Hoe zelfvertrouwen te krijgen?

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Bollee

Berichten: 475
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Leidschendam

Hoe zelfvertrouwen te krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-04-04 15:16

Zoals ik al een keer verteld heb, ben ik aan het 'herstellen' van een trauma met paarden. Ik rij ik een priveles en ik verwerk mijn angst.
Elke week als ik erheen ga heb ik zoiets van; nu is het moment daar, ik ga laten zien wat ik kan en Marina (de vrouw die mijn lesgeeft) zal versteld staan. Het is heus niet eng, ik dóé het gewoon...
Maar zit ik eenmaal op m'n pony dan is het toch weer eng...
Ik begrijp wel dat mijn angst niet in één dag over kan zijn, maar een béétje meer zelfvertrouwen op mijn paard mag toch wel?
Hebben jullie misschien tips??

Hallo??


Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 15:18

Ik weet niet waar het op slaat, maar het eerste wat in me op kwam was voltige les... Verward

[RT-HAW] Supergave rijfoto's van Rongo (AdB manier)
Waarom denkt iedereen dat door die kop maar omlaag te trekken, die rug gelijk ontspant?
Wie een paard zoekt zonder gebreken, kan beter te voet gaan.
Als je twijfelt, doe dan wat het vriendelijkste is.

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 15:26

Erg vervelend zeg!
Wat vind je precies eng dan?

Joyce de Vos - Horse Charms Webshop - Horse Agility NL - Painting Pony
Let op wegens tijdgebrek en andere bezigheden, ben ik nauwelijks meer actief op Bokt. Graag niet PB-en, maar mailen voor snel bereik :) Bedankt!

Bollee

Berichten: 475
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-04-04 15:27

Summertje schreef:
Erg vervelend zeg!
Wat vind je precies eng dan?

Hallo??


Monster

Berichten: 9515
Geregistreerd: 04-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 17:18

ja, wat vind je nu zo eng??
ben je bang eraf te vallen??
ben je bang dat hij er in galop vandoor vliegt???
enne, vertrouw je de pony waar je op rijdt?
Mischien moet je meer lol maken op je pony!!!
zoals lekker spelletjes spelen enzo!!

zo, en dan nu tijd voor een wijntje..

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 21:16

op ponykamp was haar paard op hol geslagen.

snap ergens je probleem wel,mijn paard is ook eens met me op hol geslagen,maar nadat ik eraf viel is zij de autobaan opgerend...
ben er gelukkig erna nooit bang mee geweest met rijden,en rij gewoon weer buiten.

Je kunt gedachtens niet controleren,Je kunt alleen leren stoppen ze te geloven....

Hobbelende Vosjes Pester #44 *LOL*

INkie

Berichten: 4651
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 22:06

Ga eens op een pony zitten waar van je zegt: Daar durf ik wel op!
Zo'n lieve oude makke die geen vlieg kwaad zou doen en waar jij ook alle vertrouwen in hebt Lachen
Dat helpt echt....... probeer iig geen paarden te rijden die onverwachte bewegingen maken ofzo Lachen

www.IngridGerritsen.nl
Gediplomeerd instructrice B t/m Lichte tour

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 23:36

Ja ik heb wel een tip: Voorlopig NIET rijden maar allerlei andere dingen met een paard/pony gaan doen totdat je voor jezelf zeker weet dat er een volledig vertrouwen is.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 23:40

lageveld schreef:
Ja ik heb wel een tip: Voorlopig NIET rijden maar allerlei andere dingen met een paard/pony gaan doen totdat je voor jezelf zeker weet dat er een volledig vertrouwen is.



idd lekker borstelen en tuttelen
en als je je er goed bij voelt, op de oudste en makste en liefste pony van de manege een les nemen Lachen

Caira
Berichten: 26044
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 06:26

Alle topics die ik zie van jou gaan over je angst en het verwerken ervan! Denk je dat je nog wel lol in paardrijden kunt krijgen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 09:39

ik zou eens goed er over nadenken of je nog wel wilt rijden want als die wil er is dan komt de rest vanzelf! iig niet opgeven en niet iederen op bokt ermee doodgooien dat je een trauma hebt..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 09:46

Nou mij mag je daar gerust mee doodgooien hoor. Als anderen het niet meer willen lezen, mag je me PBen (of die anderen zouden zo slim kunnen zijn om jouw topics niet te lezen maar dat is misschien wat veel gevraagd Tong uitsteken )

Zelfvertrouwen krijg je alleen maar door steeds weer bevestiging dat iets goed gaat. Dat je het kunt, dat het goed is, dat het mag. En dat heeft, hoe clichématig het ook klinkt, echt gewoon tijd nodig.
Wat ook heel belangrijk is, is om niet alleen maar te focussen op het rijden zelf.Neem de tip van Lageveld ook ter harte: geniet van alle dingen er om heen.
Ga op een mooie dag met je paard naar een rustige omgeving. Borsteltroepjes mee, wortels mee, etc. Lekker tutten, beetje poetsen, spelen etc. En als je er zin in hebt, ga je d'r even op zitten of hangen, en weer eraf. Gewoon eventjes heel kort, zonder te rijden of wat dan ook. Alleen even voor je eigen gevoel, en om bevestigd te krijgen dat dat niet eng of vreemd of wat dan ook is.
Staar je niet blind op het rijden; er is zo veel meer....

irene

Berichten: 3538
Geregistreerd: 08-06-01
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 10:37

Sonja schreef:
Staar je niet blind op het rijden; er is zo veel meer....


Helemaal waar en juist door dat meer krijg je vertrouwen. Een paard leren kennen is ook een paard leren vertrouwen.
Ook ik ben na een flinke valpartij met vervelende blessure bang geworden om te rijden. Heb daarna nog 2 jaar gereden op mijn fjord en in de bak ging dat best aardig, maar alleen al bij het idee om met hem naar buiten te gaan, verstijfde ik zowat Knipoog
Dus ook nooit gedaan. Uiteindelijk heb ik die fjord in zijn eigen belang verkocht, ik vond het voor hem sneu om altijd alleen in die bak te lopen, hij verdiende meer. Hij heeft een heel goed baasje gevonden in Tallie1979 van bokt. Die 2 zijn 2 handen en 4 benen op een buik Haha!

En toch... toch wil ik zo graag weer rijden Huilen
Ondanks dat ik enorm geniet van de omgang met mijn andere pony's mis ik het rijden wel, maar ja, op een manege gaan rijden, zie ik niet zitten en waar vind ik ooit een betrouwbaar paard die mij echt over mijn angst heen zal helpen.

The best thing for the inside of a horse is the outside of a stable.
Jacob R. Ludlow,1897


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _Natasja_, Esperanza, MairiMacBran, Nina1999, Poety, Sanet en 66 bezoekers