Agressief bij aansingelen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Odeale

Berichten: 1775
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Twente

Agressief bij aansingelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-04-04 08:34

ulisse doet steeds vreemder met het aansingelen van de dressuursingel. Op het moment dat ik de singel vast maakt, legt ze haar oren al in de nek. Als ik daarna aan ga singelen (dit doe ik al extra in drie keer) gaat ze zwaaien met haar staart, en soms stampen of dreigen met haar achterbeen. Daar straf ik haar natuurlijk wel voor (met stem of een tik tegen haar bil, ligt aan wat ze doet) maar gisteren maakte ze het wel heel bont Boos! . Ik heb er een bontje onder liggen, en door dat bontje en ze zich zo opblaast moet er iemand mij nasingelen als ik een paar rondjes gestapt heb. Frank ging naast haar staan en singelde aan, probeert ze snel achteruit te lopen. Dat lukte niet omdat ik benen benen er snel aan legde, gaat ze steigeren, niet hoog maar toch. Weer tot rust gebracht, en toen liet ze zich onder protest toch nasingelen Frusty .

Ik heb een neopreen dressuursingel, dus heel zacht. Zitten geen scherpe dingetjes aan. Verward

Ik heb ook een vzh-zadel, met een leren singel, daarbij vind ze het ook niet leuk het aansingelen en nasingelen, maar daarbij zet ze alleen de tanden in de stang of doet ze haar oren in de nek. Of er moet iets anders interessant zijn, dan is het opeens niet meer erg Tong uitsteken )Naja, dat vind ik typisch merrie-achtig, maar dit..


KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 08:36

Denk dat je even het zadel na moet kijken, veel paarden vinden het niet prettig maar het gedrag blijft wel constant. Als er zo een grote verandering inzit ligt het denk ik aan het zadel

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 08:49

Is ook mijn eerste reactie: zadel na laten kijken! En als dat ok is de rug van je paard.

Odeale

Berichten: 1775
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-04-04 09:33

??? Kan agressie met nasingelen te maken hebben met het zadel??? Ik zou dan zeggen dat ze het ook vervelend moest vinden met opstijgen, of zelfs al met het zadel op haar rug leggen. Ik heb het zadel nu ongeveer 2 maanden, er is een zadelmaker toen bij geweest om te kijken of het paste en goed lag ed. en dat deed het toen.
Als de singel eenmaal vast zit is er niets meer aan de hand.

Maar ernaar kijken kan natuurlijk geen kwaad. Want het is natuurlijk vreemd gedrag.

Ik had zelf wel eens gehoord van merries die onder de singeldruk probeerden uit te komen vreemde dingen konden doen, en dat daar zelfs een naam voor was, zou het dat niet kunnen zijn?

Ik heb trouwens zelf ook al gevoeld op haar rug en op verschillende plekken druk uitgeoefend en gekeken naar haar reactie, maar daar reageerd ze niet op.

gyzmo

Berichten: 1029
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Dordt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 10:33

Niet alleen merries hebben zulke kuren. Bij mij op stal staan meerdere paarden met singelnijd.
Hoe lang heb je dit paard en al heeft ze dit altijd al gedaan? Als je zeker weet dat het niet aan haar rug en zadel ligt (wel raar dat ze het met opstijgen niet doet dan) kan het een oude gewoonte zijn of simpelweg narrigheid. Je kan het wel afstraffen, maar ik betwijfel of het dan ooit weg zal gaan.

