hoe rijden jullie middendraf?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
falabellatje
Berichten: 166
Geregistreerd: 02-08-03
Woonplaats: Ergens op een stro baal.

hoe rijden jullie middendraf?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-04-04 23:57

Dag bokkers

Ik vraag mij af hoe ik middendraf kan rijden zonder dat mijn paard in galop valt?? Het is namelijk nog een best lastige opgave als je net iets te fanatiek bent dan heb je al kans dat in galop aanspringt?

Dus mijn vaar aan jullie is hoe doen jullie dit??


dag bokkers OK dan!


joycje

Berichten: 907
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 08:15

Laat iemand die er verstand van heeft in het midden staan. Rijdt middendraf maar een paar pasjes (drie of vier) En laat degene op de grond dan meekijken. Nog een tip doe het op de korte zijde van de bak dan heb je wat minder ruimte om te snel te veel te gaan doen.

Probeer dus steeds maar drie of vier pasjes te rijden en heel duidelijk de overgang van arbeidsdraf naar middendraf en weer terug naar de arbeidsdraf te rijden. En bereid je paard goed voor op de oefening.

Groetjes joyce

kijk op www.pensionstaldevink.nl... je zult de baas maar zijn Knipoog

newie

Berichten: 1927
Geregistreerd: 14-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 08:22

inderdaad niet teveel passen maken.
zodra je voelt dat hij in galop wil springen terug nemen
En niet te vaak gaan oefenen op de middendraf maar veel afwisseling tussendoor houden..
Succes

men neme een kwakkie en een eicel, even roeren en binnen 9 maanden heb je je eigen homemade baby Haha!

Gretha
Berichten: 377
Geregistreerd: 12-09-03
Woonplaats: hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 09:26

er lijkt mij ook een verschil te zitten in de hulpen
bij galop buitenbeen iets naar achter, bij middendraf niet...
maar of je pony dat ook snapt is natuurlijk een tweede, elke pony zal dat eerst moeten leren Lachen

Smurfie

Berichten: 2628
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 12:22

Teugels iets terug nemen en aandrijven Lachen Maar die haflinger van mij die doet het ook als ik met de passen mee zegt : ja ja Tong uitsteken hehe word ie helemaal leip.

MacavityL

Berichten: 3995
Geregistreerd: 10-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 12:26

Zoals je zelf al aangeeft: als je iets te fanatiek bent heb je de kans dat hij in de galop aanspringt..
Zorg er dus voor dat je niet te fanatiek de middendraf inrijdt, maar goed voorbereidt, rustig begint en dan een paar passen middendraf doet en weer rustig terugneemt.. Niet van hand veranderen, schop erbij en oops hij valt in galop.. met beleid...
En zo langzaam opbouwen dan komt het helemaal goed.. Lachen

"And sometimes I think the people to feel saddest for are people who once knew what profoundness was, but who lost or became numb to the sensation of wonder -- people who closed the doors that lead us into the secret world"

gyzmo

Berichten: 1029
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Dordt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 12:27

Ik ga zelf fanatieker lichtrijden en meer met de beweging mee. Mijn handen iets naar voren maar toch blijven opvangen van voren wat ik er van achteren in stop.
Als ik voel dat het niet meer lukt of dat het fout dreigt te gaan zet ik hem meteen op de volte en een andere oefening in. Maar kunst is dus wel om dat voor te blijven!

The more you know, the more you become aware of how much you DON'T know

Ik heb mijn profiel ingevuld!! Foto's volgen nog.

lieke2
Berichten: 2124
Geregistreerd: 12-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 12:43

Misschien is het beter om dit echt op te gaan bouwen, dus in het begin tevreden zijn met alleen een beetje verruiming of misschien alleen het gevoel van vooruit willen. Daarna kun je beetje bij beetje wat meer toestaan voor, zodat je nog wat meer verruiming krijgt. Vaak is het ook een kwestie van leren aanvoelen hoeveel been je moet geven zodat je pony niet direct in de galop schiet.
Probeer ook eens wat meer tempowisselingen te rijden.

