Wat vind je fijner mesten, stro of zaagsel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

Wat vind je fijner mesten?

Stro
51 (54%)
Zaagsel
34 (36%)
Anders nl...
9 (9%)

Totaal aantal stemmen: 94


Tamara

Berichten: 10441
Geregistreerd: 20-07-01

Wat vind je fijner mesten, stro of zaagsel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-04-04 14:19

Heb sinds kort een verzorgpaardje dat op zaagsel staat, en vandaag heb ik dr voor het eerst zelf uitgemest. De vorige 2 keren was de eigenaresse erbij en deden we het samen, dus was het een stuk minder werk. Maar het valt me echt tegen, ik heb bij alle paarden die ik heb gedaan de stal uit gemest maar nu valt het me echt zwaar. Eerste paard stond op stro dus was zo gebeurd, 2e paard ook, 3e paard stond wel op zaagsel maar dat was heel weinig en dat haalde ik iedere dag weg, dus geen probleem.

In de stal van Louna ligt een lekkere dikke laag maar ik vind dat uitmesten echt een ramp. Stro vind ik veel makkelijker uitmesten, heeft misschien ook wel met het paard te maken, hoe schoon hij/zij is. Wat vinden jullie het fijnst?

Never stop dreaming
31-08-2015 & 26-08-2018 <3


Scum

Berichten: 33098
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 14:27

Definately zaagse. De drollen kun je heel gemakkelijk met de reek eruit halen. Even schudden en het zaagsel valt er tussendoor, zodat je zo weinig mogelijk hoeft te verspillen. Bij stro blijft er altijd een hele homp stro aan de reek plakken en dat moet ik uiteindelijk allemaal weggooien. Omdat stro ook zo snel smerig wordt moet je elke dag de stal helemaal doen, terwijl je bij zaagsel alleen maar de vuile plekjes hoeft te doen.
Wat betreft de natte plekken, die kan ik met een schop eruit halen. Bij stro lukt dat ook weer niet. De urine ligt dan nog steeds in een plas op de bodem en om het er echt (met de reuk) uit te krijgen moet ik buiten zand gaan halen. Dat weer op de bodem gooien zodat het vocht erin trekt en dan weer eruit halen. Veel meer werk dus.

Geef mij maar zaagsel!

PPPeet

Berichten: 5965
Geregistreerd: 06-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 14:56

ik vind stro juist veel makkelijker.. de drollen kan je zo opscheppen.. schone stro doe je in een hoek en de natte plekken haal je eruit. Vervolgens doe je er nieuw schoon stro bij. Ziet er veel schoner uit dan zaagsel omdat je daar vaak toch nog stukjes mest tussen houdt (tenminste vind ik dan he)

En scum plassen op de vloer is niet goed hoor dan is er toch iets mis met je afvoer. Ik heb namelijk nooit last van plassen op de vloer...

Foek - M1 goodbye my lover,
goodbye my friend. You have been the one for me ❤❤❤

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 15:49

Zaagsel!!! M'n paard blijft véél schoner op zaagsel en het werkt véél zuiniger.
Nou moet ik wel zeggen dat ik m'n eigen systeem heb... ik haal elke dag mest en natte plekken goed weg en gooi er dan een klein beetje schoon zaagsel bijin (ik denk dat er dagelijks 1 á 2 emmers zaagsel in gaan, niet meer...), en dan hark ik alles goed door elkaar, zodat oud en nieuw zaagsel goed vermengd worden. Belangrijk met dit systeem is dat je een goeie dikke laag zaagsel in de stal hebt (ik denk dat ik een laag van 20 tot 25 cm dik heb). Met een te dunne laag (wat de meesten dus hebben) werkt het niet, dan wordt de stal te nat doordat het natte te veel door het droge gelopen wordt.
Ik doe dit al jaren zo en het werkt snel, zuinig en alleen elke dag alles vervangen is schoner...

Ik heb ze een tijdje op stro gehad, maar daar wordt ik gék van... Altijd nat en stinken, tenzij je elke dag meer dan de helft van de inhoud van de stal vervangt... ik vind het niks!

"Als je stopt met behandelen en deze klacht komt terug, dan heb je dús de oorzaak niet weggenomen. ~ Francis

Margon

Berichten: 19689
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 15:54

Zaagsel mest fijner uit! Ik heb in die 3 jaar dat ik Barney heb 1 dag op zaagsel gestaan maar dat houd ik niet vol dus mijn pony staat op stro! Daar heb ik ook geen problemen mee hoor maar soms komt er zoveel stro mee enzo!

