets beweegt, zie je hem gewoon bang worden en meteen al zijn gewicht weer naar achteren gooien. Dit doet ie dus gewoon met stilstaande trailer al! Scheve mond

Dit is dus echt gewoon niet te doen als je wedstrijden wilt rijden. Zodra hij in de trailer staat, begint hij al te zweten van de stress. Als je dan aankomt bij de wedstrijd, komt hij dampend en wit van het schuim van de trailer af. Een goeie proef rijden kun je dan wel vergeten, omdat je totaal niet meer tot hem doordringt doordat ie zo nerveus is en omdat ie al zijn energie al heeft verspeeld. De vorige keer heeft ie zelfs de stang krom getrokken doordat hij er zo tegenaan heeft staan leunen.

Wat we nu hebben gedaan om te oefenen: de trailer op blokken gezet zodat hij niet schudt. Hij heeft nu al iets meer door dat er niks engs gebeurt, maar zodra er een geluid ofzo is, hop meteen weer op die kont gaan hangen. Hij heeft het zichzelf dus al helemaal ingeprent. Bovendien is hij nu zo zat van dat ding, dat ie zich nauwelijks nog laat laden: je moet er met 3 man en 2 longeerlijnen bij want hij probeert aan alle kanten uit te breken en loopt gewoon niet de klep op. Ook het uitladen gaat heel moeilijk omdat hij alle gewicht op zijn kont gooit.

Heeft er iemand ideeën/truukjes hoe we hem wat meer vertrouwen kunnen geven zodat hij niet meer als een bezetene op concours aankomt en wat relaxter wordt?


ikke

Berichten: 37459
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 22:22

Wat is er vooraf gegaan aan dit gedrag? ik kan me bijna niet voorstellen dat dit gedrag "uit de lucht" komt vallen.
Om te beginnen zul je hem dus moeten leren dat de trailer niet omvalt of wat ook, voordat je zelfs maar aan het verplaatsen van de trailer met paard kunt denken. Zodra het paard er weer vertrouwen in heeft dat ie gewoon kan blijven staan, ook al beweegt de boel, dan kun je weer voorzichtig gaan rijden.
Weet wie je hiervoor uitzoekt, er zijn maar heel weinig mensen die met een trailer kunnen rijden. Bedenk dat één fout in dit stadium einde vervoeren van dit paard is!
Als test kun je een emmer water in de trailer zetten, gevuld tot net onder de rand, alleen iemand die die emmer water zonder morsen kan vervoeren, is goed genoeg om met jouw paard te rijden.
Bedenk dat dit een traject van vele maanden gaat worden, geduld is hier eerste vereiste, overhaast handelen zal zeeeer zwaar gestraft worden door het paard, waarschijnlijk in de vorm van nooit meer op de trailer te krijgen.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 22:36

IK ga met Ikke mee...heel veel problemen met paarden die moeilijk te laden zijn, of paarden die NIET te laden zijn, komen voort uit slechte ervaringen met het transport.
Als je paard moeilijk in de trailer te vervoeren is, kun je proberen hoe hij het doet op een (grote) vrachtwagen. Dat schudt minder, wiebelt minder...het enige probleem is wel: je hebt een C rijbewijs nodig, en een vrachtwagen (en doe je paard een lol en koop of transporteer hem niet in een naar B teruggekeurde vrachtwagen)

Je suis Charlie.

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 22:48

Ben het eens met Ikke, als voorbereiding zou ik je paard elke dag voeren in de trailer, zo gaat hij dit associeren met eten, en dat is leuk. Verder regelmatig in de trailer zetten (als het voeren goed gaat) een minuut laten staan terwijl je erbij bent, opbouwen naar 5 minuten zonder jou. Als hij gemakkelijk een half uur alleen blijft staan kun je gaan proberen te rijden, lijkt me. Dat wordt een lange weg denk ik.

8-) Misschien klein van stuk, maar niet klein te krijgen. 8-)

Bolke
Berichten: 249
Geregistreerd: 11-08-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-04-04 15:36

Ik heb een PB gehad van Jurenko, die mij hierin een aantal vragen heeft gesteld. Misschien handig om mijn antwoord ook even hierin te zetten, zodat de situatie wat duidelijker wordt. Het gaat in ieder geval een geduldkwestie worden, dat is me wel goed duidelijk.

Ten eerste: hij heeft nog nooit een enge gebeurtenis gehad in de trailer. Dit weten we zeker omdat de eigenaar tevens zijn fokker is en dit paard dus zijn hele leven (nu 7 jaar) al hier staat.

