Bitten

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Bitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-01 19:20

Met wat voor bit rijden jullie, en met welke tak van de sport?
Ben ik wel benieuwd naar Haha!

Pugi

Berichten: 1205
Geregistreerd: 10-06-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-01 22:29

Met een dubbel gebroken K&K ultra bit van 18 mm dik.
Ik rij er gewoon altijd mee, wissel niet met bit ofzo.
Dressuur, springen en buitenrijden.
Het is lekker zacht bitje voor een paard met een gevoelig bekkie Haha!

geral

Berichten: 3604
Geregistreerd: 25-08-01
Woonplaats: hm niet belangrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-01 22:31

ik rij western en gebruik dus een gebroken shank, bevalt heel goed.
onze wedstrijdpony's (dressuur en springen) lopen allemaal op een gebroken watertrensje.

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-01 10:21

Gewoon enkel gebroken bustrens die zacht inwerkt *LOL*

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-01 14:10

een dubbelgebroken bit

DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-01 14:23

De één op een dubbelgebroken bitje en op een bosal (ligt aan het weer) en de ander op een 'happy mouth' gevalletje met zo'n oranje balletje in het midden.

carola

Berichten: 8686
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-01 14:31

Tja, ik ben echt een bitten-freek. Gewoon een beetje rare verslaving van me (en duur....). Ik heb heel veel soorten bitten, maar met maar een paar bitten rijd ik regelmatig:

M'n merrie met metaalallergie loopt op een happy-mouth-bitje, en dat gaat prima. Met haar wordt alleen nog wat in de bak gereden door een jong meisje, dus een zacht bitje is lekker voor haar.

M'n ruin wordt intensiever gereden. Met dressuur een dubbelgebroken Aurigaan bit, en met springen meestal ook. Tijdens de endurance en endurance-trainingen rijdt ik met een hackamore met lange scharen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-01 14:47

Een dubbel gebroken K&K Conrad Ultra Aurigan bit, waarvan dat midden stuk 45 graden gedaaid is voor een vriendelijke werking.
Hiermee rij ik M2 dressuur. En ook buitenritten.
Ik heb met een dubbel gebroken imitatie van K&K M gesprongen.
Omdat ik toen de echte nog niet had.

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-01 14:52

Ik heb nu eindelijk een nieuw bitje aangeschaft. Ik had er twee-en-een-half jaar geleden één gekocht toen ik Jurga kreeg en had er geen verstand van. Ik kreeg dus van de ruitersportzaak een bitje mee om te proberen, een enkelgebroken trensje, naar wat ik dacht gewoon soepel. Ga ik nu dus een bitje erbij halen, gewoon makkelijk omdat ik ook twee hoofdstellen heb, kan ik er één voor wedstrijden en les houden en één voor door de weeks... Nu was ik te lui om steeds te wisselen haha. Ik dus naar de ruitersport dat ik een nieuw bit wilde. Ik liet dus mijn oude bit zien, zegt ze dat het een onderlegtrens van een stang en trens is... Best scherp dus... En ik maar denken dat ik zo'n soepel bit had. Maar ja, ik heb het ook bij hen gekocht... Nu heb ik er dus een dubbelgebroken bitje bij gekocht en heb daar nu één keer mee gereden, voelde erg goed... Dus ik heb nu een soepeler bitje en daar doet ze het vast ook goed op. Pling Hoop ik dan maar.

Nouvel

Berichten: 28562
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-01 15:06

Fie rijd ik dressuur op een dubbelgebroken bustrensje, buiten op een iets dikkere dubbelgebroken watertrens en die spring ik op een enkelgebroken pessoa. Wel wat veel, maar zo doet ze het er zo prima op.

Quieta rijd ik in principe op een dubbelgebroken watertrens, daar loopt ze het lekkerst op. Maar omdat soms haar mondhoeken schraal worden wissel ik dan even af met een bustrens.

grassie

Berichten: 4856
Geregistreerd: 13-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-01 15:12

ik rij met een dubbel gebroken bit, ik had hem toen gekocht omdat ze geen enkel gebroken bit in de goede maat meer hadden, maar bevalt goed! ik rij veel dressuur (ben pas B hoor Haha! ) en ik spring ongeveer 1x per week.

WendyBZ

Berichten: 13134
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-01 17:40

Ik heb een ex-draver en die rijd ik op een lepelbit omdat ze anders haar tong erover gooit. Werkt prima. Daarvoor heb ik altijd met een bus trens gereden en daar train ik de andere paarden ook mee. Heb wel twee maten, ik gebruik een ponybit voor de jaarlingen.

Fitzroy

Berichten: 25105
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-01 18:20

Ik rijd met een dubbelgebroken RVS watertrens aan mijn gewone hoofdstel.

