Sterilisatie bij hengst

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
HCRanch

Berichten: 2553
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Burkesville, Kentucky USA

Sterilisatie bij hengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-04-04 20:23

Ik heb me laten vertellen dat je nu ook ipv castreren je hengst kan laten steriliseren. Dus alleen de zaadleiders worden doorgesneden

heeft iemand hier ervaring mee?


LDRD

Berichten: 9868
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 20:28

Geen ervaring mee, maar ik vraag me wel af waarom je dat in hemelsnaam zou laten doen??


KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 20:31

zou het ook niet doen........ wellicht als je paarden zo natuurlijk mogelijk wilt houden zonder elk jaar met kindjes te zitten.......... maar een hengst die niet dekt moet je eigenlijk laten castreren

HCRanch

Berichten: 2553
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Burkesville, Kentucky USA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-04-04 21:31

ik zou het overwegen omdat de ingreep kleiner is ze doen dat met laser er wordt een klein gaatje gemaakt, geen bloederige toestanden, bovendien blijft hij "hengst"maar kan niet produceren

Vakantie in USA? doe eens wat anders kom naar Kentucky http://www.hiddencaveranch.com/
Een CURLY horse? wat is dat, wij hebben ze kijk op http://www.hcrcurlyhorses.com

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-04 07:48

maar ze blijven wel hengstenneigingen houden en juist daarom worden ze gecastreerd

Supertje

Berichten: 7089
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-04 13:09

Inderdaad, ze blijven wel de hormonen produceren, dus ook hengstengedrag.
Dat hij 'hengst' blijft, zou ik juist niet als voordeel zien, vanwege het gedrag, en als hij toch niet mag dekken, is dat voor het paard alleen maar frustrerend. Castreren is IMO dus een heel stuk diervriendelijker.

Run free Jordy.... 1997 - 2021

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-04 13:11

Ik zou ook voor castreren gaan, hengsten blijven lastpakken, en je paard is alleen maar niet meer vruchtbaar, maar blijft nog even gevaarlijk.

En tegenwoordig kun je ook via kijkoperatie laten castreren, is ook niet bloederig, en de kans op infecties is net zo klein.
Het enige wat ze naast het doorhalen van de zaadleiders doen is ook het doorhalen van de bloedtoevoer naar de teelballen, waardoor deze afsterven en ook geen hormonen meer kunnen produceren. Het zaakje hangt er dan nog wel, maar doet het gewoon niet meer. Geen hormonen, geen gegil, geen hengst met hengstenmanieren.

Je suis Charlie.

Georgette

Berichten: 11632
Geregistreerd: 20-03-03
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-04 13:14

Supertje schreef:
Inderdaad, ze blijven wel de hormonen produceren, dus ook hengstengedrag.
Dat hij 'hengst' blijft, zou ik juist niet als voordeel zien, vanwege het gedrag, en als hij toch niet mag dekken, is dat voor het paard alleen maar frustrerend. Castreren is IMO dus een heel stuk diervriendelijker.


Ben ik het mee eens. Castreren lijkt mij daarom de beste oplossing.

14-11-'14 Sven ♥
02-06-'17 Quin ♥

www.meesteraap.nl -> Dé webwinkel met musthaves voor schoolgaande kids!

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-04 15:54

Ik heb zo'n operatie net bij Digger laten uitvoeren.
Ze castreren dus door de zaadleider EN het bloedvat naar de bal door te snijden.
Doordat er geen bloed meet naar de bal toegaat zal hij langzaam verschrompelen en kan er ook geen testosteron (hormoon wat het hengstengedrag veroorzaakt) door het lichaam razen Haha!

Ik heb voor deze operatie gekozen omdat je paard niet volledig onder narcose hoeft en het geen grote open wonden geeft. Je paard krijgt op elke flank 3 kleine sneetjes en hierdoor doen ze een kijkoperatie.
Je loopt een klein risico dat de operatie niet volledig lukt omdat er een klein bloedvaatje nog actief kan zijn maar dan wordt hij, op kosten van de kliniek, via een lies operatie gecastreerd (hierbij verwijderen ze beide ballen).

Digger staat nu nog in Utrecht en ik kan hem maandag ophalen. Ik vind het een super oplossing, de begeleiding is meer dan geweldig. Je wordt goed geinformeerd en op de hoogte gehouden.
Als je belt, weten ze meteen over welk paard je het hebt en hoe de stand van zaken is.
Niets dan lof OK dan!

