Nog meer tips om sneller uit de vacht te komen ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Nog meer tips om sneller uit de vacht te komen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-04-04 15:40

Wie heeft er nog meer tips om een paard sneller uit de vacht te laten komen ?

Bas is echt een wandelende wolbol die nu goed aan het verharen is, ik poets hem dagelijks en kan per dag 2 emmers haar afvoeren ( kun je heel wat kussens mee vullen )
Naast Bas staat Edwine, die is alweer superglad, glanzend en prachtig in dr vel, en dan Bas, een dikke pluis...

Ik geef hem lijnzaadolie en je kan zien dat zn vacht al wel begint te glanzen, maar ik krijg haast het gevoel dat ik in juli nog steeds kan kussens vullen, hij blijft maar wollig.

Nu vraag ik me dus af wat anderen er aan doen om het gladde zomervachtje er door te laten komen...

P.s Bas is een shetlander, dus heel veel haar Haha!


gyzmo

Berichten: 1029
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Dordt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 15:41

Ik geef een scheutje zonnebloemolie door zijn voer en de rest gaat vanzelf. Maar dat heeft zelfde effect als lijnzaadolie op het verharen...

The more you know, the more you become aware of how much you DON'T know

Ik heb mijn profiel ingevuld!! Foto's volgen nog.

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 15:54

Minimaal 14 uur per dag in het licht zetten... dus 's avonds op stal ook lamp aan. Dit simuleert de lange dagen en onder invloed van meer uren daglicht gaat het lichaam ruien. Als je dit in December begint te doen is je paard eind februari begin maart al door de verharing heen. Denk er dan wel om dat je paard een deken nodig heeft.
Deze licht methode werkt overigens ook om merrie's vroeg hengstig te krijgen...

"Als je stopt met behandelen en deze klacht komt terug, dan heb je dús de oorzaak niet weggenomen. ~ Francis

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 15:54

Poetsblokje?

Je suis Charlie.

mirtje27

Berichten: 791
Geregistreerd: 29-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 16:18

Ik gebruik opkikker van de paardendrogist. Die van mij komt moeilijk door de verharing doordat ze al wat ouder is. Vanmiddag toevallig toen ik d'r op stal zette en even ging borstelen kwamen er hele haardotten vanaf. Ik vind dat opkikker goed werken. Ook geef ik lijnzaadolie.

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-04-04 16:27

Francis, hij staat alle dagen buiten, in december is er natuurlijk minder licht, lampen op stal regel ik niet Knipoog

Cassidy, al 3 doorgesleten Haha!

Opkikker, zal het eens opzoeken...

Alvast bedankt voor de tips Knipoog

gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 16:28

poetsblokje idd Haha! werkt perfect.. daar haal ik de haren mee weg..
komen ookhele truien af, alleenop sommige plekken is het zo dik, dan ben je echt uren bezig Haha!
losgooien in eennatte buitenbak werkt ook Haha!
ze zijn dan wel vies ennat, maar zodra ze redelijk opgedroogd zijn gaan die haren er zo vanaf. het zand schuurt en doorhet rollen laat het los. heelhandig.. kost je alleen wel een middagje Haha!

rust zacht, mijn lieve willem. we zullen je nooit vergeten.
je blijft voortleven in onze gedachten.
dag, lieve vent 13-6-1988 - 23-11-2007

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 16:32

Met de handen plukken kan ook, neem je lekker veel mee.

Je suis Charlie.

Vosse
Berichten: 1547
Geregistreerd: 10-11-03
Woonplaats: Ruinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 18:43

die van mij haren oko al zo :S heel irri

www.trimmerijemarije.nl


pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 18:51

Cassidy schreef:
Met de handen plukken kan ook, neem je lekker veel mee.



Doe ik ook *LOL*

Werkt als een tierelier

Mocca
Berichten: 17970
Geregistreerd: 10-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 18:54

ja mijn verzorgshet verhaart ook zo vreselijk die kan je een hele middag poetsen, en nog komen er bossen haar af

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 18:55

vroegah... toen ik nog op pony's reed, gebruikten wij altijd een soort van ijzerzaagje. Ik ben alleen nu nog steeds niet achter wat voor ijzerzaagje het ook alweer was. Het hielp geweldig, veel beter dan een rosborstel of wat dan ook.
Zal even binnenkort weer langs gaan, kan ik het gelijk vragen...

Ik word zo langzamerhand ook helemaal gek van al die haren. Die witte haren dwarrelden overal heen, en vooral op je kleren is het erg irritant...

:){

Estragon

Berichten: 1666
Geregistreerd: 17-05-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 19:10

kimmy schreef:
vroegah... toen ik nog op pony's reed, gebruikten wij altijd een soort van ijzerzaagje. Ik ben alleen nu nog steeds niet achter wat voor ijzerzaagje het ook alweer was. Het hielp geweldig, veel beter dan een rosborstel of wat dan ook.
Zal even binnenkort weer langs gaan, kan ik het gelijk vragen...

Ik word zo langzamerhand ook helemaal gek van al die haren. Die witte haren dwarrelden overal heen, en vooral op je kleren is het erg irritant...


Misschien bedoel je zo een zweetmes met tandjes aan 1 kant?? Die gebruik ik meestal en daar neem je een hele hoop haar mee weg.