Vandaag is morgen voorbij....

Als je veel doet, kan je veel doen
Als je niks doet, doe je vaak niks

Tijd om te leren/werken? Ban jezelf!

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 14:58

Heel erg oefenen. Je moet hem net zoveel tegen houden dat hij niet in galop springt, en zoweinig dat hij wel kan laten zien wat hij in zich heeft. Dat is proberen en oefenen en doorzetten!

andrea16

Berichten: 6239
Geregistreerd: 26-03-04
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 15:51

Idd, veel oefenen. Als je je paard in middendraf wil, moet je aandrijven maar hem aan de voorkant goed blijven opvangen. Als hij in galop valt gelijk terug nemen en weer opnieuw proberen. Het is wel even saai maar als je dit consequent volhoudt, komt het heus wel goed.

joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 16:07

voelen, voelen en voelen... Haha!
Dat is de kunst! Leren aanvoelen hoever je kunt gaan! Met oefenen kun je dus best eens feller reageren omdat hij aan je been blijft plakken, maar je moet je paard niet overvallen, dan heb je kans dat je het paard aan leert om aan te psringen omdat je elke keer overvraagd..
Rustig opbouwen dus!

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 19:11

ik heb het geleerd op de hoefslag.
erna met van hand veranderen.
met kleine pasjes al tevreden zijn en belonen en vandaar uit opbouwen.

ik mag van mijn instructrise nooit kwaad worden/afstraffen als mickey in galop springt,maar gerust stellen,paar pasjes laten galoperen en erna terug pakken naar draf en opnieuw proberen.

blijf wel niet steeds met die middendraf oefenen!
gewoon onder je training paar keer doen en erna ook weer andere dingen.

Je kunt gedachtens niet controleren,Je kunt alleen leren stoppen ze te geloven....

Hobbelende Vosjes Pester #44 *LOL*

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 19:12

joyce B schreef:
voelen, voelen en voelen... Haha!
Dat is de kunst! Leren aanvoelen hoever je kunt gaan! Met oefenen kun je dus best eens feller reageren omdat hij aan je been blijft plakken, maar je moet je paard niet overvallen, dan heb je kans dat je het paard aan leert om aan te psringen omdat je elke keer overvraagd..
Rustig opbouwen dus!



dat idd ook,daarom ga ik soms expres wat voorover zitten Haha!
ik kan haar dan beter aanvoelen wat ze wil doen.

Je kunt gedachtens niet controleren,Je kunt alleen leren stoppen ze te geloven....

Hobbelende Vosjes Pester #44 *LOL*

Jeayna

Berichten: 47
Geregistreerd: 25-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 22:59

Opbouwen naar een middendraf, dus eerst een aantal halve ophoudingen en overgangen rijden (stap/draf/halt) om je paard alerter te maken. Een middendraf is het verruimen van de drafpassen (tussen arbeidsdraf en uitgestrekte draf) en niet versnellen, tel desnoods mee met de passen, 1, 2, 3, 4 ... hou hetzelfde ritmische tempo aan, en wees in het begin tevreden met twee / drie passen.

Bollee

Berichten: 475
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 15:12

Als je blijft lichtrijden hoort het zo dat je paard blijft draven...
Zorg ook dat je niet onbewust je onderbenen naar achteren gooit en houdt de teugels er goed bij zonder te trekken. Dan een kwestie van naar voren rijden met je benen en je zit.

Hallo??

