hengstig...hoe te ontdekken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Karma_oud
Berichten: 3
Geregistreerd: 05-04-04

hengstig...hoe te ontdekken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-04 14:14

Ik heb een vraagje voor jullie, wat misschien dom klinkt, maar ik weet het echt even niet: we willen onze pony laten dekken dit voorjaar, maar wij kunnen niet aan haar merken of en wanneer ze hengstig is. Is er een manier om dat te zien, of wordt ze gewoon helemaal niet hengstig? Vorig jaar merkte je wel goed als ze hengstig was, maar nu helemaal niet. Hoe kunnen we dan weten wanneer ze vruchtbaar is????

Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 14:21

Je kan misschien eens proberen een schouwhengstje te proberen, of heeft er misschien iemand een ruintje bij jullie in de buurt staan? Laat die maar eens wat komen snuffelen aan de deur, je zal het snel weten denk ik...

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 17:02

Misschien heb je 't op de kalender staan wanneer ze vorig jaar hengstig was? Onze merries maken ook nog geen haast, dat ligt denk ik ook aan het weer. Meestal tonen ze hier pas in de loop van april/mei echt goed en dan beginnen we ook te dekken - niet eerder. Wacht maar tot de zon weer gaat schijnen!

Black_riders

Berichten: 2125
Geregistreerd: 02-12-02
Woonplaats: Beltrum dat ligt in de achterhoek :-)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 17:18

inderdaad vraag aan iemand of ze ergens een schouwhengstje weten, dat kan al met een mini shet.

ponymens
Berichten: 1299
Geregistreerd: 29-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 23:07

Merrie naar de hengstenhouder brengen, die kan haar dagelijks goed schouwen.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 23:13

Als je het nu nog niet goed kunt zien, is dat misschien omdat het nog erg vroeg in het jaar is. Wil je echt nu gaan dekken met kans op een veulen in Maart? Het veulen moet toch in het ideale geval ergens in Mei of Juni ter wereld komen, als het weer wat beter is en ze meteen naar buiten kunnen. Ik vind het persoonlijk onzin om ze ergens in Januari geboren te laten worden, alleen omdat ze dan volgens de regelementen van het stamboek het jaar daarop per 1 Januari één jaar worden (hetzelfde geld namelijk voor een veulen van Augustus, en geloof me, een half jaar is veel voorsprong bij een jaarling)

Om het zeker te weten kun je kijken bij een laat gecastreerde ruin die nog steeds zijn interesse voor merries heeft, of je brengt heb idd bij iemand die hengsten heeft. Maar bega niet de fout om om de haverklap door de DA te laten scannen, dat is niet leuk voor je merrie.

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 00:09

Cassidy schreef:
.... Maar bega niet de fout om om de haverklap door de DA te laten scannen, dat is niet leuk voor je merrie....


En nog minder leuk voor je portemonee Haha!
Ik begrijp dat het om een pony gaat maar het is niet helemaal duidelijk of er wel dan niet natuurlijk gedekt moet worden. In het laatste geval gewoon kontakt op nemen met de potentiele hengstenhouder, oftewel gewoon de pony brengen. Heb je weer een zorg minder.

peach2001

Berichten: 4254
Geregistreerd: 02-08-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 08:11

Tegen de tijd dat je haar wilt laten dekken laat je de da scannen (bij voorkeur tijdens of na een periode dat je denk dat ze hengstig is) Dan ziet de da als het goed is wanneer ze ongeveer hengstig is geweest en dan laat je haar op 20 dagen hengstig spuiten, of wat de da voor periode voorsteld....

Laulitz

Berichten: 8753
Geregistreerd: 02-04-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-04 11:27

hooi
bij mij werkt het altijd als ik met een hadre borstel bij haar staart borstel, dan gaat dr staart omhoog, en dan weet ik dat ze hengstig is*als hij hoog omhoog gaat, anders is het niet zo*
of laat dr met een paard snuffelen, als ze niet hengstig is gilt ze en als ze hengstig is gilt ze niet.....
heb je hier misschien wat aan? Bloos ???

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 23:40

ShamalArabs schreef:
Tegen de tijd dat je haar wilt laten dekken laat je de da scannen (bij voorkeur tijdens of na een periode dat je denk dat ze hengstig is) Dan ziet de da als het goed is wanneer ze ongeveer hengstig is geweest en dan laat je haar op 20 dagen hengstig spuiten, of wat de da voor periode voorsteld....


Kijk, dat bedoel ik nu! Sorry ShamalArabs, 't is niet persoonlijk bedoeld, maar dit vind ik dus werkelijk de omgekeerde wereld: om je merrie als standaard hengstig te laten spuiten. Ik heb nog maar een keer een merrie hengstig laten spuiten en dat was echt een problematisch geval (permanent een beetje hengstig, geen goed ei, enz). Voor 't overige zijn onze paarden altijd nog via de normale weg drachtig geworden - zonder hengstig spuiten dus.

De oplossing: gewoon lekker in de wei, zorgen dat ze goed in conditie zijn (dus veel bewegen), zorgen voor voldoende contact met soortgenoten, kuddegedrag stimuleren, en vooral niet te vroeg beginnen. Mei - da's vroeg genoeg, dan heb je een veulen in april - nou eerder hoef je ze toch ook niet?
Dat gewroet in die merries, ik heb er zo'n hekel aan! Hengstig spuiten heeft ook nogal wat nadelen en je hebt echt niet de zekerheid dat je merrie dan wel drachtig wordt.