Let horses whisper in your ear and breathe on your heart

Iduna
Berichten: 175
Geregistreerd: 14-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 09:39

Niet iedere hengst is lastig hoor! Wij hebben een hele lieve hengst die we ook niet willen laten castreren.Wij hebben dus ook al eens nagedacht over een vasectomie(zo heet die sterilisatie)zodat die hengst weer bij de merries kan staan.

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 10:37

Mijn hengst was ook niet lastig.
Maar ik heb er voor gekozen omdat ik hem lekker (zonder zorgen) in het land wil zetten, mijn kinderen er met een gerust hart een rondje op wil laten rijden, etc.
Een hengst blijft een hengst met al zijn voors en tegens.
En als je niet met hem gaat dekken dan lijkt het me voor het paard het beste om hem toch te laten helpen. Bloos

Let horses whisper in your ear and breathe on your heart

HCRanch

Berichten: 2553
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Burkesville, Kentucky USA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-04-04 10:57

ja Vera dat bedoelde ik!! het lijkt me veelminder ingrijpend en de wond is kleiner.

Wat betreft de andere reacties dat het frustrerend is voor een hengst etc etc daar ben ik het volledig mee eens hoor. Ik wil mijn hengst ook alten helpen en niet omdat ie lastig is absoluut niet hij is hartstikke braaf maar hij moet niet gedoemd zijn om alleen te staan. Nu loopt ie nog bij andere hengsten en zolang dat goed gaat blijft hij hengst. Daarna overweeg ik zeker deoperatie die Vera beschreef

bedankt voor jullie reacties in ieder geval OK dan!

animals
Berichten: 3343
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: 't Harde

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 18:45

Geen ervaring mee, en heb er ook nog nooit van gehoord, maar mij lijkt het als je je hengst laat steriliseren dan heb je kans dat je hengst wel de hengstenstreken krijgt. En dat die dan niet minder worden ook al is het zaad eruit.

Het leven met dieren maakt je lichaam rustiger waardoor je meer je vrijheid voelt.

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 07:52

animals schreef:
Geen ervaring mee, en heb er ook nog nooit van gehoord, maar mij lijkt het als je je hengst laat steriliseren dan heb je kans dat je hengst wel de hengstenstreken krijgt. En dat die dan niet minder worden ook al is het zaad eruit.

Even goed lezen wat er staat.
De zaadstreng EN bloedvat wordt doorgesneden. Dus geen hormoonproductie meer Cool

Let horses whisper in your ear and breathe on your heart

Bianca6
Berichten: 1319
Geregistreerd: 06-05-05
Woonplaats: Eerst Eindhoven nu KESSENICH BELGIE!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 11:09

Ik heb een spaans hengstje en wil hem ook echt hengst houden maar dan wel tussen de merries zonder straks een hele kudde te hebben. Ik heb ook merries die hem wel aankunnen ;) dus wil ik hem laten steriliseren zonder de bloedtoevoer naar de teelballen te laten doorsnijden. Heeft iemand ook alleen dit laten doen? Hoe groot/lang is de ingreep?
Mijn hengst is nu bijna 2 en ik weet niet of het raadzaam is te wachten met de ingreep? Hij staat in de opfok, dus nu niet tussen de merries ;)

aslo

Berichten: 5220
Geregistreerd: 06-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 12:07

Vera schreef:
Ik heb voor deze operatie gekozen omdat je paard niet volledig onder narcose hoeft en het geen grote open wonden geeft.


Bij een castratie hoeft een paard ook niet onder narcose en dat sneetje kun je m.i. toch echt geen grote wond noemen ;)

saartje123
Berichten: 1
Geregistreerd: 08-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 15:21

Hier hetzelfde,
Mijn hengst is 7jaar en natuurlijk afgericht. Het is een schat van een paard, maar je moet er op de juiste manier mee omgaan! Hij staat samen met mijn merry en hun hengsten veulen op de wei wat super goed gaat...
Ik heb jaren met hengsten gewerkt en ik verzeker jullie dat merry's soms meer heibel kunnen schoppen!
Mijn veulentje ga ik ook via vasectomie laten onvruchtbaar maken :-)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Laarvv, SentiBot en 15 bezoekers