Zonder les niet lekker.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Zonder les niet lekker.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-04 18:47

Ik rij 1 of 2 keer per week alleen in de bak, en ik heb 1 priveles en 1x groepsles.
Tijdens mijn lessen gaan mijn pony en ik altijd super, hij gebruikt zn rug & achterhand goed en ook M oefeningetjes gaan al heel redelijk.
Maar zodra ik alleen rij lukt het me niet meer. Het lukt me niet zijn achterhand goed te activeren of zn rug los te krijgen.
Ik rij zover ik zelf kan zien op dezelfde manier los als ik tijdens mn les doe, en ik blijf mn houding controleren.
Nou zijn er vast wel mensen op bokt die hier ook ervaring mee hebben en dit opgelost hebben, wat deden jullie nou wel tijdens de les en blijkbaar niet terwijl je zelf losrijd?

Yessy

Berichten: 23022
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 18:50

ik heb dat ook vaak, bij mij is het een combinatie van dat ik met de aanwijzingen toch ietsjes zelfverzekerder en beter rij dan alleen. Dat scheelt nauwlijks iets maar het is toch wat. en dus aan de andere kant dat dolly weet dat als ze echt iets flikt, de trainer eropstapt dus ze zal echt wel ietsjes beter haar best doen dan normaal Tong uitsteken

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 18:50

Overleg dit met je instructeur/trice. Deze kan je dan misschien wat tips geven waar je dan aan kan werken.
Probeer dan zo duidelijk mogelijk uit te leggen wat er anders voelt en niet lukt.

Nou moet ik zeggen dat ik dit ook wel een beetje had bij mijn vorige instructeur. Dan had ik Magic in de les goed voorelkaar maar zelf lukte het nooit zo lekker.
Eigenlijk bij mijn huidige instructrice gaat het met haar tips ook goed als ik zelf rijd.
Maar of dit iets is waar jij wat aan hebt... Haha!

Gjilke

Berichten: 4695
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 18:58

Dat heb ik ook een tijd gehad. Ik wist het thuis op de een of andere manier gewoon niet meer. Nu let mijn moeder extra goed op als ik les heb, zodat ze me thuis kan helpen. En ik krijg van mijn instructrice "huiswerk" mee. Dus dingen die ik moet oefenen. Op de een of andere manier helpt dat ook.

Ragne
Berichten: 1931
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 19:09

Tijdens les rijd je vaak wat fanatieker dan thuis. Je gaat thuis eerder even stappen en met de les kan dat vaak niet. Je pony merkt dat misschien ook en maakt daar handig gebruik van door 'minder' te lopen. Mijn paard heeft dat ook weleens, en dan werkt het om even actief te schakelen en steeds weer goed 'bij elkaar te rijden'. Vraag een keertje of iemand thuis even wat aanwijzingen geeft, dan wordt je vanzelf fanatieker. Of dwing jezelf net iets langer door te gaan, zoals je soms in de les ook moet doen. Suc6! OK dan!

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 19:18

ik denk altijd terug aan onze zwakke punten en wat ik altijd verkeerd doe... dat helpt heel veel tijdens het vrij rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 19:35

In de les ben ik net iets geconcentreerder. Als iets fout dreigt te gaan [en dat kan iets heel kleins zijn] dan corrigeert mijn instructrice direct. Op die manier krijg je toch iedere keer een bijsturing in je rijden waardoor je wel steeds op het goede pad blijft.

Als ik voor mezelf rij en het loopt niet zo lekker dan wordt ik erg onzeker, vooral als ik na een poging niet door zo'n punt heen kom. Verder kan ik niet snel tevreden zijn. Ik blijf veel te lang hangen in een oefening op zoek naar dat perecte gevoel.

Met mijn instructrice er bij rij ik altijd op m'n best. Het liefst had ik 5 keer per week les Haha! Maar door je heel bewust te zijn van je eigen zwakke kanten kun je een hoop ondervangen.

Gretha
Berichten: 377
Geregistreerd: 12-09-03
Woonplaats: hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-04 11:15

ik had t juist andersom, als ik alleen reed (was wel op manegeknol, maar toch een fijn paard, nog niet zo lang op manege)
maar als ik alleen reed ging alles veel beter, beter sturen, beter actief, galop beter, alles beter, kon plots wel over de hoefslag galloperen en mooie voltes, terwijl die in de les op alle anderen afstoof om maar niets te hoeven doen, snel in draf, allerlei geintjes etc
apart
maar hier heb je weinig aan,
maar probeer inderdaad je zwakke punten te kennen, op welke momenten wordt jij onzeker van je paard? op welke momenten doe je toch iets fout? en wat doe je dan fout?
als je dat eenmaal weet, kan je er zelf op letten, ipv je instructrice.
veel succes ermee!