The more you know, the more you become aware of how much you DON'T know

Ik heb mijn profiel ingevuld!! Foto's volgen nog.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 13:38

Dat issetum juist het wordt sinds kort erger.......... daarom denk ik aan het zadel........ en nee daar hoeven ze met opstijgen geen last van te hebben

kan ook zijn dat ze last heeft van hengstigheid en dat ze daarom meer reageert

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 13:41

Mijn eerste gedachte was ook het zadel. Op het moment dat jij aansingelt komt er een andere druk op het zadel dan wanneer je het zadel erop legt, opstapt of wanneer je er al op zit. Het zou kunnen dat het net die druk is die haar pijn doet.
Laatst bijgewerkt door Mikkie op 08-04-04 13:48, in het totaal 1 keer bewerkt


Waratje
Berichten: 10176
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 13:46

Klinkt mij zeer als slecht (feitelijk niet) passend zadel en daardoor mogelijk ook last van de rug. Laat iemand met echt verstand van zaken de pasvorm van het zadel nakijken, liefst op de blote rug van het paard. Als die pasvorm redelijk goed lijkt, iemand erop en nog eens voelen, maar ik denk niet dat je daar aan toekomt. Als het bij het vzh zadel minder heftig is, kun je dat ook eens na laten kijken door dezelfde persoon, mogelijk is dat zadel dan een redelijker pasvorm en misschien makkelijker aan te passen tot goed passend.
Laat ook de rug van het paard eens nakijken, liever door een fysiotherapeut dan door een da.

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 14:20

Op dit moment staan er bij mij op de manege 2 paardjes stil met drukplekken van de singel. Ze hebben bulten aan één of beide zijden, vlak achter de oksel zeg maar... Check dat ook even voor de zekerheid (is soms lastig te zien die bulten).


Mama van Floris sinds 27 augustus 2011, Hidde 30 september 2013 en Karlijn 7 augustus 2019

Odeale

Berichten: 1775
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-04-04 14:41

Waratje, ik had al eerder aangegeven dat toen ik mijn zadel gekocht heb de zadelmaker (waar ik het zadel ook gekocht heb) ernaar heb laten kijken of het wel past (en hij heeft er toch echt verstand van hoor!) En hij heeft het idd ook op de blote rug gelegd.

Ik laat er nogmaals naar kijken of er nu iets verandert is, maar lijkt me onwaarschijnlijk na 2 mnd, maar goed zoals ik ook al eerder aangaf, het kan natuurlijk geen kwaad om er extra naar te laten kijken.

Ik heb er echt niet zomaar een zadel opgegooid hoor!
Juist omdat ik een goed zadel wilde heb ik zowel een vzh als het dressuurzadel van Stübben.

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 14:53

Hmz, Maffick was ook altijd narrig bij het singelen, maar die had dat al toen ik hem kreeg dus bij hem is er waarschijnlijk wat aan vooraf gegaan.
Zeker al naar wondjes bultjes e.d op de huid gekeken ? ( ook bij buik, 'oksels' etc ? )
Singel goed nagekeken of er niets iets irriterends inzit ?
Ja je bedenkt ineens van alles.
Anders zou ik idd ook zeggen het zadel, ookal heb je het nog maar 2 maand en is er al naar gekeken.

Ineke2

Berichten: 33095
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 14:59

Je paard kan best veranderen qua bespiering/breedte in 2 maanden zeker als het nog een jong paard betreft (weet niet of ze nog jong is?)

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Odeale

Berichten: 1775
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-04-04 15:05

Ineke2 schreef:
Je paard kan best veranderen qua bespiering/breedte in 2 maanden zeker als het nog een jong paard betreft (weet niet of ze nog jong is?)


ulisse wordt 7 jaar in juli.

We zullen zien, ik laat er nog eens naar kijken, en dan laat ik het weten, oké?! Lachen

Senja

Berichten: 371
Geregistreerd: 02-04-04
Woonplaats: Kampen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 13:41

Dat heeft mijn verzorgpaard ook. Eerst zeker weten of er niets mis is met het zadel en dergelijke. Je moet heel rustig aansingelen, echt 1 gaatje en dan ga je je cap zoeken. Dan weer 1 gaatje en dan loop je even naar buiten. Dan weer 1 gaatje en dan krab je nog even de hoeven. Zo heb je allemaal kleine dingetjes die je tussendoor even kan doen. Beide kanten per gaatje. dus je begint met de singel er helemaal af en dan maak je hem links en rechts op de eerste. zo werk je verder, met heel veel belonen. succes!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Duran123, Googlebot, Pony2024 en 104 bezoekers