Ten tweede: de eigenaar is ook de enige die hem met de trailer rijdt. De keren dat hij met de trailer op pad is geweest, zijn op 2 handen te tellen. Vorig jaar een paar keer toen mijn vriendin hem nog reed (toen was ik ook mee) en dit jaar een aantal keren om met mij op concours te gaan. Hij heeft een rustige rijstijl en doet het kalmpjes aan.

Naar mijn herinnering is het probleem wel erger geworden. De laatste keer dat ik met hem op wedstrijd ben geweest, lag er echt een plas water op de vloer van het zweten en hij had het schuim erop staan. Echt heel zielig. Volgens mij was dit nooit zo extreem. Maar ik zou niet weten wat het verergerd zou moeten hebben.

Wat misschien nog wel belangrijk is om te weten: voor dit paard is het op zijn kont zakken een soort van primaire reactie. Hij doet dit ook als hij bijv. een keer probeert te bijten en hij weet dat hij daarna een tik krijgt: dan gaat ie heel paniekerig naar achteren schuiven en ook zo raar door zijn achterhand zakken. Het is een beetje een apart dier. Dus dat is eigenlijk het eerste wat ie doet als ie "bang"is.

Inladen zonder hoofdstel om, lukt sowieso niet. Als je hem alleen aan het halster hebt met een halstertouw en hij ziet de trailer, is het kop erop: rechtsomkeert linea recta de wei in en jij hangt er als een vlaggetje achteraan. Hij is op zo'n moment gewoon ontzettend onbenullig en doet wat ie zelf wil, uit een soort van paniek.

Het is met hem zo, dat als hij zenuwachtig wordt: je niet meer tot hem doordringt, het hek is van de dam op zo'n moment. Dit maakt het natuurlijk alleen maar moeilijker.

De laatste keer dat we hebben geoefend, had hij zoiets van bekijk het maar, ik ga niet nog een keer dat ding in. Uiteindelijk stond hij er wel op, en toen durfde hij ook wel op zijn benen te staan ipv op zijn kont te hangen. We belonen hem ook direct als hij meewerkt door te zeggen dat ie braaf is en hem te blijven kloppen.

In de trailer krijgt ie dan een bakje biks, wat ie dan als een onbenul naar binnen werkt Haha!. Dan laten we hem een 10 minuten staan en dan weer uitladen. Dan heeft ie dus alweer stress omdat ie in de gaten heeft dat er weer wat moet gebeuren: hij gaat dus weer op zijn kont hangen. Ja, en dan gaat achteruit lopen dus niet. We krijgen hem dus ook moeilijk van de klep af.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 15:41

Er stond in de laatste Bit ook een verhaal over een paard dat ging liggen in de trailer...maar had dit gedrag eigenlijk niet altijd gehad.

In de Bit stond het advies dat je hem lang moest laten in de trailer, niet kort vastzetten zodat hij kan hangen. Middenschot er uitnemen.

Maar als ik het verhaal van Bolke zo hoor, dan is het een dominantieprobleem. Als hij al in paniek raakt bij het zien van de trailer, dan kan het haast niet anders of er is wat gebeurt.

Je suis Charlie.


loes14
Berichten: 234
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: silvolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-04 10:51

meschien moet je nu juist veel met de trailer gaan oefen zodat je paard het steeds normaler vind, zo kan hij ook zijn evenwicht leren bewaren eerst gewoon op rechte stukken en daarna een keer in het weiland!

Delphi2

Berichten: 2891
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Frasselt (DE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-04 12:22

In het stukje in de Bit werd ook gesproken dat je eerst uit moet sluiten of je paard geen probleem had aan zijn evenwicht, misschien moet je dat eerst uitsluiten?

Jeannette
Berichten: 1045
Geregistreerd: 20-08-02
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-04 13:11

Mijn hengst had ook een trailerprobleem, engtevrees.Opgelost door het schot schuin te zetten en lange stang erachter te plaatsen.
Daarna idd een ( sorry!! veewagen gekocht B rijbewijs) daar stond hij dwars in, ideaal.
Heel veel succes met oefenen en ik hoop echt dat het weer goed komt.
Je voelt je best machteloos, zeker als je weet dat hij nooit iets naars heeft meegemaakt.

Jennifer

Berichten: 4738
Geregistreerd: 11-05-03
Woonplaats: Echten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-04 21:00


Neem eens een kijkje op:
http://www.ruitersport.com


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 bezoekers