Als ik met stang en trens rijd, rijd ik met dezelfde trens als onderlegtrens en daarboven een stang van RVS met niet te lange scharen en een redelijk platte tongboog.

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-01 18:26

pony dressuur en buitenrit: enkelgebroken watertrens
paard dressuur en buitenrit: dubbelgebroken bustrens
paard springen: pessoa bit

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-01 18:43

ik rij mijnes met dressuur en springen etc. op een dubbel gebroken watertrensje. Als ik het bos in ga rij ik met een enkel gebroken D-trens die best dun is.

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-01 19:01

Met een k&k aurigan dubbelgebroken met een gedraaid tussenstukje, en een k&k dubbelgebroken zilver/aurigan bit, met gewoon plat tussenstukje, argentaan. Met springen rijd ik met het laatste bit, dressuur met het eerste. Vind ze heel fijn in de mond, vooral voor paarden met gevoelige mondjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-01 20:46

Wat mij wel opvalt is dat er met springen of buitenritten ineens naar scherpere bitten gegrepen word.
Springen en buitenritten rijden is toch niks anders dan dressuren met wat hindernissen of dressuren in een bos.

En zeg niet dat ik een dooie knol heb met springen of zo want als het aan hem ligt rent hij het parcours of een pad in het bos af alsof hij in duindigt is.

kilancatje
Berichten: 360
Geregistreerd: 02-12-01
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-01 15:29

dione schreef:
Met een dubbel gebroken K&K ultra bit van 18 mm dik.
Ik rij er gewoon altijd mee, wissel niet met bit ofzo.
Dressuur, springen en buitenrijden.
Het is lekker zacht bitje voor een paard met een gevoelig bekkie Haha!



Ja daar rijd ik ook altijd mee want m'n paard is heel gevoelig in dr mond en heeft nog wel eens de neiging om dr bit beet te pakken en met deze doet ze dat dus niet *LOL*

SuuZ
Berichten: 150
Geregistreerd: 23-12-01
Woonplaats: son

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-02 21:36

ik ben nog een beetje aan het uitproberen maar op het moment rijd ik met een ongebroken trensje (stangetje) voor zowel springen als dressuur

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-02 22:05

Enkelgebroken bustrens. Simpel en doeltreffend.
Wel eens dubbelgebroken geprobeerd, maar dat vond ze waardeloos, lag denk ik teveel op haar tong die ze dan ook prompt naar buiten gooide nog voordat ik m'n teugels maar op maat had.

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-02 22:19

enkelgebroken watertrens met rubber bitschijven. ik rijd er alles mee, en het werkt prima. ik vind ook dat je een paard gewoon moet kunnen rijden op een trensje. met dressuur dan.
ik heb eerst met een k&k africhtingstrens van aurigan gereden. beviel goed, maar niet beter dan de watertrens (die me maar 20 piek kostte) ik heb wel t idee dat paarden meer schuimen op dat bit, maar dat weet ik niet zeker want ik heb met die 2 bitten niet dezelfde paarden gereden. Het friesje dat ik op die K&K reed vond hem een beetje te scherp geloof ik. het is ook een vrij dun bit.
Ik wil nog heeel graag een dikke bustrens. Ben ik van die rotschijven af Clown

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-02 22:49

Eigenlijk alles op watertrens. Ik heb nu een dubbelgebroken K&K bit voor Perry en ik heb er ook eentje voor Ronald gekocht. Ik doe dus alles op watertrens, springen, buitenrijden, dressuren etc. Mijn paarden zijn ook niet sterker in hun mond buiten. Ik kan ook gewoon met halster een buitenrit maken als ik dat wil.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-02 23:08

Beide paarden gaan voor de wagen met een liverpoolstang.
Berber rijden we altijd met een dikke bustrens van .... ehm... weet ik veel wat voor materiaal, iets geelachtig. Met een smaakje dus. Berber rijd alleen lekkere buitenritten.

Isolda rijd ik met een dubbelgebroken watertrensje. Daarvoor reed ik bijna altijd met een pelham. Puur omdat Isolda een "Jantje lacht, Jantje huilt- paard" is. Een tijdje heel braaf, kan ik met lange teugel rijden, vervolgens slaat ze door en flipt ze, dan kan ik die pelham wel gebruiken en dat alles in 1 buitenrit! Ik reed toen bijna alleen maar buitenritten, zonder iets van haar te vragen = lange teugel.
Dit dubbelgebroken trensje bevalt me prima, behalve als ze even "flipt". Ik kan met dit bitje ook gewoon dressuren, kon ook wel met de pelham, maar die was toch minder geschikt. Dan had ik liever mijn pelhammetje gehad, maar goed, halverwege wisselen gaat zo moeilijk he? *LOL*