Live,LOve,'ndLaugh

Georgette

Berichten: 11632
Geregistreerd: 20-03-03
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 15:55

Ik vind zaagsel ook fijner om te mesten.

14-11-'14 Sven ♥
02-06-'17 Quin ♥

www.meesteraap.nl -> Dé webwinkel met musthaves voor schoolgaande kids!

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 15:59

Ik ga voor vlas Haha! Ik vind van stro dat je vaak heel veel schoon stro mee verwijderd. En al die zware plakaten tillen
Houtkrullen vallen zo snel uit elkaar als je zo'n natte plek op je riek hebt. Wat ik me er tenminste nog van kan herineren.

Maar ik ga zekers voor vlas

[RT-HAW] Supergave rijfoto's van Rongo (AdB manier)
Waarom denkt iedereen dat door die kop maar omlaag te trekken, die rug gelijk ontspant?
Wie een paard zoekt zonder gebreken, kan beter te voet gaan.
Als je twijfelt, doe dan wat het vriendelijkste is.

Barvrouwke
Berichten: 3705
Geregistreerd: 24-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 16:07

zaagsel moet je even aan wennen, maar het werkt heerlijk. En als je wat nat verliest onderweg naar de kruiwagen, maakt eigenlijk niet uit, omdat het best snel droogt. Verder kan je zo eff de box in gaan met een riek en omschudden en rechtleggen. Met stro is dit een stuk moeilijker.

gyzmo

Berichten: 1029
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Dordt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 16:12

Ik zou het verschil niet weten. Vroeger stond mijn paardje op stro, en dat mestte wel prima uit geloof ik (Is al weer 2 jaar geleden). Hij staat nu op zaagsel en nu hoef ik niet meer zelf uit te mesten Haha!

The more you know, the more you become aware of how much you DON'T know

Ik heb mijn profiel ingevuld!! Foto's volgen nog.

Gjilke

Berichten: 4695
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 16:58

Ik heb echt een hekel aan stro, mijn hele bodem werd zeiknat omdat het niet goed genoeg vocht opnam, en mn kruiwagen was binnen no-time vol. Met schoon stro.
Nee geef mij maar zaagsel. Gewoon snel ff de drollen eruit vissen met een reek en de natte plekken met een schep en klaar is kees.

“Riding a horse is not a gentle hobby, to be picked up and laid down like a game of Solitaire. It is a grand passion.”

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 17:01

ik stro!

drollen en natte plekken eruit,het schone stro kun je dan makelijk even in een hoek gooien,en dan weer terug doen,en nieuw stro erbij.

mickey heeft eens een maandje toen van de dierenarts op zaagsel moeten staan (beginnende bronchitus of hoe je dat schrijft? Haha!)
in het begin maakte ik altijd de fout dan haalde ik het door elkaar met uitmesten,en had ze altijd een vochtige stal.
erna had iemand mij verteld dat ik het gewoon zo moest laten liggen alleen de drollen die bovenop lagen of eventueel natte plekker die bovenop lagen eruit te halen,want het natte zakt naar onder,dus bleef de stal droger.

maar mickey verveelde zich erg op zaagsel,vooral omdat ze toen niet echt veel buitenkwam.

wat was ik blij toen ik weer over op stro kon Haha!

Je kunt gedachtens niet controleren,Je kunt alleen leren stoppen ze te geloven....

Hobbelende Vosjes Pester #44 *LOL*


Annem84

Berichten: 3049
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 17:36

ik ga toch voor vlas. Dit is beter voor de hoeven. een vriendin van mij heeft een paard wat altijd last had van hoefzweren en nu is ze ook overgestapt op vlas en hij heeft het nooit meer gehad. Mijn hoefsmid zegt ook dat de hoeven van mijn paard verbeterd zijn sinds ze op vlas staat. Ook vind ik het wel fijn uitmesten. Met stro haal je altijd zo onnodig veel uit de stal heb ik het idee. en een voordeel van vlas is dat het niet zo in de staart en manen van je paard blijft hangen.