Lovers Estragon & Herlando Lovers

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 19:12

Estragon schreef:

Misschien bedoel je zo een zweetmes met tandjes aan 1 kant?? Die gebruik ik meestal en daar neem je een hele hoop haar mee weg.


Nee, dat was het niet, echt een ijzerzaagje Haha!

:){

Vanes

Berichten: 3164
Geregistreerd: 06-12-02
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 19:47

Poetsblokje en zo'n metalen roskam help heel erg goed bij die van mij.
En idd ik heb een paar keer van een stal genoot ook een soort zweetmes met karteltjes gebruikt en daar vloog het haar echt vanaf.

Aman__
Berichten: 1510
Geregistreerd: 18-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 19:53

ja wij hebben ook een shetlander op stal staan, Wij doe het met het zweetmes met tandjes.. Gaat perfect en dan denk je dat er niks mee uitkomt ga je even tegen de haren in en dan komt en nog een hele lading haar af..Ze vinden het nog lekker ook;)

fluffyfox

Berichten: 1793
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Amstelveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 20:51

ik gebruik ook opkikker voor nono omdat hij dus moeilijk door zijn haar komt
werkt erg goed

Gekwalificeerd NH instructeur. Hulp/les? Stuur even een pb of kijk op FB.
"Nosey Horsemanship" omdat je samenwerken niet alleen kan doen!

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-04-04 20:53

Ik heb zelf zo'n ijzeren 'borstel' met puntjes... ja wat is het ? 4 rijen ijzeren puntjes achterelkaar op een houten handvatje...

En dat werkt idd super, ik gebruik die als eerste en de haren vliegen er vanaf, ik hoop dat hij een beetje snel uit de vacht is, de lange piekharen zijn wel weg maar het blijft een wollie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 21:02

SANEX schreef:
Ik heb zelf zo'n ijzeren 'borstel' met puntjes... ja wat is het ? 4 rijen ijzeren puntjes achterelkaar op een houten handvatje...

En dat werkt idd super, ik gebruik die als eerste en de haren vliegen er vanaf, ik hoop dat hij een beetje snel uit de vacht is, de lange piekharen zijn wel weg maar het blijft een wollie


Die heb ik ook, alleen dan met een kunstof handvat. Die is echt super joh, daar gaat al het haar er lekker snel mee van af Lachen.

Senja

Berichten: 371
Geregistreerd: 02-04-04
Woonplaats: Kampen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 21:14

Misschien een nieuw idee. Ik heb zo'n rubberen borstel, rond en met dikke punten eraan. Het lijkt een beetje op een rosborstel, maar alle haren blijven eraan zitten. Verder moet je gewoon heel vaak borstelen. *LOL* Er komt echt een eind aan . Verder succes met alle spierpijn van het borstelen!!! OK dan!

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 21:25

Een dagje de tijd nemen en dan gaan plukken en poetsen met een poets blokje.
Dat poetsblokje vind ik zelf ideaal!

En natuurlijk lijnzaad blijven geven.

Mijn naam is haas.

Incognito! 8-)

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 21:25

Ik snap dat je je shet niet onder lampen gaat zetten, maar je vroeg wat hielp, en dat is het enige dat helpt om het écht sneller te laten gaan. Borstelen enzo zorgt er voor dat je sneller het haar kwijt bent wat los komt, maar het ruien zelf gaat er niet echt veel sneller van.
Biotine zorgt er voor dat haar sneller groeit en dus ook sneller uitgegroeid is en dood gaat... dat zou dus de verharing wat kunnen bespoedigen.

Voor het borstelen van een shet met lang haar kun je ook goed een universeel borstel gebruiken, dat is zo'n 'standaard' vierkante hondenborstel met van die ijzeren pinnen in een rubber bed en plastic handvat.

"Als je stopt met behandelen en deze klacht komt terug, dan heb je dús de oorzaak niet weggenomen. ~ Francis

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 21:57

Met een ijzeren zweetmes met aan een kant van die karteltjes, met plukken er van af
Verder met je handen plukken,
scheutje zonnebloem olie door het voer (zelfde werking als lijnzaadolie)
en dekens nog niet afbouwen

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-04-04 22:00

Ethelate schreef:
Met een ijzeren zweetmes met aan een kant van die karteltjes, met plukken er van af
Verder met je handen plukken,
scheutje zonnebloem olie door het voer (zelfde werking als lijnzaadolie)
en dekens nog niet afbouwen


Hehe, als ik hem onder dekens had gehad was hij niet zo enorm pluis geweest als hij nu is Knipoog

Bedankt voor de tips iedereen.
Gewoon blijven borstelen dus, lijzaad olie blijven geven en ik zal nog even die opkikker eens proberen.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 22:04

Yaar"]
[quote="SANEX schreef:
Ik heb zelf zo'n ijzeren 'borstel' met puntjes... ja wat is het ? 4 rijen ijzeren puntjes achterelkaar op een houten handvatje...

En dat werkt idd super, ik gebruik die als eerste en de haren vliegen er vanaf, ik hoop dat hij een beetje snel uit de vacht is, de lange piekharen zijn wel weg maar het blijft een wollie


Die heb ik ook, alleen dan met een kunstof handvat. Die is echt super joh, daar gaat al het haar er lekker snel mee van af Lachen.
[/quote]

Bedoelen jullie deze soms?

Afbeelding

Je suis Charlie.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Fudge, wendyh en 78 bezoekers