Novelle
Berichten: 999
Geregistreerd: 19-02-02
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 15:31

is het paard goed aan je been, dan willen ze namelijk ook te snel in galop aanspringen.
Ik zou de middendraf opbouwen, steeds kleine stukjes, voltes lange zijdes, elke keer even een paar pasje wat hjarder draven

Kiekeboe


Passionato

Berichten: 1471
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 22:38

Als je eenmaal de achterbenen van je paard onder controle hebt, is een middendraf ook niet zo heel erg moeilijk. ZOrg dus dat je daar controle over krijgt, en dat de achtrhand er uberhaupt goed onder is (duh). Als je paard op de voorkant valt, gaat ie nl in galop om niet op zijn neusje te vallen.
Bouw het pasje voor pasje uit. Mijn druk in mijn handen blijft eigenlijk net zo ligt als in een laag drafje, ik controleer met mijn zit dat ie zich niet overloopt als het ware. Gaat ie van voor nl teveel, en kan ie dat achter nog niet bijhouden, dan heb je of de kans op tactfouten, of op een galop. Voordat ik de middendraf inzet een klein ophoudingkje dat ie terugkomt en zijn achterhand iets meer eronder brengt, vervolgens kantel ik mijn bekken als ware en laat hem van achteren verruimen, waardoor zijn voorbeen er ook vanzelf mee gaat.. Pasje voor pasje opbouwen, tot je het punt voelt dat je aan de grens zit, en dan weer afbouwen.
(heeeeel erg vaag uitgelegd, ik weet het Lachen )

A lie gets halfway around the world before the truth has a chance to get its pants on

Passionato

Berichten: 1471
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 22:40

(wederom sorry voor de typfouten.. ligt moet trouwens licht zijn (ik ben niet blonT Knipoog )

A lie gets halfway around the world before the truth has a chance to get its pants on

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-04 09:56

Recht houden, 2 kanten tegelijk aandrijven en blijven lichtrijden. Inprinciepe hoeft het paard dan niet aan te springen in de galop omdat het de hulpen niet zijn.

Mijn naam is haas.

Incognito! 8-)

Dressuurgek

Berichten: 2287
Geregistreerd: 18-10-03
Woonplaats: Zuid-Oost Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-04 14:48

Je moet ook niet alleen op de diagonaal middendraf oefenen, maar ook op de lange zijde en op de korte zijde en dan een stuk van de bocht meekappen dat is echt niet erg. Je moet t wel opbouwen je middendraf, beginnen met een paar passen dan 20 meter ect, straks kan je een heel rondje middendraf rijden.

Oberek

Berichten: 146
Geregistreerd: 19-09-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 15:47

Wat ik een erg goede oefening vind is het schakelen, weg en weer terug. Steeds korte stukjes toerijden en daarna weer verzamelen. Hoe verder je daarin komt, deste meer kan je de achterhand eronder brengen, waardoor je middendraf uiteindelijk ook beter wordt.
Probeer je middendraf langzaam uit te bouwen, steeds een stukje meer. Als je paard zo slim is dat ie weet dat ie op een bepaalde plek de middendraf moet doen, dan moet je het juist op andere plaatsen gaan oefenen. Anders is je paard je voor en kan je er niet meer aan rijden.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt!

Niets hoeft!
Paarden wel.
(Loesje)

Frankinero

Berichten: 2779
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Rozenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 16:55

Ik kreeg bij mijn 1e wedstrijd het commentaar dat hij alleen versnelde en niet verruimde, had toen alleen maar 5-en voor de middendraf, nu heb ik nog 2 wedstrijden gereden en zelfs een paar keer een 7 ervoor gehad. Ik heb het op straat geoefend, op straat doet hij het nog beter maar dan heb je ook meer ruimte en als hij voor de wagen staat probeer ik het ook want dan kan ik hem niet uit zijn balans halen. Maar over straat kan hij gewoon goed strekken nu dat kon hij een half jaar geleden echt niet hoor. En geduld hebben, niet boos zijn als hij in galop springt, als ik het binnen 20 minuten probeert is die van mij nog veelste fris en dan springt hij ook gegarandeert aan.

Bonte kanjer Frank (Ed King Hill) Z2 + 5
Zanou (Kingston) Z2 + 4
Darco Z1 + 2


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 bezoekers