Mensen met paarden hebben hemel op aarde, maar wanneer ze sterven valt er niets te erven![o]

La_Vie

Berichten: 3186
Geregistreerd: 23-10-03
Woonplaats: Tussen Hoorn en Enkhuizen ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 17:57

Ik vindt het allebei wel lekker mesten.
Een tijdje terug stond mijn paard op vlas en toen heb ik alles met de hand gemest (handschoen aan en oprapen maar) daardoor bleef haar stal erg schoon.
Nu met stro heb ik een potstal en haal dus alleen de mest eruit, dan ben ik ook zo klaar met mesten.
Maar als ik haar thuis zou hebben staan en ik kon zelf kiezen waar ze op zou staan dan ga ik toch voor houtkrullen of vlas.

:+: Lady & Viënna :+:
Blondes have more fun ;)
Mijn fotografiefacebook : La_Vie Photo

xx_Irisje

Berichten: 12345
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 17:59

ik vidn stro.. ben neit zo een fan van vlas en zaagsel. maar dat is misshcien ook wat k gewend ben.

Iris op instagram!
Jeanne D'Arc, Elite Sport (v. Negro x Elite, Sport v. Jazz) Lichte tour


Joyce

Berichten: 6371
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 18:17

Ik vind stro fijner mesten. Heb mijn pony ook op zaagsel gehad, maar mijn voorkeur gaat toch naar stro. Je 'harkt' het droge stro zo van de natte plekken af. De drollen doet mijn merrie allemaal op een hoopje dus dat werkt ook makkelijk Haha! Daarbij vind ik stro er veel schoner en lekkerder uit zien Lachen

Matthanja

Berichten: 1708
Geregistreerd: 16-02-04
Woonplaats: Steenwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 18:18

Ik ga ook voor stro. Ik vind het versrpreiden ook veel makkelijker met stro en het is zo klaar

siksiksiksiksik Schááááááááááááápjes

Als ik mijn ogen dicht doe voor een enge hindernis, hoop ik altijd maar dat mijn paard niet hetzelfde aan het doen is

marianna

Berichten: 3031
Geregistreerd: 09-03-04
Woonplaats: Warten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 18:31

ik ga zekers voor vlas... de rest vind ik maar niks

Joseline
Berichten: 48
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Menen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 18:36

Ik ga ook voor vlas, enne wij hebben zelf vlas verwerkt, dus das wel heel gemakkelijk om er aan te schaffen! Haha!

KimDai
Berichten: 836
Geregistreerd: 01-12-03
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 09:45

Ik vind stro makkelijker mesten maar het ligt ook aan de kwaliteit van het stro..... als het stro te dun is dan moet je elke dag een hele kruiwagen eruit halen. Nu hebben we gelukkig dikker stro en dat mest super.

New-Forest

Berichten: 5463
Geregistreerd: 27-07-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 12:03

Zaagsel mest zoveel makkelijker! Veel lichter en het stinkt ook bijna niet. Het is veel schoner dus geef mij maar zaagsel.

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 12:06

op stal staan ze op zaagsel, dunne laag, stalhouder schept het vieze er uit, wat overblijft schijft hij aar achter, en voorin nieuw zaagsel.
Mabel mest wel netjes achterin, maar loopt altijd tig rondjes in haar stal, dus alleen in het midden blijft het schoon Haha!
Tos stond op zijn vorige stal op stro en moest zelf mesten. Was altijd een zwaar werk.

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 14:18

Mijn paard staat op een combinatie van houtkrullen en vlas. Een perfecte combi, want door de houtkrullen is mijn stal makkelijker schoon te houden en kost het me niet zoveel energie om mijn stal op te strooien. Vroeger stond hij op stro maar dat was echt een ramp, hij was echt super vies en niet schoon te houden en at al het stro uit de stal. Nu is ie echt super schoon en staat ie altijd op een lekkere dikke laag

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 14:19

Stro vind ik fijner uitmesten, zaagsel is ook troep om op te vegen. Blijft altijd wat liggen Scheve mond

Dressuurgek

Berichten: 2287
Geregistreerd: 18-10-03
Woonplaats: Zuid-Oost Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 14:27

Ik kies voor houtkrullen omdat ze goed vocht opnemen en het mest makkelijker uit voor mij omdat ik door een val last heb van mijn rug als ik stro ga uitmesten

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 14:30

Zaagsel vind ik veel fijner mesten
Heb er nu één op stro en één op zaagsel staan. Maar stro is lastig te scheiden en verspil je idd veel stro mee.
Vlas heb ik geen ervaring mee.....

Enne Okkie, zal wel aan je bezem liggen Knipoog

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: JJ4 en 89 bezoekers